پیام فارس

آخرين مطالب

شهرستان قرآنی استهبان میزبان مسافران نوروزی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش خبرنگار ایرنا در گذشته نام این شهرستان خوش آب و هوا، اصطهبانات بوده و در زبان عامیانه به آن صابونات هم می گفتند اما در سال 1353 نام این شهر به استهبان تغییر یافت.
این منطقه به نام شهر انجیر و زعفران هم گفته می شود چرا که استهبان با بیش از 24 هزار هکتار سطح زیر کشت، بزرگترین انجیرستان دیم جهان را دارد و به سایر کشور ها نیز صادر می شود و از این محصول انواع مربا تهیه می کنند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
زعفران
زعفران یکی دیگر از محصولات این شهرستان است که که آبان ماه هر سال بر داشت و سالانه بیش از سه تُن تولید می شود و به هنگام برداشت نیز با گل های بنفش رنگش بر جذابیت مزرعه های زیر کشت زعفران افزوده است.
کشاورزان پس از برداشت گل زعفران، کلاله را از گلبرگ جدا و آن را خشک می کنند که در اصطلاح محلی گل پر کردن گفته می شود واین کار در آخر کلاله گل زعفران بصورت خشک شده در بازار خرید و فروش می شود.
زعفران استهبان به لحاظ عطر، طعم و رنگ همچنین شرایط آب و هوایی مناسب و اختلاف ارتفاع از سطح دریا جزو برترین زعفران های ایران است که این محصول هم جزء محصولات صادراتی این شهرستان است.

پیام فارس

دیدنی های استهبان، آبشار های طبیعی کم نظیر
در این شهرستان آبشار های طبیعی زیادی وجود دارد که به نام آبشار لای تاریک، سلطان شهباز، درب آسیاب و منطقه ایج می توان اشاره کرد که این آبشار ها سابقه دیرینه ای دارند که بر زیبایی های این شهرستان افزوده است.
غار (اشکفت) گبر، چشمه قهری
آب چوک، باغ جوزا، استخر بوخون و مرخنه، دم تنگ، غار زکریا، چنار هزار ساله، سرو ننه و بچه غار گبر، غار چله خانه، قلعه دختر، برکه صفی یل سفید صفویه، کتیبه یولقلی بیگ، یخچال های طبیعی، دریاچه بختگان، جزیره نرگس، نیایشگاه به جای مانده از دور ساسان در ایج، گنبد بن دره ایج، تخت بهمن ایج، آتشکده بهرام، قلعه دارالامان ایج، چهار طاقی خیر ،کاروانسرای شاه عباسی، قلعه کافرها (اسماعیلیان) تفرجگاه مرغگ، آرامگاه شیخ محمد شیرین مغربی و مسجد جامع استهبان از جمله جاهای دیدنی استهبان است.

پیام فارس

امامزاده محمد بن علی بن ابراهیم بن موسی بن جعفر معروف به پیرمراد است که زیارتگاه مردم استهبان است که در سال 1200 هجری قمری مرمت و بازسازی و پس ازچند سال دوباره گنبد و ایوانی که تزیین به کاشی کاری بود ساخته شد.
امامزاده پیرمراد بنای نسبتاً مجللی است با گنبد کاشی سفید که مزین به نقوش طرح لوزی است. 2 مناره کوچک و ایوانی در جلو آن واقع و تا حدی به بقعه شاه چراغ شباهت یافته‌است. حوض درازی نیز در محور بقعه ساخته‌اند که بر زیبایی آن می‌افزاید.
پوشش گیاهی، گل های لاله و سنبل
در این شهرستان پوشش های گیاهی زیادی دارد، وجود جنگلهای پراکنده در کوهستان ها با درختان بنه، ارژن، سرو کوهی، جرگه و ..طبیعت سرسبزی را برای این منطقه فراهم آورده‌ است و در ارتفاعات هم گل های لاله و سنبل نیز به هنگام بهار سبز می شوند که جذابیت ها زیادی دارد.

پیام فارس

چنار هزار ساله ای که خشک شد
در گذشته نه چندان دور در مرکز شهر استهبان درخت چناری با قدمت هزار ساله در میان یک استخر که از سر چشمه های کوهای جنوب آبیاری می شد وجود داشت اما هم اینک چند سالی است که این چنار کهن که ارتفاع زیادی داشت خشک شده است و تنه این درخت کهن که قطر زیادی دارد در ابتدای ورودی به این شهر ستان به نمایش گذاشته شده است.
حیات وحش استهبان
گونه های حیوانی این ناحیه می‌توان از حیوانات وحشی چون گرگ، شغال، روباه، بزکوهی، قوچ، میش کوهی، همچنین خزندگان، مار، سوسمارهای بزرگ و کوچک و پرندگانی مانند عقاب، کبک، تیهو و جغد نام برد.

پیام فارس

سید ابراهیم استهباناتی یکی از علمای این شهر است که به آقا میرزا آقا اصطهباناتی شهرت داشته و از مراجع و فقهای عالی‌رتبه شیعه بوده که در سال 1337 هجری شمسی در نجف اشرف به خاک سپرده شده است، همچنن علامه کبیر ملا شاه محمد اصطهباناتی است که صاحب بسیاری تألیفات فارسی و عربی است که می‌توان به کتاب‌های ریاض العارفین، لطیفه غیبی و مقامات السالکین اشاره کرد.
چشمه قهری
در این شهرستان چشمه زیبایی وجود دارد که به نام چشمه قهری شهرت دارد، بر اساس روایات تاریخی این چشمه را فردی به نام گرگین میلاد یکی از پادشاهان سلسله کیانیان حفاری کرده است، این چشمه پر آب با عبور از دره‌های پر پیچ و خم، آب‌رسانی به باغ‌های موجود در مسیر دره، را بر عهده دارد و مناظری منحصر به فرد را بوجود آورده است.

پیام فارس

چرا چشمه قهری ؟
فلسفه چشمه قهری از کجا شکل گرفت، گرگین میلاد یکی از پادشاهان سلسله کیانیان است که دستور حفر این چشمه را به یکی از غلامان خود صادر می کند تا چشمه احیا شود، پادشاه در غیاب آن غلام به غلامان دیگر می‌گوید اگر غلام با ته کلنگ آخرین ضربه را وارد کند آب فراوانی بیرون می‌آید و غلام غرق خواهد شد اما اگر بر عکس ضربه بزند نجات می‌یابد.
غلام صحبت پادشاه را می‌شنود و با سر کلنگ ضربه را وارد می‌کند و بعد از آن پادشاه متوجه می‌شود که غلام حرف او را فهمیده است. وقتی که غلام از قنات بیرون می‌آید او را می‌کشد و غلام مورد قهر و غضب پادشاه قرار می‌گیرد و به همین دلیل بوده که این چشمه را چشمه قهری نامیده اند که سابقه ای چندصد ساله دارد.
چشمه بُک بُکو
زیستگاه بُک بُکو منطقه‌ای حفاظت شده در جنوب شرقی استهبان قرار دارد که میزبان گونه‌های متنوع و ارزشمندی از پرندگان مهاجر است، این گردشگاه در فصل مهاجرت و بازگشت پرندگان از جلوه‌های طبیعی بسیار زیبای منطقه است.

پیام فارس

علاوه بر جشمه قهری، چمشه پازهری و مُرخنه در این شهرستان وجود دارد که در مسیر آنها 11 آسیاب آبی با ارتفاع پنج تا 10 متر تعبیه شده که هم اینک تنها 2آسیاب به نام هشتمی و نهمی هنوز سنگش می چرخد که به جای گندم، جو، ذرت، حنا، سنگ را پودر می کند و به مصرف تهیه سفیداب حمام رسانیده می شود..
استان‌ها فارس 0 نفر حمیدرضا خلیقی برچسب‌ها استهبان کاروانسرای شاه عباسی شیراز دریاچه بختگان فارس

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/474448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید