پیام فارس

آخرين مطالب

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر مطرح کرد؛

جزییات باغ‌هایی که در سال 1401 تملک شدند/ساماندهی و انتقال برخی صنایع مزاحم در پایتخت شهرداری تهران

جزییات باغ‌هایی که در سال 1401 تملک شدند/ساماندهی و انتقال برخی صنایع مزاحم در پایتخت
  بزرگنمايي:

پیام فارس - رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران گفت: 300 درخت جایگزین درختان خشک در خیابان ولیعصر و 1500 هکتار درختکاری در کمربند سبز اجرا شده است.

به گزارش شهر، مهدی پیرهادی رییس کمیسیون محیط زیست، سلامت و خدمات شهری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در سال 1401، با هدف ارتقای شاخص‌های محیط زیستی شهر تهران، افزایش تاب آوری شهر در برابرپدیده تغییرات اقلیمی، آموزش و فرهنگسازی محیط زیستی به ویژه در خصوص اصلاح الگوی مصرف، مدیریت بهینه منابع و بودجه و همسو کردن برنامه‌ها و استراتژی‌های کلان برنامه 4 ساله شهرداری با رویکردهای محیط زیستی، اقدامات موثر و زیربنایی بسیاری انجام داده است.
وی گفت: نظارت بر تدوین دستورالعمل‌های ساختمان سبز و معماری پایدار به منظور استقرار استانداردهای محیط زیستی، کاهش تولید پسماند، حفظ و توسعه فضای سبز و نگهداری درختان، مدیریت و بازچرخانی آب از کارهای مهمی است که انجام شده است.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اقدام دیگر سیاست گذاری در خصوص استفاده بهینه از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری بوده است. همانگونه که شاهد بودیم در سال‌های اخیر شهر تهران به دلیل وضعیت اقلیمی و کاهش بارش سالیانه با تنش آبی شدیدیروبرو بوده است لذا یکی از مهم‌ترین الویت‌های ما، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره گیری از پساب و کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی برای مصارف فضای سبز و کاربری‌های غیرشرب می‌باشد.
اجرای پروژه‌های مختلف شهری با الویت نقاط کم برخوردار در پایتخت
پیرهادی تاکید کرد: طراحی و تصویب طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه برنامه عملیاتی احیاء و مدیریت‌ها و اقدمات اجرایی درخصوص بازچرخانی آب و مدیریت منابع آب خام درفضاهای سبز و خدمات شهری و بهره گیری از پساب تصفیه شده از طریق پیگیری در بودجه سنواتی و برنامه 4 ساله شهرداری و مصوبه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های توسعه و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آبرسانی اضطراری و تعاملات صورت گرفته با سازمان آب و فاضلاب برای ایجاد 5 تصفیه خانه محلی که در سال جاری 2 تصفیه خانه در مناطق 19 و 8 در دست اجرا و 3 تصفیه خانه محلی دیگر در سال آینده احداث و بهره برداری خواهد شد.
عضو شورای شهر تهران اضافه کرد؛ اجرای پروژه‌های مختلف شهری با الویت نقاط کم برخوردار از مهم‌ترین اهدافی است که برای مااز اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این راستا پیگیری و نظارت بر تملک باغات و احداث بوستان در مناطق و محلات کم برخوردار ازجمله اقدامات کمیسیون محیط زیست در سال جاری بوده است.
کدام باغ ها تملک شدند؟
پیرهادی ادامه داد: تاکنون 4 باغ به نام‌های باغ جعفریان به مساحت 2360 متر مربع در منطقه 10، باغ موسوم به قالیشویی به مساحت 5343 مترمربع در منطقه 16، زمین مشجر خیابان تولید دارو با مساحت 183 مترمربع در منطقه 17 و ملک قدرت پاکی بامساحت 2800 مترمربع در منطقه 17 برای احداث بوستان، تملک شد. همچنین 5 بوستان مهتاب در منطقه 8 با مساحت 842 مترمربع، بوستان لشکر در منطقه 8 با مساحت 525 مترمربع، بوستان باغ نظر در منطقه 10 با مساحت 5700 مترمربع، بوستان مافی در منطقه 11 با مساحت 800 مترمربع و بوستان باغ سبزی در منطقه 17 با مساحت 14000 مترمربع در سال 1401 که از محل اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تملک شده بود، به بهره برداری رسید.
وی اظهار کرد: همچنین سیاست گذاری به منظور احیا درختان خشک در معابر و محیط‌های پیرامونی شهر تهران یکی دیگر اقدامات موثر کمیسیون در جهت کاهش آلودگی هوا و باز زنده سازی محیط است. در این راستا 300 درخت جایگزین درختان خشک در خیابا ن ولیعصر و 1500 هکتار درختکاری در کمربند سبز اجرا شده است.
کمبودهایی در زمینه شیرهای هیدرانت برای اطفای حریق داریم
عضو شورای شهر تهران یاداور شد: از سوی دیگر با توجه به موقعیت لرزه خیزی شهر تهران و به منظور افزایش تاب آوری شهری درمقابله با بحران به ویژه زلزله، از طریق تصویب و تمدید مصوبه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های توسعه و بازسازی تاسیسات آب وفاضلاب شهری، مقرر شد در 374 نقطه از شهر تهران مخازن آب اضطراری برای شهروندان در مواقع بحران ساخته شود که در یکسال اخیر به نسبت 3 سال گذشته رشد بسیار خوبی داشته است و امیدواریم با همکاری سازمان آبفا تا پایان 1402 اکثر این مخازن تولید و نصب شود.
