پیام فارس

آخرين مطالب

گام‌های تکمیلی برای پایانه صادراتی و زنجیره فولاد فارس سياسي

گام‌های تکمیلی برای پایانه صادراتی و زنجیره فولاد فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس- تلاش برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، راه اندازی سامانه رهتاب برای ساماندهی بازار مرغ و کسب مقام دوم کشور در جذب اعتبارات قانون بودجه سال 1400 از دیگر نکات برجسته در کارنامه اقتصادی دولتمردان در استان فارس است.  یکی از گام های مهم اقتصادی دولت سیزدهم در استان فارس، صدور جواز تأسیس پایانه صادراتی محصولات گلخانه ای و باغی در شهرستان فسا است که گام نخست اجرایی آن نیز برداشته شده است، به گونه ای که بنا بر اعلام مسئولان، روزانه بین 25 تا 45 تن فلفل رنگی از محصولات این مجموعه از مبادی رایج به خارج کشور صادر می شود.

این پایانه در زمان تکمیل و بهره‌برداری نهایی با ظرفیت بیش از 36 هزار تن، امکان بسته بندی انواع محصولات کشاورزی را فراهم می آورد و 100 کانتینر به طور همزمان امکان بارگیری روزانه در این پایانه را خواهند داشت.
نیمه اول شهریورماه 1401 بود که مسئولان شهرستان فسا از آغاز فعالیت اولین پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در استان فارس خبر دادند.
به گفته مسئولان، این پایانه کم‌نظیر در جنوب کشور شامل 13 هکتار گلخانه، سالن جدا سازی ، سالن سردخانه، انبارهای کالا، سالن های بسته بندی، سالن های غذاخوری کارکنان و بخش های دیگر خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مراحل قانونی صدور جواز تأسیس پایانه صادراتی محصولات گلخانه ای و باغی شهرستان فسا انجام شده و موافقت اصولی صادر شده است.
مجتبی دهقان پور افزود: قبلا سازمان توسعه تجارت، محلی برای صدور این جواز بود که اخیرا بخشنامه ای در این خصوص صادر و مقرر شده که این مجوز توسط وزارت جهاد کشاورزی صادر شود.
در این پیوند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پایانه صادراتی محصولات گلخانه ای و باغی شهرستان فسا زیرساخت لازم شامل 10 هکتار گلخانه، سردخانه 10 هزار تنی و هفت هزار و 500 متر مربع سالن دسته‌بندی و بسته‌بندی محصولات، 2 هکتار زمین بتن ریزی شده بعنوان بارانداز،باسکول،دفتر کار و انبار قطعات را اکنون آماده دارد.
ناصر انصاری افزود: از سازمان توسعه تجارت تهران نیز از این مجموعه بازدید و مجوز پایانه صادراتی شهرستان فسا خردادماه امسال صادر شد.
وی ادامه داد: مجوز فعالیت این پایانه از سازمان صمت استان به مدت یک سال صادر شده که قابل تمدید است و در این مرحله،‌ نیازمند زیرساخت لازم ازجمله استقرار گمرک در این مجموعه ،باربری و پست قرنطینه گیاهی است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا با بیان اینکه این مجموعه با 167 میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، گفت: برای تکمیل این مجموعه حدود 200 میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
وی عنوان کرد: روزانه بین 25 تا 45 تن فلفل رنگی از محصولات این مجموعه از مبادی رایج به خارج کشور صادر می شود.
انصاری اظهار داشت: 28 هکتار زمین جدید باید به این مجموعه واگذار شود تا پایانه به طور کامل به بهره برداری برسد.
شهرستان فسا در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

اجرای طرح های توسعه در جهت تکمیل زنجیره فولاد
استان فارس که طی سال‌های اخیر عرصه ایجاد بخش‌های مختلف زنجیره تولید فولاد بوده است،‌ در ماه‌های گذشته با تلاش‌های دولت سیزدهم در مسیر تکمیل این زنجیره گام برداشته است.
رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان فارس در خصوص اقدامات در جهت تکمیل زنجیره فولاد به ایرنا گفت: به منظور تکمیل و افزایش تولید محصولات و تکمیل زنجیره تولید محصولات فولادی طرح توسعه‌ای متعددی در دست اجرا است.
حمیدرضا ایزدی افزود: از جمله این طرح ها می توان به کنسانتره آهن و گندله آهن با ظرفیت تولید سالانه هر کدام هفت میلیون و 500 هزار تن، ورق نورد گرم فولاد زنگ نزن با ظرفیت 2 میلیون و 430 هزار تن، میله و میگرد از جنس فولاد آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن 500 هزار تن و ورق فولادی با پوشش روی (برق گالوانیزه) 100 هزار تن اشاره کرد.
به گفته رئیس صمت فارس، تولید سالانه لوله بدون درز از فولادی به جز فولادی زنگ نزن 300 هزار تن، اسلب فولادی آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن (حاصل از فرآیند ذوب) 2 میلیون و 700 هزار تن، آهن اسفنجی خام به روش گرم سه میلیون و 600 هزار تن، سیم و مفتول فنری از جنس فولادی آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن 700 هزار تن از دیگر طرح‌های این حوزه است.
ایزدی افزود: استان فارس با ورود به عرصه تولید سیم و مفتول غیر فنری از جنس فولادی آلیاژی به جز فولاد زنگ نزن سالانه 950 هزار تن، ورق فولادی رنگی سالانه 650 هزار تن، الکترود جوشکاری 200 هزار تن، پیچ فولادی آلیاژی 150 هزار تن، انواع مهره فولادی آلیاژی 50 هزار تن، لوله حفاری سالانه 200 هزار تن در مسیر تکمیل زنجیره فولاد گام برداشته است.

جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی
یکی از رویکردهای دولت سیزدهم جلوگیری از خام فروشی محصولات و مواد معدنی است که این موضوع از سوی رئیس جمهور نیز مورد تاکید واقع شده است.
این مساله مورد تاکید استاندار فارس نیز قرار دارد و وی در یکی از جلسات شورای معادن استان، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس تاکید کرد که اجازه نخواهیم داد مواد معدنی به شکل خام از استان خارج شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز در این خصوص گفت: هرچند عمده مواد معدنی استان در صنایع مصرف کننده استان و کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما صادرات مواد خام معدنی از جمله سنگ های تزئینی از نقاط ضعف این بخش محسوب می شود.
حمید رضا ایزدی افزود: خام فروشی منابع معدنی به نوعی هدر رفت ثروت ملی است و هرچند که این مساله در کوتاه مدت درآمد خوبی را نصیب کشور خواهد کرد، اما این یک درآمدها پایدار نیست و روزی به پایان خواهد رسید و فرصت طلایی ایجاد ارزش افزوده و رشد درآمدهای عمومی را نیز از اقتصاد کشور خواهد گرفت.
امسال صادرات استان فارس در بخش معدن و صنایع معدنی به میزان 258 میلیون تن با ارزش 372 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه پارسال 128 درصد افزایش داشته استوی ادامه داد: در استان فارس نیز جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از سیاست های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت است و با این هدف، ایجاد واحدهای صنایع معدنی، توسعه فعالیت های صنایع فعلی، ایجاد زیرساخت برای معادن از جمله پروژه های برق رسانی به معادن سنگ آهن شمال استان، آسفالت جاده معادن خاک نسوز و صنعتی شمال استان و همکاری و هماهنگی با واحد دانش بنیان در حال انجام است.
او اضافه کرد: احداث واحدهای کاشی و سرامیک در شمال استان نیز با هدف ایجاد ارزش افزوده در خاک‌های نسوز و صنعتی شمال استان انجام می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس بیان کرد: با وجود تصمیم بر کاهش صادرات مواد خام در مقابل دیگر بخش ها شاهد افزایش صادرات هستیم به گونه‌ای امسال میزان صادرات در بخش معادن و صنایع معدنی به میزان 258 میلیون تن با ارزش 372 میلیون دلار 128 درصد نیز افزایش داشت و طی ماه های اخیر گام های بسیار بزرگی جهت جلوگیری از خام فروش مواد معدنی استان برای ایجاد صنایع معدنی برداشته شده است.

سامانه‌ای برای ساماندهی بازار مرغ
راه اندازی سامانه ای برای ساماندهی بازار مرغ به ویژه پس از گام های دولت برای اصلاح روند یارانه ‌ها از دیگر اقدام هایی بوده است که در استان فارس دنبال شده و ساماندهی وضعیت جوجه ریزی تا پرورش و عرضه مرغ را در دستور کار داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص راه اندازی سامانه رهتاب برای ساماندهی بازار مرغ،گفت: این سامانه از اردیبهشت ماه امسال کار خود را آغاز کرده است.
وی اظهار داشت: ایجاد این سامانه اجازه مدیریت را به جهاد کشاورزی داده از این بابت که عرضه مرغ در کجا و چه تاریخی با کمبود و یا بیش از تقاضای بازار همراه بوده است.
دهقان پور بیان کرد: سامانه رهتاب کمک کرده به اینکه متناسب با عرضه و تقاضای بازار مرغ اقدامات حمایتی از تولیدکنندگان و پیشگیرانه از دلال بازی انجام شود.
بهبود مدیریت زنجیره تأمین و توزیع از تولید کننده تا مصرف کننده، شفاف سازی و کنترل قیمت در بازار، حذف واسطه ها و دلالان و ساماندهی عوامل توزیع مرغ از رهاوردها و آثار این ابتکار در عرصه مدیریت بازار مرغ در استان فارس عنوان شده است.

کسب مقام دوم کشور در جذب اعتبارات قانون بودجه 1400
همچنین بنا بر گزارش‌ های رسمی، استان فارس در جذب اعتبارات قانون بودجه سال 1400، عنوان دوم کشور را کسب کرده است.
این موفقیت فارس می تواند در ارتقای شاخص‌های مربوط به تقویت اشتغال و تولید بنگاه های اقتصادی، تأمین نقدینگی و جلوگیری از راکد یا بحرانی شدن واحدهای تولیدی اثرگذار باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/286009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شهید دستغیب شیراز

غرق شدن یک کودک بر اثر آبگرفتگی

برگزاری دومین دوره رقابت‌های طناب‌زنی نابینایان به مناسبت روز شیراز

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده/ بارش باران در این استان‌ها

پاریس خواستار خویشتن‌داری کشورها در غرب آسیا شد

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

روال عادی پرواز‌های فرودگاه شیراز

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران؛ با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

خبرگزاری مهر در پویش رسانه‌ای ققنوس قلم برگزیده بیشترین مشارکت شد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش‌بینی رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق مستعد

واکنش خبرگزاری فارس به ادعای حمله اسرائیل به ایران /با یک بلوف رسانه‌ای بزرگ روبه‌رو هستیم /در بالاترین حد یک حادثه امنیتی بود نه حمله

تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

نمایش 4 اثر در ششمین پاتوق فیلم کوتاه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

پایان یکه تازی اردوغان؟

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 31 فروردین / تردد روان در محورهای شمالی

ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

هواشناسی 31 فروردین 1403/ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه به ایران

شدت گرفتن بارش‌ها در مناطق مستعد

ورود سامانه بارشی جدید به فارس از امروز 31 فروردین 1403

آخرین وضعیت آب‌وهوا؛ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه در غرب کشور

رفع مشکل فرستنده های رادیو و تلویزیون در شهرستان مهر

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

خودنمایی طبیعت بهاری روستای سراب رود از لنز دوربین شهروند خبرنگار

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

منشا صدای انفجار در تبریز چه بوده؟

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

دستان پر مهر خیران قفل گشای آزادی

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح