پیام فارس

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصادي

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/951508/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انقلاب خورشیدی؟

مواد غذایی مناسب برای سالمندان

معرفی منابع پروتئین که سالمندان می‌توانند استفاده کنند

عضو شورای شهر: از توان بانوان در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود

قیمت عمده فروشی انواع میوه و صیفی اعلام شد

نخستین گواهی سپرده خودرو به زودی در بورس رونمایی می‌شود

رشد قابل توجه 37 درصدی تقاضای مصرف برق در کشور

نشست هماهنگی بزرگداشت شهید آیت الله رئیسی در شیراز

نقش خلیج فارس در هویت ملی و منطقه‌ای تبیین شود

تبادل 410 اسیر میان روسیه و اوکراین

پیام رهبر انقلاب چراغ راه آینده حوزه و نظام خواهد بود

حضور شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

مدافع استقلال انزلی را به شیراز ترجیح داد!

از کاشی تا کشاورزی؛ فارس پای میز صادرات با تاجیک‌ها

شماره جدید ماهنامه «شاهد یاران»؛ یادمان «مرد هزارسنگر» سردار شهید سیدمحمد صنیع خانی

فرزندان خود را بر اساس الگوهای اسلامی تربیت کنیم

علائمی که نشان از سوء تغذیه در سالمندان است

هشدار وزیر ارتباطات از شکل‌گیری بازار زیرزمینی رمزارزها

برداشت از خودپرداز هم پولی شد!

پشت پرده انتقاد مقامات روسی از هندوانه‌های ایرانی چه بود؟

بیماران خاص در گیر و دار مشکلات

حضور کاروان خادمین حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در شرکت صبا فولاد خلیج فارس

پویش «مهر آموز»فرهنگیان هرمزگان حامی تحصیل دانش‌آموزان یتیم

چراغ سبز شورا به سفرهای خارجی شهردار شیراز

پیام تسلیت مدیرعامل بیمه دی به مناسبت درگذشت حاج همت هادی زاده؛ دبیر انجمن شمالی‌های مقیم تهران

وقتی نزدیکان ترامپ، زیرپای مشاور جنگ‌طلب او را خالی کردند

سرمقاله سازندگی/ اتهام‌زنی به ایران

چاقی شایع‌ترین دلیل ابتلاء به آرتروز

میوه و سبزی، مکملی مؤثر در کنترل آسم و آلرژی‌های تنفسی

عوارض ماندگار جسمی و روانی مصرف خودسرانه داروهای هورمونی

بسته ویژه بانک مرکزی برای جذب سرمایه‌گذاری در تولید اعلام شد

هشدار درباره خریدآنلاین طلا؛ توجه به جزئیات قانونی ضروری است

ناگفته‌های یک تصمیم جسورانه؛ چرا رونیکس وارد دنیای 40 ولت شد؟

چراغ عرضه اولیه های امید با سرمایه گذاری مهر روشن شد

آلودگی هوای شیراز

مهر امسال 3هزار مدرسه تحویل آموزش و پرورش می‌شود

فوری/ مدارس این شهر فردا چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ 1404 تعطیل شد

بررسی احیای موقوفات حوزه علمیه فارس

چتر حمایت حوزه علمیه فارس بر سر طلاب و روحانیون اتباع

سعه ‌صدر، انعطاف‌پذیری و تعامل مؤثر در تبلیغ دین ضروری است

اهمیت انتخاب وکیل متخصص برای امور حقوقی در شیراز

توافقات دلاری، ایران و غزه؛ روایت رسانه اماراتی از دستورکار سفر ترامپ به منطقه

ماندگارترین معلم شما چه کسی بود؟

شب شکوه شیراز

نشست شورای اطلاع رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

امیدآفرینی و ایجاد نشاط به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد

تشریح برنامه‌های «نشر شاهد» در سی و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای اطلاع رسانی در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید خاص باشد

سرمقاله اطلاعات/ با این یارانه‌ها نمی‌شود

چرا با وجود ورزش لاغر نمی‌شویم؟