پیام فارس

آخرين مطالب

راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست مقالات

راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست
  بزرگنمايي:

پیام فارس -
درحالی که جهان به سمت انواع وسایل حمل و نقل جدید از جمله تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی می رود، 15 سال است که بوشهری ها منتظرند تا این استان به خط ریلی متصل شود؛ مسئولان آمدند و رفتند اما قطار به بوشهر نرسید.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به گفته کارشناسان اگر عزمی راسخ برای پیگیری این مطالبه دیرینه مردم بوشهر نباشد، با این روند 100 سال برای تکمیل پروژه راه آهن بوشهر باید انتظار کشید.
 
راه آهن شیراز - بوشهر با 450 کیلومتر طول در 11 قطعه تعریف شده است؛ از این 11 قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول 100 کیلومتر، 50 درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه 11 که به بوشهر متصل می شود، به طول 40 کیلومتر حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول 25 کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر 5.5 کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد. این قطعه از پروژه، 10 تونل و 9 دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این 25 کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
مشکل پروژه به صورت ریشه ای حل شود احمد محمدی زاده ، استاندار بوشهر بهمن 1400 گفته بود که این پروژه فقط 8.5 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این روند تکمیل نمی شود و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مشکل پروژه به صورت ریشه ای حل شود.
وی در مورد وضعیت راه آهن بوشهر - شیراز عنوان کرده بود که دو پیمانکار در استان بوشهر و استان فارس مشغول به کار هستند. پیمانکار بخش راه آهن در استان بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
استاندار بوشهر همچنین گفته بود که در استان بوشهر 200 میلیون دلار و در استان فارس نیز 200 میلیون دلار تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که ساز و کار طولانی دارد و تلاش داریم که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
برداشت از صندوق توسعه ملی در طول سال های اخیر کارشناسان بر اولویت دهی به پروژه های عمرانی تاکید کرده اند؛ در همین راستا رهبر انقلاب نیز بارها نسبت به سرعت دهی ساخت و تکمیل خطوط ریلی کشور تاکید کرده اند. آخرین تاکید ایشان در سخنرانی 11 آبان سال جاری ایشان بود، که فرمودند: «کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما می توانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما می توانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم.
البتّه احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمی شود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددل ها را با شما جوان ها باید بکنیم ــ مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد اما بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه ی رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری 11 شهریور سال جاری در خطبه های نماز جمعه از دستور مقام معظم رهبری دستور برای برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین مالی خط ریلی بوشهر خبر داد و قرار شد که بودجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند. 
استاندار بوشهر، 12 آبان سال جاری در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان بوشهر با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، اظهار کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و ساز و کار تحقق و اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در مصوبات تهاتر نفت برای خط ریلی راه آهن شیراز، عسلویه ، بوشهر تدوین شود.
راه آهن بوشهر همچنان لنگ اعتبار در حالی که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر این پروژه در دستور کار قرار گرفت و از محل تهاتر نفت، 200 میلیون دلار برای آن مصوب شد اما همچنان عزمی برای جذب اعتبارات وجود ندارد تا جایی که محمدهادی رستمیان، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر 19 آبان گفت: با توجه به انتخاب پیمانکار اجرای 2 قطعه از راه آهن بوشهر - شیراز، این پروژه منتظر تامین اعتبار است.
وی طول این پروژه را 437 کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: 125 کیلومتر آن در استان بوشهر و بقیه در استان فارس ساخته می شود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قطعه ها را 900 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح شامل 10 قطعه است که از این شمار اکنون 2 قطعه فعال و پیمانکار 2 قطعه 21 و 9 کیلومتری در مسیر اهرم به فراشبند اکنون مشخص شده است.
وی افزود: 2 قطعه دیگر نیز در مرحله مناقصه قرار دارد که از سوی شرکت زیرساخت و توسعه راه ها انجام می شود.
راه آهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست! طرح راه آهن بوشهر-شیراز برای تکمیل نیازمند بیش از 40 هزار میلیارد تومان اعتبار است و اگر چه این پروژه بوشهر و عسلویه را به خط ریلی سراسری متصل می کند، و توجیه اقتصادی دارد اما گویا این پروژه در اولویت مسئولان نیست!

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/281798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استقبال ترامپ از تصمیم حماس برای آزادی اسیر آمریکایی

دلیل اینکه ترامپ نمیتواند نام خلیج فارس را عوض کند

شیراز یک‌صدا فریاد می‌زند: برگشتیم!

