پیام فارس

آخرين مطالب

سند آمایش فارس، پایلوت کشوری می‌شود گفتگو

سند آمایش فارس، پایلوت کشوری می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  احمدعلی افکاری امروز در نشستی خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه ریزی برگزار شد، ضمن بیان اینکه برای تحقق رفاه، رشد و توسعه در جامعه، ناگریز به داشتن برنامه هستیم، آمار و اطلاعات صحیح را نیاز اصلی برای تدوین برنامه دانست و گفت: نظام آماری مناسب، ضرورت هر فعالیت برنامه ریزی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس ادامه داد: در نظام آمارگیری وضعیت موجود، سراغ خانوارها می‌رویم و سوال و جمع بندی و اطلاعات را پس جمع بندی به عنوان نتایج سرشماری اعلام می‌کنیم.
افکاری با بیان اینکه این مهم کاری وقت گیر و هزینه بر است و به صورت ١٠ ساله سرشماری انجام می‌شود، دلیل سرشماری ١٠ ساله را بالا بودن هزینه و وقت گیر بودن آن ذکر و خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری، نرخ اشتغال و میزان تولید در برنامه ریزی اقتصادی حاصل از این سرشماری مورد توجه برنامه ریزان قرار می‌گیرد.
ایجاد زیرساخت‌ها برای اجرای آمار ثبتی مبنا
او ادامه داد: مرکز آمار ایران به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها برای عبور از روش سنتی آمار با آمارهای ثبتی مبنا هست تا به صورت جاری دسترسی به آمار و اطلاعات داشته باشیم. به عنوان مثال؛ اداره کل ثبت احوال اطلاعات میزان رشد جمعیت و فوتی‌ها را دارد یا مثلا آمار میزان تولیدات، واردات و .. توسط دستگاهها وجود دارد اما اگر بخواهیم آماری با یک استانداراد مشخص داشته باشیم، نیاز به زیرساخت‌ها است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس با تاکید بر این نکته که سرشماری مانند این است که از واقعیت موجود عکسی گرفته شود، گفت: مرکز آمار ایران به دنبال اطلاعات لحظه‌ای است مانند اینکه از جامعه یک فیلم تهیه می‌شود و امید است این الگو توسط مرکز آمار ایران عملیاتی شود و دسترسی به یک آماری داشته باشیم که استاندارد و یکپارچه باشد.
افکاری با بیان اینکه برنامه ششم توسعه به اتمام رسیده و یکسال جاری هم با تمدید این برنامه در حال فعالیت هستیم، عنوان کرد: سازمان مدیریت و برنامه کشور در حال تدوین برنامه توسعه هفتم است که امید است تا پایان سال تدوین و به تصویب مجلس برسد.
او اضافه کرد: سیاست‌های کلان برنامه توسعه هفتم براساس قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب و به ابلاغ رهبری رسیده و در حال تدوین است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس همچنین با تاکید بر اینکه سند آمایش کشوری و استانی به عنوان اسناد بالادستی مهم در تدوین برنامه هفتم باید نقش داشته باشند، گفت: برنامه توسعه مبتنی بر آمایش، یک تجربه جدید است و سازمان برنامه کشور در حال حاضر در حال بررسی چگونگی ارتباط بین سند آمایش و سند توسعه است.
٣٠ درصد برنامه توسعه ششم عملیاتی شده است
افکاری ضمن اعلام اینکه ٣٠ درصد برنامه توسعه ششم در کشور عملیاتی شده است، اضافه کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه یک برنامه استانی مبتنی بر الگو در استان‌ها کار نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم چند درصد از برنامه ششم توسعه در استان‌ها محقق شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس گفت: زمانی می‌توانیم به صورت دقیق بگوییم چند درصد از برنامه‌ها عملیاتی می‌شود که الگو داشته باشیم.
افکاری خاطرنشان کرد: همیشه این مشکل را داشته‌ایم که بین تدوین و اجرا فاصله ایجاد می‌شود اما در راستای تدوین سند آمایش استان، با یک مشاور قرارداد منعقد کرده‌ایم و در حال تدوین الگو برای این سند هستیم که نتیجه آن، پایلوتی برای کشور خواهد شد.
سیدرضا موسوی محسنی، معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز در این نشست با بیان اینکه امسال، سال پر از مطالعه و برنامه است، وجود برنامه آمایش و تدوین برنامه هفتم توسعه که قرار است برش استانی هم داشته باشد را از جمله آنها ذکر و خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی با حمایت ریاست سازمان متبوع در حال انجام است که در سطح کشور چشمگیر شده که از جمله آنها اصلاح سند آمایش، اسناد توسعه شهرستانی و مطالعه جامع آب استان است.همچنین برنامه چهار ساله استان به تفکیک شهرستان‌ها عملیاتی شده است.
او همچنین با بیان اینکه تدوین برنامه ماهیت اجرایی دارد، عنوان کرد: برنامه در یک فضای خاص نوشته می‌شود که اگر شرایط تداوم یابد انتظار تحقق بیشتر آن ایجاد می‌شود.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، با بیان اینکه هدف برنامه ششم رشد ٨ درصدی تولید ناخالص ملی بوده که در برنامه هفتم هم همین مهم منظور شده است، گفت: امسال برش استانی در برنامه‌ها اعمال خواهد شد.
درصد بیکاری تابستان در فارس 7.2 بوده است
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس، با بیان اینکه نرخ بیکاری فصل تابستان سال 1400 این استان 6.4 درصد بود، از افزایش این شاخص خبر داد و گفت: نرخ بیکاری فصل تابستان ١٤٠١ برای استان فارس ٧.٢ درصد بوده که البته در مقایسه با نرخ 8.9 درصدی کشور، پائین‌تر است.
سعیدرضا زارعی با یادآوری اینکه مرکز آمار ایران؛ تنها مرجع رسمی اطلاعات آماری محسوب می‌شود، گفت: داده‌های فراوانی در بانک اطلاعات نگهداری می‌شود که برای تبدیل آنها به داده آماری، سازمان ملی آمار، از سال 96 سامانه‌هایی را طراحی کرد.
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس همچنین اعلام کرد که سرشماری ١٤٠٥ براساس آمارهای ثبتی مبنا خواهد بود و در زمان و هزینه صرفه جویی خوبی می‌شود.
زارعی با بیان اینکه هویت، محل اقامت و کسب و کار سه کد مهم در این سرشماری است، به ویژگی سرشماری ثبتی مبنا اشاره و دسترسی سریع به اطلاعات، تولید آمار به صورت مستمر، کاهش تعداد سوالات، کاهش تناقض‌ها، افزایش پوشش واحدهای زمانی و ...را از مهمترین این ویژگی‌ها بیان کرد.
او خاطرنشان کرد: امسال مرکز آمار ایران برای تمام استان‌ها، تفکیک و تقسیم نواحی برای آزمایش سرشماری را آغاز کرده است.
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس اعلام کرد که سرشماری ثبتی مبنا به صورت آزمایشی امسال در دو شهر لپویی و صدرا اجرایی می‌شود.
زارعی همچنین ضمن اشاره به آمار 7.2 درصدی نرخ بیکاری فصل تابستان امسال در فارس، این عدد را در مقایسه با میانگین 8.9 درصدی کشور، پائین‌تر اما نسبت به عدد 6.4 درصدی تابستان سال 1400 استان فارس، بالاتر دانست.
او همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان در تابستان 1401 را ٣٦ درصد و کشور را ٤١ درصد ذکر و نسبت اشتغال فارس در همین بازه زمانی در استان را ٣٣.٤ و کشور را ٣٧.٣ اعلام کرد.
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی فارس ادامه داد: نرخ تورم ١٢ ماهه تا شهریورماه امسال در فارس ٤٠.٩ درصد و در کشور 42.1 درصد بوده است.
زارعی با بیان اینکه نرخ تورم ماهانه در فارس در شهریور امسال١.٩ درصد و ٢.٢ درصد در کشور گزارش شده، گفت: تورم نقطه به نقطه در شهریورماه امسال برای فارس ٤٦.٧ درصد و ٤٩.٧ درصد هم در کشور ثبت شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/280142/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها