پیام فارس

آخرين مطالب

مهدکودکی که خوابگاه دانشجویان دکترا شد مقالات

مهدکودکی که خوابگاه دانشجویان دکترا شد
  بزرگنمايي:

پیام فارس- «یک آیفون تصویری تنها حفاظ امنیتی ماست. نه نگهبان داریم و نه حس امنیت محیطی؛ به جُز درب ورودی ساختمان که تنها مسیر عبور و مرور دانشجویان است، حیاط و محوطه بیرونی آن نیز با چندین درب احاطه شده که تمامی این درب‌ها قفل هستند اما یک درب در حیاط برای رفت و آمد به مجتمع رفاهی دانشگاه که در مجاورت این ساختمان قرار دارد باز است که این دَر هم به سمت محوطه‌ای که دارای حصارهای آهنی کوتاهی است گشوده می‌شود؛ حصارهایی که افراد متفرقه و غریبه می‌توانند به راحتی از آنها عبور کنند و وارد خوابگاه شوند.»

این روایت یکی از دانشجویان پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز است که در تماس تلفنی با دفتر ایرنا در شیراز با نگرانی از وضعیت محل سکونتش در خوابگاهی که به تازگی در آن ساکن شده، سخن گفت؛ خوابگاهی که در ساختمان مهدکودک دانشگاه شیراز برای سکونت حدود 50 نفر از دانشجویان دختر راه‌اندازی شده و هنوز هم آثار رنگ‌آمیزی‌ و نقاشی‌های کودکانه بر کف‌پوش و دیوارهای آن نمایان است.

اما ابراز نارضایتی از سکونت در این خوابگاه به این دانشجو ختم نشد؛ دانشجویان دیگری هم که در این خوابگاه سکونت دارند نیز در پیگیری خبرنگار ما از وضعیت نابسامان این خوابگاه گلایه کردند.

چندین جابه‌جایی و انتقال دانشجویان به ساختمان مهدکودک دانشگاه شیراز
یکی از این دانشجویان که تمایلی نداشت نامی از وی برده شود به شرایط دشوار سکونت در برخی خوابگاه‌ها و افت تحصیلی هم‌خوابگاهی‌هایش در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: تا شهریورماه سال 1401 ساکن خوابگاه شریعت بودیم؛ اما مسئولان دانشگاه از دانشجویان واحد بین الملل تعهد گرفتند که این دانشجویان تنها تا شروع سال تحصیلی جدید امکان سکونت در این خوابگاه را دارند و تا پیش از مهرماه باید نسبت به تخلیه خوابگاه اقدام کنند. متأسفانه کادر اداری خوابگاه دختران با دانشجویان ساکن در این خوابگاه رفتار بسیار نامناسبی داشتند.
این دانشجو که در مقطع دکتری تحصیل می‌کند ادامه داد: این تصمیم در حالی گرفته شد که برخی از دانشجویان واحد بین‌الملل مجبور به پرداخت هزینه‌های بالای تحصیلی هستند و توانایی اجاره منزل در شیراز و خوابگاه‌های خودگردان ندارند؛ لذا مدیر پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز با در نظر گرفتن شرایط این دانشجویان طبقه بالای ساختمان پردیس واقع در قم آباد را برای استقرار آنها در نظر گرفت و با این تصمیم کلاس‌های درسی در این ساختمان به اتاق‌های خوابگاه تبدیل شدند.

راهروهای تنگ و تاریک و جولان موش‌ها در خوابگاه
این دانشجو معتقد است که ساختمان قم‌آباد از تجهیزات و امکانات لازم برای تبدیل شدن به خوابگاه برخوردار نبود و نداشتن سالن مطالعه مناسب و سیستم گرمایشی باعث شد که دانشجویان را در دی ماه به ساختمان مهد کودک دانشگاه شیراز منتقل کنند اما در این مکان نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه ساختمان مهدکودک دانشگاه شیراز غیر قابل سکونت است، گفت: راهروهای تنگ و تاریک، موش‌هایی که در راهرو روی لوله ها رژه می روند، نبود نگهبان، کمبود سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در ابتدای اسکان دانشجویان در این خوابگاه، نداشتن سالن مطالعه مناسب، ایمن نبودن بخاری‌ها در اتاق‌ها و احتمال بروز مشکل گازگرفتگی و انجام کارهای تأسیساتی همزمان با حضور دانشجویان در این خوابگاه از مهمترین مشکلاتی است که هر روز با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم‌.

