پیام فارس - شیراز-شیراز شهر شعر و ادب و مهد تمدن،این روزها با مشکلات ناوگان فرسوده اتوبوسرانی خود زندگی روزمره شهروندانش را تحت تأثیر قرار داده و در این زمینه مسئولین شهر فقط وعده اصلاح و بهبود می دهند.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: شیراز، شهر تاریخ و فرهنگ، این روزها با چالش بزرگ ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و ناکارآمد روبرو است که بر زندگی روزمره شهروندانش سایه افکنده است. اتوبوسهایی که زمانی نماد توسعه و رفاه بودند، اکنون به منبعی از نارضایتی و اتلاف وقت برای مسافرانی تبدیل شدهاند که به دلیل محدودیتهای اقتصادی و اجتماعی، گزینه دیگری جز استفاده از آنها ندارند. فرسودگی ناوگان، اولین و بارزترین مشکلی است که هر رهگذری را متوجه خود میکند.
اتوبوسهای از رده خارج شده و نازیبا نه تنها سیمای شهر را مخدوش میکنند، بلکه با تولید آلایندههای فراوان، سلامت شهروندان را نیز به خطر میاندازند. این اتوبوسها که اغلب فاقد استانداردهای ایمنی هستند، در هر لحظه ممکن است دچار نقص فنی شده و مسافران را با خطرات جدی مواجه کنند.

لاکپشتها هم از اتوبوسهای شهری سبقت میگیرند!
تأخیرهای طاقتفرسا، مشکل دیگری است که زندگی روزمره مسافران را مختل میکند. برنامه زمانبندی اتوبوسها، اغلب با واقعیت همخوانی ندارد و بیشتر شبیه یک شوخی است. مسافران مجبورند ساعتها در ایستگاهها منتظر بمانند. این تأخیرها برنامهریزی روزانه را برای بسیاری از افراد غیرممکن میسازند. کندی حرکت اتوبوسها نیز بر این مشکلات میافزاید.
البته برخی رانندگان بیمسئولیت نیز با کندی در رانندگی به این مشکلات دامن میزنند و کمبود و عدم نظارت سازمانهای مربوطه نارضایتی زیادی را در بین شهروندان ایجاد میکند، همچنین توقفهای بیمورد راننده اتوبوس باعث میشود رسیدن به مقصد، به ویژه برای کسانی که مسافتهای طولانی را طی میکنند، بسیار آزاردهنده شود.
جهنمی سوزان در اتوبوسهای درون شهری شیراز
البته نباید از نقش پررنگ کمبود اتوبوس غافل شد. در ساعات پیک ترافیک، اتوبوسها این عجایب متحرک، بیشتر شبیه کنسرو ماهی میشوند. مسافران، مجبورند در شرایط نامناسب و با فشردگی زیاد، سفر کنند در اتوبوسی که از شلوغی جای سوزن انداختن نیست، بدون کولر و با پنجرههای بسته سفر کردن معنای واقعی جهنم سوزان را به انسان میچشاند.
مشکلات ناوگان حمل و نقل درون شهری انگیزه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کاهش میدهد
برای درک بهتر این مشکلات، با چند تن از شهروندان شیرازی که به طور مداوم از اتوبوس استفاده میکنند، به گفتگو نشستیم.
زهرا محمدی، معلم 35 سالهای که هر روز صبح و عصر از اتوبوس برای رفت و آمد به مدرسه استفاده میکند، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه، وضعیت اتوبوسها بسیار بد است. اکثراً فرسوده و کثیف هستند. تأخیرهای زیاد و سرعت رانندگی رانندگان اتوبوس نیز برای مردم عادی شده است.
وی ادامه داد: عدم نظارت بر این مشکلات باعث نارضایتی بسیاری از مردم است. در حالی که همه این موارد بیتوجهی به رفاه حال شهروندان و متغایر با وعدههایی است که شهرداری بر آن پافشاری میکند.

تأخیر اتوبوسهای شهری بلای وقت مردم
علی رضایی، کارگر 42 سالهای که به دلیل مشکلات مالی، مجبور است هر روز با اتوبوس به سر کار برود، در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من کارگری ساده هستم و پول زیادی برای تاکسی و یا خرید وسیله نقلیه ندارم، بنابراین مجبور هستم که هر روز با اتوبوس به محل کار بروم.
وی ادامه داد: اتوبوسها خیلی کند حرکت میکنند و زمان زیادی را باید صرف رفت و آمد کنم. برخی مواقع نیز به دلیل تأخیر اتوبوس، دیر به محل کار میرسم و همین موضوع باعث میشود از همان حقوق اندک نیز کسر شود.
رضایی تصریح کرد: کمبود باجههای شارژ کارت اتوبوس، از دیگر مشکلات موجود در سیستم حمل و نقل عمومی است که موجب نارضایتی شهروندان شده است. با توجه به تفاوت قابل توجه هزینه پرداخت نقدی و هزینه کسر شده از کارت، دسترسی آسان به باجههای شارژ در ایستگاههای اتوبوس امری ضروری به نظر میرسد. کمبود این باجهها نه تنها باعث اتلاف وقت شهروندان میشود، بلکه انگیزه استفاده از کارت اتوبوس و در نتیجه، استفاده از حمل و نقل عمومی را کاهش میدهد.
امیر حسینی، دانشجوی 28 سالهای که برای رفت و آمد به دانشگاه از اتوبوس استفاده میکند، نیز به خبرنگار مهر گفت: من دانشجو هستم و برای رفت و آمد به دانشگاه از اتوبوس استفاده میکنم. کمبود اتوبوس در بعضی از مسیرها بسیار محسوس است و برخی مواقع حدود یک ساعت باید منتظر رسیدن اتوبوس مربوطه باشم.
وی افزود: در برخی مواقع بعد از رسیدن اتوبوس، حجم مسافران آنقدر زیاد است که جایی برای سوار شدن نیست و باید تا رسیدن اتوبوس بعدی منتظر ماند.
حسینی با بیان اینکه فرسوده بودن و نداشتن سیستم سرمایشی در اتوبوس مشکلات دیگری است که در این فصل گرم انسان را کلافه میکند، گفت: در حالی که همواره تبلیغ میشود شهروندان برای حفظ محیط زیست، کاهش ترافیک و صرفهجویی در مصرف بنزین از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، توجه به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در غیر این صورت، تمامی این تشویقها و ترغیبها در حد شعاری زیبا و بدون پشتوانه باقی خواهد ماند و نتیجهای در بر نخواهد داشت.