پیرهادی گفت: علاوه بر این به لحاظ ویژگی‌های جمعیتی و مساحت شهر تهران کمبودهایی در زمینه شیرهای هیدرانت برای اطفای حریق داریم که خوشبختانه با پیگیری‌های کمیسیون و کمیته محیط زیست بخشی از این کاستی‌ها در حدود 660 دستگاه، از محل همین مصوبه در سال جاری تامین شده و 1200 دستگاه دیگر نیز در سال آینده با همکاری آبفا وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: علاوه بر لزوم اجرای اقدامات زیربنایی در خصوص آب، شهر تهران به دلیل واقع شدن در اقلیم گرم وخشک، از پتانسیل بالایی برای بهره برداری از نورخورشید به عنوان انرژی پاک و تجدیدپذیر برخوردار و در حدود 300 روز سال ازتابش خورشید بهره‌مند است. متاسفانه علی رغم این ظرفیت بالا تا کنون آنطور که شایسته است از این موهبت الهی استفاده نشده است؛ لذا کمیسیون محیط زیست در راستای کاهش آلودگی هوا، برنامه ریزی‌های خوبی در برنامه چهار ساله شهرداری برای دستیابی به انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داده است و در سال جاری این ظرفیت به 1/1 مگاوات رسیده است.
ارزیابی و مکان یابی زمین برای احداث آرامستان‌های جدید
پیرهادی افزود: چالش دیگری که شهر تهران با آن مواجه است، موضوع مدیریت پسماند است. در این راستا طرح جامع پسماند درشورا مصوب شد و ذیل آن یکسری اقدامات اجرایی و پژوهشی تعریف شد. یکی از این اقدامات ایجاد کارخانه 1200 تنی بازیافت خاک و نخاله ساختمانی و تبدیل و تولید آن شن و ماسه است که در زمینی به وسعت 3 هکتار وارد فاز بهره برداری شد. همچنین سایت مدیریت پسماندهای حجیم و چوب و سرشاخه در منطقه 18 در سال 1401 احداث و پروژه‌های دیگری در خصوص ایستگاه های میانی پسماند موسوم به MRF در پهنه‌های دیگر شهر نیز در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت؛ به دلیل تکمیل ظرفیت آرامستان بهشت زهرا، کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در بودجه سنواتی و برنامه 4 ساله شهرداری تهران، ارزیابی و مکان یابی زمین برای احداث آرامستان‌های جدید، ساماندهی و بهسازی امام زاده‌ها و آرامستان‌های های واجد ارزش تاریخی نظیر ابن بابویه، امام زاده یحیی، امام زاده عین علی و زین علی و تنظیم و به روز رسانی بهای خدمات بهشت زهرا را در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.
وجود بیش از 800 هزار مترمربع فضای تجاری متعلق به شهرداری
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ساماندهی کانون‌ها و پهنه‌های کار و فعالیت و نظارت بر اجرای آرای بند 20 به صورت ویژهپیگیری لازم صورت می‌گیرد. کمیته محیط زیست و خدمات شهری در طول یک سال اخیر با انجام بازدیدهای دوره‌ای اقدامات موثری در جهت ساماندهی و بعضا انتقال برخی صنایع مزاحم از قبیل گاراژ نوجوانی در منطقه 18 واقع در بلوار معلم با مساحت 5625 مترمربع دارای 100 باب واحد صنفی در راسته‌های پرس کاری، نجاری، چوب فروشی و ... با هدف رفع مزاحمت‌های صوتی وافزایش ایمنی جلوگیری از بروز حریق و رفع معضلات اجتماعی برای ساکنان شهرک‌های مجاور با استناد به بند 20 ماده 55 که باگذشت 17 سال از صدور رای، واحدهای مستقر در گاراژ از اجرای رای سرپیچی می‌کردند و در نهایت با پیگیری‌های انجام شده بهصورت کامل تخلیه و مشکل برطرف گردید.
پیرهادی ادامه داد: علی رغم وجود بیش از 800 هزار مترمربع فضای تجاری متعلق به شهرداری به دلیل تعدد متولیان غرف در شهرتهران، تا کنون شاهد عدم شفافیت مالی و نارضایتی از سوی شهروندان و مسئولین غرف بوده ایم. کمیته محیط زیست و خدمات شهری در این دوره شورا با هدف ارتقاء شفافیت مالی، کسب درآمدهای پایدار، و ساماندهی و نظام مندی این مجموعه نسبت به ایجادیک متولی واحد با محوریت شرکت ساماندهی صنابع و مشاغل، اقدام نموده است.
آلودگی‌های محیط زیستی، چالش مهم در تهران
وی تاکید کرد: در نهایت بررسی، تدوین و تصویب احکام و شاخص‌های حوزه محیط‌زیست و خدمات شهری لایحه برنامه چهار ساله چهارم توسعه شهر تهران و بررسی، اصلاح و تصویب بودجه سنواتی شهرداری تهران از دیگر اقدامات کمیسیون است.
عضو شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: لازم به ذکر است که با توجه به مشکلات و چالش‌های موجود شهر تهران در خصوص آلودگی‌های محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا، با نظر سایر اعضای شورای شهر تهران بخش قابل توجهی در حدود 45 درصد بودجه با اعتبار 33,741 میلیارد تومان در بودجه 1402 به بخش حمل و نقل و ترافیک برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل ونقل عمومی از قبیل خرید 2000 دستگاه اتوبوس، مینی بوس، ون و توسعه مترو در نظر گرفته شد که این رقم نسبت به سال گذشته 104 درصد افزایش داشته است.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/468499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

