پیام فارس

آخرين مطالب

روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز علمي

روستای صخره‌ای میمند، مکانی اسرارآمیز
  بزرگنمايي:

پیام فارس - ایسنا/کرمان در گوشه گوشه ایران روستاهای شگفت‌انگیز و تماشایی فراوانی وجود دارد که می‌تواند مقصد سفری خاص و به‌یادماندنی باشد. یکی از این مکان‌های دیدنی و اعجاب‌آور میمند نام دارد. روستایی تاریخی که به‌دلیل داشتن معماری صخره‌ای دستکند و اسرارآمیز، شناخته شده و معروف است.
روستای تاریخی میمند با قدمتی چند هزار ساله در 36 کیلومتری شمال شرق شهرستان شهربابک واقع است.
مجموعه‌ای با 400 واحد مسکونی دستکند به نام کیچه که در مجموع بیش از 2000 اتاق را شامل می‌شود و همچنین دارای مسجد- حسینیه - حمام قدیمی و مدرسه است که همگی در دل کوه کنده شده‌اند، اقامتگاه زمستانی مردم کوچ نشینی اسـت که فصل بهار در مجموعه‌های مسکونی در دشت به دامداری و تابستان را در آبادی‌های سرسبز اطراف به باغداری می‌پردازند.
فصل‌های مناسب بازدید از روستا، بهار و تابستان است ولی زمستان‌های زیبای میمند نیز جذابیـت خاص خود را دارد. پایگاه میراث فرهنگی روستای میمند از سال 1380 با تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف و هم چنین مرمت و احیاء فضاها و باز زنده‌سازی صنایع دستی از قبیل نجاری، آهنگری، نمدمالی، نساجی و ... فعالیت خود را آغاز کرده است.
آثار طبیعی و تاریخی چون سنگ نگاره‌ها، استودان، آسیاب‌ها و غارها نیز در منطقه پراکنده‌اند.
معماری روستای میمند
با دیدن معماری اعجاب‌انگیز میمند دچار بهت و حیرت خواهید شد. مردمان سخت‌کوش این روستا درون کوه و صخره‌ها را کنده و برای خود خانه و مأمنی امن بدون استفاده از هیچ‌گونه ملاتی برپا کرده‌اند. این خانه‌ها که روی هم قرار گرفته‌اند و پنج طبقه را تشکیل می‌دهند، «کیچه» نام دارند. محله‌بندی این روستا نیز بر پایه خانواده‌های ساکن آن صورت گرفته است.
خانه‌ها یا کیچه‌های روستای میمند مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کنند، زیرا بدنه آن‌ها سنگ یکپارچه است. نوسان درجه حرارت در داخل کیچه‌ها در طی شبانه‌روز بسیار اندک است، باد و باران به داخل آن نفوذ نمی‌کند و در مقابل آتش‌سوزی نیز مقاوم هستند. در فصل سرما دمای اتاق گرم و در تابستان خنک است و به‌طور میانگین درجه حرارت این اتاق‌ها حدود پنج درجه متفاوت از دمای بیرون است.
همه کیچه‌های میمند یک ساختار ندارند و از نظر اندازه و تعداد اتاق‌ها باهم متفاوت هستند؛ اما به‌طور کلی خانه‌ها دارای ورودی، اتاق نشمین در دو سوی پاگرد، یک یا چند اتاق و اصطبل هستند و دودکش، بخاری و منفذ نیز ندارند. به‌دلیل اقلیم سرد این منطقه، خانه‌های میمند ورودی‌های کوتاه و کوچک دارند. درب ورودی دارای کلیدُون است که در دیوار کناری آن نصب می‌شود و کلید را در آن قرار می‌دهند تا زبانه پشت در قرار گیرد.
تنها راه ارتباطی بین داخل و خارج کیچه‌ها همین در ورودی است که هم محل ورود و خروج اهالی خانه است و هم جهت تأمین نور و تهویه کاربری دارد. البته تهویه به‌خوبی صورت نمی‌گیرد و روشنایی طبیعی فضای داخلی کافی نیست. ارتباطات درون روستایی نیز به غیر از مسیل مرکزی، توسط مسیرهای باریکی صورت می‌گیرد که وظیفه دفع آب‌های سطحی در زمان بارندگی را نیز بر عهده دارند.
اتاق‌های کیچه‌های میمند شکل هندسی منظمی ندارند و اندازه آن‌ها متفاوت است. معمولا ابعاد یک اتاق معمولی 3×4 است و ارتفاع 1٫90 تا 2٫90 دارد. بزرگ‌ترین کیچه میمند 90 متر مربع مساحت دارد. در داخل اتاق‌ها طاقچه‌های بزرگ و کوچکی وجود دارد که آن‌ها را با پرده می‌پوشانند و به‌عنوان محل نگهداری رختخواب، ظرف‌ها، صندوق و چراغ استفاده می‌کنند. اجاق در گویش محلی مردمان میمند «دیدُون» نامیده می‌شود. قرار داشتن دیدون در داخل کیچه‌ باعث سیاه شدن سقف و بدنه اتاق‌ها شده و به مانند ایزولاسیون عمل کرده و عمر کیچه‌ها را افزایش داده است.

پیام فارس

عمارت موسی‌خانی
اگر برای بازدید از روستای میمند به شهربابک سفر کردید، یکی دیگر از بناهای با اهمیـت که از جاذبه‌های توریستی این شهر نیز محسوب می‌شود، عمارت موسی‌خانی است. به سبب فضا سازی اطراف ساختمان یکی از نقاط پرجاذبه شهربابک اسـت که تاکنون نیز پذیرای بسیاری از میهمانان خارجی و داخلی بوده، این اثر ارزشمند معماری متعلق به 190 سال پیش است.
روستای پیش‌استا
این روستا در فاصله 45 کیلومتری شرق میمند با جمعیتی بالـغ بر 35‌ خانوار قرار دارد. در ضلع شرقی این روستا و در دیواره عمودی پای کوه استا (اوستا) تعداد 17 واحد دستکند وجود دارد. این کوه به این دلیل به «استا» مشهور شده که محل و مکان نیایش گران و موبدان و هیربدان زرتشتی بعد از زرتشت بوده، مخصوصاً این نام را بر این معبد و این کوه گذاردند که برای همیشه استا را در خاطره‌ها و اذهان زنده نگه دارد.
غار ایوب
ایوب نام کوهی است که در جنوب‌شرقی شهر دهج با ارتفاعی حدود 3308 متر واقع شده و غاری در آن قرار دارد که جزء رشته کوه‌های مرکزی ایران اسـت. در درون این غار، محلی گود شده شبیه به رد پای انسانی با فیزیک بدنی قوی وجود دارد که آن را منتسب به ردپای حضرت ایوب می‌دانند و به واقع عامل جذب معتقدین به این غار همین مکان است.

پیام فارس

همچنین از دیگر مناظر تاریخی و گردشگری شهرستان شهربابک می‌توان به مسجد شهر، قلعه کمر مرج، ‌خانه صمدخان، خانه سالاری‌ها، آرامگاه خواجه حسن شکاری، گنبد ملاحیدر و روستاهای گردشگری آبدر، ریسه و جوزم اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، شهرستان شهربابک در فاصله ی 247 کیلومتری غرب مرکز استان کرمان واقع شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/803540/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ببینید | روایت خبرگزاری فارس از ترفند جدید کلاهبرداری از مردم

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

آغاز لابی‌ها برای حذف

گرداب تورم و مالیات

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

ایران و روسیه؛ معادلات برهم خورده اسرائیل

پنجره بن سلمان رو به بسته شدن است؟

بیماری بیرون‌زدگی چشم چیست؟

دلیل پلمب بیمارستان محب مهر مشخص شد

اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر

بارش‌های اخیر ایران محصول ابردزدی و بارورسازی ابرها است؟

پیام جدید القسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر اسرائیلی

استان فارس ظرفیت‌های قابل توجهی در ایجاد زنجیره‌های ارزش دارد

اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد

نهضت ملی مسکن در شهرستان جویم تسریع شود

ورزش فارس در 8 اردیبهشت

برپایی دوازدهمین دوره المپیاد «آماده دادرس» در فارس

یک فوتی دیگر در پی حادثه تصادف نوجوانان بسکتبالیست قزوینی

درخواست اسرای صهیونیست از نتانیاهو درباره پذیرش توافق آتش بس

علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟

نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است

همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی

(عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب

تلاش برای اتمام خط 2 مترو شیراز تا 2 سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است

با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم

عامل تیراندازی در کوار دستگیر شد

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

دعوت معاون استاندار فارس از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

شمایل دکترین هسته‌ای اصولگرایان

جبهه پایداری به دنبال تصاحب کامل هیات رئیسه مجلس است

اولتیماتوم به بانک مرکزی

دفاع «جوان» از تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه

روحانی مخالف کاندیداتوری خاتمی بود

ضرب‌الاجل به پاستور

وجدان بیدار در جامعه بیمار

خشونت‌‌ در چهاردیواری‌های بدون شاهد

تسخیر دانشگاه

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

3 سال انتظار برای ارشاد مدیران

فارن افرز: خبری از ظهور اتحاد ضد ایرانی در خاورمیانه نیست

شایع ترین دلایل کم خونی

همه چیز در مورد کم خونی

اسیر باورهای غلط ناباروری نشویم!

آیا حرارت دیدن عسل مضر است؟

افزایش قد با حجامت

چه کسانی بیشتر در معرض کم خونی هستند؟

بهترین زمان خوردن شیرینی از زبان یک متخصص تغذیه