پیام فارس - ایسنا /سنگاپور، لندن و هنگکنگ همچنان در صدر جدول گرانترین شهرهای جهان قرار دارند و شهرهای نوظهوری مانند دوبی، بانکوک و توکیو نیز با تغییر الگوهای ثروت جهانی به سرعت در حال رشد هستند.
طبق آخرین گزارش جهانی ثروت و سبک زندگی از گروه بانکداری سوئیسی «جولیوس بائر»، سنگاپور برای سومین سال متوالی به عنوان گرانترین شهر جهان برای افراد با ثروت خالص بالا رتبهبندی شد. لندن به جایگاه دوم صعود کرد و هنگ کنگ به جایگاه سوم رسید اما در پشت این پیشگامان آشنا، تحولی آرام میتواند به زودی نقشه جهانی جدیدی برای افراد فوق ثروتمند را ترسیم کند.
نسخه 2025 این گزارش، هزینه آنچه «زندگی خوب» نامیده میشود را بررسی کرد که به معنای توانایی پرداخت منظم برای 20 کالا و خدمات لوکس است که افراد ثروتمند معمولا از آنها لذت میبرند. این موارد شامل شهریه مدارس خصوصی، املاک لوکس، ساعت، شامهای مجلل و پروازهای کلاس تجاری است.
بازار ![]()
دادههای قیمتگذاری از 25 شهر بین نوامبر 2024 و مارس 2025 جمعآوری شد و هر شهر بر اساس میانگین وزنی کل هزینه هر 20 قلم کالا که به دلار آمریکا تبدیل شده بود، رتبهبندی شد.
برای تکمیل شاخص قیمت، «جولیوس بائر»، نظرسنجی سبک زندگی جداگانه انجام داد و در فوریه و مارس 2025 از 360 فرد ثروتمند در 15 کشور نظرسنجی کرد تا مشخص شود ثروتمندان چگونه خرج و سرمایهگذاری میکنند. اگرچه این روش رتبهبندی قوی است، اما تغییرات ژئوپلیتیکی پس از آن، از جمله تعرفههای دولت ترامپ در آوریل را در نظر نمیگیرد و حجم نمونه نسبتا کوچک آن ممکن است نتیجهگیریهای گسترده را محدود کند.
با این حال، یافتهها به تغییر آشکاری در شتاب اشاره دارند؛ در حالی که جایگاهها ثابت باقی مانده است، چندین شهر کلیدی - به ویژه در آسیا و خاورمیانه - به سرعت در حال صعود هستند که نشان دهنده تغییر گستردهتر قدرت در مراکز لوکس جهانی است.
10 شهر گران برای ثروتمندان در سال 2025 شامل سنگاپور، لندن، هنگ کنگ، موناکو، زوریخ، شانگهای، دوبی، نیویورک، پاریس و میلان است.
ظهور آرام پایتختهای لوکس جدید
چندین شهر نوظهور بهویژه در آسیا و خاورمیانه با سرعتی غیرمنتظره در رتبهبندی صعود کردند. دوبی با پنج پله صعود به جایگاه هفتم رسید و به غولهای اروپایی مانند موناکو و زوریخ نزدیکتر شد. بانکوک و توکیو هر دو 6 رتبه صعود کردند و به ترتیب در رتبههای یازدهم و هفدهم قرار گرفتند که به دلیل افزایش هزینههای مد، ساعت و املاک است.
ریشاب ساکسنا، یکی از مدیران گروه «جولیوس بائر» گفت: رشد طبقه متوسط رو به بالای بانکوک، تاثیر مستقیمی بر گسترش بازار لوکس محلی داشته است. افزایش ثروت، تقاضا برای کالاها و خدمات لوکس را افزایش داده و امکان توسعه مراکز خرید لوکس، رستورانهای درجه یک و تجربیاتی مانند اسپاها را فراهم کرده است. علاوه بر این، این شهر از جذابیت دیرینه آسیا به عنوان مقصد گردشگری جهانی بهره میبرد.
سایت بیزینس اینسایدر گزارش کرد، ظهور توکیو نیز روند مشابهی را نشان میدهد؛ توکیو و به طور کلی ژاپن، مدتهاست که منطقهای غنی از نظر فرهنگی و تاثیرگذار با بازار لوکس قوی، به ویژه در زمینههایی مانند مد، غذاهای عالی و تجربیات بوده است. تغییر جهانی اخیر در میان افراد ثروتمند به سمت ارزش قائل شدن برای تجربیات به جای کالاها، جذابیت توکیو را بیش از پیش افزایش داده است.
در همین حال، شانگهای که در سال 2022 در صدر این شاخص قرار داشت، از رتبه چهارم به ششم سقوط کرده، نشانهای از اینکه تسلط آن ممکن است در حال محو شدن باشد.
سائوپائولو و مکزیکوسیتی نیز به طور قابل توجهی در این رتبهبندی سقوط کردند. دوبی از نظر ثروت و سبک زندگی، در حال سبقت گرفتن از شهرهای مهم لندن، موناکو و زوریخ است، روندی که احتمالا با افزایش تلاش امارات برای ارائه پیشنهاد اقامتی جذاب به افراد ثروتمند، ادامه خواهد یافت. پشت این جنبشها، تمایل روزافزونی در میان افراد فوقالعاده ثروتمند برای ثبات، رفاه و شهرهای آیندهنگر وجود دارد.
این گزارش همچنین اشاره کرد که جذابیت دوبی در مزایای مالیاتی، زیرساختهای لوکس و بازار املاک پررونق، نهفته است، در حالی که بانکوک و توکیو از شتاب اقتصادی منطقهای و جایگاه فرهنگی بهرهمند میشوند.
چه چیزی این تغییر را هدایت میکند؟
میانگین هزینه جهانی «زندگی خوب» بین سالهای 2024 و 2025، به میزان دو درصد بر حسب دلار آمریکا کاهش یافته است، افتی نادر در بخشی که معمولا از فشارهای منفی اقتصاد کلان در امان است. با این حال، در زیر این کاهش، تضادهای منطقهای شدیدی وجود دارد:
• کرایههای هواپیما در کلاس تجاری در سطح جهانی 18.2 درصد افزایش یافت که ناشی از کمبود جتها و افزایش تقاضا برای سفرهای تفریحی لوکس بود.
• قیمت کالاهای لوکس مانند کیف دستی و جواهرات کاهش یافت که نشان دهنده تغییر اولویتهای مصرفکننده است.
• شهریه مدارس خصوصی در شهرهایی مانند لندن افزایش یافت زیرا قوانین مالیاتی جدید هزینهها را بیش از 25 درصد افزایش داد.
به طور گستردهتر، افراد ثروتمند به طور فزایندهای تجربیات را بر داراییها و طول عمر را بر جایگاه اجتماعی اولویت میدهند. این موارد شامل هزینههای بیشتر برای سلامتی، سفرهای هدفمند و خدمات بهداشتی، به ویژه در آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه میشود.
مارک متیوز، رئیس تحقیقات آسیا در «جولیوس بائر» گفت: تغییر اصلی که به تازگی شاهد آن بودهایم، حرکت رو به رشد به سمت مصرف آرمانی در میان افراد ثروتمند است که به طور فزایندهای برای تجربیات بیش از کالاهای فیزیکی ارزش قائل هستند.
این روند از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. بازارهایی با سابقه فرهنگی طولانی در کالاهای لوکس (بهعنوان مثال، سوئیس با ساعت یا آلمان با اتومبیل) تمایل دارند که گذار کندتری به سمت هزینههای «مبتنی بر تجربه» نشان دهند.
دادههای نظرسنجی سبک زندگی این موضوع را تایید میکند. در حالی که رشد هزینههای لوکس در اروپا کاهش یافته است و فقط 36 درصد از افراد با درآمد خالص بالا گزارش کردند که هزینه بیشتری را صرف هتلها کردهاند، افراد ثروتمند در آسیا و اقیانوسیه، خاورمیانه و آمریکای لاتین همچنان به افزایش هزینههای خود برای مد، جواهرات و ساعتهای لوکس ادامه میدهند.
در منطقه آسیا-اقیانوسیه، 65 درصد افزایش هزینهها را هم برای هتلها و هم برای ساعتها و 63 درصد برای مد زنانه گزارش کردهاند. در خاورمیانه، 52 درصد بیشتر برای هتلها و 50 درصد برای جواهرات نفیس هزینه کردهاند. در کل، سفر و مهماننوازی همچنان در اولویتهای اصلی هزینهها قرار دارند و رستورانهای مجلل و هتلهای پنج ستاره در صدر قرار دارند.
آیندهای اوراسیایی؟
این گزارش همچنین به یک تغییر گستردهتر ژئوپلیتیکی در نحوه و محل زندگی ثروتمندان جهان اشاره میکند. در گزارش «جولیوس بائر» با اشاره به افراد ثروتمندی که به دنبال ثبات سیاسی و نهادهای قوی هستند، آمده است، در حال حاضر صحبتهایی در مورد مهاجرت بسیاری از آمریکاییهای ثروتمند به اروپا برای چهار سال آینده و احتمالا برای همیشه وجود دارد.
شهرهایی مانند لندن، با وجود برگزیت و تغییرات سیاسی، با آموزش، مراقبتهای بهداشتی و سرمایه فرهنگی در سطح جهانی، همچنان آهنربای ثروت جهانی هستند. در همین حال، دوبی قصد دارد تا سال 2033 حجم اقتصاد خود را دو برابر کند و به سرعت در حال تبدیل شدن به رقیبی برای مناطق سنتی نخبگان اروپا است.