پیام فارس

آخرين مطالب

مردم با خودروهای وارداتی هم نقره داغ می‌شوند اقتصادي

مردم با خودروهای وارداتی هم نقره داغ می‌شوند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اطلاعات / خودروهای وارداتی با وجود کیفیت بالا و استانداردهای جهانی، در زمینه گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران دچار مشکلات بسیاری هستند که باعث نقره داغ شدن مردم وخریداران می شود.
گارانتی خودرو به عنوان یک کالایِ مصرفی مهم، یکی از عوامل بسیار مهم در خرید و نگهداری خودرو محسوب می‌شود. در کشورهای غربی، اهمیت خدمات پس از فروش خودرو، بسیار مورد توجه قرار دارد و تولیدکنندگان خودرو موظف هستند بسیاری از خدمات و تعمیرات لازم را در مدت زمان مشخصی به صورت رایگان ارائه دهند.
اما خدمات پس از فروش خودرو در ایران وضعیت مناسبی ندارد وخودروسازان به خاطر برخورداری از بازار تشنه و انحصاری و خریدار الفعل همیشگی، نیاز چندانی به برقراری خدمات مناسب برای محصولاتشان احساس نمی کنند.
بااین وجود معضل جدیدی که دربازارخودرو کشور ظهور کرده، نقص جدی وپایمال شدن حقوق مردم در بخش خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی است که مشکلی مضاعف محسوب می شود.
خودروهای وارداتی با وجود کیفیت بالا و استانداردهای جهانی، در زمینه گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران دچار مشکلات بسیاری هستند که باعث نقره داغ شدن مردم وخریداران می شود. در چنین فضایی، فقدان زیرساخت‌های مناسب، عدم هماهنگی میان واردکنندگان و تأمین‌کنندگان خدمات و همچنین کمبود قوانین حمایتی منجر به نارضایتی مشتریان شده است.
بدین ترتیب ،خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در ایران با چالش‌های متعددی مواجه است. یکی از معضلات اصلی، کمبود نمایندگی‌های مجاز است. بسیاری از واردکنندگان خودرو ارتباط مستقیم با شرکت مادر ندارند که این موضوع به عدم رعایت استانداردهای جهانی در ارائه خدمات منجر می‌شود.
از طرف دیگر تعمیرگاه‌هایی که به‌عنوان نمایندگی معرفی می‌شوند، اغلب از قطعات غیراصلی و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند و فاقد تجهیزات تخصصی و ابزار مناسب برای تعمیرات هستند. همچنین، نمایندگی‌ها با چندین واردکننده قرارداد دارند که این مسأله نیز بر کیفیت خدمات تأثیر منفی می‌گذارد.
هزینه‌های بالا و اضافی برای مشتریان، از جمله سفر اجباری به شهرهای دیگر برای دریافت خدمات و تعمیرات مضاعف ناشی از استفاده از قطعات بی‌کیفیت و تعمیرات غیراصولی، از مشکلات دیگر این حوزه است.
درواقع،خودروهای وارداتی به دلیل به‌روز بودن فناوری‌ها، نیازمند تخصص و تجهیزات پیشرفته برای تعمیر و نگهداری هستند. حال آن که نمایندگی‌های شرکت‌های واردکننده اغلب قادر به رفع عیوب فنی این خودروها نیستند و این امر منجر به ماندن خودروهای خارجی در نمایندگی‌ها برای مدت طولانی می‌شود.
علاوه بر این، تعداد نمایندگی‌های شرکت‌های واردکننده خودرو نیز بسیار محدود است. در حالی که شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکننده‌ داخلی توانایی ارائه "خدمات پس از فروش" بهتری دارند، بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو در بسیاری از شهرها حتی یک نمایندگی برای ارائه خدمات گارانتی ندارند و این وضعیت باعث می‌شود که دارندگان خودروهای وارداتی برای دریافت خدمات گارانتی مجبور شوند مسافت‌های طولانی را طی کنند یا از خودروبر برای انتقال خودرو به نمایندگی استفاده کنند.
در بسیاری از موارد هم واردکنندگان خودروهای وارداتی با سوءاستفاده از کمبودهای نظارتی و قانونی، قادر هستند هر جنسی را با هر قیمت و کیفیتی به بازار عرضه کنند. بدین ترتیب، دارندگان خودروهای وارداتی با مشکلاتی مانند تأخیر در تعمیرات، نبود قطعات یدکی و هزینه‌های غیرمنتظره مواجه می‌شوند که همه اینها به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم توسط واردکنندگان است.
همچنین بسیاری از نمایندگی‌ها با چندین واردکننده قرارداد بسته و به‌عنوان نماینده چند شرکت معرفی می‌شوند. روشن است که این موضوع موجب افزایش تعداد واقعی نمایندگی‌ها نشده بلکه صرفا همان مراکز قبلی با واردکنندگان بیشتری همکاری می‌کنند. بدیهی است همکاری همزمان نمایندگی‌ها با چندین واردکننده، کیفیت وتوان فنی این نمایندگی‌ها را کاهش داده و در برخی موارد موجب نادیده گرفتن استانداردهای لازم در ارائه خدمات شده که زیان آن مستقیما برگرده خریداران این خودروها تحمیل می شود.
عدم ارتباط بسیاری از واردکنندگان با شرکت‌های مادر تولیدکننده خودرو نیز یکی از مهم‌ترین مسائل این حیطه است. برخی تعمیرکاران تحت عنوان "تکنسین‌های دوره‌دیده" بدون دانش فنی لازم، صرفاً با آزمون و خطا اقدام به تعمیر خودروهای وارداتی جدید می‌کنند که نتیجه آن، هزینه‌های سنگین برای دارندگان این خودروها خواهد بود.
از طرف دیگر، برخی شرکت‌های واردکننده فاقد توانایی ارائه خدمات پس از فروش، با پرداخت هزینه‌های اندک به شرکت‌های تازه تاسیس شده که در برخی موارد فاقد دانش فنی و مجوز لازم نیز هستند ، مجوز ارایه خدمات پس از فروش به خودروهای وارداتی شان را از دولت دریافت می‌کنند که در نهایت مشتری برای دریافت خدمات و گارانتی به شرکتی حواله می شود که نه تنها از دانش فنی و توانایی لازم برخوردار نیست بلکه تعداد نمایندگی‌های آن از انگشتان یک دست نیز در سراسر کشور تجاوز نمی‌کند.
علاوه بر این، استفاده از قطعات غیراصلی و بی‌کیفیت توسط این شرکت‌ها، باعث کاهش عمر مفید خودروهای وارداتی و افزایش هزینه‌های تعمیراتی آنها می‌شودو مشتریان به دلیل عدم دسترسی به قطعات اصلی و خدمات معتبر، مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی برای تعمیرات مکرر هستند تاجایی که شاید در نهایت عیب خودرو نیز کاملا رفع نشود.
با توجه به این موارد باید گفت وضعیت نابسامان خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی نیازمند تدوین قوانین و مقررات مناسب و ایجاد زیرساخت‌های نظارتی موثر است تا واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشند. همچنین، افزایش آگاهی مشتریان در خصوص حقوق خود و توجه به برندهای معتبر و مورد تایید می‌تواند به بهبود این وضعیت نابسامان کمک کند.
در واقع ، با ایجاد یک سیستم نظارتی قوی و الزامِ واردکنندگان به پایبندی به تعهدات خود، می‌توان اعتماد مصرف‌کنندگان به بازار خودروهای وارداتی را افزایش داد و کیفیت خدمات پس از فروش را بهبود بخشید. این اقدامات نه تنها به نفع مشتریان خواهد بود، بلکه باعث تقویت بازار خودروهای وارداتی و ایجاد رقابت سالم‌تر در این صنعت می‌شود. در نهایت هم توجه به این موارد می‌تواند به بهبود وضعیت کلی صنعت خودروسازی در کشور کمک کند و رضایت مصرف‌کنندگان را افزایش دهد.
لذا، نیاز است که دولت و نهادهای نظارتی قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌تری را برای واردات خودرو و خدمات پس از فروش اعمال کنند و تنها شرکت‌هایی که توانایی تأمین خدمات پس از فروش با کیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی را دارند، باید مجاز به واردات خودرو باشند.
در این باره باید گفت اولین و مهم‌ترین گام در راستای تحقق این هدف، افزایش تعداد نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی در سطح کشور است. این نمایندگی‌ها باید به تجهیزات تخصصی و ابزارهای استاندارد دسترسی داشته باشند تا بتوانند خدمات با کیفیتی را ارائه دهند. واردکنندگان باید موظف شوند که نمایندگی‌های مجاز در شهرهای مختلف تأسیس کنند تا مشتریان نیازی به طی مسافت‌های طولانی برای دریافت خدمات نداشته باشند.
دومین گام، بهبود ارتباط میان واردکنندگان و شرکت‌های مادر تولیدکننده خودرو است. واردکنندگان باید توانایی دسترسی به دانش فنی و اطلاعات محرمانه تعمیراتی شرکت‌های خودروسازخارجی را داشته باشند. این ارتباط مستقیم باعث می‌شود که تعمیرکاران بتوانند با استفاده از دانش فنی معتبر و به‌روز، خدمات بهتری ارائه دهند و هزینه‌های اضافی ناشی از روش‌های آزمون و خطا کاهش یابد.
سومین گام، تدوین قوانین و مقررات حمایتی و نظارتی موثر از سوی دولت است. نظارت بر عملکرد واردکنندگان و نمایندگی‌ها باید قوی‌تر و موثرتر شود تا از رعایت استانداردهای لازم اطمینان حاصل شود. همچنین، دولت باید تلاش کند تا زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت فراهم شود و واردکنندگان ملزم به ارائه خدمات مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشند.
چهارمین گام، افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان در خصوص حقوق خود و توجه به برندهای معتبر و مورد تایید است. اطلاع‌رسانی دقیق به مشتریان در مورد مزایا و معایب خودروهای وارداتی و اهمیت خدمات پس از فروش با کیفیت، می‌تواند به افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان و بهبود وضعیت بازار کمک کند.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/957636/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهارستان علیه زنان؟

یمن؛ وقتی F-35 تا آستانه سقوط رفت

با این 5 ویتامین اعصابتان را تقویت کنید

زیاد دارچین نخورید؛ داروهایتان بی اثر می‌شود!

دپوی ابزارآلات 40 میلیارد ریالی قاچاق در شیراز لو رفت

کشف جرثقیل 80 میلیارد ریالی قاچاق در خنج

انتشار فراخوان دومین جشنواره ملی فیلمنامه نویسی خلیج فارس

خیزش گرد و خاک در 17 استان کشور/ افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

شور اجتماعی در سایه نوستالژی چهار چرخ

پیام امام جمعه اهل سنت بخش سیراف به مناسبت سالگرد شهادت آیت الله رئیسی

نسل z درگیر ژل و فیلرهایی که سوجویان تولید می کنند

راهبرد گره‌گشا

زیدآبادی نوشت: تابوشکنی از مصدق و تابوسازی از دشمنانش؟

ترامپ- نتانیاهو؛ تنش و نه واگرایی

علیه قاچاق سوخت

سارقان؛ کم‌سن‌تر، خشن‌تر و بیشتر

گرفتگی بینی در فصل بهار؛ چطور راحت نفس بکشیم؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: عده‌ای سودجو با ماینرها در حال جولان دادن هستند

تعرفه‌های برق از اول خرداد چهره جدید به خود می‌گیرند

پشت پرده گرانی حبوبات از زبان سخنگوی اتحادیه بنکداران فاش شد

رشد قیمت‌ها در بازار سکه و طلا؛ دلار درجا زد

قیمت جدید محصولات بهمن موتور اعلام شد +جدول

استقبال خوبی از مجمع گفت‌وگوی تهران صورت گرفت/ کشورهای خلیج‌فارس از مذاکرات ایران و آمریکا حمایت می‌کنند

هم‌اندیشی مدیران صمت در فارس؛ از تدبیر برای تحقق شعار سال تا انتقال تجربه

نجات مرد گرفتار در ارتفاعات تَنگْجیز خشت

دپوی ابزارآلات 40 میلیاردی قاچاق در شیراز لو رفت

مناظره قبل از مذاکره

دیپلماسی به وقت اروپا

چند خاصیت کمتر گفته شده قهوه

کدام آزمایشگاه‌ها در روزهای تعطیل باز هستند؟ راهنمایی برای شرایط اضطراری و خانواده‌ها

مردم با خودروهای وارداتی هم نقره داغ می‌شوند

تنها ایرادی که می‌توان به اجرای طرح کالابرگ گرفت چیست؟

انفجار کپسول گاز در صدرا/ 3 نفر مصدوم شدند

مرحوم نقده دوزان اصفهانی، شخصیتی مخلص و خدمتگزار بود

روایت عالم اهل سنت از حضور شهید رئیسی در سیل بلوچستان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از خبرگزاری مهر بازدید کرد

عراقچی:‌ گفت‌وگوهای ایران و آمریکا نقش موثری در صلح و ثبات خلیج فارس داشته است

اندیشه را که محدود کنیم، از تمدن سازی دور می‌شویم

برادرکشی در فسا به خاطر اختلافات خانوادگی

خواب آلودگی راننده کامیون در فارس سه نفر را راهی قبرستان کرد

خواب‌آلودگی راننده کامیون در فارس سه نفر را راهی قبرستان کرد

ماجرای جنجالی هدیه اشرافی قطری‌ها به ترامپ

تقویت سیستم ایمنی فقط با 3 ویتامین

خودروسازها خواستار گرانی خودروهای وارداتی شدند!

قطعی برق نتیجه درآمد دلاری از ماینرها؟

فارس میزبان نخستین همایش تخصصی نهج البلاغه

نیم قرن کتاب‌بازی در یک شهر کوچک

پایان کار عضو پُر حاشیه هیات مدیره استقلال؛ دو شغله بودن یا فایل صوتی درد سَر ساز؟

صحبت‌های فرامرزی مدیر کل اقتصاد و دارایی استان فارس

چرا در ایران این همه امامزاده وجود دارد؟