پیام فارس

آخرين مطالب

چتر مشترک و تسهیل فعالیت، مطالبه سمن‌های فارس سياسي

چتر مشترک و تسهیل فعالیت، مطالبه سمن‌های فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس- در این میزگرد فعالان سه سازمان‌ مردم‌نهاد در استان فارس به بیان مشکلات و دیدگاه های خود پرداختند و خواستار رسیدگی به این مسائل شدند.
نبودن مکانی برای برگزاری فعالیت‌ها و کلاس‌های آموزشی، وجود بروکراسی اداری، عدم نظارت، تعیین تکلیف چگونگی صدور مجوز، عدم حمایت رسانه ملی، دانش بنیان، وام صندوق کارآفرینی، عدم استفاده از جوانان در تصمیم گیری‌ها، نقش مشارکتی جوانان، مطالبه گری و بیانیه گام دوم انقلاب از جمله مواردی بود که در این میزگرد مطرح شد.
در این میزگرد، معاون اداره کل ورزش و جوانان استان، مدیرکل سابق دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس و معاون وی در حوزه تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز به بیان راهکارها و تلاش‌های خود برای حل مشکلات سمن‌ها پرداختند.

برای گرفتن مطالبات، تلاش زیادی داشتم
یک فعال اجتماعی در حوزه آسیب ها دراین میزگرد با بیان اینکه برای گرفتن مطالبات تلاش زیادی داشته‌ام، بیان داشت: 10 سال است در جلسات مختلفی با موضوع مسائل سمن‌ها شرکت کرده اما نتیجه ای نداشته است.
مسئول سازمان مردم نهاد ترنم زیبای محبت ادامه داد: از خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) بابت برگزاری این میزگرد تشکر می‌کنم و انتظار دارم حرف‌هایم شنیده شود.
فرانک شجاعی با اشاره به فعالیت‌های این سمن اضافه کرد: در این سال‌ها و در کار رفع آسیب‌های اجتماعی، 380 خانواده محروم را نیازمند تحت پوشش قراردادیم، 410 کودک از صفر تا 100 تحت پوشش این موسسه هستند، تاکنون 56 کارتن خواب را از اعتیاد ترک و سامان داده‌ایم و چند نفر راهم مشغول به کار کرده‌ایم، این کارنامه به واسطه حضور و مشارکت مردم به دست آمده و هیچ مسئولی تاکنون به ما کمک نکرده است.
فعال اجتماعی: یک مکان مناسب برای برگزاری کلاس های آموزشی ویژه سازمان های مردم نهاد اختصاص یابداین فعال اجتماعی با تاکید برنقش مهم آموزش در حوزه آسیب ها و اثر گذاری مثبت آن بر روی خانواده های آسیب دیده، اظهار داشت: طی حدود سه سال 285 کارگاه آموزشی برگزار کردیم و برای هم والدین و هم کودکان کارگاه های مهارت های زندگی انجام شده است در حالی که هیچ بودجه ای از اداره کل ورزش و جوانان دریافت نکرده ایم.

چرا مکان آموزشی تعطیل شد؟
شجاعی گفت: روزپنجشنبه ها در محل حوزه معاونت فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس، کلاس آموزشی با حضور خانواده ها برگزار می‌کردیم که نمی دانم به چه دلیل آن را تعطیل کردند و منتظرپاسخ هستیم برای همین هم تنها خواسته ما این است که یک مکان اختصاصی برای برگزاری کلاس ها در اختیار سمن ها قرار گیرد.

سه بار نامه ام گم شد، اشکم را در آوردند
مسئول سازمان مردم نهاد ترنم زیبای محبت استان فارس گفت: 38 روز طول کشید، سه بار هم نامه‌ام در شهرداری شیراز گم شد، اشکم را در آوردند تا توانستم سالن پارک آزادی شیراز را برای مراسم هماهنگ کنم، برای همین هم تاکید دارم حتما یک مکان مناسب برای برگزاری کلاس های آموزشی ویژه سازمان های مردم نهاد اختصاص یابد.

