بزرگنمايي:
پیام فارس - ایرنا / رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: گرایش به مشاغل غیررسمی افزایش یافته است، از طرفی با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم.
غلامحسین محمدی روز سهشنبه در نشست شورای مهارت استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری افزود: سال گذشته حدود 500 هزار نفر بیمه جدید داشتیم که سهم زنان بیشتر از مردان و تمرکز زیاد در تهران بوده و نشان میدهد مشاغل غیررسمی زیاد شده است.
وی تصریح کرد: مردم تن به حقوقهای رسمی و بیمهای و شرکتهای رسمی نمیدهند و سراغ مشاغل غیررسمی میروند که بخش عمده آن غیرفنی و غیرصنعتی و در شهرهایی مثل تهران است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سرکوب حقوق و دستمزد در صنایع کوچکتر موجب شده افراد کمتر به این سمت بروند و به مشاغل غیررسمی گرایش پیدا کنند و صنعت ما در آینده نه چندان دور دچار مشکلات عدیده در حوزه نیروی کار خواهد شد بنابراین باید در مورد حقوق و دستمزد ورود کنیم و ضروری است حقوق و دستمزد در صنعت متفاوت دیده شود.
وی اضافه کرد: یکی از راهها این است که در حوزه مهارت کار جدی تری انجام دهیم.
کمبود نیروی کار ماهر
وی با بیان اینکه کمبود نیروی کار ماهر توسط واحدها به عنوان یک مشکل گزارش شده است یادآور شد: این مشکل در دنیا هم وجود دارد اما به دلیل اینکه محرکهایی همچون عوامل اقتصادی و اجتماعی، نبود همبستگی بین بازار کار و صنعت و آموزش، تغییرات سریع بازار کار و ضعف نظام آموزشی در ایران وجود دارد موجب شده کمبود نیروی کار ماهر با شدت بیشتری خود را نشان دهد.
محمدی اضافه کرد: بازار کار فعالی داریم که مبتنی بر بهرهوری است و اگر قرار است هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشیم 30 درصد آن حاصل از بهرهوری است و مهمترین مولفه بهرهوری نیروی کار است.
وی گفت: یک سال آموزش فنی و حرفهای باعث میشود که بهرهوری فرد 2 تا چهار درصد رشد پیدا کند که در بلند مدت در تولید ناخالص داخلی کشورها اثر مثبت میگذارد.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور گفت: بخش عمده کارفرمایان برای بیرون کشیدن چالش به سمت توانمندسازی کارکنان میروند.
ناکارآمدی نظام آموزشی در تربیت نیروی کار ماهر
وی تصریح کرد: نظام آموزشی ایران در تربیت نیروی کار ماهر ناکارآمد عمل کرده و کشور از نظر میزان آموزش در سازمانها نیز در میان 141 کشور جزو هشت کشور آخر جهان قرار دارد. رتبه شاخص میانگین تحصیل فرزندان ما 61 و رتبه شاخص مجموع مهارت 136 است.
بازار


محمدی ادامه داد: این یعنی زیاد درس میخوانیم اما نتیجه هم ندارد و متناسب با بازار کار نیست.
وی گفت: رتبه آموزشهای ما در سازمانها 134 و رتبه در شاخص کیفیت آموزش در سازمانها هم 115 است که ناترازی بزرگ در بازار کار ایجاد کرده است.
محمدی یادآور شد: یک میلیون و 400 هزار نفر به بازار کار عرضه میشوند و باوجود اینکه یک میلیون فرصت شغلی روبروی آنها است هر ٢ بخش شاکی هستند؛ کارفرما میگوید نیروی کار ندارد و جوانان میگویند بیکار هستیم چون نرخ کارایی و سازگاری آموزشها به شدت پایین است و همترازی آموزش ها با نیاز بازار کار نمیخواند.
وی با بیان اینکه دنیا الگوها را تغییر داده است افزود: بیش از 90 درصد آموزشها باید با مشارکت کارفرماها انجام شود و 10 درصد را موسسات آموزشی و دانشگاهها برعهده گیرند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بازار کار با بازار آموزش، بازار سنجشهای صلاحیت و طبقه بندی مشاغل همبسته هستند و باید با هم تحلیل شوند.
وی بیان کرد: نیاز به هم آفرینی وجود دارد چون ما هم سرنوشت هستیم اگر نیروی کار در کشور کم شود و صنعت آسیب ببیند رشد اقتصادی کاهش و تورم هم افزایش مییابد.
شیدایی آموزش به نهضت مهارتی تبدیل شود
وی با اشاره به اینکه شیدایی آموزش باید به یک نهضت مهارتی تبدیل شود گفت: برای آن برنامه داریم.
محمدی افزود: وزیر به مقام معظم رهبری گفته بود در حوزه مهارت و مسکن کارگری کار میکنیم و ایشان گفته بودند در زمینه ایمنی هم کار کنید.
وی گفت: ایمنی جان کارگر را حفظ میکند، مسکن نیمی از معیشت کارگران را به خود اختصاص داده و مهارت به معنی درآمد بیشتر آنها است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای اعلام کرد: باید در مورد تجهیز و نوسازی مراکز آموزشی به ویژه در جنوب کرمان کار جدی انجام شود. دانش آموزان ما در هنرستان با مشکلاتی مواجه هستند و اگر بخواهید هر هنرستان را بسازید و تجهیز کنید یکهزار میلیارد ریال پول نیاز دارد.
محمدی گفت: با یک تدبیر مدیریتی ظرفیت همه مراکز فنی و حرفهای را در اختیار هنرستان ها گذاشتهایم که میتوانند به صورت رایگان در شیفتهای برنامه ریزی شده از این امکان استفاده کنند.
اجازه به استانها برای خرید خدمات آموزشی
وی با بیان اینکه اگر در کشور گشایش اقتصادی اتفاق بیافتد نیاز به نیروی کار شگرفی دارد افزود: به ادارات کل اجازه دادهایم خرید خدمات آموزشی انجام دهند و به صورت حجمی از هر مربی استفاده کنند در این راستا برای تامین به جنوب کرمان کمک میکنیم و هزینه بیشتری اختصاص میدهیم.
محمدی یادآور شد: استان کرمان یکی از فرصتها در کشور است و نگاه بلند مردم و مدیران شرایط متفاوتی را در استان ایجاد کرده است لذا مبتنی بر داراییهای فیزیکی و غیرملموس یک منطقه برنامه ریزی کنید و مسیر توسعه منطقه ای منتهی به منافع ملی داشته باشید.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان اینکه راهحل های منطقهای بهتر از راهحل های ملی و از بالا به پایین نتیجه داده است ادامه داد: ایده مرکزی ما در وزارتخانه همین است که نگاه و رشد منطقهای با استفاده از ابزار و امکاناتی که در منطقه وجود دارد.
وی گفت: 50 درصد مهارت آموزانی که به سراغ ما میآیند ابراز میکنند که برای کسب شغل آمدهایم و 80 درصد از این میزان در کرمان سر کار رفتهاند که در کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد است البته دلیل دیگر موفقیت کرمان وجود اکوسیستم صنعتی است.
محمدی افزود: 47 شرکت عضو کنسرسیوم مهارت شدند که فرصتهای اشتغال ایجاد میکند.

معاون اقتصادی استاندار کرمان (وسط) و معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (چپ)
کمبود مربیان و مشکل مهارت آموزی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان هم در این نشست گفت: در زمینه مهارت آموزی آنطور که باید در استان کار نشده است.
غلامرضا سالاری افزود: یکی از دلایل مشکل در مهارت آموزی، کمبود مربیان بوده است.
وی ادامه داد: به 50 نفر مربی حق التدریس نیاز داریم که باید وزیر کار مجوز دهد.
معاون استاندار کرمان همچنین خواستار تفویض اختیار برای برون سپاری مراکز فنی و حرفه ای شد.
وی با اشاره به موقعیت خاص استان، خشکسالیها و استانی که استان کشاورزی است و یک چهارم باغات در این استان قرار گرفته، خواستار آن شد که استان را در شرایط ویژه ببینند به ویژه در مناطق کم برخوردار به سمت اقتصادی و صنعتی شدن برویم.
سالاری تاکید کرد: در آموزشهای مهارتی جایی برای آموزش در حوزه گردشگری هم دیده شود چون نیاز مهم استان حتی کشور است.
وی با اشاره به نظر مساعدت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار پیگیری موضوع استقلال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی جنوب کرمان شد.