سعدی؛ آمیزهای بینظیر از وحی و حکمت ایرانی
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام فارس - امام جمعه شیراز بر نقش بیبدیل وحی و قرآن در آثار سعدی تأکید کرد و گفت: سعدی به شیوهای بینظیر حکمت کهن ایرانی را با وحی و قرآن درآمیخته است؛ به گونهای که تشخیص مرز میان آنها دشوار است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، آیتالله لطفالله دژکام امشب _شنبه سیام فروردین_ در بیست و هشتمین بزرگداشت جهانی سعدی در شیراز، پیرامون فهم اندیشههای سعدی، بر لزوم شناخت عمیق حکمت فارسی و خسروانی تأکید و اظهار کرد: اگرچه سعدی و آثارش ستودنی است، اما برای درک ژرفای اندیشههای او، باید به ریشههای فکری آن پی برد که در حکمت ایرانی و بهویژه حکمت خسروانی نهفته است.
وی به ابن سینا و سهروردی اشاره کرد که به تبیین این حکمت پرداختهاند، اما بیشتر تمرکز آنها بر حکمت نظری بوده است و در ادامه افزود: سعدی، اما در بوستان و گلستان، حکمت عملی را به عرصه عمل آورده و نیازهای تربیتی، اخلاقی و زندگی بشر را در آن بازتاب داده است.
امام جمعه شیراز بر نقش بیبدیل وحی و قرآن در آثار سعدی تأکید کرد و گفت: سعدی به شیوهای بینظیر حکمت کهن ایرانی را با وحی و قرآن درآمیخته است؛ به گونهای که تشخیص مرز میان آنها دشوار است.
وی با اشاره به پژوهش آماری که نشان میدهد در هر 20 بیت بوستان یک آیه یا حدیث وجود دارد، بر لزوم آشنایی با قرآن و حدیث برای فهم عمیق سعدی تأکید کرد و گفت: سعدی با نگاهی کثرتگرا، اما بدون چشمپوشی از دانش نوین، مسیر خود را با دقتی شگفتانگیز پیموده و از مرزهای گذشته فراتر رفته و برای آینده سخن گفته است.
امام جمعه شیراز در پایان، فهم صحیح سعدی را مقدمهای برای بالندگی ایران در دوران جدید و معرفی چهرههای درخشان دیگر دانست.
حسینعلی امیری استاندار فارس ، نیز با اشاره به جاودانگی اندیشهها و پیام سعدی، وی را آموزگاری جهانی خواند که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و دلها را تسخیر کرده است.
وی تأکید کرد: جهان امروز بیش از پیش به آموزههای اخلاقی، مدارا و حکمت سعدی نیازمند است؛ پیامی جهانی که در عصر خشونت و بیعدالتی، اهمیت مضاعف مییابد.
امیری با بیان اینکه کلام سعدی زینتبخش سازمانهای جهانی است، بر ضرورت حضور این آموزهها در زندگی روزمره تأکید کرد.
وی، سعدی را شاعری چندوجهی دانست که هم معلم اخلاق است و هم مرشد دلهای شکسته، و این جامعیت را راز ماندگاری او برشمرد.
استاندار فارس، وظیفه بزرگ استان فارس را در پاسداشت میراث سعدی، انتقال حکمت و اخلاق از شعار به عمل دانست و گفت: باید آموزههای سعدی را در رفتار شهروندی، تعلیم و تربیت، مدیریت شهری و روابط اجتماعی جاری ساخت. گلستان و بوستان را نه صرفاً برای آزمونها و جشنوارهها، بلکه راهنمای زندگی خواند و بر ضرورت بازخوانی و بازآفرینی اندیشههای سعدی در همه ابعاد زندگی تأکید کرد.
امیری با اشاره به نقش ادبیات و فرهنگ در انتقال پیام صلح و همبستگی، سعدی را الگویی برای اداره شهر شیراز با حکمت، مهر و محبت و فرهنگ دانست.
وی هدف را تربیت نسلی دانست که پیوندی عمیق با ریشههای هویتی خود داشته باشد و شیراز را به عنوان شهری جهانی با رسالتی برای معرفی چهره دیگر از ایران معرفی کرد.
مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ، هم گفت: امروز، در آغاز هفته بزرگداشت شیخ اجل، گرد هم آمدهایم تا از سعدی، این استاد بیبدیل نثر و نظم، و حکیم نازکخیال شیراز، تجلیل کنیم؛ مردی که کلامش، قرنهاست که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان جاری است.
وی افزود: سعدی، فرزند مهر و معرفت، در بوستان از فضائل و در گلستان از انسان سخن گفت. او معلمی بود که نه با اندرزهای خشک، بلکه با بیان شیرین و نگاهی عاشقانه، قلبی تپنده برای انسان و انسانیت داشت.
رنجبر خاطر نشان کرد: کلام سعدی آیینهای است که در آن، نه فقط چهره ایران، که چهره تمام بشریت را میتوان دید. او شاعر عدالت، راوی رنج تهیدستان و مبلغ مهر و دوستی بود.
وی همچنین سعدی را نمونهای کامل از مدارا، گفتوگو و فرهنگدوستی دانست و گفت: در هر سطر کلام او، مهربانی موج میزند و در هر حکایتش، خرد و انسانیت تنیده شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه سعدی اهل گفتوگو بود نه ستیز، افزود: او شیرینی بیان را با عمق معنا آمیخت و تلخی حقیقت را در جامی از لطف و لبخند به مخاطب مینوشاند؛ میراثی که مردم فارس و ایران از او به ارث بردهاند: مردمانی سخنور، صلحجو و احترامگذار.
رنجبر در پایان گفت: راز ماندگاری سعدی در این است که کلامش نه زبانی برای سلطه، بلکه پلی برای تفاهم، نه ابزاری برای قضاوت، بلکه چراغی برای درک متقابل است. در جهانی که بیش از هر زمان به صدای خردمندانه و انسانی نیاز دارد، بازگشت به سعدی، بازگشت به گفتوگوی اصیل انسانی است.
کد خبر 859126
-
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۰۰:۴۲:۱۲
-
۲۱ بازديد
-

-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/946803/