پیام فارس

آخرين مطالب

در رابطه با جعل نام خلیج فارس به دولت عراق اعتراض کردیم/ رئیس جمهوری به ترکیه و سوریه سفر می کند/ اقدام نشریه فرانسوی مصداق بارز نفرت پراکنی است/ پرونده هواپیمای اوکراینی در حال پیگیری است سياسي

در رابطه با جعل نام خلیج فارس به دولت عراق اعتراض کردیم/ رئیس جمهوری به ترکیه و سوریه سفر می کند/ اقدام نشریه فرانسوی مصداق بارز نفرت پراکنی است/ پرونده هواپیمای اوکراینی در حال پیگیری است
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بین الملل تابناک : امروز دوشنبه، 19 دی ماه 1401 نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برگزار شد و ناصر کنعانی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی پیرامون مسائل مختلف سیاست خارجی پاسخ داد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری‌اش با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی فرا رسیدن سالگرد میلاد حضرت زهرا «س» و فرا رسیدن روز زن را تبریک گفت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
دولت نشریه فرانسوی مصداق خشونت طلبی است
سخنگوی وزارت امور خارجه، در پاسخ به سوالی در مورد اقدام نشریه فرانسوی در توهین به مقدسات اسلامی گفت: در این ارتباط هم اعلام موضع کردیم و هم اقدام عملی دیپلماتیک را انجام دادیم و وزارت خارجه بیانیه مهم و رسمی در این ارتباط منتشر کرد.
وی خاطر نشان کرد: ما بلافاصله پس از اطلاع از این اقدام، سفیر فرانسه در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کردیم و اعتراض رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران را به سفیر فرانسه و دولت این کشور ابلاغ کردیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اقدام این نشریه فرانسوی همانطور که تاکید کردیم، مصداق بارز نفرت پراکنی و توهین به ارزشها و مقدسات دیگر ملت ها به ویژه ملت های مسلمان و مصداقی از خشونت طلبی و تحریک به خشونت بود.
وی ادامه داد: اساساً اقدام این نشریه هم‌زمان با توهین به ارزش های ما توهین به مقدسات اسلامی توهین به زنان و شخصیت زنان و جایگاه زنان و حرمت زنان بود و متاسف هستیم که کشوری که مدعی حمایت از حقوق زنان است، دست به چنین اقدام زشتی زده و علاوه بر توهین بر ارزش ها و مقدسات و ارزش‌های اسلامی و ملی ما، به مقام زنان و جایگاه زنان هم اهانت کرده است.
کنعانی تاکید کرد: متاسف هستیم که این نشریه در کشوری منتشر می‌شود که داعیه احترام به ارزش‌ها و حمایت از حقوق دیگران را دارد اما به بدیهی ترین اصول و مبانی حقوق بین‌الملل هم پایبندی نشان نمی‌دهد.
وی با یادآوری اینکه این نشریه سابقه سوء و وقیحانه در توهین به ساحت مقدس رسول اسلام(ص) دارد، اظهار داشت: اقدام این نشریه همزمان با اقدام رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی نشان می دهد که دست صهیونیست‌ها در چنین اقدامی دیده می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: متاسفانه دولت فرانسه در این ارتباط نه تنها اعلام برائت نکرده بلکه به گونه‌ای با توجیه آزادی بیان از چه اقدامی حمایت کرده است ما این اقدام را مجدداً از این تریبون محکوم می‌کنیم و معتقد هستیم که هم دولت‌ها و ملت‌های جهان لازم است که نسبت به هتک حرمت ارزش ها ارزش انسان های اخلاقی و دینی واکنش نشان بدهند و آن را یک اقدام غیرقانونی و غیر اخلاقی علیه ارزش های انسانی و ارزش های جامعه بشری تلقی کنند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد جعل نام خلیج فارس گفت: دستگاه دیپلماسی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و عدم اطلاع رسانی به معنای عدم اقدام نیست؛ خلیج فارس، خلیج فارس است و بلافاصله از اینکه موضوع مطلع شدیم اعتراض خود را دولت عراق اعلام کردیم و موضوع در قالب رخداد ورزشی بود شاهد اقدام وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال بودیم.
کنعانی در مورد قرارداد راهبردی ایران و چین و اجرایی شدن آن گفت: امضا برنامه جامع همکاری های 25 ساله بین ایران و چین محصول وجود اراده سیاسی رهبران عالی دو کشور است تا این قرارداد را بر مسیر روابط دوجانبه پیش بروند و این برنامه بر اساس توسعه روابط دو کشور است و مذاکرات دو جانبه ادامه دارد و مسئول همین موضوع سفری به تهران داشتند و توافقات خوبی صورت گرفت.
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سفارت افغانستان در تهران گفت: هیچ تحولی در این ارتباط رخ نداده و سفارت افغانستان در تهران در همان چارچوب در حال فعالیت است و اگر به جابه جایی ها دیپلماتیک صورت بگیرد در وضعیت مناسب صورت میگیرد
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات یکی ازسناتورهای فرانسوی گفت: ما بهایی برای اظهارات شخصی و فردی قایل نیستم و باید بدانند با کشور مستقلی مثل ایران در منطقه صحبت میکنند.
برنامه ریزی برای سفر رئیس جمهور به ترکیه و سوریه
از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر آتی رئیس جمهور به برخی کشورهای منطقه سوال شد که وی توضیح داد: با توجه به دعوت به عمل آمده، سفر رئیس جمهور به سوریه و ترکیه در حال برنامه ریزی است.
کنعانی با بیان اینکه گفت‌وگوهای میان مقامات ایران و سوریه در سطوح عالی برقرار است، افزود: روابط تهران - دمشق روابط ممتازی است و میان وزرای خارجه دو کشور هم دیروز عصر انجام شد.
وی نقش جمهوری اسلامی ایران در بازسازی سوریه و نیز حمایت از دولت و ملت این کشور را برجسته توصیف کرد و با بیان اینکه ایران بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید دارد، اظهار داشت: در گفتگوی تلفنی وزارت امور خارجه دو کشور نیز بر این مواضع تاکید شد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و قطر گفت: مناسبات ایران وقطر بین المللی و دو جانبه است و سفر رئیس کل بانک مرکزی و معاون وزیر خارجه کشورمان به دوحه در چارچوب تبادلات مالی و بانکی صورت گرفته است.
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد گفت وگوهای ایران با اربیل و اقلیم اظهار داشت: ایران با عراق روابط خوب و مناسبی دارد و مناسبات با همه حوزه ها در حال گسترش است؛ ایران روابط نزدیکی با اقلیم کردستان عراق دارد و ایران هر زمانی که برادران عراقی نیاز داشتند که از نقش ایران برای کمک به حل و فصل اختلافات میان اربیل و اقلیم کمک کند ایران دریغ نخواهد کرد.
مقامات اروپایی چرا کفیل سیاسی زندانیان فلسطینی نمی شوند؟
سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به سوالی درباره اقدام برخی نمایندگان پارلمان اروپا در حمایت از برخی اغتشاشگران و بحث کفالت سیاسی آنها اظهار داشت: متاسفانه شاهد استفاده نامطلوب برخی مقامات اروپایی از همه مبانی و اصول مورد احترام در روابط بین المللی و سوء استفاده از مفاهیم و واژگان حقوقی برای منافع نامشروع سیاسی آنها هستیم.
کنعانی این اقدامات را نمایشی و همراستا با اغراض سیاسی این کشورها و مقامات حزبی و پارلمانی آنها دانست و خطاب به آزاداندیشان و افکار عمومی دنیا اظهار داشت: اگر مدعیان حقوق بشر واقعاً به دنبال حمایت از ارزش های انسانی بوده و به دنبال حمایت از زندانیان سیاسی هستند، چرا توان خود را در به‌کارگیری کفالت سیاسی مورد ادعای خود در حمایت از زندانیان مظلوم فلسطین و هزاران زندانی مظلوم فلسطینی اعم از زن و مرد و کودک در زندان‌های مخوف رژیم صهیونیستی استفاده نمی کنند؟ چرا از ظرفیت کفالت برای حمایت از زندانیان سیاسی مظلوم در کشورهای متحده خودشان که مشهور حقوق بشر هستند استفاده نمی کنند؟ چرا از اینکه حالت سیاسی برای حمایت از آوارگان مظلوم کشورهای منطقه یمن سوریه لیبی که به دلیل جنگهای تحمیلی اروپا و غرب در منطقه ناگزیر به مهاجرت شده اند در اردوگاه های نامناسب در غرب نگهداری می شوند در زندان های اروپایی حضور دارند توانایی کفالت برای حمایت از آنها استفاده نمی‌کنند؟
وی تاکید کرد: این رفتارها استفاده سیاسی و سوء استفاده سیاسی از مبانی و مفاهیم مورد احترام حقوقی است و ما هم توصیه می کنیم از این کار دست بردارند و از کفالت و توانشان در کفالت سیاسی برای زندانیان مظلومی که در زندانهای اروپا و آمریکا به سر می‌برند و مورد بازداشت غیرقانونی قرار می‌گیرند، استفاده کنند.
کنعانی گفت: اینها اقداماتی بی ارزش و لوث کردن مفاهیم حقوقی و مفاهیمی که به لحاظ حقوقی می تواند بار مثبت و قابل احترامی داشته باشد اما با سوء استفاده سیاسی در مورد بی مهری قرار می گیرد.
پرونده هواپیمای اوکراینی طبق قوانین در حال پیگیری است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد پرداخت غرامت در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی، ضمن ابراز همدردی کنم با خانواده های این حادثه تلخ، اظهار داشت: همانطور که قبلا هم تاکید شده است ایران بر اساس چارچوب و قوانین و مقررات داخلی وظایف خودش را انجام می دهد و بر تعهدات و قوانین بین المللی خود تاکید دارد.
کنعانی با بیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح دیدگاه خود را در این خصوص مطرح کرده و تحقیقات نظامی در دادستانی تهران انجام شده است، افزود: دادگاه ذیصلاح ایران بر مبنای صلاحیتی که دارد به دنبال دادگاه عادلانه است و چندین دادگاه با حضور شاکیان آنها برگزار شده و از نماینده سفارت اوکراین در تهران نیز دعوت به عمل آورده است.
وی ادامه داد: ایران به همه شاکیان و خانواده ها اعلام کرده است که می توانند در دادگاه حضور پیدا کنند و در ارتباط با دلجویی از بازماندگان نیز مبلغی تصویب شده است که برخی مراجعه کردنه و دیه دریافت کردند.
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد گفت وگوهای مقامات آمریکایی و صهیونیستی در مورد ایران گفت: چیز جدیدی نیست و موضوع هسته ای تنها سیاست جمهوری اسلامی نیست و کشوری که برجام را نقض کرده است دولت امریکا بوده و باید پاسخگو باشد و ایران هیچ وقت از خطوط ایران عبور نخواهد کرد و این فضا و مسیر همیشه باز نیست.
وی در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت تبعه ایرانی در آلمان که در رسانه ها منتشر شد، گفت: هیچ موضوع رسمی از طرف آلمانی در این خصوص دریافت نکردیم.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد حج تمتع و عمره گفت: این موضوع قبلا هم بر قرار بوده و در سال گذشته شرایط خوبی را برای ایرانی ها شاهد بودیم و گفت وگوها و تماس ها در کشور نیز برقرار است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد تجارت نفت و گاز با روسیه گفت: در این مورد اطلاعات جزئی نمی توانم بدهم اما تاکید می کنم گفت وگوهای ایران و روسیه در توسعه مناسبات در سطوح مختلف برقرار است و حوزه انرژی هم مورد علاقه دو کشور است.
کنعانی در مورد دادگاه تجدیدنظر آقای حمید نوری در سوئد گفت: موضوع آقای نوری جزو موضوعات جدی مورد پیگیری ایران و جزو مطالبات ما از دولت سوئد است و حقوق کنسولی ایشان را که به صورت غیرقانونی بازداشت شده است مورد دقت قرار بدهد.
وی در پاسخ به سوالی در اقدام برخی کشورها برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه های ترویستی گفت: تاکید می کنم آنهایی که اقدامات تروریستی انجام دادند و حمایت از تروریسم را در کارنامه خود دارند، حق ندارند از الفاظی که شایسته خودشان است علیه قهرمانان مبارزه با تروریسم استفاده کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد پرداخت بدهی های کره جنوبی به ایران گفت: این موضوع جرو مطالبات جدی ما از کره جنوبی است و ارتباطی با هیچ موضوع و پرونده دیگری ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/289548/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولویت‌دهی جهت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری شیراز