سازمان‌های مردم نهاد را تحویل نمی‌گیرند
مدیرعامل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات استان فارس هم دراین میزگرد با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد را تحویل نمی گیرند، گفت: این در حالی است که در کشور های توسعه یافته احترام زیادی برای سازمان های مردم نهاد قائل هستند و کارها به آنها سپرده می شود اما در ایران سمن‌ها را رها کرده‌اند.
سعید اکبری ادامه داد: ما (سمن‌ها) درحرف بر سر زبان‌ها هستیم که شما بازوان پر قدرت دستگاه ها هستید اما درعمل هیچ اتفاقی نمی افتد، فقط زمان بحرانی و یا اتفاق خاصی همچون زلزله و یا سیل که می آید از سمن ها می خواهند که بیایند کمک کنند.

بر سمن‌ها نظارتی نیست
این فعال اجتماعی افزود: ما دغدغه هایی داریم و باید حمایت شویم تا افرادی که در کنار ما کارمی کنند را نیز تشویق کنیم.
اکبری نبود سازوکار مناسب نظارتی بر فعالیت سمن ها را یادآور شد و گفت: بر فعالیت سمن‌ها نظارت هم نمی شود؛‌ به عنوان نمونه، ما مدارک مربوط به فعالیت‌ها و نیز هزینه‌کردهایمان را در دفتر نگهداری می‌کنیم تا بلکه یک زمان، یک نفر بیاید و سوال کند شما چکار کردید.
مدیر یک سازمان مردم‌نهاد فارس: سمن‌ها نه حمایت می‌شوند و نه نظارت؛‌ به عنوان نمونه، ما مدارک مربوط به فعالیت‌ها و نیز هزینه‌کردهایمان را در دفتر نگهداری می‌کنیم تا بلکه یک زمان، یک نفر بیاید و سوال کند شما چکار کردید.
صدای ما به گوش مسئولان نمی رسد
مدیرعامل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ادامه داد: ما سازمان های مردم نهاد هیچ زوری و هیچ بودجه ای دراختیار نداریم و تنها ما را دعوت می کنند که در جلسه ای بیاییم صحبت کنیم و اگر خبرگزاری ایرنا نبود حالا حالاها صدای ما به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد جوان به گوش هیچ مسئولی نمی رسید،انتظار داشتیم که خیلی زودتر از این ها در خدمت مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری فارس باشیم.
اکبری با اشاره به اعلام مسئولانی از استانداری فارس در زمینه اختصاص یک بوستان در شهر شیراز برای فعالیت سمن‌ها گفت: هنوز از جزئیات این طرح اطلاعی نداریم، باید بررسی کنیم که این مکان چقدر می تواند به سازمان ها مردم نهاد کمک کند.

توقع بودجه نداریم اما...
وی اضافه کرد: سمن هایی که دارند با جان و دل و بدون چشمداشت خاصی کار می کند اما وقتی مراجعه می کنیم می گویند سازمان غیردولتی است و هیچ بودجه ای شامل شما نمی شود، درستش همین است، ما توقع بودجه ای نداریم اما از شما به عنوان مسئول سئوال داریم که آیا آمدید سازمان های مردم نهاد را توانمند سازی کنید که خودشان درآمد زایی کنند و یا نه فقط یک مجوزهایی دادید وآنها را رها کردید که مسیر خودشان را بروند.

نظارتی روی سمن ها نمی شود، بدون مجوز کار می کنند
این فعال اجتماعی در حوزه آسیب ها ادامه داد: هیچ نظارتی روی سمن ها نمی شود، ما شاهد هستیم کسانی بدون مجوز دارند در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت می‌کنند در حالیکه هیچ تخصصی ندارند اینجاست که باید نظارت بیشتری را شاهد باشیم.
اکبری در بخش دیگری از سخنانش خطاب به مسئولان حاضر در این میزگرد اظهار داشت: در اولین فرصت از سازمان های مردم نهاد جوانان دعوت کنید زیرا هیچ توانمند سازی و یا شبکه ملی در سمن ها وجود ندارد، در سیل اخیر شیراز که به آن اشاره شد خیلی موازی کاری به وجود آمد، دراوج سیل تمام سمن ها بدون هیچ مدیریت واحد و یا سازمانی که کنترل کند حضور داشتند از این رو نیاز است در مواقع بحرانی مانند سیل باید شبکه هایی باشد که مدیریت کند.

