پیام فارس

آخرين مطالب

برای حل مسائل اقتصادی نیازمند آمایش رشته‌های دانشگاهی هستیم علمي

برای حل مسائل اقتصادی نیازمند آمایش رشته‌های دانشگاهی هستیم
  بزرگنمايي:

پیام فارس- دکتر حسین بلندی شنبه 23 اردیبهشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در شیراز در حال برگزاری است، مهم‌ترین رویکرد دانشگاه علمی کاربردی در دوره مدیریتی جدید را کمک به ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور و مقابله با بیکاری عنوان کرد.

او تاکید کرد: مراکز مجری به عنوان بازوان اجرایی این نظام آموزشی، نقطه اتصال بین برنامه‌های ستاد و بازار کار به شمار می‌روند و انتظار می‌رود در راستای اجرایی کردن سیاست‌ها پیش‌رو باشند.

بلندی گفت: این دانشگاه با رسالت پاسخگویی به نیاز تامین نیروی انسانی بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و ... کشور تاسیس شد و با استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، به عنوان بنیانی برای توانمندسازی سرمایه‌های انسانی؛ امکان ثروت‌آفرینی و قابلیت دسترسی بازارکار را به نیروی انسانی مومن، متخصص و کارآفرین فراهم آورده است.

او با بیان اینکه ملاک صدور مجوز برای دوره‌های آموزشی در این دانشگاه، نیاز تخصصی است، عنوان کرد: آموزش براساس نیاز دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های اقتصادی است و تا زمان رفع نیاز و با تکرار دوره‌ها ادامه می‌یابد. برنامه‌های درسی که براساس شغل و برمبنای نیازها و محدودیت‌های حوزه‌های شغلی با روش تجزیه و تحلیل شایستگی‌ها و توانمندی‌های شغلی تدوین می شود به این دلیل است که این دانشگاه همواره مورد تقاضا بوده و برنامه‌های آن با قوت ادامه یافته و می‌یابد.

بلندی با بیان اینکه توجه به فرامین و دغدغه‌های رهبرمعظم انقلاب در اولویت برنامه‌های این دانشگاه قرار دارد، خاطرنشان کرد: بی شک آمایش دقیق رشته‌های دانشگاهی و پذیرش دانشجو متناسب با نیازهای کشور ضمن ایجاد اشتغال و جلوگیری از بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی به حل بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی کمک شایانی خواهد کرد.

او همچنین گفت: از آن جایی که مبنای توسعه آموزش عالی باید رشته‌های دانشگاهی باشند که ظرفیت اشتغال بالاتری متناسب با نیاز جامعه دارند لذا نخستین هدف‌گذاری در دوره جدید مدیریتی دانشگاه، اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی کاربردی در برش‌های ملی، استانی و محلی و براساس اسناد بالادستی بود که در پی اجرای فاز اول آن در بهمن سال گذشته 2600 کدرشته محل از 8800 کد رشته محل موجود با وضعیت اشتغال‌پذیری ضعیف و یا فاقد متقاضی تحصیل حذف شدند.

بلندی خاطرنشان کرد: با شناسایی مشاغل نوظهور و طراحی 125 رشته جدید متناسب با آن در فاز دوم طرح برای پذیرش مهرماه امسال نیز 1000 کدرشته محل‌ جدید با کدرشته‌محل‌های فاقد تقاضا جایگزین شدند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: اعتقاد ما بر این است که دانشگاه‌ها باید رشته‌هایی را ایجاد کنند که تضمین کننده اشتغال جوانان باشند، با این نگرش دانشگاه جامع علمی کاربردی به دنبال ایجاد و گسترش کدرشته محل‌های مبتنی بر اشتغال است تا آموزش‌ها متناسب با نیاز بهره‌برداران و متولیان حوزه‌های شغلی و براساس وضعیت کنونی و آینده بازارکار ارائه شود.برای دستیابی به این هدف ساز وکارهای اجرایی لازم تنظیم شده و از مهرماه امسال به مرحله اجرا در خواهد آمد.

او برنامه ارتقای توان اشتغال‌پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان را یکی از برنامه‌های مهارتی بزرگ این دانشگاه در راستای بسترسازی اشتغال عنوان کرد و گفت: نظام‌های آموزشی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و در سطحی بالاتر بر همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور تاثیرگذار هستند، لذا تقویت آن و اثربخش کردن جریان آموزش به کمک طرح های مهارت آموزی در آموزش عالی منجر به توانمندسازی منابع انسانی جامعه و در نهایت پیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: باتوجه به ظرفیت‌های این دانشگاه به لحاظ ارتباط با صنایع و بازار کار و همچنین دسترسی به محیط واقعی کار، ارتقای سطح مهارت دانش آموختگان بیکار دانشگاه‌ها در دستور کار دانشگاه جامع علمی کاربردی قرار دارد.

بلندی خاطرنشان کرد: طی هماهنگی‌های انجام شده، بسیاری از واحدهای متقاضی این دانشگاه که دارای شرکت های تخصصی‌اند، برای تحقق این مهم اعلام آمادگی کرده‌اند. باتوجه به تولی‌گری سامانه خاص (خاستگاه آموزشی صنایع) توسط این دانشگاه، صاحبان صنایع متقاضی می‌توانند درخواست خود را برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ارسال کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در پایان خواستار اطلاع‌رسانی اثربخشی سیاست‌ها و تجارب موفق دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه توانمندسازی نیروهای انسانی برای ورود به بازارکار و ارتقای توان اشتغال‌پذیری جوانان و همچنین همراهی بیشتر نهاهای متولی برای کمک به پیاده‌سازی برنامه‌های بسترساز اشتغال این دانشگاه شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/711564/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

نقش شبکه‌های اجتماعی در ترغیب نوجوانان به مصرف دخانیات

استمرار فعالیت خطوط شبانه ناوگان اتوبوس‌رانی شیراز

کوهنوردی ممنوع/ تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

سروش مهر: نبود پیست استاندارد تنها مشکل اسکیت سواران است/ ما چیزی از قهرمانان جهان کم نداریم

گذری به بازار تاریخی وکیل در شهر شیراز + فیلم

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

مهر تایید نایب‌ رییس بارسلونا؛ با ژاوی تاریخ را خواهیم نوشت

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

اوقات شرعی فردا پنجشنبه ، ششم اردیبهشت

تسریع عملیات اجرایی طرح‌های آبرسانی به فسا

مشارکت بیش از 74 هزار داوطلب در نوبت اول کنکور سراسری در فارس

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب