پیام فارس

آخرين مطالب

فارس ، پیشتاز در تحقق شعار هفته سلامت گفتگو

فارس ، پیشتاز در تحقق شعار هفته سلامت
  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار  با اشاره به اهمیت اقدامات پزشکان خانواده در استان گفت: پزشکان خانواده به عنوان سربازان خط مقدم در جبهه سلامت، نقش موثری در ارتقای سلامت مردم استان دارند، بنابراین ضرورت دارد مسوولان وزارت بهداشت، نگاه ویژه ای به رفع چالش ها و دغدغه های آنان داشته باشند.

حسینی با بیان اهمیت خدمات پزشکان و پیراپزشکان در جامعه افزود: با تلاش شبانه روزی مدافعان سلامت در بحران کرونا، جایگاه پزشکی در جامعه ارتقا یافته و نقش پزشکان خانواده در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا به دلیل ارتباط اولیه با بیماران و مراجعان، پررنگ تر بوده است.

او با اشاره به گسترش شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور، بر تلاش برای آگاه سازی افراد جامعه در امر خود مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و پرفشاری خون تاکید کرد.

پیشتازی فارس در اجرای پزشکی خانواده طی یک دهه گذشته

مقام ارشد حوزه سلامت در استان فارس با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران، شعار «سلامت برای همه»، در کنار «عدالت در سلامت» به عنوان یکی از برنامه های دولت در اولویت قرار دارد و با محوریت پزشکی خانواده و با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» در حال پیاده سازی است، گفت: برنامه پزشک خانواده که از حدود 10 سال پیش در استان های فارس و مازندران به صورت آزمایشی انجام شده، مزایایی داشته است که با اجرای این برنامه در تمام کشور، پرداخت از جیب مردم بسیار کاهش پیدا می کند.

او با بیان اینکه این برنامه با اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر به شیراز، از اردیبهشت امسال در بیش از 50 شهر کشور و با اولویت مناطق محروم آغاز شده است اظهار امیدواری کرد با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای عدالت در سلامت، این برنامه در تمام کشور اجرایی شود تا مردم از مزایای آن استفاده کنند.

دکتر حسینی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای نقش محوری مراقبان سلامت در برنامه سلامت خانواده توضیح داد: بر این اساس، همانند مناطق روستایی و حاشیه شهرها که «بهورز» به صورت فعال مسایل سلامت بیماران را پیگیری می کرد، اکنون «مراقب سلامت» با تشکیل پرونده برای جمعیت تحت پوشش، وضعیت سلامت آنان را پیگیری کرده و در صورت لزوم، فرد به سطوح بالاتر ارجاع می شود.

دستاوردهای حوزه سلامت استان فارس

وی گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش جهادگران عرصه سلامت از ابتدای انقلاب تا کنون تغییرات قابل توجه و امیدآفرین فراوانی داشته ایم که به برکت خون شهدا، مجاهدت های حضرت امام خمینی(ره)، راهنمایی های مقام معظم رهبری، تلاش مسوولان در بیش از چهار دهه گذشته و صبر، مقاومت و اخلاص مردم به دست آمده است.

حسینی با اشاره به پیشرفت حوزه سلامت فارس در سال های پس از انقلاب اسلامی، افزایش تعداد خانه های بهداشت استان از 258 مورد به 902 خانه بهداشت؛ افزایش تعداد مراکز بهداشتی درمانی فعال شهری و روستایی از 216 به 503 مورد و افرایش تعداد پرستاران شاغل در دانشگاه از 800 نفر به 6 هزار و 762 پرستار را نمود روشنی از مسیر رشد کشور در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد.

او آمارهای یاد شده را مربوط به بخش دولتی خدمات سلامت در استان عنوان کرد و از رشد توامان مراکز خصوصی حوزه سلامت در کنار مراکز دولتی، برای ارایه خدمات سلامت به مردم و بیماران خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز رشد تعداد پزشکان عمومی شاغل در دانشگاه از 118 پزشک به هزار و 46 پزشک عمومی در سال 1401 را نمودی دیگر از روند رو به رشد خدمات سلامت در فارس طی سال های پس از انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: آمارها نشان می دهد که تعداد پزشکان متخصص مشغول به خدمت در شیراز در سال 1357، تنها 30 نفر بوده در حالی که اکنون 741 پزشک متخصص و فوق تخصص در شیراز فعالیت دارند؛ همچنین تعداد اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش از انقلاب 80 نفر بوده و اکنون 998 پزشک متخصص در قالب عضو هیات علمی دانشگاه به ارایه خدمت مشغول هستند.

خدمت رسانی 507 پزشک متخصص در شهرستان های استان فارس

دکتر حسینی با اعلام اینکه پیش از انقلاب اسلامی، مردم شهرستان های استان، از حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص بی بهره بوده اند، افزود: در حال حاضر با تلاش های انجام شده برای گسترش عادلانه خدمات سلامت در تمامی مناطق استان، 507 پزشک متخصص در شهرستان های استان فارس خدمت رسانی می کنند.

او همچنین تعداد کل بیمارستان های فعال استان در سال 1357 را 25 بیمارستان برشمرد که در حال حاضر این تعداد در بخش دولتی به 69 بیمارستان رسیده است و ادامه داد: در زمینه تخت های ویژه در استان نیز از 6 تخت در پیش از انقلاب، اکنون به آمار هزار و 118 تخت ویژه دست یافته ایم و همچنان نیز در حال افزایش است که رشد حدود 200 برابری در چهار دهه گذشته را نشان می دهد.

مقام ارشد حوزه سلامت در استان، در ادامه به مقایسه تعداد آزمایشگاه های استان در سال 1357 و اکنون پرداخت که از10 آزمایشگاه، اکنون به 317 آزمایشگاه افرایش یافته و اضافه کرد: از جهت کیفی نیز پیشرفت های چشمگیری، در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا داشته ایم.

افزایش فعالیت داروخانه های فارس از 18 مورد به 895 داروخانه

دکتر حسینی در ادامه تعداد مراکز پرتونگاری در استان، در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی را 35 مرکز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 237 مرکز با تجهیزات پیشرفته در فارس فعالیت دارند؛ همچنین تعداد داروخانه ها در استان فارس از 18 داروخانه پیش از انقلاب به 895 داروخانه رسیده است.

او همچنین انجام عمل های پیوند کبد، پیوند کلیه، پیوند قرنیه چشم و کاشت حلزون شنوایی را از دیگر پیشرفت های فارس در عرصه سلامت برشمرد که آمارها نشان دهنده انجام 6 هزار و 119 پیوند کبد، 5 هزار و 181 پیوند کلیه، 9 هزار و 296 پیوند قرنیه چشم و هزار و 599 مورد کاشت حلزون شنوایی در فارس، طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه در شاخص تعداد دانشجویان دکترای حرفه ای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نیز از 632 دانشجو پیش از انقلاب اسلامی، اکنون 4 هزار و 924 دانشجو در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند، که از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و به پشتوانه خون شهدا به دست آمده است.

دکتر حسینی افزود: در حال حاضر در منطقه خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخص ها در سطح اول منطقه قرار دارد.

او در ادامه با اشاره برگزاری هفته سلامت از نهم تا پانزدهم اردیبهشت در کشور و استان گفت: نامگذاری روز جهانی بهداشت در سال 1325 هجری شمسی از سوی دکتر «محمدحسین حافظی» به عنوان نماینده ایران در سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد شد و از همان سال این نامگذاری در سطح بین المللی اجرا شده و هر ساله یک موضوع به عنوان شعار محوری عنوان می شود که امسال موضوع «سلامت برای همه» به عنوان شعار سال انتخاب شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/708537/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید