بزرگنمايي:
پیام فارس -
این کاربران در پویش خود آوردهاند: «تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی درخصوص دانشگاهها، بازی با معیشت مردم، حراج سرمایههای انسانی و به خطر انداختن آینده علمی دانشگاهی با نیم میلیون جمعیت علمی، اداری و دانشجویی دانشگاه پیام نور، دانشگاه پیامنور بزرگترین دانشگاه دولتی و تنها دانشگاه با نظام آموزش باز و شیوه ترکیبی در نظام آموزش عالی کشور است.
این دانشگاه مولود انقلاب شکوهمند و مقدس اسلامی و بازوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ارتقای علم، ترویج دانش و فرهنگ جامعه بوده است. این دانشگاه بهدلیل منابع درسی یکسان، آزمونهای استاندارد و شهریه پایین، علاوه بر ارتقا سطح علمی و فرهنگی جامعه، در تحقق عدالت آموزشی با کیفیت بهویژه در نقاط کمبرخوردار و در بین اقشار کمدرآمد و محروم نقش بی بدیل علمی و فرهنگی را ایفا کرده است و پناهگاه اقشار محروم و کمدرآمد برای ادامه تحصیل بوده و همواره بازوی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است. دانشگاه پیامنور با ایجاد واحدهای دانشگاهی با توجه به قومیتها و خردهفرهنگها و بهخصوص نقاط مرزی در توسعه علمی کشور و امنیت پایدار اقدامات مؤثری را انجام داده است، حتی در برخی از مناطق کشور بهخصوص مناطق مرزی دانشگاه پیامنور تنها مؤسسه آموزش عالی آن منطقه محسوب میشود.
با عنایت به مطالب بیانشده، ما اعضای هیأت علمی، اداری و دانشجویان دانشگاه پیامنور ضمن تاکید بر لزوم ساماندهی دانشگاه، از محضر شما درخواست داریم در برنامهریزی و تصمیمگیریهای مربوط به دانشگاه پیامنور به خصوص در تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور این امر مهم را با لحاظ ظرفیتهای استثنائی دانشگاه پیام نور با حفظ موجودیت و استقلال آن انجام و با برنامهای که دانشگاه ارائه کرده و با راهبری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با حفظ نظام آموزش باز، از دور و ترکیبی انجام شود و سرمایههای ارزشمند دانشگاه در خدمت نظام آموزش عالی کشور چون گذشته قرار گیرد. این امر باعث میشود تا دغدغه خانواده بزرگ دانشگاه پیامنور، اعم از اعضای هیأتعلمی، کارکنان و دانشجویان و خانوادههای آنان، که قشر عظیم و تأثیرگذاری در جامعه محسوب میشوند و همواره در کنار انقلاب شکوهمند اسلامی ایستادهاند و اکنون به این دلیل بسیار دغدغهمند شدهاند، برطرف شده و خدمترسانی منحصربهفرد این دانشگاه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استمرار داشته باشد.»
موضوع ساماندهی مؤسسات آموزشعالی برابر آییننامه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب سال 1390 شورایعالی انقلاب فرهنگی و در راستای اجرای سند سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزشعالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1394 شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مصوبات شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آغاز و بهعنوان یک سیاست کلی نظام و مورد حمایت بدنه آموزش عالی کشور در حال اجر است.
برابر این مصوبات، اهداف طرح ساماندهی مؤسسات آموزشعالی شامل ارتقای کیفی، پاسخگویی به نیازها، مأموریتگرایی و استفاده بهینه از منابع در یک برنامه زمانی مشخص بوده و همچنین طرحهای ساماندهی در مرحله پیادهسازی، باید از انعطافپذیری لازم برخوردار باشند.
در پی ادغام چند واحد از واحدهای استانی دانشگاه پیام نور با دانشگاههای دولتی، اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه پیام نور در اعتراض به ادغام این دانشگاه با دانشگاههای دیگر خواستار پیگیری این موضوع از مراجع ذیصلاح بخصوص مجلس شورای اسلامی بودند.
این موضوع را از سردبیر سوژه و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور پیگیر شدیم که در زیر میخوانید:
لیلا کیا سردبیر این پویش در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: بزودی هزاران دختر و پسر مخصوصاً آنهایی که به علت فقر به جز دانشگاه پیام نور نمیتوانند در دانشگاه دیگری تحصیل کنند، سلامت روانی و ثبات خود را از دست خواهند داد. خیلی از دختران کشور به علت سیستم سنتی کشور نمیتوانند دور از خانه و محل زندگی خود تحصیل کنند.
وی افزود: عدم امنیت سلامت و روان به علت از دست دادن فرصت تحصیل، بسیاری از جوانان قشر مستضعف و فقیر را به سمت اعتیاد و بزهکاری سوق خواهد داد. از نمایندگان شهرها و ائمه جمعه در خواست میکنیم که عواملی که کمر همت به انحلال دانشگاه پیام نور بستهاند را شناسایی کنند و اقدامی مثبت هم در راستای حفظ نظام و کنترل انرژی عظیم جوانان قشر مستضف انجام دهند.
محمدعلی ابراهیمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: دانشگاه پیامنور بهعنوان یک دانشگاه دولتی در راستای توسعه عدالت آموزشی، بهعنوان تنها متولی نظام آموزش باز و از راه دور در ایران از مهر ماه 1368 آغاز به فعالیت کرد و با تمرکز بر منابع آموزشی خودآموز و آزمونهای متمرکز تلاش کرد آموزش با کیفیت را برای همه، همهجا و همه وقت ارائه کند. این دانشگاه در کنار بیش از صد دانشگاه باز جهان قرار داشته و یک شیوه شناخته شده و مرسوم آموزشعالی در همه دنیا محسوبمیشود.
وی افزود: در اواخر دهه 80 و آغاز دهه 90 صرفاً بر اساس برنامه توسعهای وزارت علوم، این دانشگاه برای پاسخ به سیل عظیم مخاطبان آموزشعالی توسعه یافت. این دانشگاه تاکنون در راستای توسعه عدالت آموزشی خدمات ارزشمندی را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بهخصوص در مناطق محروم و مرزی و همچنین به افراد شاغل ارائه کرده است. شهریه مناسب این دانشگاه در کنار کیفیت آموزشی باعث شده اقشار مختلف جامعه، این دانشگاه را در بین گزینههای جدی خود برای تحصیل قرار دهند. این دانشگاه در حوزه فرهنگی جزو دانشگاههای شاخص آموزشعالی بوده و در حوزه پژوهش با انتشار بیش از 4 هزار مقاله در سال، دستاوردهای بسیار ارزشمندی را برای کشور داشته است.

ابراهیمی اظهار داشت: دانشگاه پیامنور همگام با طرح ساماندهی مؤسسات آموزشعالی، موضوع ساماندهی از درون را آغاز کرد بهنحوی که بر اساس برنامه راهبردی خود حدود 160 واحد دانشگاهی خود را تاکنون تعیین تکلیف و ساماندهی کرده و بیش از ی هزار و 500 نفر از منابع انسانی این دانشگاه نیز ساماندهی شدهاند و این روند ادامه دارد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور تأکید کرد: بر اساس اهداف طرح ساماندهی مؤسسات آموزشعالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که شامل ارتقای کیفی، پاسخگویی به نیازها، مأموریت گرایی و استفاده بهینه از منابع است، موضوع ساماندهی دانشگاه پیامنور با تصمیمات غیر کارشناسی و بدون شناخت کامل از ظرفیتهای استثنائی این دانشگاه امکانپذیر نبوده و لطمات جدی را به نظام آموزش باز، ترکیبی و از دور کشور وارد خواهد کرد. بعضاً مشاهده میشود ظرف مدت کمتر از یک روز پیشنهادهای متفاوت در ارکان تصمیمگیری مطرح میشود.
ابراهیمی ساماندهی دانشگاه پیامنور با توجه جدی به تنظیم و تصویب سند آموزش باز پشتیبانی شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، پرهیز از ورود مراجع و دستگاههای مختلف که اشراف کامل به توانمندهای دانشگاه پیامنور ندارند، استفاده از توان تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه پیامنور برای اجرای برنامه ساماندهی، رصد و پایش تحولات سریع آموزشی مبتنی بر فناوریهای پیشرفته از جمله هوشمصنوعی، واقعیت مجازی و افزوده، اپلیکیشن موبایلی، تلهکامیونیکیشن، سفارشیسازی آموزش همچنین تجهیز دانشگاه پیامنور به زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز برای انجام مأموریت آموزش باز و از دور بر اساس فناوریهای جدید، تهیه پیوست فرهنگی و اجتماعی برای ساماندهی مؤسسات آموزشعالی آن هم در سطح ملی و پرهیز از رشد بدون آینده نگری یک یا دو مؤسسه آموزشعالی را پیشنهادات خود برای ساماندهی دانشگاه پیام نور برشمرد.
وی تأکید کرد: انتظار میرود سیاستگذران و تصمیم گیران با تدبیر و بررسی کارشناسی جامع، برنامه ساماندهی مؤسسات آموزشعالی را بهنحوی اجرا کنند که شاهد توسعه همهجانبه آموزشعالی کشور باشیم.
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز پیرامون طرح تضعیف دانشگاه پیام نور در برنامه هفتم توسعه گفت: دانشگاه پیام نور باعث دمیده شدن نور امید به ادامه تحصیل در شهرهای محروم کشور شده است و همچنین مدرک تحصیلی پیام نور بسیار قوی و با پشتوانه است. به هیچ وجه موافق ادغام و یا تضعیف دانشگاه پیام نور نیستم زیرا پیام نور نقش اساسی در رشد تعالی کشور داشته و تاثیر گذاری آن در بهبود کیفیت آموزشی کشور محسوس است.
طی روزهای اخیر پیرو تقاضاهای مکرر اعضای هیأت علمی دانشگاههای پیام نور کشور و با پیگیریهای انجام شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته مصوبه کمیسیون آموزش جهت طرح در کمیسیون تلفیق برای ادغام دانشگاه پیام نور از دستور کار خارج شده است.

محمدتقی امینی استادتمام دانشگاه پیام نور نیز در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، گفت: این دانشگاه قریب به نیم میلیون دانشجو، 4 هزار عضو هیأت علمی و حدود 14 هزار کارمند دارد که در حال حاضر این افراد بخصوص در شهرستانها دچار استرس شدهاند. به عنوان مثال دانشجویانی که در دانشگاه پیام نور تربیت میشوند از قشر متوسط به پایین جامعه با هزینه پایین هستند؛ البته شاید هزینه یک دانشجوی دانشگاه دولتی 75 میلیون تومان باشد اما هزینه یک دانشجوی پیام نور خیلی کمتر است. البته اکثر دانشجویان ما کارمند هستند و برای ارتقای علمی و تخصص در دانشگاه حضور پیدا میکنند.
این استاد تمام دانشگاه افزود: در دانشگاه پیام نور یک پنجم جمعیت دانشجویی دانشگاهها را داریم و یک سوم قبولیها؛ یعنی از هر سه نفر قبولی ارشد و دکتری یک دانشجوی پیام نور داریم و این نشاندهنده این است که سیستم ما یک سیستم موفق است.
امینی خاطرنشان کرد: ایجاد دانشگاه پیام نور در شهرستانها منافع زیادی دارد از جمله فرهنگ بومی و محلی کشور دچار آسیب نمیشود و دانشجویان در کنار خانواده به تحصیلات تکمیلی خود را میگذرانند و دچار آسیبهای اجتماعی، استرس و مسائل روحی روانی نمیشوند و در دام مافیا و ضد انقلاب و انواع و اقسام اعتیاد نمیافتند.
وی اضافه کرد: بافت کلی این دانشگاه اعم از اساتید، کارمندان و دانشجویان طرفدار نظام بوده و انقلابی هستند. به عنوان مثال در اغتشاشات گذشته نه تنها مشکلی نداشتیم بلکه مشکل بقیه دانشگاهها را هم حل کردیم و قطعاً دانشگاهی با این ویژگیها به ثمر نشسته است. بنده معتقدم داشتههایمان بلای جانمان شده است. یک عده طمع کردهاند تا این سرمایه ملی را به غارت ببرند.
این استادتمام دانشگاه افزود: در اکثر روستاها و شهرستانها مردم با اتحاد و کمک خودشان دانشگاه تأسیس کردند و به دانشگاه پیام نور وقف کردند به امیدی که دانشگاه پیام فرزندانشان را تعلیم و تربیت کند، اگر این دانشگاه در این شهرستانها و مراکز وجود نداشته باشد فقط و فقط دانشجو و مردم آسیب می بینند. اما براساس بررسی کارشناسی جای خالی نداریم و اگر هم کاهش دانشجو مشاهده میشود دلیل اصلی حذف رشتههای پرطرفدار از سوی بالادستیها است و دانشگاه خودش برای جبران آن برنامه دارد.
امینی گفت: ادغام دانشگاه ضرر به نظام است و البته چند مخالف داریم که متأسفانه مخالفها قدر هستند. دانشگاههای غیرانتفاعی نمیتوانند از دانشگاههای کلاسیک دولتی دانشجو بگیرند. متأسفانه تعارض منافع باعث فشار به پیام نور شده است. امروز با وجود خالی بودن صندلی خالی در دانشگاههای کلاسیک قریب به نیم میلیون دانشجو پیام نور را انتخاب کردند علی رغم اینکه خیلی از رشتههای پر طرفدار را از ما گرفتهاند.
وی اضافه کرد: دانشگاه پیام نور را به چه گناهی سلاخی میکنند، به اسم ساماندهی آموزش عالی شروع کردهاند و دلیلشان فقط تعطیلی دانشگاه پیام نور است. اگر قرار به ساماندهی آموزش عالی است باید این ساماندهی از دانشگاههای بنام و مسئلهدار شروع شود. این دانشگاه برای همه اقشار حتی زندانیان، سربازان، بازنشستگان و خانمهای خانهدار، کارمندان و دانش آموختگان مدارس در آموزش خود برنامه دارد. چشمانداز پیام نور، آموزش برای همه، همهجا، همه وقت است. امروز در دنیا آموزشهای باز و از دور بسیار مورد توجه است آموزشهای ترکیبی امروز بهترین شیوه آموزشی است و پیام نور امروز با آموزش ترکیبی روش نویی را مطرح کرده که به مراتب بهتر از آموزشهای کلاسیک و سنتی است. هم از لحاظ کیفیت آموزش و تربیت هم از لحاظ وقت و هزینه به نفع نظام و مردم است. من معتقدم دانشگاه پیام نور به بلوغی رسیده که خودش مشکل خودش را حل کند، نسخههای غیر کارشناسی به ضرر کشور است.
همچنین ابراهیم تقیزاده رئیس دانشگاه پیام نور به ایراداتی که مورد اعتراض و انتقاد اساتید و مجموعه دانشگاه پیام نور و اعضای صنفی پیام نور قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: میگویند دانشگاه پیامنور در مراکز استانها به دانشگاه فرهنگیان و در مراکز غیر استانها به دانشگاههای دیگر مانند فنیحرفهای واگذار شود. تکلیف اعضای هیأت علمی، کارکنان و همچنین دانشگاههایی که در بعضی از شهرستانها خود یک دانشگاه موفق از هر لحاظ هستند نیز مشخص نشده است.
وی افزود: معتقد هستیم آمایش و تجمیع واحدهای دانشگاه را به خود دانشگاه واگذار کنند تا دانشگاه در این مورد پیشنهاد خود را به شورای گسترش وزارت علوم ارائه کند تا تصویب شود.
تقیزاده گفت: معاونت آموزشی وزارت علوم معتقد است که دانشگاه پیام نور باید در 31 استان واحد داشته باشد ما نیز با این موضوع مشکلی نداریم و ایرادی ندارد، ما 31 پیام نور استانی را در خود استانها داشته باشیم، اما باید دانشجو بتواند، در آن شهرستانها، در محل شهر خود با نام دانشگاه پیام نور تحصیل کند و از نظام آموزشی مختلفی که دانشگاه دارد، استفاده کند.
رئیس دانشگاه پیام نور اضافه کرد: اگر با تبصره 3 ماده 95 قانون برنامه هفتم توسعه موافقت شود تمام 360 واحد و مراکز دانشگاه پیام نور تعطیل میشوند. فعالیت 31 واحد استانی نظر معاونت آموزشی وزارت علوم است که کمیسیون تلفیق آن را نیز قبول نکرده و معتقد است دانشگاه پیام نور فقط باید در تهران باشد و از خود تهران بتواند به عنوان قطب و محور آموزشهای مجازی فعالیت کند و مقرر شده بسترهای سختافزاری و نرمافزاری در تهران متمرکز شود، ظاهراً در حال بررسی مجدد است.
به گزارش فارس، کارکنان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور بر این باورند که برای ادغام این دانشگاه خیلی عجولانه تصمیم گرفته شده و کار غیرکارشناسی صورت پذیرفته است.