پیام فارس

آخرين مطالب

سرویس مدارس در شیراز، مشکلات و تنگناها مقالات

سرویس مدارس در شیراز، مشکلات و تنگناها
  بزرگنمايي:

پیام فارس- سال تحصیلی جدید در شیراز با حضور 941 هزار و 204 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شد و با وجود اینکه بیش از یک ماه از شروع سال تحصیلی می‌گذرد اما مشکل تردد دانش‌آموزان شیرازی که ناشی از کمبود سرویس مدرسه و تعیین نرخ‌های بالا از سوی رانندگان است همچنان پابرجاست و به یکی از دغدغه های والدین تبدیل شده است. 
بحران کرونا عامل کمبود سرویس‌ مدارس
محمد خلیل عسکری مدیرکل آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگویی بخش عمده‌ای از این مشکلات را به تعطیلی دوساله مدارس در دوران کرونا نسبت داد و گفت: در طول دو سالی که مدارس به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شد، بخشی از سرویس‌های مدارس از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شدند و رانندگان سرویس‌ها به مشاغل دیگری روی آوردند. لذا با کمبود نیرو در این بخش مواجه شدیم و همین مسئله موجب شد که برخی مدارس با مشکل کمبود سرویس مدارس روبه رو شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش ادامه داد: پیگیری امور مربوط به سرویس مدارس توسط اداره‌کل آموزش و پرورش و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری دنبال می‌شود که آموزش و پرورش اقدامات لازم را برای فعالیت سرویس‌ها انجام داده است.
عسکری اضافه کرد: بخشی از این کار که به تعیین شرکت‌ها و تأمین خودرو توسط شرکت‌ها برمی‌گردد باید توسط حوزه حمل و نقل شهرداری پیگیری شود که بخش عمده آن انجام شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 85درصد از مشکل سرویس‌ مدارس حل شده است، گفت: البته رانندگان نیز با نرخ کرایه سرویس مشکل داشتند که کارگروه مربوطه برای حل مشکل آنها قیمت‌ها را افزایش داده است.
 افزایش حجم ترافیک و ایجاد گره‌های ترافیکی در خیابان‌های شهر 
ترافیک سرسام‌آور در خیابان‌ها و میادین شهر در زمان رفت و آمد دانش‌آموزان نیز از چالش‌های فراروی شهروندان شیرازی است که در شرایط کنونی به دلیل کمبود سرویس مدارس ایجاد شده است. افزایش حجم ترافیک و ایجاد گره‌های ترافیکی در میادین و خیابان‌های اصلی شهر موجب خلل در تردد خودروهای شخصی، عبور و مرور شهروندان و حتی مأموریت‌های ضروری ماشین‌های امدادی شده و به معضل آلودگی هوا در ساعات اوج صبح و ظهر دامن زده است.
هادی شه‌دوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در این باره اظهار کرد: برای کمک به حل مشکل ترافیک، در مواقعی که ترافیک بیشتر است، اتوبوس‌های خالی را وارد خطوط می‌کنیم تا بتوانیم رفت و آمد و تخلیه دانش‌آموزان را سریع‌تر انجام دهیم؛ همچنین برخی از ناوگان خود را در صبح و ظهر و در زمان پیک افزایش داده‌ایم تا شرایط بهتری برای بهره‌گیری از حمل و نقل عمومی فراهم شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در رابطه با اقدامات شهرداری در زمینه ساماندهی سرویس مدارس گفت: شهرداری بر اساس وظایفی که بر عهده‌اش گذاشته شده از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1401 به این قضیه ورود کرده و با وجود کم‌لطفی برخی دستگاه‌ها، وظایف خود را در این بخش به خوبی انجام داده است.
وی بیان کرد: شهرداری وظیفه تأیید صلاحیت شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند و همچنین تصویب نرخ کرایه سرویس مدارس را در شورای اسلامی شهر داشته است که این اقدامات انجام شده است.
شیرازی به سیاست‌های تشویقی برای ناوگان تاکسی‌رانی اشاره کرد و گفت: رانندگان تاکسی که حاضر به ارائه خدمات در سرویس مدارس باشند  می‌توانند از این سیاست‌های تشویقی بهره ببرند.
عدم اجرای طرح آدرس
با وجود تدابیری که تاکنون برای حل مشکل کمبود سرویس در شیراز اخذ شده این مشکل همچنان به قوت خود باقی‌ست؛ برخی از مسئولان معتقدند که عدم اجرای طرح آدرس در برخی از مدارس موجبات کمبود سرویس ایاب و ذهاب را فراهم کرده است و قرار نگرفتن منزل برخی دانش‌آموزان در محدوده آدرس مدرسه مشکلات فراوانی را برای این مدارس به وجود آورده است.
پیمان باباخانی رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز بر این باور است که یکی از مهمترین مشکلاتی که موجب کمبود سرویس مدارس در شهر شیراز شده است عدم رعایت طرح آدرس است.
به گفته رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز تکلیف سرویس مدارس در 90 درصد از مدارس که طرح آدرس در آنها رعایت شده، مشخص شده است اما مشکل کمبود سرویس در مدارس خاص از جمله مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی که با مشکل طرح آدرس روبه رو هستند هنوز هم وجود دارد.
باباخانی افزود: بیشترین مشکل در مدارس ناحیه یک و دو است، چراکه اکثر مدارس این نواحی، مدارس خاص مانند غیرانتفاعی‌ها، شاهد و سمپاد هستند که طرح آدرس در آن رعایت نشده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه منازل برخی از دانش‌آموزان در مسیرهای تک آدرسه واقع شده‌اند و رانندگان سرویس نمی‌توانند به این دانش‌آموزان خدمات ارائه دهند. بسیاری از این مدارس خاص نیز در محدوده ترافیک قرار دارند؛ در واقع ارائه خدمات از سوی رانندگان سرویس به این مدارس هیچ توجیه اقتصادی برای آنها ندارد.
او با بیان اینکه دانش آموزان از نقاط مختلف شهر در مدرسه تیزهوشان تحصیل می‌کنند، گفت: البته در این مدارس هم‌ مشکل 70 درصد از دانش‌آموزان در زمینه سرویس برطرف شده و تنها 30درصد از آنها با مشکل مواجه هستند.
 رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر شرایطی فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم با اعطای یک جفت لاستیک رایگان به تاکسی‌هایی که وارد چرخه سرویس مدارس می‌شوند مشکل کمبود سرویس را حل کنیم. خوشبختانه بسیاری از رانندگان تاکسی از این سیاست‌ تشویقی استقبال کرده‌اند و امیدواریم با چنین اقداماتی که صورت می‌گیرد بتوانیم مدارس خاص را نیز تحت پوشش قرار دهیم. 
وی به‌ کارگروه‌ ماده 18 اشاره کرد و گفت: سرویس مدارس یک آیین نامه اجرایی دارد که کارگروهی در این آیین‌نامه اجرایی با عنوان کارگروه ماده 18 تعریف شده است؛ آموزش و پرورش به عنوان رئیس و شهرداری دبیر این کارگروه است و وظایف هر نهاد در این کارگروه مشخص شده است.
باباخانی یادآور شد: در این آیین نامه اجرایی شهرداری موظف است که پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌هایی که صلاحیت حمل و نقل دارند صادر و بر کار این شرکت‌ها نظارت کند. همچنین ثبت‌نام و صدور کارت صلاحیت رانندگان مدارس از دیگر وظایف شهرداری محسوب می‌شود. 
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز به عنوان کارفرما با شرکت‌هایی که پیمانکار هستند قرارداد می‌بندد و تضامینی هم بابت حسن انجام کار از این شرکت‌ها دریافت می‌کند.
باباخانی افزود: شرکت‌ها مسئولیت تأمین سرویس را دارند و آموزش و پرورش هم بر اساس قراردادی که با این شرکت‌ها می‌بندد مبلغی را که بابت کرایه سرویس مدارس از والدین دانش‌آموزان‌ دریافت می‌کند به شرکت‌ها پرداخت می‌کند.
وی عنوان کرد: با توجه به وظیفه‌ای که بر عهده ما گذاشته شده ثبت‌نام رانندگان را از خردادماه آغاز کردیم اما به دلیل اینکه نرخ‌نامه مصوب نشده بود استقبال کم بود تا اینکه مشکل نرخ‌نامه در هفته دوم مهرماه حل شد و رانندگان ثبت‌نام را آغاز کردند؛ آنها در حال حاضر هم مشغول پیگیری کارهای احراز هویت‌شان هستند.
باباخانی بیان داشت: بسیاری از رانندگان به دلیل شیوع کرونا و دو سال تعطیلی مدارس، شغل خود را تغییر داده بودند و جذب دوباره رانندگان کار مشکلی بود. اما هم‌اکنون این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده و روند جذب رانندگان به سرعت در حال انجام است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز اظهار داشت: شهرداری برای تسهیل و تسریع روند خدمات رسانی سرویس مدارس تمام قد پای کار بوده و وظایف خود را به نحو احسن انجام داده است.

کرونا حدود دو سال بر مدارس سایه افکند و تعطیلی بلند مدت این مراکز آموزشی و افت تحصیلی دانش‌آموزان را رقم زد، حالا با فراهم شدن شرایط آموزش حضوری و بازگشایی دوباره مدارس که والدین با چالش‌های پساکرونایی رو به رو هستند، کمبود سرویس مدارس نباید به این دغدغه‌ها دامن بزند. لذا شایسته است تدابیر اساسی‌تری در این خصوص اندیشیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/281707/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاس کروزها را گل کنید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

خوردن این غذاها در شب باعث سوزش معده می‌شود

دم‌کرده این گیاه تپش قلب و فشار خون را پایین می‌آورد

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

شورای جوان سازی روستا‌ها تشکیل می‌شود

هواشناسی ایران 403/02/05؛تداوم بارش‌ درمرکز، شرق و جنوب کشور

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

فردا، افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد

عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است

فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است

الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان

مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس

25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز - اصفهان

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

روایت «نیویورک تایمز» از قدرت حماس و چشم‌انداز غزه

اضطراب زیادی دارید؟ این ویتامین ها را بخورید

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

نماینده مجلس: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: کار ویژه بانک‌های خصوصی تامین مالی بخش خصوصی نیست

خبرگزاری رسمی کره شمالی: هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود

مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر

تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی

روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند

مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ لزوم وحدت و تقریب بین همه ادیان و مذاهب

روایتی از فداکاری و ایثار یک مادر در سیل کازرون

سریال کره‌ای Hide؛ جاذبۀ معماهای تمام‌نشدنی

کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

با این راهکارهای طلایی قند خون تان را پایین بیاورید تا به دیابت مبتلا نشوید

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

یورو رکورد زد

خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند

رئیس بانک مرکزی دولت روحانی دست به قلم شد؛ توصیه به تیم اقتصادی رئیسی

قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا

اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز

باران همچنان در این مناطق می‌بارد | شدت بارش‌ها در 5 استان | وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌هایی از کشور

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز- اصفهان

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان