جمعه ۱۰ مرداد ۱۴۰۴
اجتماعی

آخرین وضعیت حذف کارت سوخت از زبان مدیر نفتی

آخرین وضعیت حذف کارت سوخت از زبان مدیر نفتی
پیام فارس - فارس / مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از آمادگی شرکت پخش برای انتقال سهمیه سوخت پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی خبرداد. چندی قبل در برنامه‌ای با حضور ...
  بزرگنمايي:

پیام فارس - فارس / مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران از آمادگی شرکت پخش برای انتقال سهمیه سوخت پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی خبرداد.
چندی قبل در برنامه‌ای با حضور عضو کمیسیون انرژی مجلس و نماینده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، طرح آزمایشی انتقال سهمیه کارت سوخت به کارت بانکی در یکی از پمپ بنزین‌های تهران به صورت آزمایشی اجرا شد.هدف قانونگذار از انتقال سهمیه سوخت کارت سوخت به کارت ملی ،برقراری عدالت بین آحاد ملت و برخورداری همه مردم از سهمیه سوخت یارانه‌ای است.
بازار
در این زمینه کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تبیین آخرین وضعیت انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی ، گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در صورت تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی این طرح از سوی هیئت وزیران، اقدام‌های اجرایی را انجام می‌دهد.
در اجرای قانون مذکور نشست‌های متعدد کارشناسی و مدیریتی با محوریت سازمان برنامه و بودجه و همکاری وزارت نفت و بانک مرکزی به‌منظور تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی طرح انجام پذیرفت و در نشست‌های متعدد کمیسیون اقتصادی دفتر هیئت دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در انتظار تعیین تکلیف در کمیسیون مزبور است.
در صورت تهیه و تدوین آیین‌نامه اجرایی طرح با رعایت ملاحظات فنی، امنیتی و پدافندی و تصویب آن از سوی هیئت وزیران که مطابق قانون بودجه مسئولیت تهیه پیش‌نویس آن بر عهده وزارت امور اقتصادی و دارایی است، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطابق آیین‌نامه، اقدام‌های اجرایی را انجام می‌دهد.
برخی کارشناسان معتقدند، با انتقال سهمیه کارت سوخت به کارت بانکی ، میزان مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند اما عده‌ای دیگر نیز می‌گویند سوخت یارانه‌ای فقط مربوط به افراد دارای خودرو نیست بلکه متعلق همه است و با این اقدام افرادی که احتیاج به سوخت ندارند می‌توانند سهمیه سوخت خود را در بازار انرژی بورس انرژی به فروش برسانند و به این ترتیب یک عدالت در برخورداری از یارانه سوخت برای همه شهروندان ایران برقرار می‌شود.
در حال حاضر در کشور حدود 25 میلیون خودرو و 11 میلیون موتور سیکلت داریم و مصرف روزانه بنزین به حدود 120 میلیون لیتر در روز می‌رسد، اما عده زیادی از شهروندان هیچگونه وسیله نقلیه شخصی مانند موتور و ماشین در اختیار ندارند و در نتیجه سهمیه سوختی نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد.
برخی کارشناسان نیز معتقدند، دولت به جای اختصاص سهمیه سوخت یارانه به همه افراد،زیرساخت‌های حمل و نقل درون شهری و برون شهری را فراهم کند تا به این وسیله میزان تقاضا برای داشتن خودرو شخصی و نیز مصرف حامل‌های انرژی مانند بنزین و گازوئیل کاهش پیدا کند. 


نظرات شما