مسئول سمن جوانان عشایر و مناطق کم برخوردار استان فارس هم در این میزگرد با اشاره به وقایع اخیر کشور، تلاش برای رفع ضعف‌ها در حوزه مدیریت به ویژه اقتصاد کشور و فراهم کردن بسترهایی برای بیان مشکلات توسط مردم و به ویژه جوانان و رسیدگی مسئولان به آنها را خواستار شد.
سجاد اکبرپور با بیان اینکه به آموزش و پرورش، امور اجتماعی و هر حوزه ای که به امور نوجوانان و جوانان مرتبط است ایرادهایی وارد است، اظهارداشت: در جلسه ای که با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس داشتیم مشکلات را بیان کردیم که امیدوارم برای حل آنها، پیگیری شود.
این فعال اجتماعی تاکید کرد: به نظرم، نوجوانان امروز کشور خروجی آموزش و پرورش کشور ما هستند و در کشورهای دیگر تحصیل نکرده اند و وضعیت کنونی آنها و نیز وضعیت اقتصادی نشان ‌دهنده ضرورت اصلاح در شیوه‌های مدیریتی است.
اکبرپور گفت: نقشی برای جوانان ندیده‌ایم و جایگاهی برای آنها حتی در استان فارس ترسیم نکردیم و این پرسش مطرح می شود که ما در کجا برای تصمیم گیری در حوزه جوانان و نوجوانان، از سمن ها دعوت کردیم که شما بیایید حرف بزنید؟فعال اجتماعی: چرا از جوانان و نوجوانان و سمن‌های مرتبط نظر نمی‌خواهیم تا دانش آموزان دهه هشتادی احساس نکنند که با جامعه، زبان مشترکی ندارند؟
وی دربخش دیگری از سخنانش بیان کرد: چرا برای تصمیم گیری در حوزه نوجوانان و جوانان از جنس خودشان و از تشکل های مربوطه دعوت نمی کنیم؟ و از آنها و سمن‌ها به عنوان نقش مشارکتی و یا اتاق فکر نظر نمی‌خواهیم تا دانش آموزان دهه هشتادی احساس نکنند که یک زبان مشترکی با مدیریت کشور و استان ندارند و مسائل خود را را به گونه ای دیگر بیان کند.

زبان مشترک با جوانان دهه 80 و 90
مسئول سمن جوانان عشایر فارس اضافه کرد: اگر زبان مشترکی با جوانان دهه 80 و 90 داشتیم، به نظرم وقایع اخیر به وجود نمی آمد، از این روز، فرایند مدیریتی نیاز به اصلاح دارد و باید از استان خودمان شروع و برای جوانان و نوجوانان نقش مشارکتی تعریف کنیم.
اکبرپوربا اشاره به اینکه سمن های ما در حوزه جوانان هر چه داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و در میدان پای کار هستند، اظهار داشت: بارها در جلسات مختلف عنوان کرده ایم بدون هیچ توقع و حتی حاضریم از خودمان هزینه کنیم اما در این امر هیچ توجه ای نشده است و یکبار نشد نقشی برای جوانان در نظر گرفته شود.

بیشتر به جوانان بها دهید
وی تاکید کرد: اگر برای 50 سمن فعال در حوزه جوانان نقش مشارکتی تعریف شود که آنها بیایند حرف‌هایشان را بزنند با راه‌حل ارائه کنند، آنها می‌توانند به حل مسائل جامعه کمک کنند که تا بحال این اتفاق نیفتاده و نقش آنها تعریف نشده؛ از ما اصرار و از مدیران انکار و یا دیده نشدن؛ این فضا، فضای خوبی نیست.

معاون تشکل ها و سازمان های مردم نهاد دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس هم در این میزگرد گفت: با توجه به ابلاغیه وزارت کشور و دغدغه ای که سمن ها داشتند چندین پارک برای برنامه‌ها و نشست‌های سمن‌ها در شیراز مورد بازدید قرار گرفت و در نهایت هم مقرر شد یک پارک در این شهر تا بهمن ماه سال جاری به سمن ها اختصاص یابد.
علیرضا سامری در پاسخ به پرسش یکی ازمسئولان سمن های شرکت کننده در مورد عدم نظارت روی سازمان های مردم نهاد افزود: در بحث نظارت بر سمن‌ها که کاملا کارشناسی است ما نقص قانونی داریم و همین موضوع در کل سمن‌های کشور حاکم است چرا که وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاهها هر کدام تابع یک آیین نامه هستند و بر اساس اصل 137 قانون اساسی به طور جداگانه مجوز صدور سمن و یا تشکل می دهند.