توانمندی نظامی ایران را در عملیات وعده صادق باور کرد

ابعاد وعده صادق برای دانش‌آموزان تشریح شود

گره‌گشایی 16 بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس

پرسپولیس بانکی شد، استقلال نفتی!

سیلی در استان فارس رخ نداده است

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

نارضایتی دبیران و آموزگاران از پرداخت شهریه جهت گذراندن دوره‌های مهارت آموزی

آغاز عملیات احداث شهرک جدید بومیز جهرم در آینده نزدیک

توضیحات منبع آگاه فارس درباره شایعات خبر مرگ یک دختر در وزرا

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

خریداران احتمالی استقلال و پرسپولیس

بارش باران سبب طغیان رودهای فصلی و سیلاب در شهرهای جنوبی فارس شد

اوقات شرعی فردا بیست و نهم فروردین در شیراز

حمله ایران به اسرائیل تاریخ ساز شد و باعث فخر و مباهات ما ایرانیان است

تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس مشخص شدند

واگذاری پرسپولیس به 4 بانک، استقلال به یک هلدینگ

فارس به استقبال یادروز سعدی می‌رود

تولد نوزاد افغانستانی در آمبولانس تخت جمشید

اشتغال جوانان نی ریزی با توسعه فضا‌های گلخانه‌ای

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

مراتع استان تهران نقش مهمی در تولید علوفه و رونق دامپروری دارد

بارش 46 میلیمتری باران در لارستان

آتش سوزی سوله 2 هزار متری در شیراز مهار شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

عمارت کلاه فرنگی آباده در چند قدمی بازگشایی

برنامه‌های هفته بزرگداشت سعدی در شیراز اعلام شد

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 28 فروردین

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز

تغییر چهره این بازیگر معروف کره‌ای در 52 سالگی/ عکس

ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود

مهار آتش سوزی انبار کالا در شیراز

دستگاه‌های امدادی لامرد برای مقابله با سیلاب در آماده‌باش هستند

آزادی 140 زندانی محکوم مالی در فارس

بارش باران بهاری جان تازه‌ای به رودخانه خشک لار داد

اهتمام و همگرایی برای رفع محرومیت از نقاط کم برخوردار شیراز/ اعتبار و تکلیف هر دستگاه در سند محرومیت‌زدایی مشخص باشد

فارس به استقبال یادروز سعدی شیرین‌سخن می‌رود

هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه

حریق در انبار کالا و کپسول گاز - شیراز

تصادف و آتش‌سوزی خودرو با 4 فوتی و 2 مجروح در جهرم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

تصویب لایحه تخفیف عوارض 32 درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی

رونمایی از اوّلین مُهر رئیس اتاق تجارت کرمان

برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد

جزئیات فروش ون اینرودز توسط بهمن موتور