پیام فارس

آخرين مطالب

خیابان‌های شیراز در اختیار کامیون‌ها، پیاده‌روها برای خودروها مقالات

خیابان‌های شیراز در اختیار کامیون‌ها، پیاده‌روها برای خودروها
  بزرگنمايي:

پیام فارس- ورود کامیون به داخل شهرها در ساعات مشخصی ممنوع است و براساس قانون هیچ نوع کامیون و وسایل باربری سنگین حق ورود به شهر را ندارد اما این روزها در اغلب نقاط شهری و خیابان های شیراز رد چرخ کامیون های سنگین دیده می شود.
کامیونهایی که به دلیل نوع کاربری پهنای دید کاملی در مجاورت خود نداشته و مناسب تردد در مسیرهای پرترافیک شهری نیست.
پارک خودروها در پیاده رو و مسدود سازی مسیر عابرین پیاده نیز مساله دیگری است که روزانه به وفور در سطح کلانشهر شیراز و معابر این شهر قابل مشاهده است.

خیابان‌های شیراز در اختیار کامیون ها ، پیاده‌روها برای خودروها


در بعضی معابر عمومی پرتردد مخصوص عبور و مرور عابرین پیاده و یا محل‌های دوچرخه‌سواری در شیراز دهها و حتی صدها خودرو سواری پارک شده به نحویکه عابرین برای تردد ناگذیر به استفاده از خیابان‌اند چون خودروها پیاده روها را تسخیر کرده و در پی این وضعیت جان شهروندان با خطرات زیادی مواجه می شود.
توسعه شهرنشینی در کلانشهر شیراز با توجه به ویژگی‌هایی ازجمله قطب مهاجرپذیری این شهر در جنوب کشور موجب شده است که در بسیاری از نقاط شیراز ترافیک سنگینی در بسیاری از ساعات شبانه روز ایجاد شود و معابر این شهر گنجایش عبور و مرور خودروهای سواری را نداشته باشد که تردد کامیون‌ها نیز بر تشدید این وضعیت دامن زده و خطرات زیادی را برای جان شهروندان به دنبال داشته است به نحوی که روزانه و هفتگی خبرهایی از فوت و یا مجروحیت شهروندان به دلیل تردد ارابه های غول پیکر در شهر به گوش می رسد.
توسعه شهرنشینی در دهه اخیر در کلانشهر شیراز به نحوی بوده که کمربندی‌هایی که در سالیان گذشته برای تردد وسایط نقلیه سنگین در نظر گرفته شده است را به آغوش گرفته و اکنون به این دلیل کمربندی شیراز به قتلگاهی برای اهالی این شهر تبدیل شده است و این نیاز احساس می شود که با ایجاد محورهای جدید با کاربری کمربندی پای کامیون‌ها از کمربندی های فعلی که اغلب به عنوان مسیرهای شهری مورد استفاده شهروندان است قطع شود. 
تردد کامیون‌ها در سطح شهر به دلایل متعددی ازجمله جثه بزرگ، نقاط کور و حادثه ساز بسیار و شلوغی خیابان‌های شیراز تصادفات بسیاری که اغلب نیز دلخراش است را بوجود آورده است.
پای ثابت بسیاری از حوادث شیراز ازجمله معابر شهری ،خیابان ها و کمربندی این کلانشهر تردد کامیون‌ها است و اینگونه که به نظر می‌رسد تردد کامیون‌ها در خیابان های شیرازرو به فزونی است به نحویکه ردپای این غول بیابانی‌ها در اغلب معابر، خیابان‌ها، میدان‌ها و تقاطعات شیراز دیده می‌شود.

امنیت روانی شهروندان در ازدحام خودروها و کامیون‌ها گم شده است
جدای از سهم کامیون در تصادف‌های محدوده شهر شیراز و دشواری‌های ایجاد شده برای شهروندان در پی پارک خودروهای سواری در پیاده روها و مناطق ممنوعه، مساله مهم‌تر امنیت روانی شهروندان است که در پی این معضلات دچار خدشه شده است.

خیابان‌های شیراز در اختیار کامیون ها ، پیاده‌روها برای خودروها


مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا در خیابان‌های شهر شیراز گویای آن است که شمار قابل توجهی از خودروهای سنگین در زمان تردد در روز و خصوصا شب در محدوده مرکز شهر قائل به رعایت سرعت مطمئنه نیستند و حرکات آنها با سرعت زیاد در میان خودروهای سواری، آرامش تردد شبانه را مختل می‌کند، موضوعی که نیاز است، مسئولان امر برای آن تدبیری کنند.

جای خالی پلیس،محیط را برای جولان رانندگان باز گذاشته است
یکی از شهروندان شیرازی ساکن بلوار پاسارگاد شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: در هر ساعت از شبانه روز تردد کامیون‌ها در این بلوار پرترافیک و معابر اطراف آن قابل مشاهده است.
سجاد اعتمادفرد افزود: حضور پلیس راهنمایی و رانندگی در این بلوار و خیابان‌های منشعب از آن کم رنگ است و می توان این حضور را به ندرت دانست به نحویکه شاید روزی  یکباره یک خودرو راهنمایی و رانندگی در این خیابان به چشم بخورد.
وی ادامه داد: جای خالی پلیس راهنمایی و رانندگی در این منطقه باعث شده که پیاده روها در همه ساعات شبانه روز مملو از خودروهای پارک شده که سدمعبر کرده اند باشد و کامیون‌ها نیز در این بلوار و خیابان های اطراف آن جولان دهند.

خیابان‌های شیراز در اختیار کامیون ها ، پیاده‌روها برای خودروها


این شهرون شیرازی اضافه کرد: در هر ساعت شبانه روز سری به بلوارهای پرتردد پاسارگاد ،باهنر ،امیرکبیر، رحمت و ... بزنید حضور کامیون ها و پارک صدها خودرو در پیاده روها قابل مشاهده است.

پلیس هست،جریمه بازدارنده نیست
رئیس پلیس راهور شیراز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به سوالی درخصوص حضور کم رنگ پلیس در بعضی مناطق شیراز گفت: در بعضی محدوده‌های شهری ازجمله بلوار پاسارگاد در هر شیفت کاری یک تیم مستقر است که هم تصادفات را بررسی و هم تخلفات را اعمال قانون می کند.

سرهنگ حمید کریمی افزود: پلیس تخلفات راهنمایی و رانندگی را اعمال قانون می کند اما نوع جریمه فعلی به دلیل اینکه بصورت پیامکی به مالکین خودرو اعلام می شود در معرض دید عموم نیست و از طرفی نیز مبالغ جریمه فعلی متناسب با تورم رشد نکرده و با وضعیت اقتصادی موجود هم خوانی ندارد و به همین دلیل جرایم فعلی بازدارنده نیست.

وی تاکید کرد: تخلفات و تصادفات 2 ماموریت اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است که در سطح شیراز در حال انجام است.

نصب دوربین ثبت تخلف بر خودروهای پلیس راهور شیراز
وی دربخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: با همکاری شهرداری شیراز بزودی دوربین‌های ثبت تخلفات حاشیه ای و تخلفات ساکن بر روی خودروهای پلیس راهور شیراز نصب خواهد شد.

زور کامیون‌ها به مبلغ جریمه می‌رسد
رئیس پلیس راهور شیراز در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص تردد بیشمار کامیون‌ها در سطح شهر شیراز گفت: جرایم حوزه خودروها سنگین نیز مانند سایر تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و این مساله مهمترین عامل تردد کامیون ها در ساعات منع تردد در سطح شهر شیراز است.
وی ادامه داد: بعنوان مثال راننده یک کامیون که قصد دارد یک بار را در طول روز به قیمت یک میلیون تومان به یکی از محلات سطح شهر شیراز منتقل کند رقم 100 هزار تومانی کنونی جریمه برای این راننده مبلغ زیادی نبوده و بازدارنده نیست.

وضعیت تردد کامیون‌ها در شیراز مشخص است
رئیس پلیس راهور شیراز در ادامه گفت: پیش نویسی در خصوص تردد کامیون در سطح شهر شیراز تهیه و مصوبه شورای ترافیک را نیز به دست آورده که تردد خودروهای سنگین در سطح این کلانشهر براساس این دستورالعمل است.

وی افزود: شیراز در حوزه تردد کامیون‌ها به 3 بخش تقسیم بندی شده که محدوده مرکزی که اغلب ترافیک سنگین دارد بعنوان محدوده قرمز تعیین شده است و تردد خودروهای سنگین در این مناطق از ساعت 24 بامداد تا 6 صبح مجاز است.

وی ادامه داد: رینگ دوم حاشیه مناطق مرکزی شیراز را شامل می شود که بعنوان محدوده نارنجی نام دارد که تردد کامیون در این منطقه نیز از ساعت 24 تا 6 صبح و همچنین ساعات کم ترافیکی نیز در طول روز مجاز است.
وی اضافه کرد: محدوده سبز نیز شامل بخش سوم است که محدوده کمربندی و شهرک های حاشیه کمربندی را شامل می شود که تردد خودروهای سنگین در طول شبانه روز در این نقاط مجاز است.

چه زمان تکلیف کمربندی شیراز مشخص می‌شود؟
رئیس پلیس راهور شیراز با بیان اینکه از نظر قانونی کمربندی شیراز به دلیل اینکه در محدوده خدماتی اداره کل راه و شهرسازی است در محدوده شهر شیراز محسوب نمی شود، گفت: امیدواریم بزودی جایگزینی برای این محور پرخطر که در واقع جز شهر شیراز است درنظر گرفته و این رینگ به شهرداری واگذار شود که تردد کامیونها در این محور محدود شده و حوادث زیاد این مسیر کاهش یابد.

نقش کامیون‌ها در تصادف شیراز چقدر است؟
رئیس پلیس راهور شیراز همچنین به خبرنگار ایرنا گفت: کامیون در حدود 20 درصد تصادفات شیراز دخیل است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/282151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده