پیام فارس

آخرين مطالب

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تاخیر غیرموجه در ترخیص کالا؛ زیان اقتصاد ملی مقالات

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تاخیر غیرموجه در ترخیص کالا؛ زیان اقتصاد ملی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - دنیای اقتصاد / «تاخیر غیرموجه در ترخیص کالا؛ زیان اقتصاد ملی» عنوان یادداشت روز در روزنامه دنیای اقتصاد به قلم ولی‌الله افخمی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
هفته گذشته، هموطنانمان روزهای سختی را گذراندند و جمعی از مردم شریف بندرعباس و دیگر شهرهای کشور به سوگ عزیزانشان نشستند. هنوز هم به‌رغم تلاش دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تکلیف برخی از گمشدگان روشن نشده و کماکان مفقودالاثر هستند. جا دارد ضمن عرض تسلیت به بازماندگان محترم این فاجعه از خداوند متعال برایشان صبر و اجر طلب کنم.
صرف‌نظر از دلایل بروز این فاجعه ملی که به جان باختن افراد حاضر در میدان فعالیت انجامید و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد، ضرر و زیان وارده به کشور در ابعاد اقتصادی نیز قابل‌توجه و درخور تامل است. بگذریم از اینکه وقوع چنین حادثه‌ای اسباب کاهش اعتبار و جایگاه بندرعباس در بین دیگر بنادر منطقه و جهان شده و تا بازگشت به شرایط عادی و به فراموشی سپردن ابعاد گسترده این فاجعه، باید منتظر طی زمان طولانی باشیم. بروز حوادثی از قبیل آتش‌سوزی در اماکنی که به دلیل نوع فعالیت به محل دپوی کالاهای وارداتی و صادراتی اختصاص می‌یابند، امری دور از تصور نبوده و اتفاقی است که به‌ندرت در دیگر بنادر دنیا هم احتمال وقوع در سطوح متفاوت را دارد. آنچه از درجه بالای اهمیت برخوردار است، توجه و دقت حداکثری در حفاظت دقیق و اطمینان از برقراری امنیت فیزیکی کالاهای موجود در یاردهای محوطه‌های مختلف گمرکی است که باید در ابعاد مختلف عملیاتی از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری شود. البته بدیهی است که تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی و حمل و انتقال کالاهای صادراتی به مقاصد مربوطه موجب به حداقل رساندن زمان ماندگاری کالا در گمرکات می‌شود. این مهم‌ترین نکته است که به نظر می‌رسد در صورت عملی کردن آن، از انباشت بدون دلیل کالاهای وارداتی و صادراتی جلوگیری خواهد کرد.
بازار
در برخی از بنادر که ظرفیت انباشت کالا به دلایل جغرافیایی محدود است، ترانزیت کالای وارداتی با انجام تشریفات مربوطه و با کمترین هزینه به داخل سرزمین اصلی و بنادر خشک پشتیبان یا انبارهای اختصاصی کارخانه‌های بزرگ یا یاردهای کانتینری تدارک دیده‌شده در نزدیک‌ترین مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود تا با اطمینان بیشتری به جهت سلامت و حفاظت از کالا، عملیات ترخیص وفق ضوابط و مقررات گمرکی انجام شود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل انباشت کالا در یاردهای کانتینری بندرعباس را باید در عدم‌همراهی با ترانزیت اداری کالای وارداتی به دیگر گمرکات دانست. 
نکته دوم که چه‌بسا از درجه اهمیت بیشتری نیز برخوردار باشد، وجود برخی ضوابط و مقررات پیچیده و غیر‌ضروری است که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر تجارت خارجی وضع کرده و تجار و بازرگانان و صاحبان صنایع ناچار از پذیرش آن شده‌اند و در نتیجه به ماندگاری طولانی کالاهای صادراتی پس از ورود آن به بنادر و مبادی ورودی کشور می‌انجامد.
برای اینکه با دقت و توجه بیشتری به این مهم بپردازیم، بد نیست بر چگونگی مقررات جاری به‌منظور ترخیص کالا مروری داشته باشیم.
در حال حاضر تجار و بازرگانان و صاحبان صنایع که برای تامین کالای موردنیاز اقدام به واردات می‌کنند، به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول بازرگانانی هستند که اقدام به صادرات کالاهای مشخص‌شده در فهرست وزارت صمت کرده و ملزم‌ هستند ارز حاصل از صادرات خود را صرفا به دولت براساس قیمت تعیین‌شده اصطلاحا نیمایی عرضه کنند.
واردکنندگانی که بخواهند از محل ارز اصطلاحا نیمایی اقدام به واردات کنند، باید مدت‌ها در صف تخصیص ارز بانک‌مرکزی منتظر بمانند و پس از تحقق تخصیص ارز، کالای وارداتی خود را از بنادر و دیگر گمرکات ترخیص کنند.
دسته دوم صادرکنندگانی هستند که نوع کالاهای صادراتی آنها براساس فهرست اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌گونه‌ای است که به آنها اجازه داده شده از محل ارز حاصل از صادرات خود، راسا اقدام به ورود کالاهای خاصی کنند. تفاوت واردکنندگان دسته اول با دسته دوم در این است که دسته اول ارز موردنیاز برای کالای وارداتی خود را باید از محل مثلا صندوق نیمایی دریافت کنند، اما وارد‌کنندگان دسته دوم، آن را از محل ارزی که متعلق به صادرات کالای خودشان و در لحظه موجود است دریافت می‌کنند. 
با کمال تاسف باید گفت، نظامات جاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر به‌گونه‌ای است که کالای وارداتی این قبیل صادرکنندگان افزون بر دو یا سه‌ماه یا بیشتر، منتظر تخصیص ارز در بنادر می‌ماند. به تعبیر دیگر این گروه که می‌خواهند از ارز خودشان واردات داشته باشند، کالای وارداتی‌شان سه، چهارماه در بندر منتظر تخصیص ارزی است که مثلا در لحظه، موجود است. در چنین حالتی بدا به حال گروه اول که کالای وارداتی‌شان بیش از سه، چهارماه در بنادر کشور معطل می‌ماند و قادر به ترخیص آن نیستند. 
تاسف‌آورتر اینکه بعد از فاجعه دلخراش و جانسوز بندرعباس هم ظاهرا تغییر و بازنگری در این روند ایجاد نشده و انگار نه انگار که مسوولیت ماندگاری بی‌جهت و غیر‌ضرور برعهده دستگاه‌های مربوطه است و غافل از اینکه حاصل این ماندگاری غیرموجه تحمیل هزینه‌هایی است که در نهایت بر دوش مصرف‌کننده بار خواهد شد. توقع تجار و بازرگانان از وزارت صنعت، معدن و تجارت که بسیار هم بحق و بجاست، این است که تسهیل‌کننده امر صادرات و واردات باشد و از هر حرکتی که اسباب بلاتکلیفی و سردرگمی در تجارت خارجی می‌شود، امتناع کند. الزام به بازگشت ارز حاصل از صادرات از جمله وظایف بانک‌مرکزی است که باید با سیاستگذاری صحیح، مسیری را طراحی کند که به خودی خود این امر محقق شود؛ نه اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عهده‌دار انجام وظایف بانک‌مرکزی شود.
بدون تردید اگر در فرآیند تجارت خارجی کشور مقررات‌زدایی به نحو مطلوب انجام شود و سیاستگذاری تجاری در شکل مقبول و مطلوب آن پیاده‌سازی شود، در عین اینکه شاهد افزایش حجم تجارت خارجی خواهیم بود، ضرورتی به انباشت و ماندگاری کالای وارداتی و صادراتی نبوده و بی‌جهت هزینه‌ای به دوش تجار و بازرگانان که در نهایت از جیب مصرف‌کننده نهایی هزینه می‌شود، بار نخواهد شد. آنچه هم‌اکنون شاهدش هستیم، تاخیرات غیرموجهی است که به‌طور طبیعی به تاخیر در تولید و عرضه کالا منجر شده و هزینه‌های تحمیل‌شده از این بابت نیز به گران‌تر شدن محصول نهایی می‌انجامد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/952902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله جوان/ قرن دوم حوزه قم

سرمقاله شرق/ استقلال و آزادی دانشگاه قلب سیاست امنیت ملی

یک جایگزین آسان برای فستینگ متناوب معرفی شد

اگزما از کجا می‌آید و چطور می‌شود مهارش کرد؟

رئیس کمیسیون فرش اتاق بازرگانی: طراحان و مرمت کاران صنعت فرش مهاجرت کردند

صعود دوباره قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار وارد کانال 84 هزار تومان شد

مقام اتاق بازرگانی: چرا مونتاژکاران خودرو باید پسته بخرند و آن را در بازار هنگ کنگ به فروش برسانند؟

افت 24 هزار واحدی شاخص بورس

مسعود نیلی: چرا دارنده دومین ذخایر گازی جهان، باید در تامین گاز مردم درمانده باشد؟

گواهی مشارکت با سود پیش‌بینی‌شده 40 درصد با ضمانت بانک ...

برق 50 اداره پرمصرف در پایتخت قطع شد

خلیج فارس سند هویت تاریخی و نقطه اتصال وحدت ملت ایران است

عرضه اولیه نماد معاملاتی مهر از 23 اردیبهشت

یدیعوت آحارونوت:هدف ترامپ از سفر به خلیج‌فارس، به ضرر اسرائیل است/بدون پرواز، بدون ملاقات، بدون نفوذ؛ واشنگتن نتانیاهو را از میز تصمیم‌گیری حذف کرد

واکنش مشاور رهبر انقلاب به اظهارات ترامپ: کشوری با سابقه 250 ساله نمی‌تواند مستندات ایران 22000 ساله را تغییر دهد

برگزاری اختتامیه جایزه حنظله در مهر ماه

بیانیه نمایندگان مجلس خطاب به ترامپ: آقای قمارباز! اگر قدری کنار قمار کتاب خوانده بودی، می‌فهمیدی نام فارسی را تاریخ بر این خلیج نهاده است

نمایندگان مجلس: خلیج فارس وطن و خانه ماست

خلیج فارس وطن و خانه ماست

واکنش ایمانی‌پور نسبت به فضاسازی برخی سیاستمداران آمریکایی در قبال نام خلیج فارس

درخواست جریمه 6 درصدی از متقاضیان 15 ساله مسکن مهر

بروزرسانی هفتگی جدول خاموشی‌های برق در شیراز

برنامه تغییر نام «خلیج فارس» ترامپ مایه طنز کمدین‌های آمریکا شد

پدر شهیدان «فرهادی» از مازندران به فرزندان شهیدش پیوست

استان فارس؛ تجربه‌ای از کار سیاسی در چارچوب قانون و گفتمان دولت

سرمقاله جام جم/ خبرسازی برای خروج از بن‌بست

سرمقاله ایران/ ایران و زنان

درخواست وزیر بهداشت برای جمع آوری تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت

افزایش موارد کووید 19؛ نظام سلامت در حالت هوشیار

3 عامل افزایش قیمت «حبوبات» در بازار

آخرین وضعیت طرح انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی؛ کارت‌‌های سوخت خود را دور نیندازید

نیویورک‌تایمز:خلیج فارس مردم ایران را متحدتر کرد/این پهنه آبی از زمان کوروش کبیر خلیج فارس نامیده شده/این موضوع مربوط به ملت و تاریخ است

واعظی: استفاده گوگل از هر عنوان دیگر جز «خلیج فارس» برخلاف توصیه رسمی سازمان ملل متحد است

ساماندهی ضایعات فروشان و توقفگاه خودروهای سنگین در شیراز

گزارش مهر از بورسیه‌های ورزش؛نام‌های تکراری و سهم اندک در سهمیه و مدال

آب فارس در وضعیت قرمز؛ برداشت بی‌رویه، کم‌بارشی و تهدید فرونشست زمین

گزارش مهر از بورسیه‌های ورزش؛نام‌های تکراری و سهم اندک در سهمیه و مدال – آفتاب نو | اخبار ورزشی

رضایی: مهمونی 10 کیلومتری نشان‌دهنده تاثیر اهل بیت در وحدت مردم است

مجمع مشورتی و تخصصی کمیته عمران و زیر ساخت؛ بازوی نظارتی شورا در پروژه‌های شهری

خلیج فارس برای همیشه خلیج فارس خواهد ماند؛ اعتماد به آمریکا عبث است

ترامپ خبرداد؛ هفته بزرگی در پیش است

واکنش پارلمان فرانسه به اثری مستند و مهم درباره اسناد تاریخی خلیج فارس

نقش ایرانیان در گسترش اسلام ناب محمدی

مراسم تجلیل از معلمان و اساتید شاهد و ایثارگر استان اصفهان برگزار شد

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

دستاوردهای ماندگار خدمت خالصانه در فارس

اهدای زمین‌ توسط نیکوکار لامردی برای حمایت از جبهه مقاومت

پیش‌پرده مذاکراتی ایران و آمریکا

سرمقاله آرمان ملی/ دولت از هجمه‌های مخالفان نترسد

سرمقاله اعتماد/ ظرف و مظروف آموزش