پیام فارس

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصادي

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/951508/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو سناریوی تعویق مذاکرات

تدارکات تندروها برای حذف دومین وزیر

مهمترین موارد اختلافی ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق چیست؟

مصوباتی که در دولت رئیسی، پوچ از آب در آمد!

بابک زنجانی در راه جاده مخصوص

مهم ترین علامت در تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

قیمت سهام باارزش‌ترین شرکت جهان 4 درصد سقوط کرد

رد درخواست متقاضیان پروانه کسب بدون اعلام دلیل، جرم است

بانک‌هایی که چوب لای چرخ پرداخت تسهیلات قانونی می‌گذارند؛ دادگاهی می‌شوند

حراج شمش طلای مرکز مبادله فردا برگزار می‌شود

نان گران می‌شود؟

تعویق در پرداخت وام ودیعه مسکن؛ تا شنبه امکان ثبت‌نام وجود ندارد

بزرگترین گام بهمن موتور در برقی سازی

اسیر صهیونیست: شاید این آخرین پیامی باشد که از من می‌بینید+ فیلم

درخواست خانواده‌های اسرای اسرائیلی برای سرنگون‌سازی نتانیاهو

آخرین وداع با پدر، فوتبال گیلان گریست

اختلاف بر سر مسدودسازی جاده منتهی به بیمارستان پیوند اعضای صدرا و پیامدهای آن

گردان‌های قسام ویدئویی از یک اسیر اسرائیلی منتشر کرد

آتش‌سوزی تنگ چوگان کازرون در کنترل نیروهای امدادی قرار دارد

بی‌سوادی در زندان‌های فارس ریشه‌کن شده است

رافائل خرابکار

اخراج از کاخ سفید

زخم باز پوست شهر

نماینده سابق: ایران و آمریکا به زودی به میز مذاکرات باز می‌گردند

بازی چهارم!

تعویق مبهم، تغییر مهم

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

ادامه اوج‌گیری قیمت‌ها؛ سکه گران شد

آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد

تقاضای مصرف برق 9 هزار مگاوات افزایش یافت

محدودیت برق صنایع تا مهر ادامه دارد

دلار دوباره افسار پاره کرد؛ مسئول بالا و پایین رفتن دلار و طلا کیست؟

موفق‌ترین استان کشور در ایجاد فرصت‌های شغلی

میلیاردها دلار ثروت ملی هر سال در پارس جنوبی دود می‌شود!

مشاعل غیر رسمی حدود 57 درصد بازار کار ایران را تشکیل می‌دهد

موافقت اوپک‌پلاس با افزایش تولید نفت برای دومین ماه متوالی

مجوز‌های طلایی در خلیج‌ فارس؛ نقشه‌ای برای آینده‌ای بی‌نفت

دهه کرامت فرصتی برای توسل و بهره‌مندی از برکات اهل بیت است

فارس پیشران دیپلماسی اقتصادی است

مرزبندی‌ها مانعی در مقابل تحول و توسعه است

تصویب آیین‌نامه جدید رتبه‌بندی معلمان/ شروع از مهر 1404

سقوط مرگبار کودک 7 ساله از طبقه هفتم ساختمان در شیراز

روبیو؛ کیسینجر جدید آمریکا

عنصر نامطلوب به دنبال تنش‌آفرینی

افشاگری درباره برج‌سازی برخی از نمایندگان مجلس

حقایقی درباره افسردگی

افزایش کمردرد صبحگاهی؛ دلایل و راهکارهای کاهش آن

بازار خودرو شوکه شد؛ قیمت‌ها اوج می‌گیرد؟

وعده مجلس برای پوشش بیمه یک میلیون کارگر ساختمانی