پیام فارس

آخرين مطالب

طومار تخلفات شرکت‌های بهمن و کروز؛ از قاچاق 33 هزار میلیارد تومانی تا جریمه 13800 میلیاردی اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام فارس - به گزارش ایرنا از شاتا،‌در جوابیه دفتر رسانه وزارت صمت آمده است: سایت انصاف نیوز در مطلبی سفارشی با عنوان (فاطمی امین با کارنامه مردود پشت «بهمن» مخفی می‌شود؟) ادعاهای شرکت متخلف بهمن را تکرار کرده است. این مطلب در سایت‌ها و کانال‌های اصلاح‌طلب همچون اعتماد و ایلنا نیز بازنشر شده است.
در مطلب مذکور ادعا شده که اظهارات وزیر صمت درباره تخلفات شرکت بهمن در عرضه خودرو خارج از ضوابط، فرافکنی بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این در حالی است که تخلفات شرکت بهمن‌ و شرکت سهامدار آن (کروز) در سال‌های اخیر آنقدر عریض و طویل است که واگذاری خارج از ضوابط خودرو به برخی سازمان‌ها، تخلف کوچکی محسوب می‌شود. با این حال، این تخلف شرکت بهمن نیز توسط نهادهای ذیربط، بررسی و قطعی اعلام شده است.
* قاچاق 33 هزار میلیارد تومانی
تخلفات کلان شرکت کروز از سال گذشته در دادگاه در حال بررسی است که مربوط به قاچاق بیش از 33 هزار میلیارد تومان است.
طبق کیفرخواست منتشرشده، مدیران رده‌بالای شرکت کروز (که یکی از آنها به خارج از کشور متواری شده است) متهم به پرداخت هدایا و رشوه‌های متعدد به صورت نقدی و غیرنقدی از جمله خودرو، قطعات خودرو، سکه تمام بهار آزادی، نیم‌سکه، ربع سکه، صدها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه به افراد متخلف و مدیران دولت گذشته هستند.
* تخلف گرانفروشی و جریمه 13800 میلیارد تومانی
علاوه بر این تخلف کلان شرکت کروز به عنوان شرکت مادر بهمن، این شرکت در سال جاری تخلفات دیگری نیز مرتکب شده است. با این حال، در مطلب رسانه‌های اصلاح‌طلب در حمایت از شرکت بهمن، ادعا شده که (این دومین بار است که نهادهای مرتبط با وزارت صمت با اتهام زنی به گروه بهمن تلاش می‌کنند ناکارآمدی خود را لاپوشانی کنند. پیش از این نیز تعزیرات بهمن را متهم به گرانفروشی و جریمه 13 هزار میلیارد تومانی کرد. در حالی که اساساً رقم گزارش گرانفروشی از کل میزان فروش بهمن موتور بیشتر بود.)
این در حالی است که اولاً سازمان تعزیرات حکومتی، زیرمجموعه وزارت صمت نیست و طبق قانون، به تخلفات شرکت بهمن رسیدگی و آن را بابت گران‌فروشی به مردم و خریداران، محکوم کرده است. ماجرای این محکومیت نیز به گران‌فروشی محصولات بهمن به مردم بوده که با ورود دادستانی به موضوع، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان سازمان کاشف، مسئول رسیدگی به این تخلف شد و تخلف گران‌فروشی حدوداً 900 میلیارد تومانی شرکت بهمن اثبات و پرونده آن به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال شد که نهایتاً براساس رأی سازمان تعزیرات حکومتی شرکت بهمن به‌دلیل گرانفروشی مشمول پرداخت جریمه 13800 میلیارد تومانی شده است.
براساس این حکم که در شعبه هفتم ویژه رسیدگی به تخلفات مهم و ملی سازمان تعزیرات حکومتی صادر شده است شرکت بهمن‌موتور به‌دلیل گرانفروشی موظف به پرداخت مبلغ 13 هزار و 860 میلیارد تومانی شده است.
در این حکم تخلف گران‌فروشی شرکت بهمن‌موتور محرز و مسلّم تشخیص داده شده است و این شرکت مطابق ارزش ریالی تخلف که معادل 9 هزار و 240 میلیارد ریال است به 3 برابر ارزش ریالی تخلف به‌میزان 27 هزار و 721 میلیارد ریال محکوم شده است، البته به‌لحاظ ماده 1 مصوبه جلسه شصت و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 17 اردیبهشت‌ماه سال جاری از سران قوا که تمامی جریمه‌های مندرج در قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی در هر مراتب به پنج برابر افزایش پیدا کرده است، شرکت بهمن‌موتور باید جریمه 138 هزار و 606 میلیارد ریال را پرداخت نماید.
مطابق این حکم شرکت بهمن‌موتور مکلف به استرداد مبالغ اضافی اخذشده در حق خریداران در بازه زمانی تخلف (سال 1400) می‌باشد.
بنابراین برخلاف ادعای سایت‌های اصلاح‌طلب که بلندگوی شرکت متخلف بهمن شده‌اند، پرونده گرانفروشی این شرکت، محرز و قطعی شده است. این ادعا که (رقم گزارش گرانفروشی از کل میزان فروش بهمن موتور بیشتر بود) مضحک است و چنین مقایسه‌ای احتمالاً برای فریب خوانندگان بوده است. همانطور که در حکم تعزیرات حکومتی ذکر شده میزان گران‌فروشی شرکت بهمن حدود 900 میلیارد تومان بوده و حکم 13800 میلیارد تومانی بر اساس قوانین و اختیارات تعزیرات حکومتی برای وضع جرائم سنگین در برخورد قاطع با متخلفان بزرگ و دانه‌درشت است.
* فروش محصولات بهمن چند برابر قیمت واقعی
در مطلب سایت‌های اصلاح‌طلب ادعا شده که بهمن جزو ارزان‌فروش‌ترین خودروسازان بخش خصوصی است و قیمت خودروی تولیدی بهمن با مورد مشابه آن بعضاً تا 50 درصد ارزان‌تر است.
این ادعا هم با توجه به مقایسه قیمت محصولات این شرکت با توجه به مقایسه قیمت محصولات این شرکت با قیمت واقعی آن، بارها در رسانه‌ها منتشر شده است که نشان می‌دهد این شرکت برخی محصولات را 3 تا 5 برابر قیمت واقعی، به فروش می‌رساند. پرونده محکومیت شرکت بهمن در تعزیرات هم بابت همین گران‌فروشی‌ها بوده است.
* افزایش 50 درصدی تولید خودرو نسبت به دولت قبل
در این مطلب همچنین ادعا شده که (وزیر صمت در آخرین روز سال هیچ توضیحی نداد که چرا موفق نشد سه وعده مهم خود را محقق کند. تولید یک میلیون و 400 هزار خودرو در سال، حذف روش قرعه‌کشی، تثبیت قیمت خودرو و واردات خودرو سه وعده وزیر صمت بود که به هیچ‌کدام از آنها عمل نشد.)
جهت اطلاع رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دوآتشه دولت قبل، اتفاقاً وزارت صمت دولت سیزدهم در حوزه تولید خودرو عملکرد درخشانی داشته و کارنامه فاجعه‌بار دولت گذشته را جبران کرده است.
در 11 ماهه اول سال 1401 حدود یک میلیون و 126 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولیدشده که نسبت به مدت مشابه سال 1400 حدود 25 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بنابراین فرضیه نویسندگان مطلب مذکور که ادعا کرده‌اند تا پایان سال 1401 و با احتساب تولیدات ماه اسفند نیز کل تولید خودرو در کشور به یک میلیون دستگاه نمی‌رسد نشانه شتابزدگی آنها در تنظیم این مطلب یا بی‌اطلاعی از واقعیات است چراکه در بهمن‌ماه تولیدات خودروی کشور در سال جاری از یک میلیون دستگاه عبور کرد و حامیان اصلاح‌طلب شرکت بهمن، در خواب بودند.
ضمناً پس از 5 سال مجدداً تولید سالانه خودرو در کشور از یک میلیون دستگاه فراتر رفت در حالی که در دولت گذشته حتی به 700 هزار دستگاه هم سقوط کرده بود. تولید خودرو در سال 1401 که برنامه‌های آقای فاطمی امین تا حد زیادی به ثمر نشست نزدیک به 50 درصد بیشتر از رقم تولید سال 1398 در دولت گذشته و محبوب اصلاح‌طلبان بوده است. اگر روند دولت گذشته که مورد حمایت منتقدان آقای فاطمی هستند ادامه می‌یافت که تولید خودروی کشور به نصف رقم سال جاری هم نمی‌رسید.
در زمینه حذف قرعه‌کشی نیز گویا رسانه‌های منتشرکننده این مطلب بی‌خبرند که تقریباً تمام محصولات سایپا از اواسط سال جاری از قرعه‌کشی خارج شد و با اجرای طرح فروش از طریق سامانه یکپارچه خودرو در انتهای سال، فرآیند قرعه‌کشی بابت هر بار انتشار اطلاعیه خودروسازان به تاریخ پیوست. در زمینه واردات نیز اولین محموله خودروهای وارداتی در سامانه فروش، عرضه شده و از ابتدای سال 1402 سایر متقاضیان خودروهای وارداتی را خریداری و تحویل خواهند گرفت.
جالب آن که شرکت بهمن در سامانه فروش یکپارچه خودرو شرکت نکرد زیرا نمی‌خواهد محصولاتش با قیمت معقول و مصوب به دست مردم برسد بلکه تمایل دارد با سوءاستفاده از ابزار بورس کالا محصولاتش را دو تا سه برابر رقم واقعی به مردم بفروشد. محاسبات نشان می‌دهد این شرکت تا اوایل بهمن 1401 با گران‌فروشی محصولاتش در بورس کالا بیش از 1900 میلیارد تومان از جیب مشتریان به جیب خود وارد کرده و سود مازاد به دست آورده است.
واهمه شرکت بهمن از واردات خودرو نیز مشخص است زیرا با سازوکار قیمت‌گذاری دقیقی که وزارت صمت تعیین کرده، به زودی محصولاتی در بازار عرضه خواهد شد که شرکت بهمن محصولات مشابه آن را با قیمت دو تا سه برابر به مردم تحمیل می‌کرده است.
* نگرانی گران‌فروش بزرگ
در زمینه قیمت خودرو جالب است که حامیان اصلاح‌طلب شرکت بهمن از عدم تثبیت قیمت خودرو انتقاد کرده‌اند اما گویا فراموش کرده‌اند که پیشگام گرانفروشی خودرو، شرکت بهمن است که در بالا اشاره شد فقط برای یک پرونده تخلف گرانفروشی، 13800 میلیارد تومان جریمه شده است.
به نظر می‌رسد علت عصبانیت شرکت بهمن و حامیان اصلاح‌طلب آن، اقدامات ضدفساد و ضدانحصار وزارت صمت باشد که منافع متخلفان را به خطر انداخته است. دیر نخواهد بود که ملت متوجه شوند چه شرکتی محصولات و قطعات دست دوم و کارکرده را وارد کرده و به اسم محصول و قطعه نو، فروخته است.
اقتصاد صنعت و معدن 0 نفر برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت شرکت کروز خودرو سازی ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/469848/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در اقلید

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عملیات «وعده صادق» مصداق بارز "تُرهبون به عدوالله وعدوکم" است

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

مردم فارس در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی کردند

اقامه نماز عبادی سیاسی جمعه در مرودشت

دوسالانه خوشنویسی شیراز برگزار می‌شود

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

ورود سامانه بارشی جدید به فارس

امدادرسانی هلال احمر به بیش از 10 هزار سیل زده در 5 روز

شمار شهدای غزه از مرز34هزار شهید فراتر رفت

جایگاه شاخص بانوان ایرانی در هنر نگارگری و تذهیب حفظ شود

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بیشتر سخنان سعدی از قرآن و حکمت اصیل انسانی سرچشمه گرفته است

جانمایی پرنده‌فروشان در فاز 2 بازار پرندگان خلیج فارس/ انتقال واحد‌های پرنده‌فروشی تا نیمه اردیبهشت

سامانه بارشی وارد فارس می‌شود؛ آغاز روند تدریجی دما از امروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