جمعه ۳۰ آبان ۱۴۰۴
فرهنگی

چهره نگاری شایسته معلم؛

خدمت در مناطق محروم، سرمایه‌ای ماندگار در مسیر حرفه‌ معلمی

خدمت در مناطق محروم، سرمایه‌ای ماندگار در مسیر حرفه‌ معلمی
پیام فارس - اسماعیل سپیدکاربلداجی؛ معلم نمونه کشوری از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ۲۵ سال سابقه خدمت در آموزش‌ و پرورش، مهم‌ترین عامل موفقیت خود را تدریس داوطلبانه در مناطق محروم و تلاش مستمر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان عنوان کرد
  بزرگنمايي:

پیام فارس - اسماعیل سپیدکاربلداجی؛ معلم نمونه کشوری از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به 25 سال سابقه خدمت در آموزش‌ و پرورش، مهم‌ترین عامل موفقیت خود را تدریس داوطلبانه در مناطق محروم و تلاش مستمر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان عنوان کرد

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اسماعیل سپیدکاربلداجی؛ معلم نمونه کشوری از چهارمحال و بختیاری، با اشاره به 25 سال سابقه خدمت در آموزش‌ و پرورش، مهم‌ترین عامل موفقیت خود را تدریس داوطلبانه در مناطق محروم و تلاش مستمر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان عنوان کرد .
اسماعیل سپیدکاربلداجی که اکنون به‌عنوان مدیرآموزگار در آموزشگاه شهید شیرودی روستای سلطان‌آباد در منطقه بلداجی فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با برنامه«چهره نگاری شایسته معلم» این مرکز، گفت: 25 سال است که افتخار خدمت در آموزش و پرورش استان را دارم و عمده دوران خدمتم در مناطق عشایری و روستایی سپری شده است .
عوامل انتخاب به‌عنوان معلم نمونه کشوری
وی درباره عوامل انتخاب خود به‌عنوان معلم نمونه کشوری، اظهار کرد :
خدمت داوطلبانه در مناطق محروم، تدریس در کلاس‌های چندپایه، حضور مداوم در جشنواره‌های الگوهای برتر تدریس، اقدام‌پژوهی، درس‌پژوهی، فعالیت در مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و عضویت در گروه‌های آموزشی از مهم‌ترین دلایل موفقیتم بوده است .
وی افزود: تألیف و گردآوری تجربیات تدریس، ارائه مقالات علمی، فعالیت به‌عنوان مدرس منطقه‌ای و استانی و حضور اثربخش در دوره‌های ضمن خدمت نیز در این مسیر نقش مهمی داشته است .
استفاده از شعر برای تسهیل یادگیری دانش‌آموزان
سپیدکاربلداجی با اشاره به علاقه خود به شعر ،گفت:سعی می‌کنم از این هنر برای جذاب‌تر شدن یادگیری استفاده کنم. هنگام تدریس نشانه‌های الفبا برای دانش‌آموزان پایه اول، دفتر جداگانه‌ای با عنوان دفتر الفبای معلم و فراگیر طراحی می‌کنم. بر اساس هوش و استعداد هر فراگیر، تمرین‌های متفاوت و جذابی ارائه می‌دهم .
به گفته وی، نتیجه این روش‌ها بسیار قابل توجه بوده است:دانش‌آموزانم روان‌خوانی و روان‌نویسی را حداقل دو ماه زودتر و با کیفیت بهتر از همسالان خود در سایر مدارس فرا می‌گیرند .
چالش‌های مسیر حرفه‌ای یک معلم
این معلم نمونه کشوری، یکی از مهم‌ترین چالش‌های کار خود را «نظری بودن اغلب دروس تربیت معلم» عنوان کرد و افزود:دانشجو معلمان در زمان ورود به مدرسه از لحاظ مهارت‌های عملی آمادگی لازم را ندارند. من هم از این قاعده مستثنی نبودم، اما با ارتباط نزدیک با معلمان باتجربه پایه‌های مختلف توانستم مسیر را پیدا کنم .
خاطرات ماندگار از سال‌های خدمت در مناطق عشایری
سپیدکاربلداجی، خاطرات دوران خدمت در مناطق عشایری را از شیرین‌ترین لحظات زندگی حرفه‌ای خود دانست و گفت:در دورانی که کیلومترها دور از خانه خدمت می‌کردیم، مهربانی مردم روستا غربت را برای ما شیرین می‌کرد .
وی با گرامیداشت یاد و خاطره دوست و همکار فقید خود، مرحوم محمد یداللهی ، افزود:ایشان معلمی عاشق بود که در راه خدمت به عشایر، کوچ زودهنگامی داشت و فقدان او برای آموزش و پرورش استان ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر بود .
وی یکی از خاطرات به‌یادماندنی دوران خدمت را این‌گونه روایت کرد :
روزی به دلیل تأخیر یکی از همکاران در حضور در مدرسه، جوّی متشنج میان اولیا ایجاد شده بود. ما برای آرام کردن شرایط، به ناچار موضوع فوت پدربزرگ او را مطرح کردیم. وقتی همکار ما با لباس سیاه وارد روستا شد، اولیا با قدردانی و محبت فراوان از او استقبال کردند. این خاطره برای ما تصویری ماندگار از صفا و صمیمیت مردم روستا بود .
سپیدکاربلداجی در پایان گفت:اگر سال‌های اول خدمت کم‌تجربه هستیم، امیدوارم دانش‌آموزان عزیزمان به حساب بی‌تعهدی نگذارند. هرچه بوده، عشق به آموزش و خدمت در دل ما جاری بوده است.


نظرات شما