پیام فارس

آخرين مطالب

تعمد یا سهل‌انگاری؟ سیاسی

تعمد یا سهل‌انگاری؟
  بزرگنمايي:

پیام فارس - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هنوز مشخص نیست کانتینری که نقطه آغاز آتش‌سوزی و انفجار بود، چگونه به بندر وارد شده است.
 محسن صالحی‌خواه| با گذشت زمان از انفجار روز 6 اردیبهشت در بندر شهید رجایی، برخی ابعاد این حادثه تلخ تا حدودی مشخص شده است. مقام رهبری شامگاه یکشنبه در پیام تسلیتی که در پی این حادثه صادر کردند، ضمن تسلیت به بازماندگان، تاکید کردند: «مسئولان امنیتی و قضائی موظفند با بررسی کامل، هرگونه سهل‌انگاری یا تعمّد را کشف و بر طبق مقررات پیگیری کنند.»
غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه طی دستوری ویژه دادستان کل کشور را مامور شناسایی و برخورد قانونی با مقصرین احتمالی حادثه بندر شهید رجایی کرد.
در گزارش و اظهارات نمایندگان مجلس نیز نکاتی از علت این حادثه مشخص شده است. هنوز مشخص نیست کانتینری که نقطه آغاز آتش‌سوزی و انفجار بود، چگونه به بندر وارد شده است. گمرک نیز به ایسنا اعلام کرد که این محموله در اختیار آنان نبوده و اظهارنامه‌ای نداشته است.
دستورات ویژه رئیس قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه همزمان با صدور دستور خطاب به دادستان کل کشور برای شناسایی و برخورد قانونی با مقصران احتمالی، دستور دیگری نیز صادر کرد که اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف به افکار عمومی صورت بگیرد تا از ایجاد شایعات جلوگیری شود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در اظهارنظری تاکید کرد: «دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی و نمایندگان چهار کمیسیون مجلس در حال بررسی دقیق و موشکافانه برای کشف هرگونه سهل‌انگاری یا تعمد در حادثه انفجار بندر شهید رجایی هستند و گزارش آن به مردم ارائه خواهد شد.» 
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور نیز طی دستوری اعلام کرد: «با عوامل حادثه انفجار بندر شهید رجایی در صورت خطا و قصور قطعاً برخورد خواهیم کرد». اسکندر مومنی، وزیر کشور از احضار مقصران حادثه انفجار خبر داد و محمد عاشوری، استاندار هرمزگان نیز اعلام کرد که کار بررسی ابعاد حادثه در کمیته‌ای که از سوی شورای امنیت کشور تشکیل شده، پیگیری می‌شود.
گزارش هیئت اعزامی مجلس
هیئتی از نمایندگان کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، امور داخلی کشور و شورا‌ها و همچنین بهداشت و درمان برای بررسی ابعاد مختلف حادثه انفجار به بندرعباس رفتند. سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این حادثه به خانه ملت گفت: «در بنادر باید ورودی‌ها و خروجی‌های کالا از طریق دستگاه‌های ایکس‌ری کنترل شوند و به این رویه غلط پایان دهیم و حتماً باید بررسی شود که حمل این کالا از مبدأ تا مقصد به چه شکل انجام شده است؛ طبق اطلاعات اولیه مشخص شده که در این زمینه اظهار انجام نشده و همچنین تخلف و اهمال صورت گرفته است البته به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم چراکه امروز نیز شواهد دیگر اضافه می‌شود که در این راستا نهاد‌های امنیتی و نظارتی نیز با جدیت ورود کرده‌اند.»
او با تاکید بر این که علت حادثه مشخص شده و در گزارش کمیسیون امنیت ملی به آن پرداخته خواهد شد، ادامه داد: «با کسانی که در این زمینه تخلف یا اهمال کردند باید برخورد جدی انجام شود؛ چراکه علاوه بر خسارت مالی، خسارت جدی جانی وارد شده است و افرادی که به عنوان نیروی کار در آنجا مشغول به فعالیت بودند از بین رفتند و خانواده‌های آنها عزادار شده‌اند، از این رو باید مسئولین پاسخگوی این رویه غلط باشند، همچنان که کمیسیون امنیت ملی هم با همین رویکرد به مسئله ورود کرده و قطعاً از کنار این تخلف به راحتی عبور نخواهیم کرد.»
یک عضو این هیئت نیز در اظهارنظری گفت: «شواهد و تصاویر فیلم‌های مداربسته نشان می‌دهد بی‌کفایتی بسیاری در روند بارگیری و دیگر موضوعات بندر شهید رجایی وجود داشته است. احتمال تعمد و خرابکاری در این حادثه بسیار کم است. دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در حال بررسی هستند تا اگر حتی یک درصد احتمال خرابکاری وجود داشته است، مسببین آن دستگیر و به سزای اعمال خود برسند.»
آنچه بندر را به آتش کشید
با توجه به حجم انفجار در اسکله شهید رجایی و تعداد تلفاتی که تا لحظه تنظیم این گزارش 65 تن اعلام شد، تصاویر متعددی که از زوایای مختلف این انفجار و نتایج آن را نشان می‌داد و خسارتی که در نتیجه این حادثه به بار آمد، فرضیه‌های مختلفی درباره علت آن مطرح شد. به‌طور طبیعی و با توجه به شرایط کشور، بخشی از تحلیل‌ها به سمت اقدام خارجی به خصوص خرابکاری توسط سرویس یا سرویس‌های اطلاعاتی حریف رفت. بخش دیگری از اظهارنظرها مبنی بر این بود که شاید اقدامی نظامی صورت گرفته است. چراکه اکانت‌های شناخته‌شده اسرائیلی پس از وقوع انفجار در بندرعباس، عملیات روانی گسترده‌ای در شبکه‌ اجتماعی توئیتر آغاز کردند که گویی حادثه مذکور، عملیاتی از سوی اسرائیل بوده است. 
سپس روایت دیگری مورد توجه قرار گرفت که یک محموله نظامی در بندر وجود داشته و به دلیل خرابکاری یا حادثه، انفجار رقم خورده است. در تکمیل این روایت، روایت فرعی دیگری از سوی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت که مدعی بود این حادثه به دلیل انتقال غیراستاندارد سوخت جامد موشک در اسکله رخ داده است. پس از دیده شدن روایت مربوط به انفجار سوخت موشک در بندر، نام ماده نیترات آمونیوم بیش از پیش به رسانه‌ها راه پیدا کرد. 
فرضیه‌های مربوط به وجود محموله نظامی در بندر تجاری، با دلایل و تحلیل‌های مختلفی رد شد. از جمله اینکه مطرح شد دستگاه‌های نظامی دارای زیرساخت‌های دریایی مربوط به خود هستند و اصولاً چنین محموله‌هایی بر اساس قواعد، وارد بنادر تجاری نمی‌شود. تحلیل دیگر که زمینه‌ای علمی داشت و در جریان یک مصاحبه تصویری میان آندره‌آ سلا شیمی‌دان و استاد دانشگاه لندن با شبکه فارسی‌زبان ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی مطرح شد، از زاویه‌ای دیگر این فرضیه را نقض کرد. این استاد شیمی بر این موضوع تاکید کرد که دیدن دود نارنجی نشانه وجود مواد نیتراتی است. نیترات آمونیوم ماده‌ایست که در تمام دنیا استفاده می‌شود و به گفته این استاد دانشگاه، حجم انفجار نشان می‌دهد که یک کانتینر یا کمی بیشتر از این ماده در بندر بوده است. او بر این موضوع تاکید کرد نیترات آمونیوم برای سوخت موشک استفاده نمی‌شود بلکه آمونیوم پرکلرات استفاده می‌شود.
واکنش انجمن تولیدکنندگان کود شیمیایی
تا زمانی که این گزارش تنظیم می‌شود، هنوز مشخص نیست که چه ماده‌ای در کانتینر محل شروع آتش‌سوزی دپو شده بود. اما به آسمان رفتن دود نارنجی در هر صورت پای مواد آمونیوم‌دار از جمله نیترات آمونیوم را به این فرضیه‌ها باز کرد؛ ماده‌ای که بیشتر به عنوان کود شیمیایی شناخته می‌شود. صیاد فرهادی، رئیس انجمن تولیدکنندگان کود شیمیایی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که این ماده در ایران به عنوان کود استفاده نمی‌شود. او در پاسخ به این پرسش که ایران چقدر نیترات آمونیوم مورد نیاز خود را وارد می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: «نیترات آمونیوم به دلیل خاصیت انفجاری که دارد در ایران اجازه استفاده در بخش کشاورزی ندارد. این ماده شیمیایی اجازه واردات نداشته و مقدار ناچیزی هم که در داخل تولید می‌شود با نظارت وزارت دفاع است. همچنین تمام نیاز داخل از محل تولید کشور تأمین می‌شود.» او درباره محل استفاده از این ماده نیز گفت: «نیترات آمونیوم بیشتر در بخش نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقداری هم در بخش معادن مصرف می‌شود.»
بار نامریی
روز گذشته دو اظهارنظر درباره این محموله منتشر و سپس از خروجی خبرگزاری‌ها حذف شد. خبرگزاری ایلنا مصاحبه‌ای با سعید جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا – وابسته به بنیاد مستضعفان – که این انفجار در محوطه کانتینری آن‌ها رخ داد منتشر کرد که ساعتی بعد، از روی خروجی این خبرگزاری حذف شد. در اظهارنظر مدیرعامل آمده بود که «محموله بسیار خطرناک منفجر شده بندر شهیدرجایی با عنوان «کالای معمولی» وارد و دپو شده بود!»
خبر دیگر مربوط به خبرگزاری ایسنا بود. این خبرگزاری به نقل از گمرک نوشت با توجه به اینکه هر محموله‌ی کشتی‌ای که وارد بندر می‌شود ابتدا مانیفست (اطلاعات باری) آن به بندر داده می‌شود و پس از آن، صاحب کالا محموله را به گمرک اظهار می‌کند تا تشریفات گمرکی و ترخیص آن آغاز شود اما محموله وارداتی که روز شنبه (ششم اردیبهشت) در بندر شهید رجایی دچار انفجار و حریق شده، هیچ‌گونه شماره کوتاژ و اظهارنامه مبنی بر اینکه به گمرک اظهار شده باشد را ندارد و این کشتی و محموله آن در اختیار گمرک نبوده است.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/950470/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس | سند واضح از خلیج فارس در نقشه شبه جزیره عربستان مربوط به سال 1952 میلادی

پوستر باشگاه استقلال برای روز ملی خلیج فارس

آقای تاج! حاضری استعفا بدهی؟

تاثیر ناامنی بر اقتصاد ملی

توافق موقت ، مهار اسنپ‌بک را ممکن می‌سازد

یاوه گویی بی بی

روایت تحلیلگر آمریکایی از «مسئله اصلی مذاکرات»

سی‌ان‌ان: ترامپ چگونه جهان را تا آستانه بحران پیش برده است؟

بلومبرگ: چگونه ایران دنبال توافق بهتری است؟

در یک قدمی جنگ

این داروی گیاهی خواص ضد سرطان دارد

اظهارات مهم رئیس سازمان بورس

ابهام زدایی از قبض های برق؛ قیمت‌ها چقدر تغییر کرد؟

خبر خوش برای مالکان اراضی فاز دوم شهرک خاوران

بازخوانی خطبه‌های نهج‌البلاغه امیرمؤمنان (ع)/ مرگ، شکارچی شماست

محفل؛ نمایانگر وحدت شیعه و اهل سنت بر پایه معارف قرآن

استاندار تهران از مرکز دخترانه مهر فخر صادق در پاکدشت بازدید کرد

پیام استاندار خوزستان به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت

هند ساز جنگ را کوک کرد

هند و پاکستان بر لبه شمشیر

سلامت ریه‌ت رو تست کن

معاون وزیر اقتصاد: پیوستن به FATF گرفتار سوءتفاهم شده است

پیش بینی بورس چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404؛ بازار سهام روی خوش نشان می‌دهد؟

زرپاد از کارت‌های هدیه خود رونمایی کرد زرپاد کارت؛ انتخابی متمایز برای هر مناسبت

پیش بینی قیمت طلا و سکه 10 اردیبهشت 1404

قیمت تاکسی برقی‌های جدید تهران

تحول در بازار اجاره مسکن؛ آیا تصمیم جدید دولت ناجی مستأجران می‌شود؟

نگهداری عجیب کالاها در بندر شهید رجایی

تولیدکنندگان بخش کشاورزی در شیراز گرد هم آمدند

توقیف شناور حامل 401 هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس

2 تن از کارکنان برق‌منطقه‌ای فارس حین مأموریت در سانحه‌ جان‌باختند

اهتمام دولت چهاردهم بر بزرگداشت هرچه باشکوه‌تر مراسم سالگرد شهدای دولت

ماجرای دپوی کانتینرها

تقابل زودهنگام بهارستان‌نشینان علیه پاستور

راز سلامت کبد

سه تا نباید مهم درباره زانو

پهلوگیری 35 فروند کشتی در بندر شهید رجایی

120 هزار متقاضی نهضت ملی تا پایان سال صاحب‌خانه می‌شوند

اطلس در پیج تاخیر؛ سایپا پاسخگو نیست

سپاه یک شناور را در آب‌های خلیج فارس را توقیف کرد/ این شناور حامل چه بود؟

دود بدون آتش؛ روایتی از سومین روز پس از انفجار بندرعباس

بی‌درنگ پاسخ می‌دهیم

احساس سوختن به تماشا نمی‌‏شود؛ گزارشی از اسکله بندرعباس

تغییر؛ از شایعه تا واقعیت

این بیماری‌ها باعث جمع شدن آب در ریه می‌شوند!

رازهای پیشگیری از آلزایمر از زبان متخصصان

نماینده مجلس: نرخ ارز پایین آمد اما قیمت کالاهای اساسی تغییری نکرد

سکه همچنان در سراشیبی کاهش، دلار در کانال 80 هزار تومان آرام گرفت

فضل الله اکبری دبیر انجمن تولیدکنندگان قند ایران : تقاضای کاهش ارزش افزوده قند و شکر از ده درصد به یک درصد از جناب دکتر قالیباف و دولت محترم و وزیر محترم جهاد

افزایش حقوق بازنشستگان به حساب‌هایشان نشست