چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴
اجتماعی

چرا پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز به کندی پیش می‌رود؟

چرا پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز به کندی پیش می‌رود؟
پیام فارس - خبرگزاری دانشجو / مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر کمبود اعتبار را اصلی‌ترین دلیل کندی پیشرفت پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز عنوان کرد و گفت: با وجود اختصاص اعتبار ...
  بزرگنمايي:

پیام فارس - خبرگزاری دانشجو / مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر کمبود اعتبار را اصلی‌ترین دلیل کندی پیشرفت پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز عنوان کرد و گفت: با وجود اختصاص اعتبار در سفر استانی رئیس‌جمهوری، این رقم پاسخگوی نیاز 900 هزار میلیارد ریالی پروژه نیست.
اصغر کشوریان، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر اظهار کرد: تکمیل راه‌آهن بوشهر-شیراز نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است و انتظار می‌رود اجرای این طرح مهم که تاثیر بسزایی در شکوفایی اقتصادی منطقه دارد، از بلاتکلیفی خارج شود.
کشوریان با اشاره به وضعیت تأمین مالی راه‌آهن بوشهر و برنامه‌های پیگیری شده در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان، افزود: طرح راه‌آهن بوشهر-شیراز یکی از مهم‌ترین مطالبات استان بود که بر ارائه راه‌کارها برای اجرای آن تاکید شد.
وی یادآور شد: اجرای این طرح با پیمانکار منعقد شده و هم‌اکنون عملیات تجهیز کارگاه و فعالیت‌های اجرایی در قطعات مختلف آن ادامه دارد، اما پیشرفت طرح در مرحله فعلی به علت کمبود اعتبار چندان مطلوب نیست. 
بازار


نیاز 900 هزار میلیارد ریالی برای تکمیل راه‌آهن بوشهر-شیراز
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر تصریح کرد: با وجود اینکه در سفر استانی رئیس‌جمهوری در روزهای پایانی بهمن‌ماه پارسال اعتباری برای این پروژه لحاظ شد، اما رقم اختصاص‌یافته جوابگو نیست.
کشوریان ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر اخیر پیشنهاد داد که طرح خط ریلی بوشهر از طریق یک کنسرسیوم سرمایه‌گذاری یا نمونه تأمین مالی غیردولتی (B.O.T) دنبال شود تا روند اجرای آن شتاب گیرد.
وی افزود: در حال حاضر قطعه 9-B طرح خط ریلی بوشهر فعال است، اما فعالیت در حدی که رضایت‌بخش باشد نیست و علت آن نیز همان کمبود منابع است.
این مقام مسئول گفت: برآورد فعلی هزینه تکمیل خط ریلی در محدوده بوشهر حدود 900 هزار میلیارد ریال است.


لزوم مشارکت صنایع بزرگ در پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز
کشوریان اضافه کرد: اتصال خط ریلی استان به شبکه سراسری، امکان توسعه اقتصادی، صادرات غیرنفتی و رونق گردشگری را فراهم می‌کند. از این‌رو، مشارکت صنایع بزرگ در تکمیل آن ضرورت دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا برای تکمیل این طرح، تشکیل کنسرسیوم متشکل از بخش خصوصی و صنایع پتروشیمی برای تأمین منابع در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: پیمانکار اصلی طرح، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور است و چون مبدأ قراردادی طرح از استان فارس تعریف شده، در عمل مدیریت مالی و تخصیص اعتبارات نیز از آن مسیر صورت می‌گیرد.
کشوریان افزود: این موضوع گاهی مشکلاتی برای پیگیری‌های استانی ایجاد می‌کند، زیرا بخش عمده مسیر حدود 430 کیلومتر در محدوده استان بوشهر واقع شده است.


نظرات شما