آزادی گروگان‌ اهل رودبار جنوب پس از ٨٠ روز در پاکستان

افتتاح تقاطع جام جم در شیراز؛ گشایش یک گره 16 ساله شهری

تلویزیون العربی: حماس اسیر آمریکایی‌اسرائیلی را آزاد می‌کند

بهبود وضعیت معلمان و ارتقای کیفی آموزش و پرورش در اولویت است

غدیر؛ تجلی عدالت و امید به هدایت الهی

عملیات ویژه ارتش در خلیج فارس/ حمله بعثی ها به کشتی های تجاری و نفتکش های ایرانی چطور خنثی شد؟

پرونده امیر تتلو ابعاد جدیدی گرفت: افشاگری از علت اصلی بازگشت خواننده پرحاشیه به ایران! (ویدیو)

اسیر دو تابعیتی آمریکایی اسرائیلی را آزاد می‌کنیم

بیانیه حماس درباره آزادی اسیر آمریکایی-صهیونیستی

رواق اهل قلم با حضور نویسندگان حوزوی برگزار می‌شود

هوش مصنوعی؛ ابزاری نوین برای انتقال فرهنگ ایثار

تقدیر آیت الله اعرافی از رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و برگزارکنندگان همایش سده

بازدید رئیس کل دادگستری فارس از مجتمع آلومینیوم جنوب

تیم امید فولاد خوزستان قهرمان لیگ برتر شد

حماس از آزادی قریب‌الوقوع اسیر اسرائیلی-آمریکایی خبر داد

قهرمانی یزدانی در تور جهانی تنیس خلیج فارس

خاموشی‌های هفتگی شیراز اعلام می‌شود+ جدول

معامله 1.3 میلیون تن محصول در بورس کالای ایران

حماس: اسیر صهیونیست – آمریکایی را آزاد خواهیم کرد

«حامد راحت» سرپرست فولاد غدیر نی‌ریز شد

فینال مسابقات تور جهانی تنیس خلیج فارس

بازخوانی سیاست‌ مسکو در هشتادمین سالگرد پیروزی شوروی

چرا ترامپ هم نمی‌تواند نام خلیج فارس را تغییر دهد؟

ایران به کشورهای منطقه یادآوری می‌کند که هرگونه جنگ دامن‌گیر کل منطقه می‌شود

بسته دیپلماتیک هوشمند ایران

توقیف کارزارهای اعتراض به پیامک حجاب

بازی انتحاری «شی»

اندیشکده کارنگی: عقب‌نشینی آمریکا از نظم بین‌المللی، با اهداف ایران هم‌راستاست

ماجرای پیشنهاد متفاوت آمریکا به حماس

پک‌های آرایشی در پوشش اسباب‌بازی؛ تهدید جدی برای سلامت کودکان

همه نهادها مشمول اعمال فوق‌العاده خاص حقوق شدند

وقتی اتلاف برق معادل 408 میلیون بشکه نفت دیده نمی‌شود اما کولر مردم را مقصر می‌دانند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: جرایمی از جنس جرایم سازمان‌یافته در بانک آینده وجود دارد

پیش بینی قیمت دلار 22 اردیبهشت 1404؛ چشمک مذاکرات به بازار ارز

آیا می‌شود از انرژی هسته‌ای صرف نظر کرد؟

افزایش عجیب قیمت آب معدنی؛ یک لیتر آب چند برابر قیمت بنزین شد؟

چه‌کسی دستور ممنوعیت واردات آیفون لوکس آمریکایی را دور زد؟

بازگشت مرسدس بنز به ایران؛ چهار سواری محبوب در یک قدمی بازار

آیا ال.جی و سامسونگ به ایران بازمی‌گردند؟

94 پروژه عمرانی شهرداری شیراز به ارزش 75 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید

شرایط فروش محصولات تجاری گروه بهمن با تسهیلات لیزینگی

ناشر لبنانی: «خلیج‌فارس» یک نام رسمی بین‌المللی است

دکتر محمدحسن اسدی؛ شهرداری که ورزش را با مدیریت گره زد

ترامپ به دنبال جذب یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری عربستان است

الزام به فارسی صحبت کردن ناو آمریکایی توسط نیروهای ایرانی : در خلیج فارس باید فارسی صحبت کنید + فیلم

5 کشته در تصادف هولناک دلفان

درِ «باغ اوتیسم»به روی مبتلایان در شیراز باز شد