پیام فارس

آخرين مطالب

پژوهش‌ها درباره سردار سلیمانی چه می‌گویند؟ مقالات

پژوهش‌ها درباره سردار سلیمانی چه می‌گویند؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس- شهید سلیمانی به عنوان فخر و مباهات نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعۀ تشیّع با افتخارآفرینی در دوران دفاع مقدس و پس از آن حضور در فرماندهی نیروی قدس و نقش‌آفرینی در دفاع از حرم و مقابله با اقدامات تروریستی دولت‌های استعمارگر و خنثی‌کردن نقشه‌های آنها در منطقه غرب آسیا به چهره‌ای بین‌المللی و نماد مقاومت تبدیل شد که پس از سال‌ها مجاهدت، سرانجام به آرزوی دیرین خود یعنی شهادت رسید.

بنابراین برای ارائه الگو از شخصیت این شهید والامقام و تبدیل مکتب شهید سلیمانی به مکتبی همگانی و جهان‌شمول باید تلاش کرد و همان‌گونه که رهبری فرمودند: « نباید به شهید سلیمانی به عنوان یک فرد نگاه کرد باید حاج قاسم را به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز نگاه کنیم.»[1]

بنابراین بررسی مکتب شهید قاسم سلیمانی به عنوان مکتبی جهانشمول و اخروی و الگو سازی آن برای الگو قرارگیری از سوی فرماندهان و مدیران از ضرورت‌های اساسی جامعه امروزی ماست. در همین راستا، محققان و پژوهشگران در تحقیقات خود به واکاوی شخصیت این شهید والامقام و مکتب ایشان پرداخته‌اند.

پژوهشگر  ضمن جست‌وجو در پایگاه‌های علمی «نورمگز»، «پورتال جامع علوم انسانی» و «مگیران» به معرفی مهم‌ترین مقالات علمی _ پژوهشی در این حوزه پرداخت تا مقولاتی همچون نقش سیرۀ شهیدسلیمانی در ارتقا سرمایۀ اجتماعی نظام ، مؤلفه‌های سبک رهبری سردار قاسم سلیمانی، الگوی مدیریتی شهید سلیمانی برای مدیران کشور، نقش مکتب سلیمانی در بالندگی دیپلماسی رسانه‌ای را مورد بررسی قرار دهد.

نقش سیرۀ شهید سلیمانی در ارتقا سرمایۀ اجتماعی نظام

سرمایۀ اجتماعی از جملۀ سرمایه‎های کلیدی جامعه است که سبب تسهیل امور و کارآمدی نظام سیاسی می‎شود. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در میزان سرمایۀ اجتماعی نظام‎های سیاسی، کمیت و کیفیت عملکرد و سیرۀ کارگزاران حکومتی است. شهید سلیمانی از جملۀ کارگزاران برجسته و تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی بود که جایگاه ویژه‎ای نزد مردم ایران دارد.

وجود مؤلفه‌ها و ویژگی‌هایی در مسئولان نظام همچون، قانونمداری، امانتداری، صداقت و توجه به منافع ملی، نقش بسزایی در افزایش اعتماد اجتماعی و در سطح کلان، افزایش سرمایه اجتماعی دارد. بررسی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی نشان می‌دهد ساده‎زیستی، صداقت و ایثارگری در سیرۀ فردی، وحدت‎گرایی، مردم‎داری و مردم‎باوری در سیرۀ اجتماعی و حفاظت از منافع ملی و امانتداری و حفاظت از بیت‎المال در سیرۀ فرماندهی و مدیریتی شهید سلیمانی، از جملۀ ویژگی‎های برجسته‎ای هستند که می‎تواند در افزایش اعتماد اجتماعی و ارتقاء سرمایۀ اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران مؤثر واقع شوند.[2]

سردار سلیمانی با شیوه فرماندهی خود، نقش ارزنده‌ای در جذب، به کارگیری، انگیزش و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سطح منطقه‌ای و فراتر از کشور داشته استمؤلفه‌های سبک رهبری سردار سلیمانی
سبک رهبری سردار شهید قاسم سلیمانی به عنوان مصداقی متعالی از رهبری خدمتگزار، سبکی بومی و مؤثر است که موفقیت‌های شگرف از جمله نابودی داعش را پدید آورد؛ بعد از شهادت ایشان و روشن‌ترشدن ابعاد گسترده‌تری از شخصیت و مأموریت وی، سبک رهبری ایشان به عنوان سبکی متناسب با ذات انقلاب اسلامی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

از جمله مؤلفه‌های سبک رهبری شهید قاسم سلیمانی می‌توان به «مهرورزی با مردم»، «تکلیف‌گرایی»، «تخلق به ارزش‌های الهی»، «تمرکز بر مأموریت»، «معنویت فردی»، «شخصیت با صلابت»، «پرورش کارکنان»، «داشتن آرمان متعالی»، «اخلاص در عمل» و «بصیرت زیاد» اشاره کرد.
محبت به زیردستان، اخلاق حسنه، تفکر عاشورایی، پایبندی به اصول، جذب حداکثری، عشق به مردم، تواضع و فروتنی، بصیرت و ادراک بالا، حسن تدبیر، دنیاگریزی، عبادت فردی، خودسازی، مبارزبودن، استقامت زیاد، اعتماد به خدا، پرهیز از حواشی، میدانی بودن و نهراسیدن از خطر، از دیگر سبک‌های رهبری شهید قاسم سلیمانی بود. [3]

اعتقاد راسخ و جهان‌بینی عمیق از دیگر مولفه‌هایی است که ایشان را از سایر رهبران متمایز می‌کند. این بروز عملی جهان‌بینی الهی شهید قاسم سلیمانی در رفتار، کردار و مدیریت او، سبب جاذبه‌ای فطری و قوی در مسلمانان جهان شده و امداد الهی در کنار ظرفیت بالای وجودی شهید قاسم سلیمانی، نوع خاصی از یک سازمان بین‌المللی مبتنی بر اعتقاد را شکل داده است که به طور حتم سبک خاص رهبری شهید قاسم سلیمانی، به دلیل سنخیت با اهداف و نیروهای حاضر، مدیریتی منحصر به فرد را سبب شده است.

به طور خلاصه باید گفت سردار سلیمانی با شیوه فرماندهی خود، نقش ارزنده‌ای در جذب، به کارگیری، انگیزش و ارتقای عملکرد نیروی انسانی در سطح منطقه‌ای و فراتر از کشور داشته است. الگو بودن و توانایی او برای انگیزش نیروها به منظور دستیابی به اهدافی مهم که از سبک رهبری منحصر به فرد او نشأت می‌گرفت، بسیار قابل توجه و قابل مطالعه است.

استفاده مناسب از افراد، درک احساسات و عواطف، برخورد اخلاقی و صمیمی و در عین حال نظامی، توجیه و آموزش، تشویق، کمک به رفع مشکلات شخصی یا خانوادگی آنها، استفاده از فکر، ابتکار افراد و... از موارد مورد توجه این سبک است که با شیوه فرماندهی معمول در نیروهای نظامی، تفاوت اساسی و ریشه‌ای دارد.[4]

بدین ترتیب باید اذعان داشت که شهید سلیمانی دارای برجستگی‌های شخصیتی بارزی در سه بخش «بینش‌ها، گرایش‌ها و کنش‌هاست»؛ این برجستگی‌ها جملگی در ارتباط و سازگار با هم بوده و در خصوص ایشان شخصیتی برجسته را تشکیل داده و این ویژگی‌ها، شخصیت سازگاری بالایی با سیاست‌ها و ارزش‌های حاکم بر نظام تربیتی داشته است.[5]

در خصوص الگوی مطلوب مدیریتی برای مدیران عالی مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سلیمانی در ابتدا نیاز است مبانی اعتقادی مدیران عالی به عنوان پایه‌های اساسی تفکر و نگرش نسبت به مسائل کلان روی سه محور مهم شکل گیردالگوی مدیریتی شهید سلیمانی برای مدیران کشور
با توجه به تأثیرگذاری زیاد تصمیم‌های مدیران عالی در سطوح مختلف جامعه همراستایی سبک مدیریتی این مدیران با راهبردهای اصلی کشور ضرورتی انکارناپذیر است. جمهوری اسلامی ایران متناسب با راهبردهای خود سبک نوینی از حکمرانی و به‌دنبال آن الگوی مدیریت در سطح عالی را ارائه داد که برخی از مدیران سطوح عالی در راستای تحقق اهداف نظام و در 40 سال اخیر مطلوب عمل کرده و برخی دیگر دچار ضعف‌هایی بودند.

شهید سلیمانی به عنوان تنها مدیر عالی در نظام جمهوری اسلامی که موفق به گرفتن نشان ذوالفقار از رهبری معظم ایران شده، نه فقط در عملکرد شغلی خود موفق بود بلکه با محبوبیتی مثال‌زدنی در سطوح و سلایق مختلف جامعه همراه شد.

در خصوص الگوی مطلوب مدیریتی برای مدیران عالی مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سلیمانی در ابتدا نیاز است مبانی اعتقادی مدیران عالی به عنوان پایه‌های اساسی تفکر و نگرش نسبت به مسائل کلان روی سه محور «تفکر توحیدی، معنویت و التزام و اشتیاق به سیره زندگی اهل بیت» شکل گیرد.
پایه‌ریزی مبانی اعتقادی به این شکل، بر زمینه‌های فردی و نگرش درونی اثرگذار می‌شود که دو بخش ویژگی‌های رفتاری «شخصیتی» و «ظاهری و جسمی» فرد است. مشی سیاسی هر مدیر، که تحت تأثیر مبانی اعتقادی و زمینه‌های فردی او بوده، برای مدیران عالی در نظام اسلامی نیاز است بر چهار محور «تفکر انقلابی، التزام به ولایت فقیه، خِرَدورزی و عزت ملی» قرار گیرد.

مشی اقتصادی مدیران عالی در نظام اسلامی ایران باید بر التزام به اقتصاد مقاومتی (نهی وابستگی به اقتصاد نفتی، اولویت منافع ملی بر شخصی، تأکید بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید) در سطح کلان و ساده‌زیستی در زندگی شخصی خود مبتنی باشد.
مَشی و راهنمای بُعد فرهنگی مدیران عالی ضروری است بر سه رکن ارزش‌محوری «التزام به سبک زندگی اسلامی ایرانی، پرهیز از شعارزدگی، شهرت‌گریزی»، انسان‌سازی (مبارزه با غربزدگی، شجاعت اخلاقی) و مهرورزی(مردمی بودن، احترام به طبقه مستضعف و احترام به خانواده)استوار شود.
در الگوی پیشنهادی، زمینه‌های فردی مدیران عالی باید دارای شرایط مناسب در زمینه جسمی (هوش و ذکاوت، چهره نافذ و اثرگذار، بیان نرم و قوی) و شخصیتی(تدبیر، دانش تخصصی قوی، اراده و انگیزه زیاد، شجاعت، صداقت، خودشناسی، صبوری، امیدواری، اعتمادبه‌نفس، امانتداری، خلاقیت، تواضع، خستگی‌ناپذیری، مهربانی، صمیمیت، قاطعیت و استحکام شخصیت) باشد.[6]

نقش مکتب سلیمانی در بالندگی دیپلماسی رسانه‌ای
دیپلماسی رسانه‌ای، یکی از شاخه‌های اصلی فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی است که از آن برای ارتقاء سیاست خارجی کشورها استفاده می‌شود. با استفاده از این ابزار، دیپلمات‌ها و سیاستمداران می‌توانند اهداف خود را به عنوان دیپلماسی، مورد محک و در معرض چالش‌های دیپلماتیک قرار دهند. نقش مکتب سلیمانی در بالندگی دیپلماسی رسانه‌ای در دو مقوله محوری، «بالندگی در داخل کشور یا بُعد درونی» و «بالندگی در خارج کشور یا بُعد بیرونی» قابل بررسی است.  سردار سلیمانی به تنهایی نماد یک رسانه متحرک، تولیدکننده و یک فرستنده پرقدرت پیام در سراسر جهان بودبه این ترتیب سردار سلیمانی به تنهایی نماد یک رسانه متحرک، تولیدکننده و یک فرستنده پرقدرت پیام در سراسر جهان بود. به عبارتی، سردار دل‌ها، با حرکت‌ها، رفتار و حتی لباس پوشیدن، خنده‌ها و حضور در جبهه‌های مختلف و ارتباطی که با رزمندگان می‌گرفت و سابقه‌ای که داشت، خود به تنهایی یک رسانه بود و پیام می‌داد.


در تشریح و تبیین مکتب سلیمانی و قدرت نرم آن به عنوان ابزاری استراتژیک برای استفاده در فرآیندهای دیپلماتیک و دیپلماسی رسانه‌ای همین بس که دشمنان و مخالفان نیز لب به تحسین گشوده و به تجزیه و تحلیل رفتارها و عملکردهای این شخصیت و مکتب در حوزه‌های مختلف نظامی، سیاسی، اجتماعی و غیره، پرداخته‌اند.[8]

در پایان باید گفت یافته‌های پژوهش‌ها نشان می‌دهد تداوم انقلاب اسلامی مستلزم توجه بیشتر به بحث مکتب‌سازی و ترویج و گسترش مکتب شهید سلیمانی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/287699/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید