پیام فارس

آخرين مطالب

استاد طغرایی میراث‌دار خط و خوشنویسی شهرستان نی ریز/ این دستان خداست که می‌نویسد! مقالات

استاد طغرایی میراث‌دار خط و خوشنویسی شهرستان نی ریز/ این دستان خداست که می‌نویسد!
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  آثار میرزا احمد نی‌ریزی آنقدر در جهان معتبر و دارای جایگاه هنری است که سالانه هزاران گردشگر خارجی به مرقد این هنرمند بززگ در شهرستان نی ریز مراجعه می‌کنند.
در این میان مهمترین مسئله این است که نباید شهری که چنین هنرمندی را در دل خود داشته از بابت خوشنویسی و هنر خطاطی حرفی برای گفتن نداشته باشد.
  به همین جهت استاد سید عطا الله طغرایی، میراث دار این هنر گرانبها در شهرستان نی ریز، توانسته با فعالیت شبانه روزی، امروز شاگران زیادی را در حوزه خطاطی و خوشنویسی تحویل جامعه نماید.
سید عطا اللله طغرایی متولد 1326 در خانواده ای فرهنگی رشد و نمو یافت، پدر بزرگش سید محمد طغرایی ملقب به "مدیر" بنیانگذار آموزش و پرورش سه شهرستان نی‌ریز ، استهبان و داراب بود و مادر بزرگش نیز اولین معلم زن بود. پدر و مادر استاد طغرایی نیز هر دو از فرهنگیان برجسته شهرستان نی‌ریز بودند.
وی از سال 1346 خوشنویسی را آغاز کرد و در محضر اساتیدی همچون استاد حمید دیرین در شیراز ادامه مسیر رشد و تعالی خود را طی کرد.
طغرایی در طول حیات هنری خود مدارک ممتاز و فوق ممتاز خود را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کرد و سپس در اردیبهشت ماه 1398 توانست با اخذ مدرک استادی بر قله این هنر در شهرستان نی ریز بایستد.
این استاد برجسته خط، کلاسهای خوشنویسی خود را از سال 1362 در کتابخانه عمومی نی ریز آغاز کرد و در ادامه خانه فرهنگ را برای آموزش هنرجویان نی ریزی برنامه ریزی کرد.
رئیس انجمن خوشنویسان شهرستان نی ریز موفق شد در سال 1371 انجمن خوشنویسان شهرستان نی ریز را تاسیس نماید و تا کنون هزاران هنرآموز از هنر دستان استاد طغرایی بهره برده اند ، وی عضو چهارمین تا هشتمین مجمع نمایندگان هوشنیوسان ایران نیز بوده است.
اثار این هنرمند ارزشمند استان فارس تا کنون در چندین نمایشگاه جمعی و انفرادی از جمله نمایشگاه خوشنویسان جهان اسلام، تهران، رشت، شهرکرد، بابل و شیراز به نمایش در آمده و مورد استقبال هنردوستان و مردم واقع شده است.
چاپ آثار استاد طغرایی در کتاب خوشنویسان ایران، روزنامه و مجلات مختلف و گفتگوهای رسانه‌ها با او همه نشان از جایگاه والای این استاد بزرگ در هنر کشور دارد.
استاد طغرایی همچنین موفق شده اثار خود را در دو جلد کتاب با نام‌های رسم الخط و گلزار خط منتشر نماید و به دلیل استقبال هنردوستان از این کتب انتشارشان را به چاپ مجدد برساند.
بدون شک می‌توان از استاد سید عطا الله طغرایی به‌عنوان احیا کننده هنر خوشنویسی شهرستان نی ریز یاد کرد.
سید عطا الله طغرایی در گفتگو با خبرنگار فارس اینگونه خود را معرفی می‌کند:
مدیر و دبیر و معاون و مدرس بازنشسته مقاطع مختلف تحصیلی ، از دبستان و دبیرستان گرفته تا مرکز تربیت معلم و دانشسرای تربیت معلم بوده ام و در کنار آن بنیان‌گذار و احیا کننده هنر خوشنویسی شهرستان نی ریز.
