پیام فارس

آخرين مطالب

عامل خسارت به تجارت؛ حمله «سازندگی» به وزیر صمت مقالات

عامل خسارت به تجارت؛ حمله «سازندگی» به وزیر صمت
  بزرگنمايي:

پیام فارس - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
انتقاد رئیس‌جمهور از دپوی 140هزار کانتینر کالا در “بندر شهید رجایی” و عدم ترخیص آنها، انگشت اتهام را به سوی وزارت صمت و وزیر آن؛ “محمد اتابک” چرخاند که چرا فرآیند ترخیص کالاها در ایران طولانی است؟
متوسط زمان ترخیص کالا در بندر شهید رجایی 6 تا 90 روز است که عدد بسیار عجیبی است! درحالی‌که این عدد در بنادر مهم جهان 12 تا 48 ساعت است
سعید خوش بین| یک معمای حل نشده دیگر به معماهای فراموش‌شده نسل ما اضافه شد. یکی‌-دو ‌هفته هیات‌ها می‌روند و می‌آیند و افراد، گفت‌وگوهای ضد‌ونقیض می‌کنند اما در نهایت هیچ‌کس نمی‌فهمد، مقصر انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس چه کس یا چه کسانی بودند. ممکن است چند مدیر برای آرام شدن افکار عمومی برکنار شوند و شاید برخی هم پایشان به راهروهای دادگستری و محکمه‌های قضایی باز شود اما در نهایت، مقصر اصلی از نظرها دور می‌ماند تا حادثه‌ای دیگر رخ دهد. مگر مقصر اصلی کیست؟
برخی معتقدند، انفجار بندر شهید رجایی خرابکاری بوده، برخی می‌گویند پای دشمنان جمهوری اسلامی در میان است. برخی انگشت اتهام را به سمت تندروها می‌گیرند و برخی معتقدند این حادثه بر اثر اهمال‌کاری به وجود آمده است. برخی هم سیاست‌گذاری‌های غلط را دلیل اصلی وقوع چنین حوادثی معرفی می‌کنند. هرچه هست، به نظر می‌رسد تصمیم‌‌گیران کشور، تصوری درباره ابعاد تصمیم‌های خود ندارند. پشت میز می‌نشینند و تصمیم‌هایی می‌گیرند که تناسبی با واقعیت‌های جامعه ندارد. لابد چند نفری از همین مدیران نا‌آگاه در طول چند دهه گذشته، فرآیند تجارت را به اندازه‌ای پیچیده و زمانبر کرده‌اند که به قول رئیس‌جمهوری 140 هزار کانتینر را سه تا چهار ماه در بندر معطل می‌کنند. زمانبر بودن ترخیص کالا از یک‌سو فساد مالی را در نهادهای مرتبط افزایش می‌دهد و به تجار خسارت وارد می‌کند و از سوی دیگر ریسک تجزیه و انفجار و حوادث مشابه را افزایش می‌دهد. اطلاعات رسمی و گزارش‌های موجود، هنوز مقصری برای این فاجعه مشخص نکرده و تحقیقات برای شناسایی علت‌ها و مسببان اصلی ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها، انفجار در محوطه کانتینری سینا در بندر شهید رجایی رخ داده و به احتمال زیاد ناشی از دپوی کالاهای خطرناک و مواد شیمیایی در این محوطه بوده است. مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا گفته؛ آتش‌سوزی به دلیل اظهارنامه‌ نادرست درباره کالاهای خطرناک و تحویل آن‌ها بدون اسناد و برچسب‌های مناسب رخ داده برخی منابع مانند مدیران گمرک بندرعباس، منشأ احتمالی آتش‌سوزی را مواد شیمیایی اعلام کرده‌اند. وزیر کشور از تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی علل حادثه خبر داده و تأکید کرده که با مقصران در هر سطحی برخورد خواهد شد اما تاکنون هیچ وزارتخانه‌ای به‌ صورت رسمی مقصر اعلام نشده است. مقامات ارشد کشور دستور بررسی کامل و کشف هرگونه سهل‌انگاری یا تعمد را صادر کرده‌اند و رئیس‌جمهور نیز بر لزوم برنامه‌ریزی برای جلوگیری از دپوی طولانی‌مدت کانتینرها تأکید کرده است.
با این حال، فقدان اطلاعات دقیق درباره نوع مواد شیمیایی و فرآیندهای نظارتی، مشخص شدن مسئولیت مستقیم یک وزارتخانه را دشوار کرده است. با این حال شکی نیست که وزارت راه و شهرسازی که ناظر بر فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت که مسئول تهیه و تدوین سیاست‌ها و رویه‌های تجاری است و وزارت امور اقتصادی و دارایی که گمرک را زیر نظر دارد، متهمان اصلی این‌گونه حوادث هستند.
هرچند تا زمان انتشار گزارش نهایی کمیته تحقیق، نمی‌توان وزارتخانه خاصی را مقصر دانست و هرگونه نتیجه‌گیری نیازمند شواهد قطعی است اما به نظر می‌رسد نقش وزارت صنعت‌، معدن و تجارت دست‌کم در طولانی کردن فرآیند ترخیص کالا مشخص است. هرچند دولت سیزدهم را باید یکی از مولدترین دولت‌ها در زمینه بخشنامه‌ها و رویه‌های غلط دانست اما دولت چهاردهم می‌توانست با سرعت بیشتری همه بند‌وبست‌های تجارت را باز کند و از دپوی بیشتر کالاها در بنادر جلوگیری کند. به هر حال به عقیده برخی از ناظران، فاجعه بندرعباس بیشتر از آن‌که به دلیل خرابکاری باشد، ناشی از سیاست‌گذاری غلط و تدوین آیین‌نامه‌ها و رویه‌های نادرست است که موجب دپوی حجم زیادی کالا در بندرهای کشور شده است. حتی اگر این فاجعه را خرابکاری بدانیم، بستری که در آن خرابکاری شکل گرفته، ناشی از رویه‌های غلط تجاری است که فرآیند ترخیص کالاها را طولانی کرده است. در کنار آن، رعایت نکردن استانداردهای انبارداری در بندر شهیدر رجایی و «نبود تفکیک بین کانتینرهای آتش‌‌‌‌‌‌‌‌زا و دیگر کالاها»، اطفای حریق در بندر شهید رجایی را طولانی کرده ‌است.
بازار
مسعود پزشکیان اخیراً از اینکه بیش از 140 هزار کانتینر در بندر شهید رجایی دپو شده، ابراز ناراحتی کرد. متوسط ترخیص کالا در بندر شهید رجایی 6 تا 90 روز است که بسیار عدد عجیبی است. متوسط زمان ترخیص کالا در بندرهای جهان به عوامل متعددی ازجمله زیرساخت‌های بندری، فرآیندهای گمرکی، دیجیتالی‌سازی سیستم‌ها، نوع کالا و قوانین کشورها بستگی دارد و از چند ساعت تا چند روز متغیر است. بر اساس گزارش‌های موجود، در بنادر پیشرفته مانند سنگاپور و شانگهای چین، زمان ترخیص کالا به‌ طور میانگین بین 12 تا 48 ساعت است، به‌ویژه برای کالاهایی که در مسیرهای سبز گمرکی قرار می‌گیرند. در بنادر تایوان و امارات، متوسط زمان بارگیری و تخلیه حدود 4 تا 6 ساعت گزارش شده اما فرآیند کامل ترخیص ممکن است تا یک روز هم طول بکشد. در مقابل، در بنادر ایران مانند بندر شهید رجایی، زمان توقف کالا از 6 تا 90 روز گزارش شده که به دلیل تأخیر در تخصیص ارز، نقص اسناد یا دپوی طولانی‌مدت کالاها خطرناک است. در سطح جهانی، بنادر با بهره‌وری بالا که از سامانه‌های دیجیتال مانند سامانه جامع تجارت استفاده می‌کنند، زمان ترخیص را به کمتر از دو روز کاهش داده‌اند، درحالی که در بنادر با زیرساخت‌های ضعیف‌تر یا بروکراسی پیچیده، این زمان ممکن است به یک هفته یا بیشتر هم برسد. برای کالاهای فاسدپذیر یا حساس، استفاده از کانتینرهای ویژه و شرکت‌های ترخیص حرفه‌ای می‌توانند زمان را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهند اما هزینه‌های اضافی مانند انبارداری و عوارض بندری را افزایش می‌دهد. فقدان استاندارد جهانی برای ترخیص، مقایسه دقیق را دشوار می‌کند اما بنادر نسل سوم با لجستیک پیشرفته معمولاً سریع‌ترین زمان‌ها را ثبت می‌کنند.
امیدواریم حادثه تلخ بندرعباس، آخرین حادثه از این نوع حوادث باشد اما اگر رویه‌ها اصلاح نشود و بند‌وبست‌های تجارت باز نشود و مدت‌زمان ترخیص کالا کاهش پیدا نکند و نظارت افزایش نیابد باز هم باید منتظر فاجعه‌‌های دیگری باشیم.
متاسفانه نهادهای دولتی نسبت به فجایعی که ممکن است رخ دهد، بی‌تفاوت هستند تا زمانی که حادثه‌ای جانکاه رخ دهد و افکار عمومی جریحه‌دار شود. آنگاه دولت این فرشته مهربان با سینه‌ای چاک‌چاک به میدان می‌آید، مقصریابی آغاز می‌شود تا توفانی به پا کنند و غبار هیجان افکار عمومی را پشت اقدام‌های صوری خود پنهان کنند. اما پس از این هیاهو این تراژدی به دکانی برای مداخله‌گری بیشتر تبدیل می‌شود بی‌آنکه به بهبود وضعیت مردم یا رفع مشکلات واقعی منجر شود. هر کس در بخشی از شیوه حکمرانی، مسئولیت را گردن دیگری می‌اندازد و مداخله بیشتر را سهم خود می‌داند و در نتیجه، مدت‌زمان ترخیص کالا از 90 روز به 110 روز افزایش می‌یابد. این اگر تراژدی نیست، پس چیست؟

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/950483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هند ساز جنگ را کوک کرد

هند و پاکستان بر لبه شمشیر

سلامت ریه‌ت رو تست کن

معاون وزیر اقتصاد: پیوستن به FATF گرفتار سوءتفاهم شده است

پیش بینی بورس چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404؛ بازار سهام روی خوش نشان می‌دهد؟

زرپاد از کارت‌های هدیه خود رونمایی کرد زرپاد کارت؛ انتخابی متمایز برای هر مناسبت

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1404

قیمت تاکسی برقی‌های جدید تهران

تحول در بازار اجاره مسکن؛ آیا تصمیم جدید دولت ناجی مستأجران می‌شود؟

نگهداری عجیب کالاها در بندر شهید رجایی

تولیدکنندگان بخش کشاورزی در شیراز گرد هم آمدند

توقیف شناور حامل 401 هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس

2 تن از کارکنان برق‌منطقه‌ای فارس حین مأموریت در سانحه‌ جان‌باختند

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

ماجرای دپوی کانتینرها

تقابل زودهنگام بهارستان‌نشینان علیه پاستور

راز سلامت کبد

سه تا نباید مهم درباره زانو

پهلوگیری 35 فروند کشتی در بندر شهید رجایی

120 هزار متقاضی نهضت ملی تا پایان سال صاحب‌خانه می‌شوند

اطلس در پیج تاخیر؛ سایپا پاسخگو نیست

سپاه یک شناور را در آب‌های خلیج فارس را توقیف کرد/ این شناور حامل چه بود؟

دود بدون آتش؛ روایتی از سومین روز پس از انفجار بندرعباس

بی‌درنگ پاسخ می‌دهیم

احساس سوختن به تماشا نمی‌‏شود؛ گزارشی از اسکله بندرعباس

تغییر؛ از شایعه تا واقعیت

این بیماری‌ها باعث جمع شدن آب در ریه می‌شوند!

رازهای پیشگیری از آلزایمر از زبان متخصصان

نماینده مجلس: نرخ ارز پایین آمد اما قیمت کالاهای اساسی تغییری نکرد

سکه همچنان در سراشیبی کاهش، دلار در کانال 80 هزار تومان آرام گرفت

فضل الله اکبری دبیر انجمن تولیدکنندگان قند ایران : تقاضای کاهش ارزش افزوده قند و شکر از ده درصد به یک درصد از جناب دکتر قالیباف و دولت محترم و وزیر محترم جهاد

افزایش حقوق بازنشستگان به حساب‌هایشان نشست

خطر افت تولید در پارس جنوبی جدی شد؛ عجله قطر در فشارافزایی گاز

مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس با طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

چرا با کاهش نرخ دلار سفره ها بزرگ نشد؟

مزایده اموال چای دبش تمام شد؛ حراج 84 خودروی خارجی

بازار سرمایه مثبت ماند

قیمت پیشنهادی شیر خام تعیین شد

مصوبه ویژه دولت برای فرهنگیان ابلاغ شد | منتظر واریزی جدید باشید

اظهار نظر همسر نتانیاهو خشم خانواده‌ اسرای صهیونیست را برانگیخت

خط پروازی بوشهر- شیراز راه اندازی شود

کشف کتیبه باستانی هزار و 500 ساله در آباده فارس

برنامه پیکارهای وزنه‌برداران فارس در مسابقات جهانی پرو مشخص شد

حادثه برای سرویس مدرسه در فارس؛ تعداد مصدومان اعلام شد

معاون شرکت برق منطقه ای فارس در حادثه تصادف درگذشت

کشف کتیبه تاریخی متعلق به دوره ساسانی به خط پهلوی

2 فوتی در حادثه محور خاوران - سروستان؛ یکی از کشته‌ها معاون شرکت برق منطقه‌ای فارس بود

رمز ماندگاری گفتمان شهید رئیسی، مردم‌داری و حضور میدانی است

فجر شهید سپاسی به انتظار جشن صعود ماند

اختلافات فزاینده نتانیاهو و ترامپ بر سر ایران