پیام فارس

آخرين مطالب

یادواره چهل و یکمین سالروز شهادت شهید دستغیب سياسي

یادواره چهل و یکمین سالروز شهادت شهید دستغیب
  بزرگنمايي:

پیام فارس- آیت الله شهید دستغیب پس از انقلاب اسلامی‌ به امامت جمعه شیراز منصوب شد و پس از عمری خدمت به مردم و انقلاب اسلامی‌ و تدریس، تالیف و تربیت انسان‌ ها به دست گروهک منافقین، ترور شد و به عنوان سومین شهید محراب در انقلاب اسلامی‌ نام گرفت.

زندگینامه شهید دستغیب

‌شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب در روز عاشورا سال 1332 هجری قمری در شیراز به دنیا آمد و چون آن ایام، روزهای شهادت امام حسین (ع) بود نامش را «عبدالحسین» نهادند.خاندانش از سادات حسنی و حسینی به شمار می‌ روند که از حدود چهار قرن پیش در شیراز به «دستغیب» معروف شده بودند.

از این خاندان در طول تاریخ، عالمان بزرگ برخاسته‌ اند از جمله امیر فضل‌الله بن محب حسینی (متوفای 1043)، سید حکیم دستغیب (متوفای 1077)، میرزا ابوالحسن دستغیب (متوفای بعد از 1300 ق.) میرزا هدایت‌ الله (متوفی 1320 ق.) میرزا ابومحمد دستغیب و آقا سیدمحمدتقی دستغیب پدر سیدعبدالحسین که از عالمان وارسته شیراز بوده است.

تحصیلات

آیت الله سید عبدالحسین درس را از مکتب‌خانه شروع کرد و با فراگیری قرآن و نصاب و خواندن چند کتاب منظوم منشور فارسی دوره مکتب را پشت سر گذاشت و پس از آن شروع به تحصیل علوم اسلامی‌ کرد و درس‌ های ابتدایی حوزه علمیه را نزد پدر خواند. در سال 1342 ق. در حالی که یازده ساله بود پدر را از دست داد و در نوجوانی از نعمت پدر محروم شد.

پس از فوت پدر، تحصیلات را در مدرسه خان شیراز ادامه داد. صدرالمتألهین شیرازی و بسیاری از عالمان بزرگ در این مدرسه درس خوانده بودند.

این شهید وارسته در حوزه شیراز مدت ها به تحصیل پرداخت دوره مقدماتی و سطح را به پایان رساند؛ پایان یافتن دروس سطح حوزه او همزمان با غائله کشف حجاب رضاخانی بود و دستغیب جوان در همان سنین (حدود 25 سالگی) به مبارزه با این تهاجم بزرگ پرداخت. اما مأموران او را زیر فشار قرار دادند و او نیز در سال 1314 ش. مجبور به حرکت به سوی نجف شد. در نجف اشرف تحصیلات خود را ادامه داد و با تلاش پیگیر در طول هفت سال به مقام اجتهاد نایل آمد.

زندگی مبارزاتی شهید دستغیب

آیت‌ الله شهید دستغیب در مبارزات امام خمینی (ر) از سال 41 همراه و همگام با ایشان و به عنوان یک سرباز، پشتیبان امام بود. او یکی از ارکان مهم انقلاب بود و منطقه فارس به وجود او در انقلاب پیشگام شد. از همان سال‌ های ابتدای حرکت‌ های انقلابی، سید برنامه‌ های اسلامی‌ را بر ضد طاغوت با درایت رهبری کرد. از شیراز پیوسته نامه‌ ها و اطلاعیه‌ های امام و نیز سخنرانی‌ های آتشین ایشان تکثیر و به دور افتاده‌ترین نقاط ایران فرستاده می‌ شد.

رهبری انقلاب در شیراز

در رهبری انقلاب اسلامی‌ در شیراز نقش موثر دو شخصیت بزرگوار شیراز، آیت‌ الله دستغیب و آیت‌ الله محلاتی حائز اهمیت است و ابتکارات و اندیشه‌ های نو شهید دستغیب درخششی خاص دارد. در همان دوران آقا از مردم خواسته بودند وقت نماز در هر کجا هستند اذان بگویند. اذان شعار و شعور اسلامی‌ ماست و باید در همه‌ جا بر زمینیان و آسمانیان زمزمه شود، چنان این اندیشه برای رژیم رعب‌آور و مساله آفرین شد که در اسناد ساواک به مرکز هشدار دادند و اعلام کردند ممکن است این سیل اذان‌گویان، کوی و برزن و بازار و خیابان به یک عصیان عمومی‌ بر ضد رژیم تبدیل شود باید به سرعت از آن جلوگیری شود.

پس از حادثه 17 شهریور و کشتارهای خونینی که در تهران و برخی شهرستان‌ ها رخ داد آیت‌ الله دستغیب با سخنرانی و اعلامیه فریاد اسلام‌خواهی برآورد. پس از 17 شهریور شبانه به منزل مرجع دینی اهل شیراز ریختند و آیت‌ الله دستغیب را در حالی که سخت مریض بود با خود به تهران بردند و پیرمرد کهنسال چون او را که در حدود هفتاد سال داشت چند ماه زندان کردند.

با آغاز انقلاب اسلامی‌ ایران، آیت‌ الله دستغیب همچنان در برابر مشکلات و توطئه‌ ها، ایستاد و در بازسازی جامعه اسلامی‌ همت گماشت. در سال 1358 امام خمینی (ر) ایشان را به امام جمعه شیراز منصوب کردند و آقا تا آخرین لحظات حیات در سنگر نماز جمعه به دفاع از ارزش‌ های نظام جمهوری اسلامی‌ ایران پرداخت.

شهادت

در سال 1360 ش . منافقین طرح ترور آیت‌الله دستغیب را تهیه کرده، مدت ها برای جمع‌آوری اطلاعات تلاش کردند، تشکیلات منافقین، زمان ترور را روز جمعه 13 آبان تصویب کرد و برای این کار دختری به نام گوهر ادب آواز انتخاب شد، او به موجب مشکلات خانوادگی از کانون خانواده رهیده و در شیراز جذب تشکیلات منافقین شده بود. برنامه ترور روز 13 آبان غیر منتظره به هم خورد و بخشی از تلاش گوهر هدر رفت. اما آنان در پی فرصتی دیگر بر آمده نقشه یک ترور انتحاری را تشکیل دادند و شهید دستغیب را که در راه و مسیر برگزاری نماز جمعه بود به شهادت رساندند.

برگزاری آیین های یاد بود

مراسم بزرگداشت شهید محراب آیت الله دستغیب، هر سال همزمان با 20 آذر مطابق با سالگرد شهادت در مسجد جامع عتیق شیراز برگزار می شود ، مراسم گلباران مقبره این شهید، سخنرانی، مداحی، دعای کمیل، و مسابقات فرهنگی از جمله برنامه های جنبی سالروز شهادت است.

امسال آیین سالروز شهادت شهید دستغیب همزمان با چهلمین روز شهادت شهدای حرم مطهر در آستان حضرت شاهچراغ (ع) نیز برگزار شده است ، در این مراسم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر شاهچراغ برگزار گردید مهمانانی از استان فارس و سراسر کشور حضور داشتند ، این مراسم با حضور مسئولان ارشد استانی، نظامی و انتظامی، شخصیت‌های لشکری و کشوری، تولیت‌ها و روحانیون از سراسر کشور، خانواده‌های شهدا و مردم شهید پرور شیراز ترتیب یافت.

نمایشگاه ویژه شهدای حرم هم در حاشیه این مراسم برگزار گردید در هنگام برگزاری این مراسم موکب‌هایی در داخل و خارج از حرم برپا شد.

توصیف امام جمعه شهید شیراز از زبان امام جمعه شیراز

آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شیراز در توصیف مبارزات و شخصیت علمی شهید دستغیب گفت: شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب با هدف به انحراف کشیدن مسیر انقلاب بود ولی خون این شهید مانع تحریف انقلاب شد.در مورد شهید دستغیب با شخصیتی ملی و از سوی دیگر به دلیل تاثیر ایشان بر جامعه شهر شیراز با شخصیتی شهرستانی مواجه هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: شهید محراب آیت الله دستغیب با آثاری که در زمینه حفظ و ادامه انقلاب اسلامی داشت، شخصیتی ملی به شمار می‌رود. نقش شهید دستغیب در هدایت جریان انقلاب اسلامی در شهرستان شیراز بیشتر معنا می یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: : خداترسی خصوصیت بارز دانشمندان است و نشانه دانشمند بودن شهید دستغیب است؛ باید در ادعای کسانی که مدعی دانشمند بودن هستند ولی از خداوند ترسی ندارد،تردید کرد.

آیت الله دژکام بیان کرد: طبق فرمایشات امام راحل شهید دستغیب عالمی عامل بود و مقامی که او به دست آورد مقام شهادتی است که آرزوی هر مجاهد درگاه خداوند است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: عالم کسی است که حرف و عملش در جامعه اسلامی یکسان باشد و شهید دستغیب از جمله چنین عالمانی بود که در زندگی همان گونه عمل می‌کرد که در منبرها بیان می‌کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/283681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

احتمال قطعی آب شهرک خاوران تبریز

ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد

رقابت بیش از 400 داوطلب آزمون سراسری در بوانات

(ویدئو) اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 6 اردیبهشت

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد

کشف 13 گوسفند قاچاق در خودرو سواری

استان فارس

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نکاتی که خوب است در مورد قلیان کشیدن بدانید

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

ادامه بارش‌های رگباری در فارس تا عصر فردا

دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو 2024 ایران می‌رود

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها