پیام فارس - بورس24 / مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران خودرو با حضور اکثریت سهامداران امروز برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ایران خودرو با حضور اکثریت سهامداران امروز برگزار شد.
این مجمع به دلیل زیان انباشته شرکت، سود تقسیم نکرد.
مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:
*ایران خودرو به عنوان بزرگترین و قدیمیترین مجموعه صنعتی و تولیدی کشور، نقش کلیدی در صنعت خودروسازی ایفا میکند و بهعنوان لوکوموتیو اقتصاد ملی و محرک اصلی 64 صنعت وابسته، سهم قابل توجهی در رشد تولید ناخالص داخلی دارد. این مجموعه اکنون به طور کامل متعلق به سهامداران خود است و به مشتریان پاسخگوست. در ایران خودرو، صرفاً خودرو تولید نمیشود؛ بلکه محصولاتی ساخته میشوند که نماد سربلندی و افتخار ملی بوده و هدف آنها ساخت آیندهای روشن برای ایران و مردم آن است.
*در سال 1404، همگام با نامگذاری این سال به عنوان “سرمایهگذاری برای تولید” از سوی مقام معظم رهبری، ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین سرمایهگذاریهای صنعتی کشور، گامهای جدی در مسیر رشد، نوآوری، بهبود کیفیت و افزایش کمیت محصولات برداشته است. تحولات مدیریتی و مشارکت بخش خصوصی، این شرکت را دوباره در مسیر توسعه قرار داده است.
*در راستای اصلاح ساختار مالی، فرایند افزایش سرمایه ایران خودرو از محل تجدید ارزیابی داراییها در پایان اسفند 1403 اجرا شد. پس از برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده و با تصویب سهامداران، سرمایه شرکت با افزایشی 750 درصدی از 30 هزار میلیارد تومان به 256 هزار میلیارد تومان رسید. این اقدام منجر به خروج شرکت از شمولیت ماده 141 قانون تجارت شد.
* چابکسازی، کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و بازده سرمایهگذاریها، بازنگری در ساختار شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو انجام شد. مهمترین اقدامات در این زمینه عبارتند از:
انحلال 28 شرکت زیانده و غیر استراتژیک: (شامل یک شرکت در اوایل 1404، 9 شرکت در 1403 و 18 شرکت در سالهای قبل)
اتمام فرایند تصفیه چهار شرکت از مجموع شرکتهای منحلشده و اعلام ختم تصفیه آنها
ادغام کسبوکارهای موازی در سطح گروه
کاهش تعداد اعضای هیئتمدیره در 13 شرکت گروه از پنج به سه عضو
بازنگری در پروژههای پرهزینه و تمرکز بر راهبرد یکپارچهسازی فرآیندها
تجمیع دفاتر شرکتها با هدف استفاده بهینه از منابع مالی آزادشده در پروژههای تولیدی
واگذاری یا انحلال شرکتهای فاقد کنترل مجمعی
بر این اساس، تعداد شرکتهای تابعه و وابسته گروه ایران خودرو از 122 شرکت در ابتدای سال 1403 (شامل 83 شرکت فعال، 11 شرکت غیرفعال عمدتاً فاقد کنترل مجمعی و 28 شرکت در حال تصفیه) با اتمام تصفیه چهار شرکت، در پایان سال به 118 شرکت کاهش یافت. با تداوم فرآیند تصفیه، انتظار میرود شمار شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو به 94 شرکت کاهش یابد.
*در قالب همکاریهای بلندمدت، طی سال گذشته دو قرارداد نهایی با دو شرکت معتبر خودروسازی چینی به امضا رسیده است.
*این دو شریک، که جزو تولیدکنندگان برتر بینالمللی هستند، همکاری خود را با ایران خودرو در حوزه تولید انبوه محصولات هیبریدی آغاز کردهاند و محصولات مرتبط به زودی از طریق شبکههای فروش عرضه خواهند شد.
*این اقدامات از ابتدای سال گذشته آغاز و منجر به عقد قراردادهای رسمی و نهایی به منظور همکاری پایدار و مؤثر با شرکای خارجی گردیده است.
برای نخستین بار خودروهای هیبریدی ایران خودرو بر پایه پلتفرمهای داخلی ….
*در راستای بهینهسازی و پاسخگویی به نیازهای کشور و مشتریان، گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به آغاز پروژه تولید خودروهای هیبریدی نموده است، بدون آنکه الزام یا دستوری از سوی مرجع خاصی دریافت کرده باشد. این تصمیم، که با شگفتی نیز از سوی برخی مسئولان همراه بود، بر اساس مطالعات بازار و نیازهای واقعی جامعه اتخاذ شده است.
*برای تحقق این هدف، تغییرات اساسی هم در پلتفرم محصولات و هم در قوای محرکه مدنظر قرار گرفته است. مطابق برنامهریزیها، ظرفیت تولید موتورهای هیبریدی به 2,000 دستگاه خواهد رسید و همچنین ظرفیت تولید گیربکسهای هیبریدی (DHT) ایران خودرو نیز تا 2,000 دستگاه در روز پیشبینی شده است. این دستاورد نقطه عطفی در صنعت خودروسازی کشور محسوب میشود، چرا که برای نخستین بار خودروهای هیبریدی ایران خودرو بر پایه پلتفرمهای داخلی تولید و عرضه خواهد شد؛ امری که قطعاً نقش قابل توجهی در افزایش سهم بازار و ارتقاء جایگاه این گروه خواهد داشت.
*در این راستا، از تمامی مسئولان و مراجع ذیربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت درخواست شده است با حمایت و ایجاد مشوقهای لازم، زمینه عرضه و استقبال از خودروهای هیبریدی در بازار فراهم شود به ویژه با توجه به تفاوت قیمت این خودروها نسبت به محصولات معمولی، که مشابه آن در سایر کشورها نیز مشاهده میشود.
ایرانخودرو با جهش 22 درصدی تولید، رکوردشکنی در اسفندماه و اصلاح ساختار سازمانی، همزمان بر توسعه محصولات جدید بهویژه خودروهای هیبریدی و ارتقاء کیفیت تمرکز کرده است.
*در بازه زمانی 20 بهمن 1402 تا پایان سال، گروه صنعتی ایران خودرو موفق به افزایش 22 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد که معادل تولید حدود 11 هزار دستگاه خودرو است.
* لازم به ذکر است که در 17 بهمن سال گذشته، گروه با عقبماندگی تولید مواجه بود که خوشبختانه این عقبماندگی به طور کامل جبران گردید. همچنین با ثبت رکورد تولید روزانه جدید، دستاورد قابل توجهی در تاریخ فعالیت این مجموعه رقم خورد؛ به طوری که در این بازه زمانی، ایران خودرو توانست بیش از 13 هزار دستگاه خودرو در هر هفته تولید نماید. شایان توجه است که تولید 53 هزار دستگاه خودرو در اسفند سال گذشته، بالاترین میزان تولید ماه اسفند پس از سال 96 بود که آن زمان نیز کاهش تحریمها، افزایش تولید را امکانپذیر ساخته بود؛ این در حالی است که اسفند ماه معمولاً به دلیل تعطیلات پایان سال با کاهش تولید مواجه میشود.
*در راستای بهینهسازی ساختار سازمانی و حذف موازیکاریها، ادغام و تجمیع شرکتهای موازی و غیرضروری که طی سالهای گذشته تاسیس شده بودند، در دستور کار قرار گرفت و برخی شرکتهای غیربورسی از پنج عضو هیئت مدیره به سه عضو کاهش یافتند. این اقدام ضمن بهینهسازی ساختار، منجر به کاهش هزینهها شده است. همچنین پروژههای توسعه محصول غیرضروری و بدون بازار هدف که طی پنج سال گذشته آغاز شده و به نتیجهای نرسیده بودند، پس از بررسیهای کارشناسی متوقف شدند تا منابع و سرمایه در مسیر پروژههای اثربخش و افزایش سهم بازار به کار گرفته شود.
*هدفگذاری اصلی، حفظ و ارتقاء سهم بازار بالای 50 درصدی ایران خودرو در کشور و حضور در بازار کشورهای منطقه است. همچنین تمامی فرآیندها و ساختارهای تحقیق و توسعه با یکپارچهسازی مراکز و حذف موازیکاریها، در مرکز تحقیقات ایران خودرو متمرکز شده و تیم تحقیق و توسعه به صورت عملیاتی فعالیت متمرکز خود را ادامه میدهد.
*محصولات تولیدی، مهمترین عامل بقای شرکتها و زمینهساز توسعه فعالیت آنها بهشمار میرود. بقای شرکتهای تولیدی، مستقیماً به عدم زیان در فروش محصولات وابسته است. با این حال، طی سالهای اخیر، فروش محصولات خودروسازان ایرانی تحت تاثیر سیاست قیمتگذاری دستوری و دور از واقعیتهای اقتصادی تولید قرار داشته و موجب زیانهای انباشته و بحران نقدینگی در این صنعت شده است. این شرایط، افزایش میزان مطالبات زنجیره تأمین صنعت خودروسازی را نیز بهدنبال داشته است.
*در همین راستا، هیئتمدیره شرکت ایرانخودرو بهروزرسانی قیمتهای فروش متناسب با نرخ تورم نهادههای تولید و کشش بازار را بهعنوان یکی از اصلیترین اقدامات در دستور کار خود قرار داد. نهایتاً، در بیستم خرداد سال جاری، قیمتهای جدید محصولات اعلام شد. با این حال، به دلیل تعهدات ناشی از فروش قبلی و وجود حدود 200 هزار دستگاه تعهد با قیمتهای قبلی، آثار این اصلاح قیمت بهطور کامل در صورتهای مالی سال 1404 منعکس نخواهد شد.
*در راستای تأکید ریاست جمهوری مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا، بخشی از تولیدات ایرانخودرو طبق مصوبه هیئتمدیره از این طریق عرضه شد. در ماههای پایانی سال 1403، اقدامات لازم برای پذیرش و عرضه خودروی آریسان از سر گرفته شد و این خودرو در بورس کالا عرضه گردید. همچنین، هیئتمدیره ایرانخودرو مصمم است نسبت به از سرگیری عرضه خودروهای پذیرششده در بورس کالا اقدام نموده و پذیرش سایر محصولات همچون رانا، ریرا و سورن را نیز دنبال کند.
*بخش زیادی از هزینههای شرکت، مربوط به خریدهای ارزی است. ایرانخودرو با هدف کاهش هزینههای تولید، بازنگری در قراردادهای تأمین قطعات، همکاریهای مهندسی و فنی با شرکتهای خارجی را در دستور کار قرار داده است. با بهرهگیری از روشهایی نظیر تهاتر، تغییر ارز مبنای قراردادها، افزایش داخلیسازی قطعات و حذف واسطهها، موفق به صرفهجویی ارزی قابل توجهی شده است. همچنین، مذاکرات با تأمینکنندگان خارجی منجر به افزایش گارانتی برخی محصولات و کاهش هزینه خرید آنها شده است. در همین راستا، ایرانخودرو توسعه همکاریهای بینالمللی را نیز با هدف پاسخگویی بهتر به نیاز بازار ایران و مشتریان در اولویت قرار داده است.
*یکی از نقدهای اصلی به صنعت خودروسازی، کیفیت نامطلوب و عدم نوآوری محصولات بوده است. تیم مدیریتی جدید ایرانخودرو با رویکردی دانشمحور و مسئولیتپذیر، تمرکز ویژهای بر ارتقاء کیفیت نهاده است. ارتقاء کیفیت، افزون بر افزایش رضایت مشتریان و بهبود برند، کاهش نرخ برگشتی محصولات و هزینههای گارانتی را به همراه خواهد داشت.
*در حوزه توسعه بازار، کاهش تعهدات معوق بهصورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته است. آمارها حاکی از آن است که میزان تعهدات معوق ایرانخودرو از 46,978 دستگاه در فروردین 1403 به 3,430 دستگاه در خرداد سال جاری کاهش یافته است.
* همچنین، طی یک سال اخیر، سهم ایرانخودرو در تولید خودروهای سواری کشور 6 درصد افزایش یافته و با تحقق 96 درصدی برنامه تولید طی سهماهه نخست سال 1404 موفق به تأمین 51 درصد نیاز بازار خودروی کشور شده است.
مدیر عامل ایران خودرو : هدف ما این است که با اصلاح روند عرضه، متقاضیان واقعی و خریداران اصلی را از صف خرید خارج کرده و به شرایط سالهایی برگردیم که هر فرد علاقمند به محصولات ایرانخودرو بتواند بدون انتظار در صف، مستقیماً اقدام به خرید نماید
*در زمینه تعدیل قیمت محصولات و هماهنگی آنها با رشد هزینههای نهادههای تولید، خوشبختانه موفقیت حاصل شد و فروش اخیر محصولات نیز با استقبال قابل توجهی همراه بود. هدف ما این است که با اصلاح روند عرضه، متقاضیان واقعی و خریداران اصلی را از صف خرید خارج کرده و به شرایط سالهایی برگردیم که هر فرد علاقمند به محصولات ایرانخودرو بتواند بدون انتظار در صف، مستقیماً اقدام به خرید نماید. این اقدامات خلاصهای از تلاشهای صورتگرفته در راستای اصلاح قیمتها و بهبود فرآیند فروش بوده است.
*در زمینه افزایش کیفیت محصولات جدید، برنامهریزی و تلاشهای گستردهای در حال انجام است تا محصولات آینده ایرانخودرو با کمترین میزان مغایرت و مشکلات برای مشتریان عرضه شوند. هدف ما ارائه محصولاتی است که رضایت حداکثری مشتریان را به همراه داشته باشد.
*در مورد خودروهایی که قبلاً تولید شدهاند و هماکنون در سطح شهر مورد استفاده قرار میگیرند، با وجود محدودیت دسترسی به این خودروها پس از خروج از کارخانه، تلاش خواهیم کرد تا از طریق تقویت خدمات پس از فروش، رضایت مالکان این خودروها را نیز جلب کنیم.
*همچنین، برای محصولات آتی، به موازات اطمینان از افزایش کیفیت، میزان گارانتی نیز به صورت متناسب افزایش خواهد یافت هم از نظر مسافت پیمایش و هم از نظر مدت زمان. اطلاعات تکمیلی در خصوص محصولات جدید و شرایط گارانتی آنها طی شش ماه آینده به اطلاع مشتریان گرامی خواهد رسید.
*در 17 بهمن سال گذشته و در جریان مجمع عمومی، برای اولین بار، مدیریت شرکت ایرانخودرو به سهامداران بخش خصوصی واگذار شد و هماکنون سه صندلی از پنج صندلی هیئتمدیره در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. دو صندلی دیگر به نمایندگان دولت اختصاص یافته است.
*سرمایه شرکت در 17 بهمن سال گذشته حدود 30 هزار میلیارد تومان بود. پس از انجام اقدامات لازم جهت اصلاح ساختار مالی و خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت، سرمایه شرکت افزایش یافت و هماکنون به 256 هزار میلیارد تومان رسیده است.
*آمارها نشان میدهد ارزش نماد ایرانخودرو از 31 تیر سال گذشته تاکنون 76 درصد رشد داشته است. همچنین شاخص صنعت خودرو در این مدت 45 درصد و شاخص کل بازار سهام 38 درصد افزایش یافته، اما این نسبت برای ایرانخودرو 76 درصد بوده است. از 17 بهمن سال گذشته، شاخص صنعت خودرو 25 درصد و ایرانخودرو 43 درصد رشد داشتهاند.
بازار ![]()
ایران خودرو تجدید ارزیابی می دهد؟
*این موضوع مطرح شد که تجدید ارزیابی داراییها در شرکتهای فرعی ایرانخودرو هنوز انجام نشده و لازم است هر چه سریعتر عملیاتی گردد؛ همانگونه که خود ایرانخودرو این فرآیند را در پایان سال گذشته به انجام رساند و سرمایه شرکت از 30 هزار میلیارد تومان به 256 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
*در خصوص شرکتهای فرعی نیز با استناد به تبصره ماده 149 قانون مالیاتهای مستقیم و ماده 14 قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخلی، مقرر شد این شرکتها « در صورتی که پنج سال از فعالیت آنها گذشته باشد » نسبت به اجرای تجدید ارزیابی اقدام کنند. برای برخی شرکتهای بورسی این برنامه در دستور کار قرار گرفته و شرکتهای غیر بورسی نیز اقدامات اولیه را انجام دادهاند و مجامع مربوطه بهزودی برگزار خواهد شد.
*ضروری است این موضوع با جدیت پیگیری شود تا در سال جاری (1404) تجدید ارزیابی داراییها در تمامی شرکتهای مرتبط به انجام برسد.
روند عددی قیمتگذاری محصولات ایرانخودرو در سال 1404 بر اساس مصوبات و محاسبات کارشناسی
*در خصوص تعدیل قیمتها، تأکید شد که مطابق مفاد قانونی، باید بررسی و اعلام نتایج این موضوع هرچه سریعتر انجام شود؛ چرا که گروه صنعتی ایرانخودرو دیگر توان ادامه روند زیاندهی را ندارد. این فرایند طی ماههای گذشته انجام شد و نهایتاً در تاریخ 13 خرداد، نتایج محاسبات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت اعلام شد که به طور میانگین، افزایش قیمتی در حدود 27 درصد را نشان میداد.
*بدیهی است که افزایش قیمت برای هر محصول، متناسب با میزان ارزبری و سهم ساخت داخل متفاوت است و تعیین این درصدها بر اساس روشهای کارشناسی معمول سازمان حمایت و مستندات ارائهشده از سوی شرکت صورت گرفت. با این حال، پس از مکاتبات متعدد، وزارت صمت طی ابلاغی اعلام کرد که کل افزایش قیمت فقط باید 15 درصد اعمال شود.
*بدیهی است که افزایش قیمت برای هر محصول، متناسب با میزان ارزبری و سهم ساخت داخل متفاوت است و تعیین این درصدها بر اساس روشهای کارشناسی معمول سازمان حمایت و مستندات ارائهشده از سوی شرکت صورت گرفت. با این حال، پس از مکاتبات متعدد، وزارت صمت طی ابلاغی اعلام کرد که کل افزایش قیمت فقط باید 15 درصد اعمال شود.
*شایان ذکر است این در حالی است که برای سایر خودروسازان، عدد محاسبه شده توسط سازمان حمایت به طور کامل اعمال شد. هیئت مدیره ایرانخودرو با بررسیهای لازم و ارزیابی دقیق قیمتهای بازار و محاسبات سازمان حمایت، درصد افزایش قیمت لازم را بررسی و همان شب در سامانه کدال منتشر کرد که بر اساس روشهای متعارف محاسبه، حدود 22 درصد بود.
*لازم به تأکید است این اقدام ایرانخودرو کاملاً بر اساس ضوابط و قوانین موجود صورت گرفت؛ افزون بر این، خوشبختانه در تاریخ 6 خرداد، هیئت دیوان عدالت اداری تمام ضوابط قبلی مربوط به قیمتگذاری را ابطال کرد. لذا قیمتهای جدید ایرانخودرو مبتنی بر مصوبات و قوانین جدید در بورس کالا و سامانه کدال منتشر شد.
اظهارات قائم مقام ایران خودرو در خصوص سهام بانک پارسیان و واگذاری سهام تودلی
واگذاری سهام تودلی تا پایان دی ماه….
*در مورد بانک پارسیان ؛ ما در حال دریافت مجوز اعمال حقوق مالکانه خود نسبت به کل سهام 33 درصدی بانک پارسیان هستیم. این مجوز بهزودی احتمالاً صادر خواهد شد؛ چراکه آخرین جلسه مربوط به این موضوع را شنبه (چهارشنبه هفته قبل) برگزار کردیم و کلیه مدارک لازم را ارائه دادیم، بهجز دو یا سه مورد کسری که مقرر شد با تعهدی که به بانک مرکزی دادیم و آن را نیز امضا کردیم، رفع شود.
*پس از صدور این مجوز و دریافت تأیید کتبی، شرکت ما بر اساس صلاحدید میتواند درباره سهام مذکور تصمیمگیری کند؛ اما پیش از آن، طبق ماده مربوط در قانون برنامه هفتم توسعه، در صورتی که سهام را واگذار کنیم یا هر تصمیم دیگری اخذ کنیم، حقوق مالکانه ما نسبت به این سهام عملاً از بین خواهد رفت.
*در موضوع حاکمیت شرکتی ، تکلیف نیز بهطور شفاف مشخص شده است. بر این اساس، مهلتی معین شده (احتمالاً تا پایان دیماه) که تا آن زمان یا عرضه سهام تودلی باید انجام شود.
*یا حداقل شرکت اصلی، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، باید از ترکیب سهامداری خارج شود. قطعاً ما نیز این موضوع را مطابق قوانین پیگیری خواهیم کرد.