پیام فارس

آخرين مطالب

یلدا، شب زایش مهر مقالات

یلدا، شب زایش مهر
  بزرگنمايي:

پیام فارس - مولف کتاب آیین ایرانی شب یلدا گفت: همه جشن‌ها،آیینها و گردهمایی‌ها با هدف نزدیکی افراد جامعه و اتحاد و اتفاق آنان بوده و برپایی جشن ها وعیدها نشان پویایی و شادابی یک جامعه است.
«حبیب‌الله محمودیان» اظهار کرد: عنصرایرانی در طول دوران مختلف تاریخی، با تفکر وتدبر واندیشه ی خود توانسته است در تحولات علمی وفرهنگی جامعه صاحب نقش باشد.
 
وی گفت: بهره‌گیری ایرانیان از علم نجوم ومحاسبات مختلف در رابطه با صور فلکی، آئین‌ها و جشن‌های مرتبط با فصول و تغییرات وتحولات در پدیده‌های منظم کیهانی با توجه به موقعیت ها وشرایط خاص مکانی، نشانه ی تفکر وتدبر عنصر ایرانی در تحولات علمی وفرهنگی است.
این باستان‌شناس ایلامی تصریح کرد: اعیاد نوروز باستانی ،جشن مهرگان ، جشن وآئین‌های کشاورزی ،جشن سده، چهارشنبه سوری ، شب یلدا و...نمونه های ارزشمندی از آیینن‌های ایرانی است که در هر موقعیتی شادابی، نشاط،مهربانی، وحدت وهمدلی، محبت، دلسوزی و... را برای انسان ها به ارمغان آورده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با بیان اینکه یلدا، یکی از آئین‌های رایج در میان فرهنگ های ایرانی است که به عنوان جشن و گردهمایی خانوادگی معروف است، تصریح کرد: درگذشته مرسوم بوده که در این شب، خویشاوندان نزدیک، در خانه بزرگ خانواده گرد می‌آمدند واین آیین را گرامی می‌داشتند.
محمودیان گفت: یلدا به معنای زایش- زاد روز یا تولد است که ریشه سریانی دارد و ایرانیان این نام را برای شب چله به کار می برند و در فرهنگ های مختلف بلند،تاریک وعمیق ،تولد وزایش وتولد مهر(میترا) معنی شده است.
مولف کتاب آیین ایرانی شب یلدا ادامه داد: در برخی منابع واژه‌ی یلدا (یل=پهلوان ودلیر) و ( دا= در فارسی میانه (پهلوی) معادل روز آمده است. مانند واژه فردا و day برگرفته از فارسی است. میلاد در زبان عربی جشن ظهور میترا یا مهر بوده است. بنابراین، یلــــــدا به زبان عربی تولد و میلاد و به زبان پارسی زایش است. یلدا به زمان بین غروب آفتاب سی ام آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب روز یکم دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود.
استادیار دانشگاه آزاد ایلام ادامه داد: یلدا، در دوره اسلامی به مراسمی اطلاق می شد که در دوران باستان در موعد انقلاب زمستانی برگزار می‌شد و به نام آذرجشن وشب چله معروف بوده است.بررسی اسناد نشان می دهد، جشن میلاد مسیح ( نوئل ) روز 25 دسامبر تثبیت شده که در اصل ، جشن ظهور میترا ( مهر ) بوده است. مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد حضرت عیسی(ع) قرار داده اند.
محمودیان تصریح کرد: یلدا اول زمستان و شب آخر پاییز است که درازترین شب سال است و در آن شب یا نزدیک بدان ، آفتاب به برج جدی تحویل می‌کند. در بیشتر نقاط ایران در این شب آیین هایی برگزار می شود.جشن دیگان «خرم روز» از جمله جشن های ایرانیان باستان است که روز نخست از ماه دی برگزار می شود. ماه دی را در زمان باستان «خور ماه» و روز نخست آن را «خوره روز» می‌نامیدند. شب یلدا یا شب چله که آنرا جشن دی‌گان نیز می نامند از جهت اینکه در ماه دی نیز قرار دارد و دی در اوستا به گونه (دت هوش) و در پهلوی به شکل داتار و در فارسی کنونی به صورت « دادار» کاربرد یافته به معنی آفریدگان جهان است.
کله‌کنجی، شیرینی یلدای ایلامی‌ها
«گلزار مولایی» ، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: «کله‌کنجی» یکی از شیرینی‌های مخصوص ایلام است که از ترکیب خرما، گردو و روغن کنجد در قالب‌های مختلفی بر سر سفره یلدا گذاشته می‌شود و دارای منبع غنی امگا 6، پروتئین، فیبر و ویتامین است که طبعی گرم دارد و سرشار از انرژی است.
وی گفت: مصرف تنقلات، آجیل‌ها و مغزها به‌عنوان موادی که طبع گرم دارد و از سوی دیگر هندوانه، خرمالو و خیار که طبعی سرد دارد موجب ناسازگاری دستگاه گوارش می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود در شب یلدا به این موضوعات توجه شود.
کله‌کنجی یک نوع شیرینی مخصوص شب یلدا در ایلام به شمار می‌آید و از دیرباز در شب یلدا مورد استفاده قرار می گرفته است. این نوع شیرینی به سادگی و با دو ماده کنجد و خرما قابل تهیه است و نیازی به مواد خاصو غیر سالم ندارد. در قدیم برای ساخت این شیرینی چندین ساعت از هاون استفاده می کردند تا منسجم شود اما امروزه نیازی به هاون نیست و با چرخ گوشت می توان انسجام کافی را بدست آورد . نیازی به فر ندارد و به راحتی روی گاز طبخ می شود که می تواند به عنوان حسن این شیرینی به شمار آید. همچنین این شیرینی طبع گرمی دارد که در زمستان به عنوان میان وعده یا عصرانه در کنار چای، مورد استفاده قرار گیرد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/284610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها