پیام فارس - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدارس باید با کمک خیران، فارغالتحصیلان، معلمان بازنشسته و والدین، ظرفیتهای محلی را برای ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی به کار گیرند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش امروز در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، با تبیین احکام برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: این قانون با قوانین قبلی تفاوت جدی دارد، به گونهای که تمام فصلها با جدول و سنجهها آغاز میشود و آینده را به روشنی تعیین و تکلیف میکند .
وی افزود: نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ شده که 147 پروژه دارد و همزمانی آن با قانون برنامه هفتم توسعه و همچنین ورود پرانرژی رئیسجمهور، سه تکلیف بزرگ را متوجه دستگاه تعلیم و تربیت کرده است؛ بنابراین باید این شرایط را درک کرده و بر اهداف متمرکز شویم .
امانی طهرانی با اشاره به تهدید آینده مدرسه تصریح کرد: امروز بسیاری معتقدند یا مدرسه باید اثبات کند همچنان مفید است و به بقای خود ادامه دهد، یا از گردونه خارج میشود .
وی خاطرنشان کرد: نخستین شورای عالی آموزش و پرورش در ایران 10 سال قبل از مشروطه و در سال 1275 هجری شمسی ایجاد شد و سیاستگذاریها، قوانین و مقررات آموزشی کشور از هر مرجعی که بخواهد تصویب شود، باید از مسیر این شورا عبور کند .
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اهم موضوعات در دست اجرا طی یک سال اخیر شامل قانون پنجساله برنامه هفتم پیشرفت، ترمیم سند تحول، نقشه راه اجرای سند تحول، هوش مصنوعی و علوم و فناوریهای نوین در آموزش و پرورش، شاخصهای راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول، نشانگرهای ارزیابی نظام آموزش و پرورش و استانداردهای آن و همچنین آییننامه اجرایی مدارس است .
وی ادامه داد: نسخه ویرایششده آییننامه اجرایی مدارس پیش از آغاز سال تحصیلی جدید ابلاغ خواهد شد .
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت : در فصل 9 برنامه هفتم توسعه به ارتقای نظام آموزشی، سرمایه انسانی، کیفیت و عدالت تربیتی، رسیدگی به بازماندگان از تحصیل و تقویت نظام مدیریتی آموزش و پرورش بهمثابه امر ملی مورد تأکید قرار گرفته و تکلیف دستگاهها در 21 سنجه مشخص شده است .
امانی طهرانی اظهار کرد: این سنجهها معیارهای مهمی هستند که در پایان برنامه باید به آنها برسیم و وضع موجود در هر منطقه احصا شود. هر مدرسه باید به ابتکار خود از خیران، فارغالتحصیلان سالهای قبل، معلمان بازنشسته، والدین و افراد صاحب نفوذ در محلات برای حمایت از مدرسه استفاده کند .
وی تأکید کرد: ماده 92 برنامه هفتم توسعه تصریح دارد که کمیته برنامهریزی شهرستان باید نیازهای مدارس را بشناسد و از تمام امکانات موجود در منطقه برای رفع این نیازها بهره بگیرد. انتظار رئیسجمهور این است که وقتی به مدارس سر میزنیم، بتوانیم به روشنی بیان کنیم که امسال چه تغییری نسبت به سال گذشته در آموزش و پرورش ایجاد شده است.