احقاق حق مال‌باختگان اقلیدی نیازمند ورود نهادهای امنیتی است

راهپیمایی مردم شیراز در حمایت از عملیات مقتدرانه سپاه + فیلم و تصاویر

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

امام جمعه شیراز: اسرائیل دست از پا خطا کند، آن‌ها را سر جای خواهیم نشاند

اختتامیه فصل سوم جشنواره سرود ایران در آباده برگزار می‌شود

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

ایران پایگاه نظامی اسراییل در امنیتی‌ترین نقطه کره زمین را زد

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تقدیر از 30 سال خدمت خالصانه جمعی از خادمان حرم قم

فاضلاب و بیمارستان مطالبه جدی مردم مرودشت است

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

آزمون استخدام پیمانی متمرکز سازمان تامین اجتماعی در فارس برگزار شد

شرکت 3500 داوطلب در آزمون تامین نیروی انسانی مدیریت تامین اجتماعی فارس

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در فارس

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق حق دفاع مشروع ایران بود

دستگیری "عامل توهین به مقدسات دینی اهل‌سنت" در گنبدکاووس

شگفتی تحلیلگران از نوع پاسخ و حمله ایران به رژیم اسراییل

نیرو‌های مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد

برادرکُشی با اسلحه شکاری!

بازگشت کاروان قرآنی اهل‌بیت (ع) خمینی شهر به کشور

عملیات «وعده صادق» نمایش بازدارندگی، اقتدار و آمادگی نظامی ما بود

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

کلنگ دو تقاطع غیرهمسطح در شیراز به زمین زده شد

راهپیمایی فارسی ها در حمایت از اقدام مقتدرانه نیرو‌های مسلح

پاسخ کوبنده و سریع ایران در صورت هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی

کوه‌‌های برفی اقلید در آخرین روزهای فروردین

میمند، میزبان جشنواره گل و گلاب

نگاهی به کارنامه هنری بهمن هاشمی، صداپیشه و گوینده

پیش بینی آب و هوا/ رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب کشور

محدودیت‌های پروازی در شیراز پایان یافت

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

برادر کشی با شلیک گلوله

جزئیات دقیق ثبت‌نام و پرداخت وام بانوان بانک مهر ایران | وام 100 میلیون تومانی «اندوخته بانوان» را چگونه بگیریم؟ + جدول

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است