به کیفیت توجه نکردند
وی اضافه کرد: وقتی ارگانی مجوز صادر می کند خود آنها هم می شوند ناظر، زمانی که بحث تشکیل سازمان های مردم نهاد در کشور شکل گرفت چون یک کار نوپا و جوانی بود بیشتر به این سمت رفتند که کار به لحاظ شکلی و کمی انجام شود اما متاسفانه به کیفیت توجه نکردند و همه انرژی ها به سمتی آمد که به عنوان مثال در استان فارس چند مجوز صادر کردند اما به بعد از صدور مجوز هیچ توجه ای صورت نگرفت.
سامری با بیان اینکه اگرهم اینک در کلان کشور یک جمع بندی و آسیب شناسی کنیم نمی شود یک خروجی خوب از سمن ها گرفت، اظهار داشت: باید ببینیم از تعداد مجوزهایی که صادر شده چه تعدادی فعال هستند، آیا نیاز به انحلال و یا اینکه نیازبه حمایت دارند؟
درحوزه استانداری بر سمن‌هایی که مجوز آنها را خود صادر کرده ایم، ناظر هستیم اما نمی توانیم روی سازمان های مردم نهاد در حوزه ورزش و جوانان نظارت کنیم و این ضعف قانونی است
ضعف قانونی ، لایحه در مجلس
وی گفت: درحوزه استانداری بر سمن‌هایی که مجوز آنها را خود صادر کرده ایم، ناظر هستیم اما نمی توانیم روی سازمان های مردم نهاد در حوزه ورزش و جوانان نظارت کنیم و این ضعف قانونی است، با این حال یک لایحه از سوی دولت به مجلس رفته است و خوشبین هستیم که تا پایان سال جاری تصویب شود و با تحقق این امر قانون جامعی به وجود می آید و کلا مرجع صدور مجوز سمن ها یک نهاد تعیین می شود و مسائل سلیقه ای از بین می رود و بهتر می شود نظارت کرد.
معاون تشکل های اداره کل اجتماعی استانداری فارس گفت: در حوزه سمن های استانداری که با یک کارشناس اداره می شود 110 سمن وجود دارد و فرمانداری هم 250 سمن دارد، وقتی ما در استانداری با یک کارشناس کار می کنیم بار سمن های فرمانداری هم می افتد روی دوش ما با این حال یک روز در هفته را مشخص کردیم در قالب ارزیابی و داریم پالایش و شناسایی می کنیم که کدام سمن فعال است و یا نیست.

آموزش ماهانه برای سمن ها شروع شده است
سامری در رابطه با آموزش سمن ها هم گفت: اگر می توانیم در این رابطه کمک کنیم خوشحال می شویم ضمن اینکه ما شروع کار آموزش برای سمن هایی که تازه تاسیس و فعال هستند آغاز کرده ایم و یک آموزش ماهیانه دوره ای شروع کردیم چرا که اکثر سمن ها مثلا در حوزه مالیاتی به دلیل عدم شناخت از قوانین و مقرارت با مشکل مواجه هستند.
وی ادامه داد: همچنین با اداره امور مالیاتی تفاهم نامه نوشتیم که ماهیانه آموزش بدهند و یا با اداره ثبت شرکت ها در بحث تمدیدی ها مشکل دارند که این کار را انجام دادیم و در حوزه صنعت و معدن هم داریم تفاهم نامه انجام می دهیم تا مشکلات در این حوزه هم حل شود.

 معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس هم در این میزگرد گفت: در سال 1390 که پس از ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی، وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد صدور مجوز رسمی فعالیت سمن‌ها برعهده معاونت جوانان وزارت ورزش قرار گرفت و علاوه بر اداره کل ورزش و جوانان، دفتر امور اجتماعی استانداری، بهزیستی و نیروی انتظامی به صورت رسمی سمن ها را ثبت می کنند و سپس سازمان های دیگر همچون بسیج، کمیته امداد و سازمان تبلیغات اسلامی هم به این گروه اضافه شده‌اند.

محمد مهدی سرفراز شکوهی ادامه داد: در استان فارس 191 سمن حوزه ورزش و جوانان به صورت ثبت شده داریم؛ از این تعدادٰ 80 سمن فعالیت دارند اما حدود 51 سمن فعال پای کار داریم که در مناسبت ها و برنامه های مختلف می شود روی آنها حساب باز کرد.
وی با بیان اینکه حدود 25 سمن در نوبت ثبت داریم، با توجه به مشارکت پذیری اجتماعی استان که متکثر از جفرافیای گسترده است،حداقل 100 سمن فعال پای کار نیاز داریم تا بتوانیم موفق باشیم و برنامه را پیش ببریم.

روند ثبت سمن ها تسریع شده است
شکوهی دربخش دیگری ازسخنانش به روند ثبت سمن ها در فارس اشاره کرد و بیان داشت: هم اینک روند ثبت سمن ها به گونه ای شتاب گرفته است که از آن فرایند طولانی مدت چند ماهه به 45 روزه کاهش یافته است؛ ضمن اینکه سمن های جوان که پس از 2 دوره سه ساله ثبت و فعالیت آنها تمدید می شود در صورت تمایل شورای مرکزی سمن به ادامه کار، آنها تحت نظارت دائم دفترامور اجتماعی و وزارت کشور در می آیند.
برای اینکه بهره وری در صنعت، بالا برود باید در کنار آنها، سمن‌ها قرار گیرند
اجازه تصدی گری و اجرا نداریم
وی اضافه کرد: برای حوزه معاونت ما چهار شاخص کلی و جدی تعریف شده است، ابتدا اینکه معاونت جوانان کاملا ناظر، پیگیر و گزارش دهنده است و به هیچ عنوان معاونت اجرایی در حوزه جوانان محسوب نمی شود و اجازه تصدی گری و اجرا نداریم اما درامور فرهنگی کاملا اجرایی هستیم.
شکوهی ادامه داد: سمن ها و مشارکت پذیری جوانان، پیگیری وضعیت جوانان از طریق ظرفیت قانونی بسیارجدی به عنوان ستاد ساماندهی امور جوانان، مسایل تهدیدات و فرصت های نسلی مانند ازدواج، فرزند آوری، مشاوره خانواده و در بعد چهارم هماهنگی بین دستگاهی برای معرفی و ماموریت جوانان در حوزه های مختلف انجام می شود.

انقلاب در حوزه اشتغال به کمک سمن‌ها
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس تاکید کرد: برای اینکه در صنعت، بهره وری بالا برود باید در کنار آنها، سمن‌ها قرار گیرند که بتوانند صنعت را تقویت کنند و با این کار، انقلابی در حوزه اشتغال استان شکل می گیرد؛ امروز برخی شهرستان‌ها در حوزه دانش بنیان، کشاورزی و صعنت به خودکفایی کامل رسیده‌اند واز نظر اشتغال جوانان در شهرستان لامرد در صنعت به خودکفایی رسیده است.
شکوهی افزود: برخی شهرستان ها حالت میانه دارند مانند زرقان و مرودشت که هم پتانسیل کشاورزی و هم صنعتی دارند اما از ظرفیت کامل استفاده نشده و یک سری شهرستان ها هم مانند کوه چنار و بوانات در محرومیت کامل قرار دارند و حاضریم با سازمان جهاد کشاورزی فارس جلسه بگذاریم و بسته ای ارایه دهیم که این ظرفیت در جوانان و شهرستانها وجود دارد و بر این باوریم که اگر جدی گرفته شود انقلاب بزرگی در بحث اشتغال جوانان رخ می دهد.

سمن‌ها از سوی شهرداری‌ها به رسمیت شناخته شوند؛ الان به آنها مجوز برپایی غرفه نمی‌دهند چون صنف نیستندسمن ها در کنار اصناف دیده شوند
شکوهی با اشاره به اینکه از نظر مدیریت شهری اگر سمن ها در کنار اصناف توسط شهرداری ها به رسمیت شناخته شوند، گفت: اگر هرکدام از سمن ها بخواهند در شیراز غرفه ای برپا کنند باید از شهرداری مجوزبگیرند اما وقتی آنها مراجعه می کنند شهرداری می گوید چون شما صنف نیستید نمی توانید مجوز بگیرید.
وی اضافه کرد: با این حال به رئیس شورای شهر شیراز پیشنهاد داده ایم و بازهم تقاضا می کنیم برای اینکه سمن ها به عنوان یک صنف ببینند، ضمن اینکه ما هشت شهرستان بزرگ در استان داریم که شهرداری ها به در آمد زایی پایداری رسیده اند، اگر دراین هشت شهرستان، سمن ها را برای مجوز غرفه در کنار اصناف ببینند بخش عمده مشکلات در مسایل گوناگون حل می شود.

جوانان برتر کشور شدیم
شکوهی افزود: 10 ماه قبل اولین قدم بر این مبنا ستاد سامان دهی جوانان برای هویت جوانان احیا کردیم و از 157 جلسه ساماندهی در 80 جلسه شرکت داشتم و در اسفند سال 1400 به لطف همین جوانان استان برتر کشوردر ستاد سامان دهی شدیم و باید این جلسات برگزار کنیم چرا که ارزیابی فرمانداری ها بر اساس ستاد سامان دهی لحاظ می شود، اگر فرمانداری 6 جلسه در حوزه جوانان برگزار نکرد باید پاسخگو باشد.
وی گفت: به غیراز دفتر اموربانوان استانداری، اموراجتماعی استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران و معاونت پیشگیری دادگستری هیچ دستگاه دیگری در بحث ستاد ساماندهی جوانان استان با ما همکاری نمی کنند که این درد است.

150 هزار جوان هنرمند
شکوهی افزود: در بحث هنر 150 هزار جوان هنرمند در رشته‌های مختلف در استان فارس داریم، آنها می گویند ما تشکل داریم اما حمایت نمی شویم و در جلسه ای که حدود 10 روز پیش با حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم مقرر شد هر جوان و یا هر تشکل جوانی از هر شهرستانی که اداره ورزش و جوانان آن شهرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کنند در حکم فرم اولیه طرح پذیرش آن جوان محسوب شود.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس اضافه کرد: در شهرستان مهُر یک سمن داریم که در حوزه نویسندگی فعالیت دارند و از 20 نویسنده طراز اول در سطح کشور بهره می برند و هر سال نشست برگزار می کنند اما می گویند ما را هیچ کس تحویل نمی گیرد.
وی ادامه داد: نکته بعدی که در استان داریم بحث دانش بنیان است، حدود سه تا پنج هزار جوان داریم که به صورت متناوب وپیوسته در حوزه دانش بینان فعالیت می کنند که باید جدی گرفته شوند.

تریبون رسانه ای برای سمن ها
شکوهی گفت: بحث بعدی این است که رسانه ملی صدا و سیما باید یک برنامه ثابت برای سمن ها داشته باشد و بارها خدمت هم مدیرکل قبلی و هم مدیر کل فعلی صدا و سیمای مرکز فارس مطرح کردیم که برای هر سمنی مانند ترنم زیبای محبت که مانند 10 خیریه فعالیت گسترده دارد وهیچ چشمداشتی هم ندارد یک برنامه در صدا وسیما داشته باشند تا آنها بیایند با شور و هیجان صحبت کنند که این خدماتی که آنها انجام می دهند به دست اهلش برسد.
وی با بیان اینکه نمی خواهد به دنبال چتر واحد برای جوان ها بگردیم، اظهار داشت: ستاد ساماندهی یعنی چتر واحد و تمام دستگاه های اداری با ریاست استاندارباید احیا، کاربردی و عملیاتی کنیم اما فلان دستگاه می آید قصه تعریف می کند ضمن اینکه ما هیچ محلی برای تجمع تشکل ها نداریم و از اینکه قرار است پارک تشکل ها احداث شود کارمبارک وقدم اول بسیار خوبی است چرا که سراغ هر دستگاهی می رویم که محلی برای تشکل ها بگیریم هزار بهانه اداری و بوروکراتیک می آوردند.

اعتبارات وام صندوق کار آفرینی در حوزه اشتغال جوانان بدون ثبت است
شکوهی گفت: اعتبارات وام صندوق کار افرینی امید در حوزه اشتغال جوانان بدون ثبت است، اگر این صندوق توسط استاندار و یا هر نهاد بالا دستی در خدمت مسایل جوانان به عنوان سهمیه لحاظ کند، چرا که در حوزه فرمانداران وقتی صحبت می کنیم متاسفانه دست آنها بسته است.

از ظرفیت جوانان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب استفاده شود
سید حسین حقایقی مدیرکل سابق دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری فارس که در زمان برگزاری این میزگرد، این مسئولیت را هنوز برعهده داشت، با بیان اینکه انقلاب در سال 1357 کاملا مردم پایه با مشارکت عمومی بوده استٰ‌گفت: باید از ظرفیت جوانان براساس بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری ‌استفاده کنیم.
سید حسین حقایقی ‌افزود:‌ برای ورود جوانان به عرصه های توسعه یکی از این حلقه ها همین تشکل ها و سازمان های مردم نهاد هستند و زمانی که این کار محقق شود اعتماد و امید مردم به دولت بیشتر می شود.

ساختارهای بروکراتیک محور در اداره جامعه ناتوان هستند
وی با اظهار اینکه ساختارهای بروکراتیک محور دراداره جامعه ناتوان هستند، ٰ‌اظهار داشت:‌ بر این باورم که ساختارهای بروکراتیک محور لازم است اما کافی نیست چرا که در اینگونه ساختارها محور نگاه‌ها طولی و از بالا به پایین است، آیا سلسه مراتب اداری برای اجتماع کفایت می کند تا ساختارهای عرضی و نحوه مشارکت مردم در امر حاکمیت.
حقایقی اضافه کرد:‌ تصدی گری صرف دولت در بحث امور خودش بسیار سنگین می کند، اگر سازمان های مردم نهاد و حلقه های این مجموعه ها به دولت کمک کنند و این امر محقق شود مردم در بحران هایی مانند زلزله، سیل و طوفان مشارکت می کنند؛ مانند سیل شیراز در سال 98 که مردم و سازمان های مردم نهاد حضور چشمگیر و اثر بخش داشتند.توسعه کارآمدی دولت در حل مشکلات با پشتوانه مردم است
وی گفت: نکته بعدی اینکه توسعه کارآمدی دولت در حل مشکلات با پشتوانه مردم است، ما در عرصه سیاسی مدل مشارکت مردم را در قالب نهاد هایی مانند نهاد انتخابات تعریف کردیم و یا نمونه دیگر، در جنگ تحمیلی همه مردم کمک کردند.
حقایقی در ادامه تشکیل سازمان امور اجتماعی در سطوح ملی و استانها را گامی موثر در حل مسائل مربوط به سمن‌ها و بهبود روندهای مربوط به کاهش آسیب های اجتماعی دانست و بر تحقق آن تأکید کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/284881/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه اول اردیبهشت

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

حضور پرشور موسسه سفیر مهر همدان در رویداد صبا تهران

معارفه امامان جمعه جدید شهر جویم

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

آسان شدن اعطای وام مسکن پلی به سوی خانه دار شدن متقاضیان

قتل زن میانسال به دست دختر 11 ساله

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

نمایی از سعدیه شیراز به مناسبت روز بزرگداشت سعدی

فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به سعدی مدیون است

ضرورت بیداری امت اسلامی در برابر توطئه های دشمنان

از گلستان من ببر ورقی

تلاش آتش نشانان شیرازی جهت جستجو و نجات 2 کودک

تصادف پراید و تریلی در باجگاه شیراز با 8 مصدوم

حساب شرکت‌های مستقر در استان به فارس منتقل شود

توزیع 203 تن کالای اساسی در بیضا طی سالی که گذشت

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تعداد 38 بنای تاریخی را احداث کرده است

اوقات شرعی فردا شنبه، یکم اردیبهشت

ضرورت تلاش بیشتر برای شناساندن شاعران و مفاخر

برگزاری بزرگداشت سعدی با هم‌افزایی دستگاه‌های فرهنگی

گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند

بزرگداشت شیخ اجل ،سعدی شیرازی

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

سامانه جدید بارشی وارد فارس می‌شود

مشکلات متقاضیان مسکن مهر حل شود

استاندار فارس: سعدی، زبان هویت انسان مسلمان ایرانی است

بارش های رگباری برای برخی مناطق فارس

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

خبر مهم هواشناسی استان فارس