پیام فارس

آخرين مطالب

خط 3 مترو شیراز، روشی نوین با صرفه‌جویی میلیاردی اجتماعي

خط 3 مترو شیراز، روشی نوین با صرفه‌جویی میلیاردی
  بزرگنمايي:

پیام فارس - - رضا محمدیان رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز شامگاه گذشته در جریان بازدید از ایستگاه قطارشهری میلاد به عنوان یکی از ایستگاه‌های خط 3، ضمن تقدیر از دست اندرکاران پروژه بزرگ مترو، تصریح کرد: این پروژه چند ویژگی منحصر‌به‌فرد از نظر فنی دارد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
او با بیان اینکه احداث ایستگاه‌ها با روش خاص به صورت زیر زمینی، بخشی در رودخانه و …شرایط خاصی را در ساخت ایستگاه‌ها ایجاد کرده که به نوع خود ضمن پیچیدگی در احداث، بی‌نظیر هم هست، عنوان کرد: خط 3 به طول 12 کیلومتر با شش ایستگاه در حال فعالیت است.
محمدیان خاطرنشان کرد: دستگاه TBM در خط 3 حدود دوماه پیش به ایستگاه نخست (آفرینش) رسید، ایستگاه را حفاری نکرد و ایستگاه عبور کرد.
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: اگر برنامه زمانبندی در اجرای این خط رعایت شود، شاید نخستین خطی باشد که در کشور دستگاه TBM ایستگاه را حفاری نمی‌کند. این مهم موجب کنترل و کاهش هزینه چندین میلیارد تومانی به نفع شهرداری می‌شود و دستگاه از ایستگاه سازه رده شده عبور می‌کند.
محمدیان ادامه داد: برنامه زمانبندی فعلی اجرای این خط نیز به گونه‌ای تدوین شده که طی 5-6 سال تقدیم مردم شیراز شود و جمعیت 800 هزار نفری از بلوار شریعتی (معالی آباد) تا گویم و اتصال آن به خطوط ریلی شهر شیراز را پوشش دهد.
او اظهارداشت: پیش‌بینی شده که روزانه بیش از 200 هزار نفر مسافر از این خط جابجا شوند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: همچنین از نظر فنی طراحی‌ها در این خط به گونه‌ای است که همه ضرایب اطمینان، بالاسری و خطرات احتمالی دیده شده است و حین ساخت هم مزاحمتی برای شهر‌وندان ایجاد نشده، در حالی که عملیات فنی و عمران در دو شیفت کاری در دست انجام است.
قائم مقام شهردار شیراز هم در ادامه این بازدید بیان کرد: در طرح تفضیلی شهر شیراز که مربوط به 5 سال قبل است توسعه این کلانشهر به سمت غرب پیش‌بینی شده که نشان دهنده این است که در این طرح، محدوده غربی به صورت پررنگ دیده خواهد شد.
آرش فرج‌زاده افزود: به جهت این توسعه ابتدا شهرداری باید پیش‌بینی راه‌های آن را انجام می‌داد که در دوره ششم مدیریت شهری بسیاری از راه‌های تردد به مسیر غربی شیراز احداث، بازگشایی و تکمیل شد که محور آیت‌الله حائری، بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی از جمله آنهاست و بزرگراه حسینی الهاشمی هم قبلا احداث شده بود که مسیر‌های دسترسی جدیدی به غرب شیراز به شمار می‌روند.
او عنوان کرد: تعریض بولوار آیت‌الله علوی و زیر گذر گویم هم امسال به مسیر‌های تردد غربی شیراز اضافه شدند.
قائم مقام شهردار شیراز خاطرنشان کرد: در راستای توسعه حمل و نقل هم باید توجه جدی به توسعه خطوط مترویی می‌شد که با درایت شورا و شهرداری این مهم در طرح جامع حمل و نقل این کلانشهر تعریف و موجب شد تا خط 3 مترو مورد تصویب قرار بگیرد.
فرج‌زاده تصریح کرد: خط 3 با تکنولوژی‌های جدیدی که کار مهندسی است و زمان و هزینه را پایین می‌آورد در آینده به محور غربی شیراز متصل می‌شود.
او با بیان اینکه تمام شهرداران کلانشهر‌ها اذعان دارند که روند ساخت مترو در شیراز از تمام کشور پررنگ‌تر است. 
گفت: خط 2 و 3 به سرعت در حال اجراست. عملیات اجرایی خط 4 هم شروع شده و همچنین اتصال خط یک به 4 در دستور کار قرار گرفته است.
قائم مقام شهردار شیراز تصریح کرد: اگرچه شیراز کوهستانی نیست، اما 9 تونل دارد که نشان دهنده قدرت فعالیت عمرانی شهرداری است.
فرج‌زاده اظهارداشت: در اجرای پروژه‌های عمرانی، زیر زمینی و زیر زمینی سربلند هستیم.
بابایی مدیر پروژه شرکت شمس عمران وابسته به وزارت دفاع نیز در حاشیه این بازدید بیان کرد: افتخار نصیب ما شده که از ابتدای سال 1402 عملیات کامل خط 3 مترو شیراز را به عهده بگیریم.
او گفت: ساخت ایستگاه به صورت زیرزمینی قبلا هم در اصفهان تجربه کرده بودیم، اما ایستگاه میلاد از خط 3 مترو شیراز، ویژگی‌های متفاوت دیگری دارد. 
بابایی از شهردار و شورای شهر شیراز بابت حمایت‌ها تقدیر کرد و گفت: بخش عمده‌ای از کار ساخت خط 3 توسط نیرو‌های کارگری و مهندسی انجام می‌شود.
او ابراز امیدواری کرد که در تحقق وعده‌های زمانی، این پروژه در موعد مقرر با توجه به اولویت‌هایی که در نظر گرفته شده و از سمت غرب به شرق پیش‌بینی شده، محقق شود.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز هم در این بازدید گفت: ایستگاه‌های خط 3 در دو شیفت کاری در حال اجراست تا قولی که به شهروندان داده‌ایم، محقق شود و در این راستا همه خطرات و شرایط مالی را به جان و دل پذیرفته‌ایم.
علی کلانتری با ابراز امیدواری از این موضوع که تا سال 1406 خط 3 مترو شیراز به بهره‌برداری کامل برسد، عنوان کرد: هم‌اینک به ترتیب اولویت ایستگاه‌ها در حال ساخت هستند و آخرین ایستگاه، صنایع است که طی دو هفته آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
او یادآور شد: در طرح توسعه حمل و نقلی شیراز، اتصال مترو به خطوط ریلی دیده شده است.
معاون مطالعات فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز هم در ادامه این بازدید با تشریح جزییات فنی خط 3 مترو شیراز و ایستگاه‌های آن، بیان کرد: ایستگاه میلاد در این خط به صورت زیر زمینی ساخته می‌شود، یعنی بدون اینکه تاثیری از باب عوارض ترافیکی روی سطح ایستگاه ایجاد شود از طریق یک تونل وارد ایستگاه می‌شویم و عملیات اجرایی به صورت زیر زمینی انجام و موجب می‌شود تا عوامل ترافیکی کمترین آسیب را ببینند و در تردد و کسب مردم خللی ایجاد نشود.
محمدهادی باقری‌نژاد تصریح کرد: اگرچه هزینه اجرا در این ایستگاه بالاتر می‌رود و روش اجرا را پیچیده‌تر می‌کند، اما شهرداری برای رفاه حال مردم این روش را انتخاب کرده است.
او یادآور شد که حدود 90 هزار مترمکعب خاکبرداری و 20 هزار مترمکعب هم بتن ریزی در این ایستگاه انجام خواهد شد. 
به گفته معاون مطالعات فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، یکهزار میلیارد تومان برای اجرای این ایستگاه اعتبار ساخت برآورده شده که تا پایان امسال سازه آن به اتمام می‌رسد.
باقری‌نژاد اضافه کرد: روش زیر زمینی روش دست و پاگیری است و عوامل اجرایی با سختی‌های خاصی مواجه هستند.
به عنوان نمونه در ایستگاه میلاد سه خط متفاوت آب بازسازی و نوسازی شد. همچنین عملیات ساخت این ایستگاه به صورت بالا و پایین است و از طریق رمپ دسترسی، طبقات پایینی ساخته خواهد شد.
او با بیان اینکه حذف ستون‌ها در این ایستگاه ویژگی خاصی ایجاد کرده و جزو اولین ایستگاه‌هایی است که بدون شمع میانی در حال اجراست، عنوان کرد: اگر شورا و شهرداری اهتمام نداشتند این کار شدنی نبود، چرا که هزینه‌های ساخت بالاست.
معاون مطالعات فنی و مهندسی سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز اعلام کرد که برای ساخت هر کیلومتر مترو، 50 میلیون دلار اعتبار نیاز داریم.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/949618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان حذف عقیدتی در گزینش؟

از نگهبانی کلوب شبانه تا پاپ شدن

گره کور انبارها

سیگنال مثبت مذاکره ها در رفتار آژانس

فرمانده سابق سنتکام: تمرکز باید بر موضوع هسته‌‏ای باشد

سنت قدیمی کلیسای کاتولیک پس از مرگ پاپ

امید با چاشنی احتیاط

سرمایه‌گذاری امریکا در پروژه‌های بلندمدت هزینه خروج از توافق را بالا می‌برد

آلرژی فقط یک عطسه ساده نیست!

راهکارهای طبیعی برای درمان کبد چرب

کمبود این ریزمغذی‌های حیاتی را جدی بگیرید

انفجار بندر شهید رجایی چه تاثیری بر تجارت کالا دارد؟

پیش بینی قیمت دلار 8 اردیبهشت 1404

عاقبت شرکت در طرح پیش فروش سکه

افزایش 14 درصدی تورم سالانه برق؛ سوخت نیروگاه‌ها گران شود قیمت تولید برق بالا می‌رود

پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی جدی‌تر می‌شود

جداسازی یارانه برای خانوارهای جدید آسان می‌شود

معمای الپالیتو؛ نفت ایران به ونزوئلا می رسد؟

حمام شتر‌ها در آب‌های خلیج فارس + فیلم

اخبار حوادث شیراز ، حادثه خونین در بلوار دکتر حسابی

تخلفات مالکیت معنوی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران زیر ذره‌بین بازرسی فارس

تقدیر کمیسیون امنیت ملی از مجاهدت‌های نیروی دریایی ارتش

مدیون شهدا و مردم هستم، نه جریانات خاص!

آتش‌سوزی در بندر رجایی؛ قیر و پارافین همچنان در حال سوختن

احتمال جنگ هند و پاکستان وجود دارد

ناگهان انفجار؛ روایت‌های مستقیم از حادثه مهیب دیروز

شروع پیچیده مذاکرات کارشناسی

سامانه‌های بومی، مامور دفاع از حریم هوایی ایران

چانه‌زنی با چاشنی فنی در مسقط

اگر لاغرید، چطور وزنتان را افزایش دهید

گروه خونی نجات‌بخش؛ چرا O منفی در حوادث حیاتی است

رشد قیمت سکه و طلا؛ دلار در ایستگاه 82 هزار تومان ایستاد

توضیحات مدیرکل گمرگ درباره وضعیت جابجایی کالا در بندر شهید رجایی

پیش بینی بورس دوشنبه 8 اردیبهشت 1404

قیمت اجاره خانه در منطقه 2 تهران چقدر است؟

آماری تامل‌برانگیز؛ در 54 کشور آفریقایی فقط 4 رایزن بازرگانی داریم!

بیش از یک میلیون و 576 هزار فقره چک الکترونیک صادر شد؛ آمار خوشحال کننده وصول چک‌ها

سقوط تاریخی وال‌استریت؛ بازارهای جهانی از آمریکا پیش افتادند

اولین شرایط فروش کاپرا U اعلام شد +جدول

استعدادهای درخشان ایران در اسکواش، نیاز به زیرساخت‌های حرفه‌ای دارد

شرط حفظ مالکیت کسبه دروازه کازرون شیراز ،حفظ کاربری و ادامه کار در طرح ساماندهی

معلم نمونه کشوری از فارس: تفکر نقادانه، کار گروهی و خلاقیت در آموزش‌ها گنجانده شود

با مصوبه شورای شهر شیراز ، طرح نهضت نامگذاری اسامی شهدا بر معابر شیراز اجرایی می شود

چگونه اصالت شیرخشک را تشخیص بدهیم

مصرف لبنیات در ایران 170 کیلوگرم کمتر از میانگین جهانی است

توصیه به بانوان در سنین باروری؛ مشاوره بارداری بگیرید

مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلا: نرخ ارز مسافرتی همان نرخ ارز توافقی خواهد بود

آخرین وضعیت فعالیت اقتصادی در بندر شهید رجایی

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: در انفجار بندر شهید رجایی خودروهای وارداتی زیاد آسیب ندیده است

ذخایر راهبردی موجود در بندر شهید رجایی امن هستند