تأثیر منفی ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی بر اقتصاد و توسعه شهر
این اظهارات، تنها نمونهای از مشکلات بیشماری است که شهروندان شیرازی به دلیل ناکارآمدی ناوگان حمل و نقل عمومی با آن مواجه هستند. وضعیت فعلی، نه تنها باعث اتلاف وقت و انرژی شهروندان میشود، بلکه بر اقتصاد و توسعه شهر نیز تأثیر منفی میگذارد.
مسئولان باید با درک این وضعیت، برای حل این مشکل اقدام کنند. نوسازی ناوگان، افزایش تعداد اتوبوسها، بهبود زمانبندی و افزایش سرعت حرکت، اقداماتی ضروری برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در شیراز هستند. شهروندان شیرازی، شایسته این هستند که از یک سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد، ایمن و قابل اعتماد برخوردار باشند.
حمل و نقل عمومی شیراز نیازمند نظارت و امکانات بیشتر است
رامین طالبی، رئیس اداره حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر، به مشکلات و چالشهای موجود در حوزه حمل و نقل عمومی شهر شیراز پرداخت و اظهار کرد: مشکلات این حوزه، گاهی ناشی از کمبود نظارت و گاهی نیز به دلیل محدودیت امکانات است.
وی با اشاره به اینکه تعداد ناکافی اتوبوسها، فرسودگی ناوگان و ضعف نظارت، نارضایتی شهروندان را در پی دارد، گفت: متأسفانه هنوز موفق نشدهایم سیستم نظارت هوشمند را در سازمان حمل و نقل مسافر پیادهسازی کنیم.
طالبی با تأکید بر آگاهی از مشکلات ناوگان حمل و نقل شهری شیراز، بیان کرد: مدیریت شهری و سازمان حمل و نقل شهری، ارادهای جدی برای رفع این مشکلات دارند.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد که با همکاری و تلاش، بتوان اشکالات موجود را شناسایی و برطرف کرد و سپس افزود: در حال حاضر، 125 دستگاه اتوبوس گازسوز در سطح شهر فعال هستند و تلاش میکنیم در ماههای آینده، این اتوبوسها را که بیشترین میزان نارضایتی را ایجاد کردهاند، از رده خارج کنیم. تعدادی اتوبوس جدید خریداری شده و به زودی جایگزین ناوگان فعلی خواهند شد.

طالبی با بیان اینکه نظارت بر ناوگان حمل و نقل شهری شیراز ضعیف است، گفت: یکی از دلایل این ضعف، کمبود نیروی انسانی در شهرداری شیراز برای نظارت بر عملکرد رانندگان اتوبوسها است. این امر باعث میشود برخی رانندگان برای جذب مسافر بیشتر، سرعت خود را کاهش داده و خارج از ایستگاه توقف کنند.
وی افزود: رانندگان اتوبوس ملزم به پیمودن مسیر مبدأ تا مقصد در زمان مشخصی هستند. اما کمبود نیرو و ضعف نظارت، امکان پوشش کامل مسیرها را از ما سلب کرده است. به طوری که در برخی پایانهها، تنها یک نفر مسئول کنترل تمام اتوبوسها است و این فرد به تنهایی قادر به نظارت دقیق نیست. در نتیجه، انتظارات شهروندان برآورده نمیشود.
رئیس اداره حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با تصریح بر اینکه حدود 80 درصد ناوگان حمل و نقل درون شهری شیراز فرسوده است، گفت: بر اساس قانون، ناوگان حمل و نقل درون شهری باید هر 10 سال یک بار نوسازی شود. اما محدودیت تولید کارخانههای داخلی و کمبود منابع مالی، مانع از تحقق این امر شده است.
وی ادامه داد: امروزه قیمت هر دستگاه اتوبوس درون شهری بین 12 تا 15 میلیارد تومان است و خرید 10 دستگاه اتوبوس، نیازمند صرف 150 میلیارد تومان اعتبار است. مدیریت شهری برای نوسازی کامل ناوگان، باید هزینه بسیار زیادی را متحمل شود. از این رو، شاید نتوانیم به طور کامل انتظارات را برآورده کنیم. اما مردم شیراز حق دارند که از خدمات مناسب و با کیفیت برخوردار باشند، هرچند که هنوز شرایط مطلوبی فراهم نشده است.