نگرانی‌در خوابگاه به جای دغدغه تحصیل؟
این دانشجو عنوان کرد: متأسفانه به دلیل نشتی گاز بخاری‌ها در این ساختمان و برای اینکه دچار گازگرفتگی نشویم مجبور هستیم در اتاق‌هایمان را باز بگذاریم و همین مسئله موجب شده دغدغه‌های جدی درباره حفاظت از وسایلمان داشته باشیم.
وی به خبرنگار ایرنا همچنین گفت: بعد از یک ماه که از استقرار ما در این ساختمان می‌گذرد قرار است اتاق‌ها را رنگ آمیزی کنند. این در حالیست که این ساختمان بسیار قدیمی و غیر قابل سکونت است.

شهریه 900 هزار تومانی خوابگاه
او با اشاره به اینکه میزان شهریه خوابگاه در هر ماه 900 هزارتومان است، افزود: از نظر من پرداخت 900 هزارتومان برای هزینه خوابگاه در چنین شرایطی غیر منصفانه است. اگر مشکل خوابگاه رفع نشود برخی از دانشجویان که هزینه اجاره منزل را ندارند ممکن است از ادامه تحصیل انصراف بدهند.
وی ادامه داد: از مسئولان خواهشمندم یا ما را به ساختمان دانشگاه شیراز که از لحاظ امنیتی در وضعیت بهتری است منتقل کنند یا مکانی را برایمان در نظر بگیرند که در شأن یک دانشجو باشد.

پاسخ مدیر پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز
خبرنگار ایرنا برای پیگیری این موضوع با مسئولان دانشگاه تماس گرفت. پیام شجاعی مدیر پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز در این باره گفت: دانشجویان تا یک ماه پیش با مشکلاتی از جمله نبود سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در این مکان رو به رو بودند اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده است. در واقع خوابگاه قبلی که برای آنها در نظر گرفته بودیم نیز با مشکلات سرمایشی و گرمایشی مواجه بود و ما مجبور شدیم آنها را به این ساختمان منتقل کنیم و از همان ابتدا تمام تلاشمان را برای تجهیز آن به کار گرفتیم.
مدیر پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز ادامه داد: پس از انتقال دانشجویان به این مکان، برخی از آنها به دلیل شرایطی که این ساختمان داشت درخواست جابه‌جایی دادند. لذا پیشنهاد دادیم که این دانشجویان در صورت تمایل به خوابگاه زند واقع در میدان امام حسین (ع) که زیر نظر امور دانشجویی دانشگاه شیراز قرار دارد و در آن زمان 20 نفر ظرفیت داشت منتقل شوند اما دانشجویان پس از بازدید از خوابگاه زند ترجیح دادند در همین ساختمان بمانند.
شجاعی اضافه کرد: دیوارهای این ساختمان نیاز به رنگ آمیزی دارد و به دلیل آغاز امتحانات پایان ترم و برای اینکه مزاحمتی برای دانشجویان در این مدت ایجاد نکنیم نتوانستیم دیوارها را رنگ‌آمیزی کنیم.
وی افزود: تا دو هفته دیگر که دانشجویان برای تعطیلات میان ترم به شهر خود باز می‌گردند این فرصت را داریم که مشکلات این مکان را حل و فصل کنیم؛ قطعا از نیمه‌های بهمن ماه،کار رنگ‌آمیزی را آغاز می‌کنیم و مشکل سیستم امنیت ساختمان را هم برطرف خواهیم کرد.
مدیر پردیس بین‌الملل دانشگاه شیراز گفت: در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات آنها برطرف شده و تدابیر لازم را برای عبور و مرور و حفظ امنیت این مکان اتخاذ شده است و جای نگرانی برای سکونت در این خوابگاه وجود ندارد.

لزوم اخذ تدابیر لازم برای ساماندهی خوابگاه‌ها
خاطرات خوابگاه‌های دانشجویی برای همه دانشجویان فراموش نشدنی است و تا همیشه در ذهن آنها باقی می‌ماند؛ از شب‌بیداری برای امتحانات گرفته تا لحظات شاد و به یادماندنی در کنار هم‌اتاقی‌ها، از دشواری‌های دوری از خانواده تا بازی‌های دسته‌جمعی خوابگاه در زمان فراغت‌؛ همه و همه بخشی از خاطرات مهم و ماندگاری هستند که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نمی‌شوند اما در مواقعی کمبود تجهیزات و امکانات رفاهی، آسایش را از دانشجویان سلب و زندگی در کنار همسلان را برای آنها مشکل می‌کند و چالش‌های بسیاری را فراروی این قشر قرار می‌دهد به گونه‌ای که ممکن است بر روند درسی آنها نیز تأثیرات منفی بگذارد. لذا ضروری است که تمهیدات کافی برای فراهم کردن شرایط مطلوب برای دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ اندیشیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/294808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید