پیام فارس

آخرين مطالب

علت جان باختن نوجوان شیرازی در استخر چه بود؟ گفتگو

علت جان باختن نوجوان شیرازی در استخر چه بود؟
  بزرگنمايي:

 پیام فارس- آرتین حجازی نوجوان 10 ساله ای که به گفته رئیس هیأت نجات غریق فارس، به شنا آشنایی کامل داشته است، دوشنبه 16 آبان‌ماه 1401 به استخر سرپوشیده کوثر شیراز رفته بود اما در هنگام حضور در این استخر به دلیل نبودن درپوش روی دریچه مکش آب که قدرت بالایی دارد، پای وی درون لوله تصفیه، گیر کرد و تلاش‌های وی برای نجات خود بی‌ثمر ماند.
"آرتین" به یک استخر بدون مجوز در یک باغ یا مزرعه کشاورزی نرفته بود که چنین رخداد تلخی قابل تصور باشد، آنچه امروز این واقعه را برای والدین تلخ‌تر کرده است، این است که این رخداد در استخر دارای مجوز که متولیان آن باید نظارت مستمر بر افراد حاضر در استخر داشته باشند، رخ داده است.
در این شرایط، کارشناسان بر این باور هستند که روی باشگاه ها و به ویژه استخرهای شنا باید نظارت بیشتری صورت گیرد تا دوباره شاهد این اتفاق تلخ نباشیم.
آنها می‌گویند: نقش ناجیان و دست‌اندرکاران استخر در این گونه موارد بسیار مهم است و باید آمادگی کامل برای به وجود آمدن این‌گونه حوادث داشته باشند و به طور مستمر، وضعیت استخر را رصد کنند.
از سوی دیگر، به دلیل درجه حرارت آب استخر و وجود کلر در آب، دریچه های مکش و تخلیه آب همواره در معرض تخریب و آسیب هستند از این رو به طور مرتب باید بررسی و تعویض شوند تا اگر شناگری  حتی پایش به دریچه برخورد کرد احتمال شکستن شدن نداشته باشد.

  لوله تصفیه کف استخر درپوش نداشته است
رئیس هیات نجات غریق فارس در گزارش تحقیقاتی خود که نسخه‌ای از آن را در اختیار ایرنا قرار داد، تصریح کرده است: این اتفاق در پارک آبی استخرکوثر واقع درخیابان فرهنگ شهرشیرازدرساعت 15:45 روز دوشنبه 16 آبان ماه رخ داده است. 
محمد ناظری افزود: به محض مشاهده وضعیت کودک، از سوی ناجیان اقدامات نجات انجام گرفته است اما تلاش آنها که 6 نفربودند و با هم وارد آب می شوند بدلیل گیرافتادن پای آرتین حجازی در لوله تصفیه کف محل عمیق استخر که درپوش نداشته نتیجه نداده و ناگزیر شده بودند تاسیسات پمپ مکش را خاموش کنند.

وی اضافه کرد: پس ازاینکه تاسیسات دستگاه مکش خاموش می کنند، ناجیان موفق می شوند مصدوم را از آب خارج  و عملیات احیای تنفسی قلبی نیز انجام گرفت و در نهایت هم آرتین توانست تنفس کند و ضربان داشته باشد و ضمن حرکت دادن بدن، عمل باز و بسته شدن چشم را انجام دهد که پدر وی نیز از نزدیک شاهد عملیات نجات بوده است.

ناظری که دارای سابقه حرفه‌ای بین‌المللی در عرصه نجات غریق است، ادامه داد: مصدوم سپس تحویل اورژانس و ادامه معالجه و رسیدگی بر عهده اورژانس و بیمارستان نمازی محول شد که در این مرحله نیز تعدادی از ناجیان در کنار خانواده مصدوم بودند و در نهایت اقدامات پزشکی نتیجه نداد و آرتین جان خود را از دست داد.
رئیس هیات نجات غریق فارس تاکید کرد: آرتین حجازی شنا را کامل آموزش دیده و می توانسته مساحت زیادی را شنا کند و حتی آمادگی حضور در تیم شنا هم داشته است.

علت جان باختن نوجوان شیرازی در استخر چه بود؟ + فیلم
سرمربی سابق تیم ملی شنا: رعایت دستورالعمل ها می تواند از اینگونه حوادث جلوگیری کرد

مقصران این حادثه تلخ باید مشخص شوند 
استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه باید مقصران این حادثه تلخ باید مشخص شوند در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: اینکه گفته شده پمپ مکش فاقد دریچه بوده است مسئولان استخر باید پاسخگو باشند واز نظر حقوقی هیات نجات غریق مسئولیتی نداشته است.
دکتر اسکندر رحیمی ادامه داد: بر اساس قوانین تعداد ناجیان دریک استخربه طور مرتب باید 6 نفر باشند و این پرسش مطرح می شود که آیا مسایل ایمنی رعایت شده است؟
وی اضافه کرد: باید استخرها مرتب مورد بازرسی کارشناسان امرقرار گیرد و اگر اشکالی وجود داشته باشد آن را بر طرف کنند و سپس اجازه دهند علاقه مندان به شنا وارد آب شوند.       
این استاد دانشگاه تاکید کرد: به نظر می رسد آرتین حجازی بیشتر از 2 دقیقه زیر آب بوده است البته میزان استقامت فرد در زیر آب بستگی به درجه حرارت آب هم دارد چرا که هر چقدر آب سردتر باشد امکان زنده ماندن و امید به نجات شخصی که غرق می شود افزایش می‌یابد.
رحیمی افزود: در اینگونه موارد ابتدا باید به سرعت دستگاه مکش خاموش شود و سپس اقدام به نجات فرد گرفتار شده در دریچه می کردند و اگر سهل انگاری شده است مدیر استخر باید پاسخگو باشد.
وی گفت: برای جلوگیری از تکرار این حادثه تلخ، باید نظارت بیشتری روی استخرها انجام شود زیرا اگر مواردی که قانون آن را وضع کرده رعایت نشود می‌شود استخر را تعطیل کرد.

رعایت دستورالعمل ها می تواند از اینگونه حوادث جلوگیری کرد
سرمربی سابق تیم ملی شنا هم با اظهاراینکه رعایت دستور العمل ها می تواند از این گونه حوادث تلخ جلوگیری نماید در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برای چرایی این اتفاق نیاز به تحقیق و تفحص زیاد دارد.
عباسعلی کشتکار ادامه داد: یک تجربه لذت بخش و سالم از مراجعه به استخر و شنا کردن مستلزم رعایت نکاتی است که می توان با توجه به آن ها ضمن لذت بردن از شنا، اوقات خوبی را برای علاقه مندان به این رشته مفرح فراهم کنیم.

پارک آبی استخر کوثر شیراز بسته شد
همچنین رئیس اداره ورزش و جوانان شیراز اعلام کرد: پارک آبی استخر کوثر شیراز که  16 آبان ماه در آن کودک 10 ساله ای به نام آرتین حجازی جان خود را از دست داد، تا اطلاع بعدی بسته شد.
رحیم خدا جو در حاشیه بازدید از استخر کوثر شیراز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: در مرحله تحقیقات و بازرسی از این اتفاق تلخ هستیم از این رو تا حصول نتیجه کامل از چگونگی این حادثه، پارک آبی استخر کوثر بسته شد و اجازه فعالیت ندارد.
وی اضافه کرد: از محل تاسیسات این استخر هم بازدید کردیم و دریچه ای که پس از شکسته شدن از کف استخر در لوله های مربوطه گیر کرده بود را برای تحقیقات بیشتر صورت جلسه کردیم.
خداجو ضمن اظهار تاسف و عرض تسلیت به خانواده زنده یاد آرتین حجازی اضافه کرد: برای جلوگیری از اینکه دیگر شاهد قربانی شدن آرتین‌های دیگر نباشیم پس از تحقیقات بیشتر به مردم اعلام خواهیم کرد که چه کسانی مقصر این حادثه تلخ بوده اند.

خبرنگار ایرنا که قصد داشت با احسان اشکبوس مدیر عامل مجموعه استخر کوثر شیراز مصاحبه کند اما او اعلام کرد: در این رابطه بیانیه‌ای صادر کرده ایم اما رئیس اداره ورزش و جوانان شیراز گفته است تا زمانی که نتیجه تحقیقات مشخص نشده از انتشار بیانیه خودداری کنید. 

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/281810/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

اگر این علائم را در چشم دارید نگران باشید

این ادویه پیری را شکست می‌دهد

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو : خجالت بکش

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

‌پروژه خط اختصاصی برق شهرک صنعتی فراشبند تکمیل می‌شود

تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی

برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

‌ بهره‌برداری از 36 پروژه عمرانی سلامت‌محور در فارس

‌ تعیین تکلیف 728 هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس

مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد

پیام تحقیرآمیز اسیر اسرائیلی برای نتانیاهو: خجالت بکش

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

اجرای ٢٠ پروژه عمرانی-زیرساختی منطقه ویژه لامرد در سال ١4٠٢

شکسته شدن 2 سد خاکی/ سیلاب در حاجی آباد زیرکوه جاری شد + عکس

تداوم بارش‌های رگباری در این استان‌ها؛ کوهنوردی ممنوع!

رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان

اعلام زمان و مکان بررسی مدارک آزمون استخدامی آموزگاری در فارس

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز

شهرستان مهر میزبان شاعران

از بزرگترین پارک آبی کشور در شهر شیراز چه می‌دانید؟

گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود

وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

خدمت‌رسانی گروه‌های جهادگر بسیج در پی آبگرفتگی مناطق شیراز

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز 6 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار