پیام فارس - تسنیم /به فاصله حدود 10 روز از آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای "سیمرغ" رئیس سازمان هواپیمایی از آغاز طراحی دو مدل هواپیمای مسافربری سبک 20 نفره خبر داد.
تقریبا نیمی از هواپیماهای ناوگان هوایی مسافری کشور زمینگیر هستند و بر اساس آمار تا نیمه نخست امسال (1404) 211 هواپیمای توسط 30 شرکت هواپیمایی داخلی مورد استفاده قرار گرفته و به اصطلاح فعال محسوب میشود.
طی مدت یاد شده 6 هواپیما به ناوگان هوایی مسافری کشور اضافه شده که در مقایسه با نیاز روز افزون حملونقل هوایی، اندک به شمار میآید. در این شرایط با در نظر گرفتن تحریمهای همهجانبه علیه صنعت هوانوردی کشور، طراحی و ساخت هواپیماهای بومی در دستور کار قرار گرفته است.
اولین خروجی این دستور کار، آغاز پروازهای آزمایشی هواپیمای ترابری سیمرغ است که چندی قبل رئیس سازمان هواپیمایی کشوری آنرا اعلام کرد.
در راستای تامین نیاز کشور، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورود تیمهای فنی کشور به مرحله طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری سبک خبر داد و اظهار کرد: پس از موفقیت در ساخت هواپیمای باری «سیمرغ»، صنعت هوایی ایران آماده ورود به فاز تولید هواپیماهای منطقهای برای اتصال فرودگاههای کوچک کشور است.
وی با اشاره به اهمیت توسعه صنایع پیشران در برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: صنعت هوایی یکی از بخشهای مهم این راهبرد است که در دو محور اصلی شامل گسترش حملونقل هوایی و ساخت هواپیمای بومی دنبال میشود. در کنار توسعه ناوگان و فرودگاهها، بخش ساخت هواپیمای داخلی نیز بهعنوان یکی از صنایع پیشران در دستور کار قرار گرفته است.پروژه «سیمرغ» که برای مأموریتهای ترابری طراحی شده، نماد توان فنی متخصصان ایرانی در حوزه هوا و فضاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز طراحی دو نوع هواپیمای مسافربری سبک افزود: ایران با توجه به وسعت جغرافیایی و وجود فرودگاههای متعدد کوچک، نیاز جدی به هواپیماهای 20 نفره برای پروازهای کوتاهبرد دارد تا شهرهای کوچک به شبکه پروازی اصلی متصل شوند.
پورفرزانه تأکید کرد: صنعت هوایی ایران از قدیمیترین صنایع کشور است و با وجود زیرساختهای علمی و فنی گسترده، توان ساخت هواپیماهای بومی را دارد. فقط کافی است اراده جدی برای حمایت از متخصصان داخلی وجود داشته باشد تا مسیر توسعه صنعت هوایی کشور هموار شود.
بازار ![]()