پیام فارس

آخرين مطالب

سرنوشت نامعلوم کالاهای اساسی پس از انفجار بندر شهید رجایی گفتگو

سرنوشت نامعلوم کالاهای اساسی پس از انفجار بندر شهید رجایی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - / سرنوشت نامعلوم کالاهای اساسی پس از انفجار بندر شهید رجایی
انفجار امروز ششم اردیبهشت در بندر شهید رجایی بندرعباس، نگرانی‌ها درباره احتمال آسیب به جریان تأمین کالاهای اساسی کشور را افزایش داده است. براساس داده‌های موجود، در این بندر بیش از 55 درصد از صادرات و واردات، بیش از 70 درصد از ترانزیت دریایی و حدود 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور انجام می‌شود.
بازار
؛ امروز -6 اردیبهشت 1404- گمرک شهید رجایی، دروازه طلایی ورود به جهان، یکی از بزرگترین گمرک های ایران دچار انفجار مهیبی شد. انفجار در ساعت 13:09 به وقت محلی رخ داد. شدت این انفجار به حدی بود که صدای آن در شهرهای اطراف نیز شنیده شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که زمین در اثر شدت انفجار لرزید؛ همچنین موج انفجار به حدی شدید بوده که یک ساختمان اداری را کاملا نا‌بود کرده و بسیاری‌ از خودرها در این منطقه مچاله شده است. گذشته از آسیب های انسانی و محیطی آنچه اکنون نگران کننده آسیب جدی کالاهای اساسی موجود در یکی از حیاتی ترین شریان های اقتصادی کشور است. براساس اعلام گمرک، 47 درصد درآمد گمرکات کشور متعلق به گمرک شهید رجایی بندرعباس است. 
مجموع جابه جایی کالا در بزرگترین بندر تجاری ایران در سال گذشته طبق اعلام مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بیش از 77 میلیون تُن کالای نفتی و غیرنفتی بود که بیش از 40 میلیون تُن آن به کشورهای هدف صادر شده بود.
امیررضا اعتمادی، کارشناس اقتصادی، در گفتگو با اکوایران از نگرانی‌هایش درباره تأثیر حادثه انفجار در بندر شهید رجایی بر تجارت کشور سخن گفت. به گفته او بدون ورود به جزئیات حادثه، بررسی پیامدهای اقتصادی این اختلال اهمیت بسزایی دارد. بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، ستون فقرات مبادلات خارجی ایران به شمار می‌آید. این بندر با ظرفیت تخلیه و بارگیری بالغ بر 88 میلیون تن کالا در سال، سهم عمده‌ای از تجارت خارجی ایران را در اختیار دارد.
اعتمادی افزود: بیش از 55 درصد صادرات و واردات کشور از طریق این بندر انجام می‌شود، بیش از 70 درصد ترانزیت دریایی ایران وابسته به بندر شهید رجایی است و حدود 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور نیز از طریق این بندر صورت می‌گیرد. به گفته او، در سال 2024، حجم جابه‌جایی کانتینرها در بندر شهید رجایی به حدود 2.39 میلیون TEU رسید.
او با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی نه تنها در سطح ملی، بلکه در معادلات اقتصادی منطقه‌ای نیز نقشی حیاتی ایفا می‌کند؛ درباره اثرات اقتصادی اختلال در بندر شهید رجایی گفت: اخلال در فعالیت‌های این بندر می‌تواند زنجیره تأمین کشور را به طور جدی مختل کند. به گفته او ، در کوتاه‌مدت، وقفه در تخلیه و بارگیری کالاها موجب بروز تأخیر در تأمین مایحتاج عمومی، افزایش هزینه‌های واردات، کمبود مواد اولیه صنایع و نوسانات قیمتی خواهد شد.
اعتمادی ادامه داد: در میان‌مدت، ادامه اختلال می‌تواند به انباشت کشتی‌ها در آب‌های سرزمینی و افزایش هزینه‌های دموراژ، کاهش اعتماد شرکای تجاری و تضعیف موقعیت ایران در بازارهای صادراتی، افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه، اختلال در ترانزیت کالاهای عبوری به کشورهای همسایه و تضعیف مسیرهای لجستیکی ایران در رقابت منطقه‌ای منجر شود.
او افزود: این بندر نقشی بی‌بدیل در تأمین کالاهای اساسی، تجهیزات صنعتی و صادرات غیرنفتی دارد و توقف یا کند شدن فعالیت‌های آن می‌تواند مستقیماً بر رشد اقتصادی و سطح اشتغال تأثیرگذار باشد.
این کارشناس اقتصادی با مقایسه بندر شهید رجایی با سایر بنادر کشور گفت: بندر امام خمینی (ره) با ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود 54 میلیون تن در سال یکی از مهم‌ترین بنادر کالاهای فله و غلات است، اما از نظر حجم عملیات کانتینری و تنوع کالا قابل قیاس با بندر شهید رجایی نیست. همچنین بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران، با ظرفیت فعلی حدود 10 میلیون تن کالا، باوجود اهمیت ژئوپلیتیکی بالا، هنوز از نظر زیرساخت و حجم عملیات به سطح شهید رجایی نرسیده است.
اعتمادی تأکید کرد که این مقایسه نشان می‌دهد در صورت اختلال بلندمدت در بندر شهید رجایی، هیچ بندر دیگری در کشور ظرفیت پوشش کامل نیازهای تجاری ایران را ندارد و این موضوع اهمیت دوچندان ترمیم سریع این بندر را آشکار می‌کند.
بندر شهید رجایی یکی از مهم‌ترین بنادر خاورمیانه محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته در میان 50 بندر بزرگ کانتینری جهان قرار داشت. اعتمادی افزود: بندر شهید رجایی مسیر مهم اتصال کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب به شمار می‌آید. در سال 2024 نیز جابه‌جایی بیش از 2.39 میلیون TEU کانتینر در این بندر ثبت شد که بخش عمده‌ای از تجارت دریایی ایران را تشکیل می‌دهد.
از نگاه اعتمادی اخلال در بندر شهید رجایی می‌تواند به معنای کاهش سهم ایران در مسیرهای تجاری منطقه و از دست دادن فرصت‌های اقتصادی رقابتی در برابر بنادری مانند جبل‌علی، صحار و بنادر پاکستانی باشد.
اعتمادی تأکید کرد: حادثه امروز - 6 اردیبهشت 1404- در بندر شهید رجایی یک هشدار جدی برای نظام اقتصادی کشور است. زیرساخت‌های حیاتی مانند بنادر باید در برابر حوادث احتمالی از تاب‌آوری بالایی برخوردار باشند. به گفته او، در شرایط فعلی، احیای سریع فعالیت‌های این بندر، تقویت ظرفیت‌های لجستیکی سایر بنادر و طراحی برنامه‌های جایگزین برای مدیریت بحران باید به عنوان اولویت‌های فوری در دستور کار نهادهای ذی‌ربط قرار گیرد.
از نگاه این فعال اقتصادی بندر شهید رجایی فقط یک بندر نیست، بلکه رگ حیاتی اقتصاد تجارت خارجی ایران است و کوچک‌ترین اختلال در فعالیت آن می‌تواند به زیان‌های گسترده اقتصادی در سطوح داخلی و بین‌المللی بینجامد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/949511/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معامله 32 هزار تن محصول در بورس کالای ایران

معلمان نمونه کشوری از فارس شناخته شدند

واکنش ائمه جمعه اهل سنت کرمانشاه به توهین صداوسیما/ مسوولان مراقب شیطنت و تفرقه انگیزی باشند/ خدا فرد توهین کننده را شرمنده و رسوا کند

«پسر شیکاگو» در وزارت اقتصاد؟

آماده شدن امارات و عربستان برای حملات گسترده به یمن

ترامپ چه خوابی برای اوکراین دیده است؟

خداحافظی با کارت سوخت

پروژه «انقلابی» ترامپ موفق خواهد شد؟

همسویی مواضع تندروهای داخلی با مطالبات اسراییل نگران‌کننده است

جولانی به دنبال سازش با اسرائیل

غریزه معامله‌گری ترامپ می‌تواند به توافق با ایران منجر شود؟

شاهین‌های ضدایرانی در واشنگتن بازی را برهم می‌زنند؟

انفجار بندر عباس و راز ابر قارچی

سقوط 16 درصدی قیمت نفت برنت طی 3 ماه

200 واحد خون برای کمک به مصدومان بندر شهید رجایی به شیراز ارسال شد

تقدیر مولوی اهل سنت شهرستان فهرج از مسئولان صداو سیما و دستگاه قضایی

3 اولویت صندوق بازنشستگی کشوری

توضیحات معاون فنی و اجرایی خط 3 مترو شیراز ، درباره خیابان تاچارا و ایستگاه قطار شهری

با اهدای خون، جان حادثه دیدگان بندرعباس را نجات دهید

خبرنگار مهر: وزش باد در بندرعباس اطفا حریق را دشوارتر کرده است

سرنوشت نامعلوم دانشگاه دولتی مرودشت

امضای قرارداد همکاری صداوسیما و بیمه دی/ تعهد به ارتقاء خدمات درمانی و حفظ رضایتمندی بیمه‌شدگان

دیدار مدیرکل بنیاد مازندران با خانواده شهید امنیت محمد ایاره در ساری

تضاد منافع تندروها با منافع ملی

با وجود قطعی‌های برق، چرا نمایندگان با تغییر ساعت رسمی کشور مخالفند؟

منافع تندروها و کاسبان تحریم با منافع ملی در تضاد است

بلومبرگ: زیر پای ترامپ خالی است

روی کاناپه نخوابید!

مشکلات و آسیب دیدگی های زانو

سکه در سراشیبی ریزش؛ دلار سبزپوش شد

شرط واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به چینی‌ها

20 سال تورم در ایران؛ سیگنال‌هایی که دیده نشد

معاون اسبق بانک مرکزی: در بودجه 404 منبعی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد

سرنوشت نامعلوم کالاهای اساسی پس از انفجار بندر شهید رجایی

نماینده جامعه کارگری: 96 درصد کارگران قرارداد موقت دارند

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

40 درصد کسب و کارهای اینترنتی در چند سال اخیر تعطیل شده‌اند

پرداخت سود سهام عدالت به صورت مرحله‌ای، واریز 4/166/000 تومان سود برای سهام عدالتی‌ها

کدام مشاغل اولین قربانیان هوش مصنوعی خواهند بود

روایتی دیگر از کشف آثار تاریخی در شیراز

احتمال بارش‌های خفیف باران در برخی مناطق فارس

قبیله‌گرایی و قدرت سیاسی در خلیج فارس: دولت‌سازی و هویت ملی در کویت، قطر و امارات متحده عربی

دانشگاه شیراز میزبان همایش بازشناسی مفاخر فارس

صدا و سیما؛ سازمانی آشوب‌‏زا و کج‏‌کارکرد

خطای سهوی یا پروژه مشکوک نفوذ؟

ژنرال بازنشسته هندی: دیپلماسی راه بهتری است

قاتل در صحنه حاضر است

عرق سیراب شیردان معجون سلامتی!

اسیر عبدالله البرغوثی در زندان‌های رژیم صهیونیستی تحت شکنجه شدید قرار دارد

انتخابی نفس‌گیر در وزن 130 کیلوگرم، شیراز میزبان نبرد نهایی