او ادامه می‌دهد: خوشنویسی را از دهه 30 با سر مشق از روی آثار پدربزرگم شروع کردم و در دهه چهل اولین اثرم در مجله اطلاعات آن زمان به چاپ رسید و مورد تشویق اهالی فن قرار گرفتم، در دهه شصت به محضر استاد عالی قدرم" حمید دیرین" در شیراز رسیدم و برای گرفتن یک مصرع سرمشق با وجود معلمی و مشغله کاری راه طولانی مسیر شیراز را طی می‌کردم، تا سرانجام به اخذ گواهی ممتاز برای اولین بار در زمره کسانی بودم که در شهرستان موفق به اخذ آن شدم ،گواهی فوق ممتاز در دو خط شکسته و نستعلیق را هم در اولین مرحله جزء اولین کسانی بودم که در استان به ان دست یافتم و سرانجام موفق به دریافت گواهی "استادی" از انجمن خوشنویسان ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین خوشنویسان شهرستان های استان فارس شدم.
وی می افزاید: جای خوشوقتی است که به پیشنهاد انجمن خوشنویسان ایران و پیگیری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و موافقت شورای شهر، همیاری شهردار و واحد زیباسازی شهرداری خیابانی به نامم نامگذاری شده است تا آنجا که سراغ دارم بجز در تهران و شیراز تاکنون برای هیچ هنرمند خوشنویسی چنین اتفاقی روی نداده است که همه اینها را از لطف الهی دانسته و شاکر آنم.
کلاسهای خوشنویسی را در دهه شصت ابتدا در حیاط و در کلاس مدارس، کتابخانه عمومی، بسیج خواهران، خانه فرهنگ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم صندوق قرض الحسنه رضویه و سرانجام با گرفتن وام از بانک و خرید محل فعلی که هنوز بدهکار آنم به تعلیم هنرجویان اقدام کردم.
انجمن خوشنویسان را علی رغم مخالفت و کارشکنی بعضی افراد با مکاتبات عدیده و ملاقات های حضوری، به طوری که در یکی از مکاتبات اظهار کردم از پله های اداره کل بخاطر رفت و آمدهای بیش از اندازه خجالت می کشم تاسیس کرده و نسبت به تعلیم مشتاقان به این هنر قدسی همت گماردم.
هرگز به مادیات فکر نکرده ام، شهریه کلاس ها را از افرادی که توان مالی نداشتند نگرفته ام و از افراد دیگر هم، بنا به آنچه در تعرفه بود یا نصف و یا ثلث آن را دریافت نموده ام و در راه اشاعه این هنر هرگز کوتاهی نکرده ام و زودتر از موقع مقرر به کلاس آمدم و دیرتر رفته ام ، آنچه تجربه هنری ام بود به دیگران منتقل کرده ام، گاهی اوقات سرمشق را به درب منزل افراد برده و مژده قبولی شان را با تلفن و یا حضوری یا با دادن پیام منتقل کرده ام.
در کارهای اجرایی انجمن به دوستان ، شخصیت داده و شرکت‌شان داده ام ، در ازدواج و در کسب شغل یاری شان کرده و همت گماردم، در این راه مورد مهر و علاقه عزیزان بوده ام و به عقاید همه احترام گذاشته ام و سعی کردم در بین آنها وحدت به وجود آورم ، حاصل تلاش هایم تربیت هزاران هنرجوی مشتاق ، تالیف دو کتاب" رسم الخط" و "گل زار خط" و چاپ اثر و شرح حالم در چند کتاب و از جمله کتاب خوشنویسان ایران، و در مجلات و روزنامه های مختلف، مصاحبه های متعدد رادیویی و تلویزیونی و عضویت در چهارمین تا دوازدهمین مجمع نمایندگان انجمن خوشنویسان ایران است.
اما انچه استاد را متمایز می‌سازد این جمله آخرش است : با همه این افتخارات هرگز از جایگاه و مسیر خود عدول نکرده و کوچکی و فروتنی و خدمت به اهالی فن را از یاد نبرده ام و پای از گلیم خود درازتر نکرده‌ام، چون این دستان من نیست که می نویسد و رقم می زند بلکه دستان خداست که می نویسد و بر کل جهان حاکم است و توانا و بی نیاز. تا زمانی که حیاتی باقی است به فضل الهی به این رسالت ادامه خواهم داد " الهی رضا بقضائک و تسلیما بامرک".
و اما سفارش استاد به جوانان و هنر دوستان : هنرجویان مشتاق، باید از پشتکار و ممارست دست بر ندارند، توجه به خواسته ها و تعالیم استاد داشته باشند و در نهایت از غرور بیجا احتراز، قدردان کسانی باشند که در راه پیشرفتشان آنی غفلت نورزیده اند.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/710085/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت