پیام فارس

آخرين مطالب

راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست مقالات

راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست
  بزرگنمايي:

پیام فارس -
درحالی که جهان به سمت انواع وسایل حمل و نقل جدید از جمله تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی می رود، 15 سال است که بوشهری ها منتظرند تا این استان به خط ریلی متصل شود؛ مسئولان آمدند و رفتند اما قطار به بوشهر نرسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به گفته کارشناسان اگر عزمی راسخ برای پیگیری این مطالبه دیرینه مردم بوشهر نباشد، با این روند 100 سال برای تکمیل پروژه راه آهن بوشهر باید انتظار کشید.
 
راه آهن شیراز - بوشهر با 450 کیلومتر طول در 11 قطعه تعریف شده است؛ از این 11 قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول 100 کیلومتر، 50 درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه 11 که به بوشهر متصل می شود، به طول 40 کیلومتر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول 25 کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر 5.5 کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد. این قطعه از پروژه، 10 تونل و 9 دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این 25 کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
مشکل پروژه به صورت ریشه ای حل شود احمد محمدی زاده ، استاندار بوشهر بهمن 1400 گفته بود که این پروژه فقط 8.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این روند تکمیل نمی شود و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مشکل پروژه به صورت ریشه ای حل شود.
وی در مورد وضعیت راه آهن بوشهر - شیراز عنوان کرده بود که دو پیمانکار در استان بوشهر و استان فارس مشغول به کار هستند. پیمانکار بخش راه آهن در استان بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
استاندار بوشهر همچنین گفته بود که در استان بوشهر 200 میلیون دلار و در استان فارس نیز 200 میلیون دلار تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که ساز و کار طولانی دارد و تلاش داریم که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
برداشت از صندوق توسعه ملی در طول سال های اخیر کارشناسان بر اولویت دهی به پروژه های عمرانی تاکید کرده اند؛ در همین راستا رهبر انقلاب نیز بارها نسبت به سرعت دهی ساخت و تکمیل خطوط ریلی کشور تاکید کرده اند. آخرین تاکید ایشان در سخنرانی 11 آبان سال جاری ایشان بود، که فرمودند: «کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما می توانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما می توانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم.
البتّه احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمی شود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددل ها را با شما جوان ها باید بکنیم ــ مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد اما بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه ی رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری 11 شهریور سال جاری در خطبه های نماز جمعه از دستور مقام معظم رهبری دستور برای برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین مالی خط ریلی بوشهر خبر داد و قرار شد که بودجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند. 
استاندار بوشهر، 12 آبان سال جاری در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، اظهار کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و ساز و کار تحقق و اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در مصوبات تهاتر نفت برای خط ریلی راه آهن شیراز، عسلویه ، بوشهر تدوین شود.
راه آهن بوشهر همچنان لنگ اعتبار در حالی که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر این پروژه در دستور کار قرار گرفت و از محل تهاتر نفت، 200 میلیون دلار برای آن مصوب شد اما همچنان عزمی برای جذب اعتبارات وجود ندارد تا جایی که محمدهادی رستمیان، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر 19 آبان گفت: با توجه به انتخاب پیمانکار اجرای 2 قطعه از راه آهن بوشهر - شیراز، این پروژه منتظر تامین اعتبار است.
وی طول این پروژه را 437 کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: 125 کیلومتر آن در استان بوشهر و بقیه در استان فارس ساخته می شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قطعه ها را 900 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح شامل 10 قطعه است که از این شمار اکنون 2 قطعه فعال و پیمانکار 2 قطعه 21 و 9 کیلومتری در مسیر اهرم به فراشبند اکنون مشخص شده است.
وی افزود: 2 قطعه دیگر نیز در مرحله مناقصه قرار دارد که از سوی شرکت زیرساخت و توسعه راه ها انجام می شود.
راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست! طرح راه آهن بوشهر-شیراز برای تکمیل نیازمند بیش از 40 هزار میلیارد تومان اعتبار است و اگر چه این پروژه بوشهر و عسلویه را به خط ریلی سراسری متصل می کند، و توجیه اقتصادی دارد اما گویا این پروژه در اولویت مسئولان نیست!

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/281798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگان مجلس: خلیج فارس وطن و خانه ماست

خلیج فارس وطن و خانه ماست

واکنش ایمانی‌پور نسبت به فضاسازی برخی سیاستمداران آمریکایی در قبال نام خلیج فارس

درخواست جریمه 6 درصدی از متقاضیان 15 ساله مسکن مهر

بروزرسانی هفتگی جدول خاموشی‌های برق در شیراز

برنامه تغییر نام «خلیج فارس» ترامپ مایه طنز کمدین‌های آمریکا شد

پدر شهیدان «فرهادی» از مازندران به فرزندان شهیدش پیوست

استان فارس؛ تجربه‌ای از کار سیاسی در چارچوب قانون و گفتمان دولت

سرمقاله جام جم/ خبرسازی برای خروج از بن‌بست

سرمقاله ایران/ ایران و زنان

درخواست وزیر بهداشت برای جمع آوری تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت

افزایش موارد کووید 19؛ نظام سلامت در حالت هوشیار

3 عامل افزایش قیمت «حبوبات» در بازار

آخرین وضعیت طرح انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی؛ کارت‌‌های سوخت خود را دور نیندازید

نیویورک‌تایمز:خلیج فارس مردم ایران را متحدتر کرد/این پهنه آبی از زمان کوروش کبیر خلیج فارس نامیده شده/این موضوع مربوط به ملت و تاریخ است

واعظی: استفاده گوگل از هر عنوان دیگر جز «خلیج فارس» برخلاف توصیه رسمی سازمان ملل متحد است

ساماندهی ضایعات فروشان و توقفگاه خودروهای سنگین در شیراز

گزارش مهر از بورسیه‌های ورزش؛نام‌های تکراری و سهم اندک در سهمیه و مدال

آب فارس در وضعیت قرمز؛ برداشت بی‌رویه، کم‌بارشی و تهدید فرونشست زمین

گزارش مهر از بورسیه‌های ورزش؛نام‌های تکراری و سهم اندک در سهمیه و مدال – آفتاب نو | اخبار ورزشی

رضایی: مهمونی 10 کیلومتری نشان‌دهنده تاثیر اهل بیت در وحدت مردم است

مجمع مشورتی و تخصصی کمیته عمران و زیر ساخت؛ بازوی نظارتی شورا در پروژه‌های شهری

خلیج فارس برای همیشه خلیج فارس خواهد ماند؛ اعتماد به آمریکا عبث است

ترامپ خبرداد؛ هفته بزرگی در پیش است

واکنش پارلمان فرانسه به اثری مستند و مهم درباره اسناد تاریخی خلیج فارس

نقش ایرانیان در گسترش اسلام ناب محمدی

مراسم تجلیل از معلمان و اساتید شاهد و ایثارگر استان اصفهان برگزار شد

اولین نشست توجیهی و تبیینی دبیران شورای اقامه نماز مراکز تابعه بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

دستاوردهای ماندگار خدمت خالصانه در فارس

اهدای زمین‌ توسط نیکوکار لامردی برای حمایت از جبهه مقاومت

پیش‌پرده مذاکراتی ایران و آمریکا

سرمقاله آرمان ملی/ دولت از هجمه‌های مخالفان نترسد

سرمقاله اعتماد/ ظرف و مظروف آموزش

بی‌اعتبار

جوراب واریس را چند ساعت بپوشیم؟

اگر بنا بر جنگ باشد، ما اهل آن هستیم

خطا در بنر خلیج‌فارس در نمایشگاه؛ برای این است که باید شاهنامه بخوانیم

علت بازگشت امیر تتلو به ایران از زبان خبرنگار موسیقی

"حج"؛ نماد صلح و همبستگی در دنیای اسلام

رضایی: مهمونی 10 کیلومتری نشان‌دهند ه تاثیر اهل بیت در وحدت مردم است – آفتاب نو | اخبار ورزشی

رضایی: مهمونی 10 کیلومتری نشان‌دهند ه تاثیر اهل بیت در وحدت مردم است

پیام جنجالی هادی چوپان؛ درخواست بخشش امیر تتلو

افتتاح بزرگ‌ترین اقامتگاه همراهان بیمار در شیراز

سکونت اهالی میمند در غار | ماجرای تنها بازمانده یک سبک زندگی

برگزاری ششمین دوره انتخابات سراسری کانون مداحان فارس

ادعای ولید فارس، تحلیلگر سیاست خارجی: ایران می‌خواهد چهار سال زمان بخرد

ساماندهی آرام آرام یک آرامستان

بام‌های جهان زیرپای بانوی ایرانی؛ این بار قله «دائولاگیری»

کانون طبیعت‌گردی ایران منتظر اجرای مصوبات است

پیام به مهدی طارمی علیه ترامپ؛ این پیراهن را بپوش + عکس