پیام فارس

آخرين مطالب

به بهانه سالروز آزادی خرمشهر؛

سرداری که از همرزمان شهید خود جا ماند فرهنگي

سرداری که از همرزمان شهید خود جا ماند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - شیراز- خرمشهر هشت ماه پس از شهادت «محمد جهان آرا» آزاد شد اما بسیاری از همرزمان او جا ماندند و در آزادی خونین شهر نقش آفرینی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر ، زمانی جنگ شروع شد، فقط 16 سال داشت. مثل هر دانش آموزی برای رفتن به مدرسه در تکاپو بود، نزدیک پایگاه هوایی شیراز زندگی می‌کردند و زمزمه حمله عراق به شیراز به گوش می‌رسید.
در خانواده‌ای مذهبی رشد کرده بود در خانواده‌ای که در روز 22 بهمن سال 57 یکی از فرزندان خود را تقدیم انقلاب کرده بود به دلیل سن کم و جثه کوچک و ضعیفی که داشت از اسم‌نویسی او برای رفتن به جبهه ممانعت کردند.
پدرش مخالفت می‌کند و اجازه نمی‌دهد پسرش به جبهه اعزام شود. یکی از پسرانش را در 22 بهمن از دست داده بود و چهل روز بعد نیز همسرش فوت کرده و پدرش نگران فرزند 16 ساله خود بود.
سردار قاسم مهدوی، بازنشسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم رزم محمد جهان آرا بوده و خود را مکلف به زنده نگه داشتن یاد و خاطره هشت سال جنگ تحمیلی می‌داند.
او هشت سال تمام در جنگ تحمیلی بر علیه دشمنان ایران جنگید و در عملیات‌های بزرگی نظیر قدس 3، ثامن الائمه، حصر آبادان، فتح‌المبین و بیت‌المقدس، عملیات محرم، والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر، بدر، عملیات قدس، والفجر 8، کربلای 4و5و8، والفجر 10 بیت‌المقدس 7، حضور داشت.
به بهانه سوم خرداد ماه که سالروز آزادی خرمشهر است به سراغ هم رزم شهید محمد جهان آرا رفته تا خاطرات جنگ تحمیلی را مرور کنیم.
سردار قاسم مهدوی در خصوص ویژگی‌های جنگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ایران موافق جنگ نبود و این جنگ توسط تمامی کشورهای دنیا بر علیه ایران تحمیل شد از این رو تمامی آحاد مردم برای دفاع از کیان کشور به خط شدند.
وی ادامه داد: علاوه بر دشمن خارجی برخی از افراد در داخل کشور هم ستون پنجم دشمن بودند زیرا مرزهای کشور زیر بمباران دشمن بود و منافقین نیز در داخل کشور بر علیه مردم مبارزه می‌کردند از این رو جنگ داخلی و خارجی در کشور در جریان بود و باید تمامی مردم برای مقابله با دشمنان بسیج می‌شدند.
مهدوی در خصوص رمز ایستادگی ملت در برابر دشمن نیز تصریح کرد: کشور ما یک هزار و 800 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و مملکت با هجمه کشورهایی که با هم متحد شده بودند، درگیر جنگ بود که در رأس آن‌ها آمریکا و اسرائیل بودند البته اگر لطف خدا و امدادهای الهی را در این امر ایستادگی ملت نادیده بگیریم، بی‌انصافی است.
وی افزود: اگر نگاهی به تاریخ جنگ داشته باشیم در خواهیم یافت که کشوری همچون کویت به محض اینکه جنگ در آن آغاز شد، با تمام امکاناتی که داشت رهبر کویت فرار کرد و در عرض 24 ساعت تسلیم شد اما در خرمشهر، 34 روز مرد و زن با دست خالی، دشمن را پشت دروازه‌های شهر نگه داشتند و به او اجازه ورود ندادند.
فارس بیشترین سهم در آزادی خرمشهر داشت
مهدوی در خصوص عملیات بیت‌المقدس نیز عنوان کرد: عملیات بیت‌المقدس یا آزادسازی خرمشهر یکی دیگر از عملیات‌های مهمی بود که در آن حضور داشتم و می‌توان گفت که بیشترین سهم پیروزی در این عملیات را نیروهای استان فارس داشتند.
او ادامه داد: رزمندگان از دو طرف با دشمن در گیر بودند؛ از طرف شلمچه و پل نو البته از داخل خرمشهر، نیروهای عراقی که خود را در محاصره می‌دیدند در حال فرار به سمت ما حمله می‌کردند و رزمندگان تیپ امام سجاد استان فارس استقامت ویژه ای در مقابل آنان از خود نشان دادند
مهدوی ادامه داد: شهید حسن صبوری و شهید حسن حق نگهدار، هرکدام یک هلیکوپتر دشمن را سرنگون کردند و تصویر سرنگونی یکی از همین هلیکوپترها بارها در تصاویر مربوط به جنگ از تلویزیون پخش شده زیرا هلی‌کوپتر دور خود می‌چرخد و بر زمین افتاد.
این یادگار جنگ تحمیلی در خصوص عملیات حصر آبادان و هم رزمی خود با محمد جهان آرا نیز گفت: عملیات ثامن الائمه یا حصر آبادان در پنج مهرماه سال 1360 اتفاق افتاد و اولین عملیاتی بود که پس از عزل بنی‌صدر، ارتش و سپاه با یکدیگر ادغام شدند.
وی افزود: این عملیات به فرماندهی شهید باقری و با رمز «نصر من الله و فتح قریب» در آبادان و شرق کارون صورت گرفت لازم به ذکر است که این عملیات در پی صدور فرمان تاریخی امام (ره) مبنی بر اینکه حصر آبادان باید شکسته شود، در سه محور « دارخوین »، آبادان و جاده آبادان- ماهشهر انجام شد البته دشمن با پیشروی‌هایی که داشت به ایستگاه هفت « فیاضیه »، «پل مارد » و حفاری رسیده بود و تنها راه دسترسی به آبادان نیز مسیر « خورموسی » و «بهمن‌شیر به چوئبده » بود.
مهدوی ادامه داد: دشمن جرأت نداشت از سمت اروند رود وارد آبادان شود. ما از جبهه « فیاضیه » به دشمن حمله کرده و ساعت 6 صبح وارد شیر پاستوریزه آبادان شده و از دست عراقی‌ها آزاد کردیم که در این هنگام من تیر خوردم.
وی اضافه کرد: به همراه مجروحان به بیمارستان طالقانی منتقل شدم اما اتفاق عجیبی که افتاد این بود که بیمارستان طالقانی پس از انجام کمک‌های اولیه، مجروحان را برای اولین بار از جاده آزاد شده آبادان به ماهشهر منتقل کرد.
او افزود: پس از سپری کردن دو روز در ماهشهر عنوان شد که در فرودگاه هواپیمایی برای انتقال مجروحان به تهران آماده پرواز است زمانی که به فرودگاه رسیدیم، هواپیما از از روی باند حرکت کرد و همان شب در اخبار اعلام شد که هواپیما حامل فرماندهان نظامی که از ماهشهر به پرواز درآمده تا خبر پیروزی شکسته شدن حصر آبادان را خدمت امام راحل (ره) گزارش دهند، نزدیک تهران سقوط کرده و تمام فرماندهان نظامی نظیر شهیدان فلاحی، فکوری، کلاهدوز و جهان آرا شهید شده اند .
مهدوی تاکید کرد: سقوط هواپیما، اتفاقی بود که هیچگاه از یاد نمی‌برم زیرا قرار بود من نیز در آن هواپیما باشم؛ ولی جا ماندم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/715917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

تولید بیش از 14 ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس

مهر و موم یک رستوران در شادگان

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

بارش باران بهاری تا دو روز آینده در فارس

بی گدار به آب زد تا نجاتگر باشد/ روایت فداکاری یک مادر در سیل کازرون