پیام فارس

آخرين مطالب

به بهانه روز طبیعت/ سبزه در دست تو و چشم من اما نگران اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا، در حقیقت سیزده بدر حسن ختامی بر جشن ها و آیین های نوروزی به حساب می آید و مردم جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در این روز به بدرقه نوروز می روند و خوش یمنی را با ترک منزل و حضور در دامن طبیعت برای خود به ارمغان می آورند.
بر اساس روایت و مطالب تاریخی در روز 13 فروردین غم و اندوه و خمودی حرام است زیرا در باورهای کهن از غم و اندوه، گرفتاری و پریشانی به عنوان هدیه اهریمن و از عشق، شور، نشاط، حیات، تعالی و تندرستی به عنوان تحفه و هدایای خداوندی در این روز یاد شده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
گروهی از صاحبنظران و حتی بسیاری از کسانی که سیزده بدر را به عنوان یک آیین کهن ملی اجرا می کنند، با این باور که تمامی روزها در فرهنگ ایران باستان مقدس و قابل احترام است، نحسی سیزده و وجود چنین چیزی را در ایران باستان رد می کنند.
در سیزدهمین روز از بهار 1402، مردم جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب نیز در روز طبیعت، سیزده بدر را به نیکی پاس می دارند و از بامداد تا غروب آفتاب در کنار سواحل و آب های فیروزه ای خلیج فارس می گذرانند و با نیایش در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان به درگاه ایزد متعال سال خوش و خرمی را آرزو می کنند.
آنان همانند هزاران سال پیش و سنت نیاکان و اجداد دریانورد و ماهیگیر خود هماره نوروز را جشن آفرینش، شروع هستی و تولد دوباره می پندارند و سیزدهم فروردین که نوروز به پایان می رسد را به جشن و سرور می پردازند تا جهان همچنان پایدار باقی بماند.
آیین های سیزده بدر در جزیره قشم مانند دیگر نمادهای سنتی و محلی پرشمار، زیبا و دوست داشتنی است، بازی های گروهی، خوراک پزی های عمومی، لطیفه گویی، آب پاشی و آب بازی در سواحل بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورهای مردم نگین خلیج فارس دارد.
مردم جزیره قشم بزرگ ترین جزیره غیر مستقل جهان پس از برپایی آیین‌ های دید و بازدید در تعطیلات نوروزی، سیزده بدر را روز اُنس با طبیعت می‌ دانند و همراه اقوام و آشنایان در قالب چندین خانواده به مناطق دیدنی و ساحلی نگین خلیج فارس می ‌روند.
به گفته برخی پژوهشگران، در سیزده بدر شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه سفره نوروز نشانه هدیه دادن به ایزد آب (آناهیتا) و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، برپایی رقابتهای مختلف یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشکسالی است.
بسیاری از مردم معتقدند که روز سیزدهم نوروز، روز حضور در طبیعت است و کسی نباید در خانه بماند و اقشار مختلف جامعه از همان ساعت های اولیه صبح راهی دامان طبیعت می‌ شوند.
یکی از آیین ‌های ویژه مردم جزیره قشم سرزمین عجایب هفتگانه خلیج فارس به ویژه برای دختران دم بخت گره زدن سبزه به نیت‌ های خاص است به طوری که هر فردی با نیت و آرزویی سبزه را گره می زند و در دامان طبیعت رها می‌ کند.
بیشتر بخوانید

پیام فارس

مردم قشم و گردشگران این جزیره به دامان طبیعت پناه بردند

پیام فارس

در روز سیزده فروردین یک رسم زیبای دیگر نیز در کنار مراسم و شادی های این روز در این جزیره به چشم می خورد و آن درس پاکیزگی و حفظ محیط زیست است که از سوی پدران و مادران و بزرگان هر خانواده قشموند به کوچکترها آموخته می شود.
به آب انداختن سبزه های سفره هفت سین، آزاد کردن ماهی های قرمز در حوض پارک ها، بوستان های شهری و مساجد در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان و گره زدن سبزه توسط جوانان، از جمله رسومی است که در روز سیزده فروردین توسط مردم جزیره قشم در حال انجام است.
پارک های محله ای و بوستان های سطح شهر قشم، تفرجگاه های ساحلی پارک زیتون، کمپ ساحلی آفتاب یک و دو، کمپ ساحلی کودک سینما دریا، برکه بی بی، کمپ ایران زمین، جنگلی گلستان، بلوار مشاهیر، کمپ مهتاب ریگو، کمپ و بوستان شهرداری سوزا، طبل، جزایر ناز، سلخ، باسعیدو، لافت، پارک و کمپ پارک دولاب و کندالو از جمله نواحی بسیار خوش منظره و خوش آب و هوا جزیره قشم است که از سپیده دمان صبح امروز شاهد حضور گسترده خانواده های قشموندان و مسافران نوروزی ورودی به این جزیره بود.
امروز دامان طبیعت میزبان مردم شریف و نجیب سرزمین آب و آفتاب است که پایان نوروز را به جشن نشسته اند، تا زمین و دریا با معنابخشی و طراوت خود ریشه امید و سرزندگی را به آنان هدیه دهند و در مقابل، میهمانان نیز در میثاقی دوباره، جاودانگی طبیعت را تضمین کنند.
مردم قشم، پس از پذیرایی از انبوه مسافران نوروزی در روزهای پایانی سال گذشته و همچنین روزهای آغازین سال نو، در آخرین روز از تعطیلات نوروزی به همراه میهمانان این جزیره زیبا و مرجانی، بر اساس اعتقادات خود برای دور کردن بد خلقی ها و نحسی ها و جایگزینی رفتار خوب و شادی، از خانه خارج و ساعاتی را در دل طبیعت به شادی می گذرانند.
سیزدهمین روز فصل بهاری روزی است که طبیعت با خود می گویید؛ فردا پر کارترین روز سال است برای من، باید گره از تمام سبزه های این شهر باز کنم مبادا کسی تو را آرزو کرده باشد...
خلیج فارس با گستره نزدیک به 237 هزار و 473 کیلومتر مربع بین 24 تا 30 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 48 تا 56 درجه و 25 دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است و جزیره زیبای قشم، همچون نگینی بر پهنه آب های نیلگون آن می درخشد.
استان‌ها قشم 0 نفر فرهاد شرف پور برچسب‌ها قشم خلیج فارس روز طبیعت ایران باستان

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/544524/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار یک اشتباه

حامیان گشت ارشاد

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

عوامل موثر در زایمان زودرس

برپایی میزهای خدمت تخصصی در مناطق شهرداری شیراز

نمایشگاه توانمندی های دانش آموزان در بیضا

با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود

کمک 170 میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان

تشکیل شورا‌های جوان‌سازی در روستا‌های فارس

اجرای طرح خانواده میزبان در فارس

بارش شدید باران سبب آب‌ گرفتگی در برخی معابر شیراز شد

امضای یادداشت تفاهم بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و روسیه

انجام 129 عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر

راهیابی 2 کشتی گیر نونهال آباده‌ای به مسابقات کشوری

آتشنشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند

زنده گیری 2 قلاده گربه جنگلی در مرودشت

عصر بارانی شیراز و بیش از هزار تماس با آتش‌نشانی

آتش‌نشانان شیرازی 129 عملیات در بارندگی انجام دادند/1140 تماس با مرکز 125 در یک روز بارانی

بارش شدید باران و آب‌‌گرفتگی در برخی معابر شهر شیراز

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد