يکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴
اجتماعی

علت اصلی حادثه اتوبوس در محور فیروزآباد-کوار همچنان در دست بررسی است

علت اصلی حادثه اتوبوس در محور فیروزآباد-کوار همچنان در دست بررسی است
پیام فارس - فارس / معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با رد مسدود بودن جاده محل حادثه واژگونی اتوبوس فیروزآباد-کوار گفت: بخش دیگری از جاده که ارتباطی با محل حادثه ...
  بزرگنمايي:

پیام فارس - فارس / معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با رد مسدود بودن جاده محل حادثه واژگونی اتوبوس فیروزآباد-کوار گفت: بخش دیگری از جاده که ارتباطی با محل حادثه واژگونی اتوبوس ندارد و کاملا مجزاست در دست اصلاح و بازسازی بود‌ و این محور استانداردها و ایمنی لازم را دارد.
محمود رضایی کوچی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص حادثه پیش آمده برای اتوبوس مسافربری در محور فیروزآباد-کوار ضمن تسلیت به خانواده های عزادار این حادثه اظهار کرد: در حمل و نقل با اتوبوس وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد گزاره‌های مختلفی از جمله وضعیت وسیله نقلیه، شرکت مسافربری، تعداد مسافران مجاز و کنترل آن، شرایط جاده و محور محل عبور، وضعیت فنی اتوبوس، شرایط راننده دخیل هستند و همه این عوامل باید بررسی شده‌ و بسته به اینکه کدام بخش نقص داشته یا نقش کدام متغیر بیشتر بوده، همان عامل تصادف شناخته می‌شود.
وی افزود: برخی بخش‌ها به شکل پراکنده اظهار نظر داشته‌اند، مثل فراجا که در مورد برخی عوامل نظر خود را اعلام کرد و مدیر ایمنی راه‌های کشور محور فیروزآباد-کوار را یک جاده استاندارد دانسته است، اما هنوز نظر قطعی که سهم همه این عوامل را بیان کنیم، نداریم.
بازار
جاده ایمنی لازم را داشت
رضایی کوچی خاطرنشان کرد: یک جاده وقتی ساخته می‌شود تیمی متشکل از پلیس راه، راهداری، کارفرما، پیمانکار و مشاور بر اساس طرح اولیه قابلیت استفاده از جاده را تایید می‌کنند، بعد عبور مرور انجام می‌شود. در حال حاضر روزانه حدود 10 تا 12 هزار نفر از این جاده عبور می‌کنند و سالانه بیش از 4 میلیون تردد روی همین جاده داریم.
معاون استاندار فارس با تاکید بر استاندارد بودن جاده، گفت: جاده ایمنی لازم را داشته، عرض جاده مناسب است، در دو طرف جاده حفاظ نیوجرسی وجود دارد و هندریل پل‌ها هم در ضلع بیرونی است اما اتوبوس از دو طرف در فاصله‌ای که این اتفاق افتاده بین محور پیرامونی یعنی هندریل‌ها و محور داخلی که به نیوجرسی وصل است دائم در نوسان بوده، یعنی رفت و برگشت داشته و نهایتاً در بخش‌های انتهایی تعدادی از مسافران اتوبوس بیرون پرت می‌شوند.
مسافران کمربند ایمنی را نبسته بودند
رضایی کوچی به نبستن کمربند ایمنی توسط مسافران هم اشاره کرد و افزود: وقتی در اتوبوس از کمربند استفاده شود، حتی اگه صندلی هم از جا کنده شود، مسافر از اتوبوس جدا نمی‌شود اما ما در بررسی‌هایی که داشتیم استفاده از کمربند مشاهده نشد.
وی تصریح کرد: مسائل دیگری مثل عمر اتوبوس و معاینه فنی آن هم وجود دارد و به زودی همه عوامل مقصر در تصادف شناسایی می‌شود.
رضایی کوچی افزود: پلیس راه کشور، راهداری، اورژانس، هلال احمر و حتی مجلس شورای اسلامی هر کدام پیگیر موضوع هستند تا طی چند روز آینده بررسی دقیق انجام بدهند و نتیجه نهایی را مردم اعلام کنند.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات باید متقن باشد، گفت: بخش‌های نهفته حادثه هم که باید عیان شود تا برخی گمانه‌زنی‌ها یا اظهار نظر کردن در مورد بخشی از موضوع و عدم اظهار نظر در مورد بخش دیگر، باعث نشود مردم علت تامه را چیزهایی بدانند که شنیده‌اند.
مسیر مسدود نبوده است
معاون عمرانی استاندار فارس با رد شبهه مسدود بودن جاده، بیان کرد: در بخش دیگری از همین محور، جایی که به فیروزآباد نزدیک می‌شود یک جاده اصلی دو طرفه وجود دارد، که عملیات لکه‌گیری، روکش آسفالت و اصلاح جاده روی آن در حال انجام بود. این بخش از جاده که در همین محور قرار دارد، مسدود شده بود و ارتباطی با محلی که حادثه اتوبوس رخ داد، ندارد. دو موضوع مجزاست.
پرسش‌ها در مورد تعداد مسافران
وی در پاسخ به این پرسش که 22 فوتی و 36 مصدوم مجموعاً 58 نفر آمار بالایی است، ظرفیت اتوبوس چقدر بوده و آیا بیش از ظرفیت مسافر داشته است؟! گفت: ظرفیت اتوبوس 58 نفره و سال ساخت آن 1383 بوده است، برخی از مسافران هم نوزاد بوده‌اند که معمولا شمارش نمی‌شوند، اما در مورد تعداد مسافران الان عدد دقیقی ندارم.


نظرات شما