پیام فارس

آخرين مطالب

بیمه محصولات کشاورزی نسخه‌ای شفابخش یا عاملی برای دل‌زدگی کشاورز مقالات

بیمه محصولات کشاورزی نسخه‌ای شفابخش یا عاملی برای دل‌زدگی کشاورز
  بزرگنمايي:

پیام فارس -   مصائب ریز و درشت فصل زرع بر جماعت کشاورز و باغدار پوشیده نیست. دهقانِ سر مزرعه خوب می‌داند که پس از خشکسالی، تر سالی و پس از طوفان نسیم می‌وزد. این شرایط اقلیمی همیشه ایام با روزگار پر از رنجِ جماعتِ زراعت‌کار همنشین بوده و راه گریزی هم از آن نیست.
اما همین دهقانان پرتلاش همواره با پیروی از توصیه‌های کارشناسان بخش کشاورزی تلاششان بر این بوده تا با پرداخت بهایی به نام بیمه محصولات کشاورزی، محلی برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی و تر سالی در نظر بگیرند.
تا اینجای قصه این آینده‌نگری خوشایند و اتفاقی میمون است، اما از آنجا که در سال‌های اخیر دیو خشکسالی بر گلوی کشتزارهای استان فارس چنگ انداخته و باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسخه‌ای شفا بخش برای درمان ضرر و زیان‌های ناشی از تَر سالی و خشکسالی باشد، می‌بینیم که بخش زیادی از کشاورزان این استان دیگر نه امیدی به شفای زمین‌های آبا و اجدادیشان و نه تمایلی برای بیمه کردن زمین‌هایشان دارند.
رنج خشکی زمین از یک سو و وقوع بحران‌های جوی بی‌موقع از سوی دیگر دست‌های پینه بسته کشاورزان فارس را خالی گذاشته و این قشر زحمتکش را از ادامه کار بر سر زمین‌های کشاورزی مأیوس کرده است.
نصرت الله برومندی یک کشاورز از روستای نجف آباد دهستان شوراب شهرستان ارسنجان فارس است که 3 سال حق بیمه صندوق کشاورزی را پرداخت کرده اما دیگر تمایلی برای ادامه پرداخت حق بیمه ندارد.
وی می‌گوید: در سال زراعی 1401 برای هر هکتار 130 هزار تومان حق بیمه پرداختم که در زمان پرداخت خسارت، صندوق بیمه به وعده خود به درستی عمل نکرد.
این کشاورز استان فارسی که 50 هکتار از زمین‌های زراعی خود را هر سال به زیر کشت جوی دیم می‌برد، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند که سال گذشته صندوق بیمه محصولات کشاورزی به او و دیگر هم محلی‌هایش بهای واقعی خسارت را پرداخت نکرده است.
برومندی می‌افزاید: زمان اعلام خسارت و پس از کارشناسی، میزان خسارت در هر هکتار یک میلیون‌و 750 هزار تومان تخمین زده شد که پس از واریز متوجه شدیم به هر کشاورز در هر هکتار مبلغ یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت شده است‌.
وی ابراز می‌کند که پیگیری‌های او و دیگر کشاورزان این منطقه برای گرفتن حق بیمه سال زراعی 1401 هم راه به جایی نبرده و هیچ کسی پاسخگوی آنان نبوده است.
این کشاورز با گلایه از پرداخت نشدن خسارت خشکسالی توسط صندوق بیمه کشاورزی در سال زراعی جاری در این منطقه می‌گوید که تا به امروز خسارت خشکسالی به آنان پرداخت نشده و حتی درب نمایندگی بیمه نیز بسته و دسترسی به بیمه گذار نیز وجود ندارد.
برومندی با ذکر این نکته که برگ بیمه‌نامه سال جاری هم از سوی نماینده بیمه گذار به آنان تحویل نشده، اظهار می‌کند که حتی اگر بیمه خسارت آنان را به نرخ مصوب هم پرداخت کند که نمی‌کند اما مبلغ خسارت بیمه صندوق کشاورزی آن قدر ناچیز است که برای جبران سرمایه از دست رفته آنان کافی نیست.
یک کشاورز منطقه لارستان در جنوب استان فارس هم با انتقاد از ساز و کار صندوق بیمه محصولات کشاورزی در استان فارس گفت: صندوقی که باید موجب کاهش دغدغه کشاورزان آسیب‌پذیر شود، تبدیل به دغدغه و چالشی برای زارعان شده است.
حاج محمود می‌گوید: پرداخت‌های صندوق بیمه در شرایط عادی قابل قیاس با خسارت وارده به کشاورزان نیست و اعداد و ارقام پرداختی این صندوق به زراعان آسیب دیده حتی هزینه‌های کاشت محصول را پوشش نمی‌دهد.
وی می‌افزاید: کشاورزان باید از بیمه مزارع این اطمینان را داشته باشند که در صورت بروز حوادث منجر به اُفت یا کاهش محصول، بیمه آسیب وارده را جبران می‌کند.

پیام فارس

این کشاورز بخش جنوبی استان فارس بیان می‌کند: بر اثر بروز اتفاقات ناشی از اختلال در وضعیت جوی، تنها محل تأمین معیشت زارعان بخش کشاورزی از بین می‌رود و صندوق بیمه درصدی از هزینه‌های کاشت محصول کشاورزان آن هم با فاصله زمانی زیاد و با پیگیری طاقت‌فرسا از سوی کشاورزان ماه‌ها بعد از روال طبیعی برداشت محصول غرامت را پرداخت می‌کند.
کربلایی طهماسب می‌گوید: با توجه به اینکه کارشناسی مزارع توسط نماینده بیمه به طور معمول دو ماه قبل از موعد برداشت انجام می‌شود و درصد خسارت وارده محرز است چرایی تأخیر یا عدم پرداخت خسارت حداقلی بیمه نیز جای تأمل دارد.
یک کشاورز دارابی از اهالی بخش فسارود این شهرستان نیز با انتقاد از وضعیت بیمه‌ای و دل‌زدگی قشر کشاورز از پرداخت بیمه محصولات کشاورزی اظهار می‌کند: انتظار می‌رود متولیان کشاورزی و بیمه با اتخاذ تدابیر لازم، تمهیداتی فراهم کنند تا متناسب با میزان برداشت متوسط محصول در سطح هکتار، جبران خسارت شود.
قهرمانی می‌افزاید: بیمه باید عملاً در راستای رسالت سیستمی پشتوانه تأمین امنیت شغلی کشاورز عمل کند تا ضریب اطمینان بیمه نزدیک به صفر درصد و کمک به جلوگیری از فرو پاشی نظام خانوادگی کشاورزان در سالهای پر مخاطره به لحاظ کاهش یا عدم برداشت محصول، سوپاپ اطمینانی برای تضمین بقای حداقلی جامعه‌کشاورزان شود.

پیام فارس

در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اثر سرمازدگی و یخبندان سال جاری تا 16 فرودین بیش از 9 هزار و 694 میلیارد ریال در 48 هزار هکتار به زیر بخش‌های زراعت و باغبانی استان خسارت زده شده است.
مجتبی دهقان پور، خسارت خشکسالی سال زراعی 1401-1402 تا تاریخ 31 خرداد ماه سال جاری را در 188 هزار و 827 هکتار زراعت و باغ استان فارس عنوان کرد و افزود: 950 هزار رأس دام نیز به مبلغ 16 هزار و 563 میلیارد ریال متحمل خسارات ناشی از خشکسالی شده است.

پیام فارس

در ادامه مسؤول صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان فارس هم از پرداخت 11 درصدی غرامت بیمه محصولات کشاورزی کشور به کشاورزان خسارت دیده فارس خبر می‌دهد.
پژمان پزشکی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد که در سال زراعی 1401 حدود 250 هزار هکتار از مزارع استان فارس زیر چتر بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه در سال زراعی گذشته 11 درصد غرامت پرداختی صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور به کشاورزان و باغداران استان فارس پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: 110 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی استان فارس از مزایای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در فارس استفاده می‌کنند.
کد خبر 5937501

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/763288/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین فرصت بایدن برای پایان جنگ

انتقاد «کیهان» از مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم‌

چرا اینقدر خیابان‌ها شلوغ است؟

سرمقاله وطن امروز/ نقش مکمل عربستان سعودی در جبهه شرارت؛ همدست نتانیاهو

پیروزی دیپلماتیک پوتین

فواید استفاده از قاشق مسی

داروهای توصیه شده در درمان یبوست از نظر طب سنتی

روش‌های تشخیص کهیر پوستی

پیشنهاد طب سنتی برای درمان عفونت

علت‌های اصلی ایجاد کهیر بر روی پوست

نفت آمریکای لاتین مشتریان جدید یافت

دلار مجال رکورد دیگر از طلای جهانی را گرفت

روند صعودی مصرف گاز با کاهش محسوس دما در کشور

آغاز حراج انبوه سکه از هفته آینده

استقبال مردم از پیکر بانوی شهید راه قدس در فرودگاه شیراز+ تصاویر

بیشتر مناطق فارس بهره مند از رحمت الهی

ویدیو: ورود 82 تن از استراکچر های سازه کوره به محل سایت فولاد اقلید

مناطق دریایی هرمزگان مواج و هوا بارانی خواهد بود

هشدار/خطر ریزش بهمن در ارتفاعات کشور در پایان هفته

عکس/ استقبال از پیکر شهیده معصومه کرباسی در فرودگاه شیراز

معمای هم‌صدایی تهران و ریاض و بازی عربستان روی گسل‌های خاورمیانه؛ آیا اعراب به آمریکا پشت کردند؟

مراسم بزرگداشت شهدای حرم حضرت شاهچراغ و شهدای مقاومت در شیراز

با پشتکار می‌توان به محرومیت‌ها غلبه کرد

آخرین وضعیت راه‌های گیلان/ بارش برف در محور پونل- خلخال+ فیلم

بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری کنگره 15 هزار شهید استان فارس

تشییع پیکر مادر شهید والامقام اکبر آبستان در شهرستان مهر

پیشخوان روزنامه های فارس؛پنجشنبه 3 آبان ماه 1403

سردار تنگسیری در جزیره بوموسی: جزایر پاره‌ای از تن ایران است

خط و نشان سردار تنگسیری برای دشمنان فرامنطقه‌ای: در دهان شما خواهیم زد

شرایط دریافت وام 100 میلیون تومانی بانک مهر ایران ویژه بانوان

شورای همکاری خلیج فارس عملیات تروریستی در ترکیه را محکوم کرد

تساوی فجرسپاسی شیراز و مس کرمان

هشدار سردار تنگسیری به دشمنان فرامنطقه‌ای: در دهان شما خواهیم زد

بانوی خیّر اهل چایپاره یک میلیارد ریال به مردم لبنان کمک کرد

نجات جان یک زن از میان شعله های آتش در حریق خیابان خاوران

دکتر آهنگ کوثر چطور جان مردم شیراز را نجات داد؟

پیام سردار تنگسیری به دشمنان فرامنطقه‌ای: توی دهن شما خواهیم زد

خطر ریزش بهمن در این مناطق در پایان هفته

کارگاه تولید دیسک و صفحه کلاچ تقلبی در مشهد مهر و موم شد (3 آبان 1403)

قیمت خودرو امروز 20 مهر 1403 در بازار مشخص شد

لحظاتی از مراسم مذهبی سلیحوت یهودیان شیراز + فیلم

معمای هم‌صدایی تهران و ریاض

طفلی به نام شادی دیریست گم شده

تجلیل از قهرمانان توان یاب و جانباز پارالمپیکی فارس

درخواست حماس از روسیه در آستانه دیدار پوتین و عباس

آتش سوزی هولناک یک خانه در خاوران/ پیرزن تنها در محاصره آتش + فیلم

بیشتر مناطق فارس، بهره‌مند از رحمت الهی

فخر فرهنگ فارس

مسئولان بنیاد استان قزوین با 181 خانواده شاهد و ایثارگر شهرستان‌های قزوین و بوئین‌زهرا دیدار کردند

عیادت مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان از فرزند شهید شعبانی در بیمارستان