پیام فارس

آخرين مطالب

مهرورزی با طبیعت فارس در سیزدهمین روز بهار اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا ، 13 فروردین ماه روز طبیعت نامگذاری شده است اما اگر یک روز بعد از روز طبیعت به محیط زیست سری بزنید شاهد تناقض این روز با نامش خواهید بود زیرا تا چشم کار می کند زباله دیده می شود که مردم در طبیعت به جای گذاشته اند.امید است امسال با همزمانی ماه مبارک رمضان شاهد آسیب های کمتری به محیط زیست در سیزدهمین روز از بهار باشیم.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
استان فارس با اقلیم چهار فصل آب و هوایی و برخورداری از مواهب طبیعی کم نظیر و چشم اندازهای زیستی منحصر به فرد امسال با کمتر شدن آثار کرونا ، همراه با بارندگی های نسبتا مناسب از طراوات و شادابی طبیعی بیشتری برخوردار شده و در روز طبیعتبا پذیرایی از میهمانان و مسافران جلوه هایی کم نظیر از انس با طبیعت را به نمایش خواهد گذاشت.
فراوانی آب رودها و چشمه سارها، طراوت هوا و سرزندگی مناطق زیست محیطی فارس همزمان با بهار از ویژگی های چشم اندازهای طبیعی فارس است که میهمانان نوروزی نیز از این مواهب طبیعی بهره می برند.

پیام فارس

بیشتر بخوانید

پیام فارس

گردشگران در روز سیزده بدر به طبیعت آسیب نزنند مراسم سیزده بدر به آلودگی شدید طبیعت آستارا منجر شد چشم اندازهای طبیعی و مناطق زیست محیطی فارس بیشتر به صورت تالاب ، دریاچه، جنگل و کوهستان در مناطق مختلف این استان واقع شده اند و کسانی که در روز سیزده بدر به این مناطق می آیند معمولا یک روز در این مناطق هستند.
اقلیم آب و هوایی فارس 2 ویژگی کم نظیر دارد که به طور معمول به ندرت می توان این 2 ویژگی را در سایر مناطق طبیعی و زیست محیطی کشور پیدا کرد.نخستین ویژگی برخورداری فارس از آب و هوای چهار فصل است یعنی درحالی که می توان در شهرستان های شمالی این استان از تفریح های زمستانی بهره برد در مناطق جنوبی این استان هوا متعادل می شود و تفریحات بهاری و تابستانی رواج می یابد.
چند سالی است که با توسعه شهرنشینی و تخریب باغ ها، یافتن دشتی برای گذراندن سیزده بدر سخت شده است اما به هر نحوی شهرنشینان با حضور در پارک ها و دیگر هموطنان در دشت ها و باغ های اطراف محل زندگی خود سیزده بدر را جشن می گیرند.
نکته مهم در این زمینه اهمیت دادن به طبیعت است که متاسفانه چند سالی است رنگ باخته، به این معنا که روز پایانی سیزده بدر، وقتی به طبیعت و جاهایی که افراد روز را در آن خوش گذرانده اند نگاه می کنی دلت به حال آن منطقه خواهد سوخت زیرا دیگر شبیه زمان قبل از حضور افراد در آن نیست، تا هکتارها دورتر زباله، شاخه های شکسته درختان و نقطه های سیاه زیادی که نشاندهنده بر افروختن آتش است به چشم می خورد.

پیام فارس

با توجه به شکننده بودن طبیعت چند سالی است این روز به نام روز طبیعت نامگذاری شده تا اهمیت حفاظت از طبیعت به ویژه در این روز بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه در برخی موارد و شاید بتوان گفت در بیشتر موارد شاهد بی توجهی به طبیعت حتی در این روز هستیم.
در روز 13 فروردین ماه مردم به طبیعت می روند تا لحظات خوشی را سپری کنند که اگر به برخی توصیه ها در این روز توجه کنند هم آنها شاد خواهند بود و هم محیط زیست و طبیعت تخریب نخواهد شد. متاسفانه در بسیاری مواقع شاهد هستیم که مردم بدون در نظر گرفتن توان محیط زیستی خواسته یا ناخواسته اقدام به تخریب آن می کنند در حالی که دیگر طبیعت توان خودپالایی و تاب تحمل این فشارها را ندارد.
بر اساس آمار اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ،هشت منطقه حفاظت شده ،12 منطقه ممنوعه ،2 پارک ملی ،یک پناهگاه حیات وحش ویک منطقه گردشگری در طبیعت فارس شناخته شده که اغلب این مناطق پذیرای میهمانان نوروزی در فصل بهار است.
12 منطقه شکار ممنوع شامل کوه درا، کوه گرم ، مناطق چاه نفتی ، دالان ، پادنا، توت سیاه ، دره باغ ،کوهستان ، مل بلند، کوه هوا، تنگ خور، بیدبیده وخرمنکوه در استان فارس وجود دارد.این چشم اندازهای زیست محیطی در مناطق مختلف فارس واقع شده اما جاذبه های طبیعی شمال فارس که بیشتر در شهرستان‌های اقلید، خرم بید، بوانات و آباده قرار دارد به عنوان زیستگاه‌های ییلاقی این استان معروف است و در این مناطق و حاشیه های آن جمعیت زیادی از مسافران و شهروندان استان فارس روز طبیعت را می گذرانند.
طبق سنت دیرینه ما ایرانیان در روز 13 فروردین تعداد کثیری از مردم به دامان طبیعت پناه می‌برند بنابراین در این روز رسالت ما این است که نه تنها خود نکات ضروری محیط زیستی را رعایت کنیم بلکه به فرزندانمان نیز بیاموزیم که از انفال الهی که ودیعه ای در دست آنان است حفاظت کنند.
همه ما در این روز میهمان طبیعت هستیم پس آداب میهمانی رفتن را رعایت کنیم و به طبیعت میزبان مهربان که فرشی از چمن برایمان پهن کرده و درختان را با شکوفه ها آراسته و ما را به موسیقی آوای پرندگان دعوت کرده است احترام بگذاریم.
کارشناسان و مسوولان محیط زیست فارس با اشاره به خطر افروختن آتش در طبیعت، استفاده از اجاق های کپسول گاز کوچک به جای استفاده از چوب و ذغال را توصیه کرده ومی گویند که یادمان باشد اگر مجبور به برافروختن آتش در طبیعت شدیم حتما به طور کامل آنرا خاموش کنیم.
به گفته این کارشناسان، در این روز برخی از افراد ناآگاه از شاخه درختان آویزان می‌شوند و به طبیعت آسیب می‌زنند. در روز طبیعت نباید هیچ شاخه ای شکسته و یا هیچ حیات وحشی آسیب ببیند.
توصیه کارشناسان این است که تا حد ممکن از کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف استفاده نکنیم و از رها کردن آنها در طبیعت خودداری کنیم، البته برای جمع آوری زباله ها و پسماندها حتما تعداد مناسب کیسه به همراه داشته باشیم تا علاوه بر زباله های خودمان، پسماندهای رهاشده توسط افراد ناآگاه را نیز جمع آوری و در سطل‌های مخصوص در اولین مکان ممکن قرار دهیم.
همچنین از ایجاد آلودگی صوتی در طبیعت بپرهیزیم و با توجه به فصل زاد و ولد حیات وحش و همچنین ممنوع بودن صید و شکار از جدا کردن نوزادان حیات وحش بپرهیزیم و از جمع آوری تخم پرندگان ، جوجه های تازه متولد شده و تخریب آشیانه ها نیز جداً خودداری کنیم.
استان‌ها فارس 0 نفر نیکنام خشنودی برچسب‌ها شیراز اداره کل حفاظت محیط زیست فارس روز طبیعت فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/543899/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید