پیام فارس

آخرين مطالب

رازهای سر به مهر رصدخانه مراغه اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا در آن دوران استادالبشر «ابوجعفر محمدبن محمدبن حسن» ملقب به خواجه نصیرالدین طوسی با متقاعد کردن «هلاکوخان» به ساخت این بنا، مأمنی برای دانشمندان وحشت‌زده از حمله مغول ها ایجاد کرد که این مامن به مرکزیت مراغه بعدها یکی از دوره‌های باشکوه ایران در زمینه‌های علمی و هنری را رقم زد.
این عالم و متفکر نامی اولین جایگاه معظم و پایگاه استوار آموزش علم و حکمت را بعد از ائلغار مغول در شهر مراغه بنیاد نهاد و به جرات می‌توان گفت اولین کسی است که در سده هفتم در این سرزمین دانشگاه تأسیس کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
خواجه نصیرالدین نخستین فردی است که در سده هفتم در این سرزمین دانشگاه تاسیس کرد
این دانشگاه بزرگ‌ترین مرکز علمی ایران آن دوران به شمار می‌رفت و اساتید معروف عصر در آن به تدریس اشتغال داشتند؛ کتابخانه عظیمی هم که خواجه در آنجا فراهم آورد، متجاوز از 400 هزار جلد کتاب داشت که بی‌تردید خدمت بزرگی به تمدن و فرهنگ ایران و جهان اسلام بوده و او را در ردیف نامدارانی چون فارابی، ابوریحان بیرونی و ابوعلی‌سینا قرار می‌دهد.
تا جایی که «رضا منصوری» استاد بازنشسته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف که از ابتدای شکل‌گیری طرح رصدخانه ملی تا سال 1394 مسئول طراحی و اجرای این طرح بوده است، در مقاله‌ای در جدیدترین شماره فصلنامه علمی مطالعات دانشگاه با بیان روند تاریخی تاسیس رصدخانه ملی ایران، فراز و فرودهای تحقق این طرح ملی را بیان می‌کند و می‌گوید: رصدخانه عبدالرحمن صوفی در شیراز (قرن چهارم) و رصدخانه مراغه (نیمه دوم قرن هفتم) شهرت جهانی دارند و تاثیرشان در علم نجوم شاخص بوده است.
اما اکنون از آن همه شکوه و جلال تنها یک تپه تاریخی با بناهایی مختصر قابل مشاهده است و بر همین اساس تا زمان تبدیل این تپه به پایگاه ملی و انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی، رمز و رازهایش هم نهفته خواهد بود.
به ویژه آنکه همچنان تخریب بخش‌هایی از این تپه باستانی که اکنون آن را با عنوان رصدخانه مراغه می‌شناسیم، هرازچندگاهی به بهانه‌های بهسازی تکرار می‌شود و بیم آن می‌رود که بخش‌های مهمی از بناهای آن دوران که زیر تلی از خاک قرار دارد و می‌تواند قفل رازهای رصدخانه مراغه را بگشاید، برای همیشه از بین برود.
یک مدرس معماری و گردشگری و کارشناس حفاظت آثار باستانی در مورد اهمیت ایجاد پایگاه ملی در این رصدخانه می‌گوید: صیانت از یکپارچگی، اصالت، تمامیت و ارزش‌ برجسته آثار فرهنگی - طبیعی مراغه نخستین نتیجه ایجاد پایگاه ملی در این کهن‌شهر به ویژه در رصدخانه است.
به گفته «بابک نیلوفری» این پایگاه ملی در صورت ایجاد در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام‌مند و با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی، ضمن ارتقای حفاظت از آثار، زمینه‌ ترویج و انتقال آنها به نسل‌های آینده را فراهم خواهد کرد و به بسیاری از رازهای رصدخانه مراغه پاسخ خواهد داد.
وی به تخریب بخش‌هایی از این اثر در نتیجه آنچه که ساماندهی خوانده می‌شود، اشاره کرد و اظهار کرد: قسمت بیشتری از آب انبار مجموعه تاریخی رصدخانه و نیز تعدادی از قبور تدفینی مربوط به اقلیت‌های دینی گوردخمه‌های موجود که در جبهه‌ی جنوبی رصد داغی قبل و بعد از انقلاب کشف شده ، در سال 1376 و با یک مسیرگشایی بدون مجوز و مغایر با تمام ضوابط ملی و بین‌المللی تخریب شد.
«نیلوفری» ادامه داد: در جریان بهسازی اخیر محوطه رصدخانه که از لحاظ قانونی به دلیل تعیین نشدن کامل عرصه و حریم، از ابتدا با آن مخالفت شده بود نیز وضعیت به همین منوال است و متاسفانه در مراحل بهسازی، ماشین‌آلات سبک و سنگین در محوطه آن تردد کردند؛ محوطه‌ای که دانشگاهیان جهان چشم حسرت برای اکتشاف و پژوهش و کشف ناگفته‌های مرموزوار آن دوخته‌اند.
اذعان به ظرفیت ایجاد پایگاه ملی در رصدخانه مراغه
وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که 16 اردیبهشت سال قبل مصادف با روز ملی مراغه به این کهن‌شهر سفر کرده بود، اذعان کرد که «ظرفیت ایجاد پایگاه ملی در رصدخانه مراغه وجود دارد و این موضوع در روزهای آینده پیگیری خواهد شد».
«عزت‌الله ضرغامی» این را هم گفت که «رصدخانه مراغه جزو 100 پایگاه اصلی کشور نیست اما معتقدم وقتی مراغه در ردیف 10 شهر برتر تاریخی ایران قرار دارد، رصدخانه‌اش در سطحی است که می‌تواند جزو پایگاه‌های ما باشد و امیدواریم بتوانیم یک پایگاهی را در اینجا مستقر کنیم».
PausePlay% buffered00:0000:00UnmuteMuteSettingsCaptionsDisabledQualityundefinedSpeedNormalCaptionsGo back to previous menuQualityGo back to previous menuSpeedGo back to previous menu0.5×0.75×Normal1.25×1.5×1.75×2×4×PIPExit fullscreenEnter fullscreenDownload «علی علیزاده» نماینده مردم مراغه‌ و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه سفر وزیر میراث فرهنگی به مراغه گفته بود که «ایجاد پایگاه ملی رصدخانه مراغه را پیگیری خواهیم کرد و در سفر وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به شهرستان نیز با ایجاد پایگاه ملی رصدخانه به صورت شفاهی موافقت کردند» اما در ادامه آنچه که از منابع رسمی و غیررسمی به گوش رسید، این بود که «ظرفیت ایجاد پایگاه ملی در کشورمان پر شده است».
به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان تا زمانی که پایگاه ملی رصدخانه ایجاد و کاوش‌های باستان‌شناسی در این اثر فاخر انجام نشود، رمز و رازهای مربوط به رصدخانه‌ای با شهرت جهانی، بزرگترین مکتب علمی و هنری قرن هفتم و چند و چون نخستین دانشگاه ایجاد شده در این سرزمین سر به مهر خواهد بود.
رصدخانه مراغه به شماره 1675 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و نه تنها کامل‌ترین رصدخانه‌ای است که در زمان خود ایجاد شده، بلکه نخستین رصدخانه مجهز قبل از کشف دوربین به شمار می‌رود؛ به طوری که تا 300 سال بعد رصدخانه‌ای با آن امکانات در غرب به وجود نیامد.
به گواه تاریخ این مجموعه تا سال 703 هجری قمری یعنی تا زمان سلطان محمد خدابنده فعال بود اما پس از آن بر اثر عوامل متعدد همچون تغییر پایتخت و بی‌توجهی حکام رو به ویرانی رفت و در حال حاضر آثاری اندکی از بناهای متعلق به آن باقی مانده است.
استان‌ها آذربایجان شرقی 0 نفر علی رضا فولادی برچسب‌ها رضا منصوری ایرنا عزت الله ضرغامی مراغه رصدخانه بنای تاریخی خواجه نصیرالدین طوسی

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/475865/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق