پیام فارس

آخرين مطالب

کشف 90 نقشه تاریخی درباره «خلیج فارس» در کاخ ولیعهدنشین اتریش گفتگو

کشف 90 نقشه تاریخی درباره «خلیج فارس» در کاخ ولیعهدنشین اتریش
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب از تدوین جلد هفتم اطلس «خلیج فارس» با ارائه 90 نقشه تاریخی تازه یافته شده در بوداپست خبر داد. - اخبار فرهنگی -
محمدرضا سحاب، مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح‌های پژوهشی در دست انجام این مؤسسه گفت: اطلس «خلیج فارس» از جمله این آثار است که تاکنون شش جلد آن منتشر شده است و قرار بود که جلد هفتم آن نیز با مشارکت وزارت ارشاد به چاپ برسد.
  اما با توجه به گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و عدم حمایت ارشاد، کار انتشار آن فعلاً متوقف شده است. ما در حال حاضر در مؤسسه کار ترجمه و تألیف این اطلس را انجام می‌دهیم. در این اطلس که قرار بود به پنج زبان انگلیسی، روسی، فرانسه، اسپانیولی و عربی منتشر شود، اسنادی که تا پیش از این منتشر نشده است، در دسترس عموم قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: همکاران ما در مؤسسه همواره به دنبال کشف اسناد و نقشه‌های تاریخی جدید برای اثبات نام خلیج فارس هستند؛ به همین منظور با جست‌وجو در کتابخانه‌های مختلف در کشورهای اروپایی به نقشه‌ها و اسناد جدیدی دست یافتیم که تا پیش از این در منبع مستقلی معرفی و منتشر نشده‌اند.
وی ادامه داد: در این طرح ما اسناد دوران باستان و دوران اسلامی در مناطق مختلف جهان را بررسی کردیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم. در بخشی از منابع تاریخی که در دوران عثمانی تدوین شده، به نقشه‌هایی دست یافتیم که در آن عنوان «سینوس پرسیکوس» برای خلیج فارس ذکر شده است که دقیقاً به معنای خلیج فارس است و یونانیان از آن استفاده می‌کردند. همچنین در کتابخانه بزرگی که در کاخ ولیعهدنشین اتریش در بوداپست است، نیز جست‌وجویی انجام دادیم. این کار یک هفته زمان برد و ما در این مدت به 90 نقشه قدیمی دست یافتیم که نام خلیج فارس در آنها ذکر شده بود. از این نقشه‌ها عکس گرفتیم تا از آنها در اطلس خلیج فارس بهره ببریم. این‌ها نمونه‌هایی از اسناد تازه‌یافته شده است که در این اطلس قرار خواهد گرفت.
به گفته سحاب؛ تمامی این نقشه‌ها دارای شناسنامه هستند و به طور واضح مشخص است که این نقشه‌ها در چه دوره تاریخی و توسط چه کسی ترسیم شده و الآن در کجا نگهداری می‌شود؛ بنابراین اصالت تاریخی این اسناد، حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد.
مدیر مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب اضافه کرد: این طرح قرار بود در شهریورماه سال گذشته تکمیل و در اکتبر 2022 در کنفرانس بین‌المللی کارتوگرافی ICA وابسته به سازمان ملل که قرار بود در شهر برلین (آلمان) با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران بنام حوزه جغرافیا و کارتوگرافی برگزار شود، بین نمایندگان تمام کشورها توزیع شود. این کنفرانس یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارائه اطلس خلیج فارس بود که ما می‌توانستیم در آنجا بگوییم که براساس این اسناد و نقشه‌های تاریخی، عنوان «خلیج عربی» جعلی است و نام «خلیج فارس»، عنوانی است که از گذشته تا به امروز بر این منطقه گذاشته‌اند، اما متأسفانه به دلیل مشکلات مالی این کار تاکنون به سرانجام نرسید.
قدیمی‌ترین سند درباره «خلیج فارس» برای چه دوره‌ای است؟ سحاب در ادامه به بخشی از فعالیت‌های مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب در طول دهه‌های اخیر برای اثبات علمی و تاریخی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: نخستین اطلس نقشه‌های تاریخی «خلیج فارس» در سال 1345 توسط پدرم، مرحوم استاد عباس سحاب، تدوین شد که در آن اسناد تاریخی و جغرافیایی خلیج فارس ارائه شده است. این اثر هنوز هم به عنوان یکی از معتبرترین منابع مربوط به خلیج فارس معرفی می‌شود. پس از آن، ایشان کتاب احمد سوسه با عنوان «اطلس العراق فی الخوارط القدیمیه» را در ایران منتشر کرد. انتشار اطلس دیگری با تمرکز بر نقشه‌های کهن ایران و خلیج فارس، از دیگر تلاش‌های ایشان در این زمینه بود.
وی ادامه داد: پس از آنکه ایشان در سال 1379 به رحمت خدا رفتند، من به عنوان فرزند ایشان، کار پدر را پی گرفتم و اطلسی را در یک جلد در سال 1383 به زبان‌های فارسی و انگلیسی با عنوان «خلیج فارس و نقشه‌های کهن» منتشر کردم. پس از آن اطلسی را با صرف زمان پنج سال با همکاری اساتید دانشگاه به زبان انگلیسی منتشر کردیم. در مذاکره‌ای که با وزارت خارجه صورت گرفته بود، قرار شد ما چشم‌داشتی برای دریافت هزینه نداشته باشیم و تنها برای چاپ این مجموعه، کمکی دریافت کنیم و در نهایت این اطلس نیز به صورت رایگان در سراسر جهان بین مؤسسات خبری و دانشگاهی به‌ویژه در نمایشگاه کتاب فرانکفورت توزیع شود که متأسفانه این کار صورت نگرفت.
سحاب یادآور شد: پس از آن علاوه بر ارائه 65 مقاله در مجامع علمی و فرهنگی در باره اصالت نام خلیج فارس، چندین نمایشگاه در حوزه خلیج فارس برگزار و عناوین متعددی راجع به آن منتشر کردیم که از این جمله می‌توان به کتاب «مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه ایرانی» اشاره کرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/711067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده