پیام فارس

آخرين مطالب

واکنش ایران به اظهارات سخیف الهام علی اف/ تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران/ سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به تهران/ نشست وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس در ریاض سياسي

واکنش ایران به اظهارات سخیف الهام علی اف/ تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران/ سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به تهران/ نشست وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
  بزرگنمايي:

پیام فارس - بین الملل تابناک : واکنش ایران به اظهارات سخیف الهام علی اف، تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران، سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به تهران، نشست وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس در ریاض و گفت وگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و قطر از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
واکنش ایران به اظهارات سخیف الهام علی اف
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (سه شنبه) 17 آبان ماه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان اظهار داشت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار بوده و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه قره باغ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تاکید کرده و از این رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.
کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دو جانبه و چند جانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته و به سوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام برمی‌دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، یادآور شد: اما دلایل نگرانی آنها از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه ریزی شده خواند که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذیربط رسیده است.
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در مراسم روز پیروزی این کشور عنوان کرد: برگزاری رزمایش‌ها در مرز جمهوری آذربایجان موجب ترس باکو نخواهد شد.

پیام فارس

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان بار دیگر تاکید کرد: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه‌ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجددا آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل مسائل باقیمانده بین دو همسایه شمالی، در قالب‌های دو جانبه، سه جانبه و ابتکار منطقه‌ای 6 جانبه در تهران اعلام می‌کند.
تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه (18 آبان/ 9 نوامبر) اعلام کرد وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.
این بیانیه یادآوری کرده رئیس‌جمهور وقت آمریکا در تاریخ 14 نوامبر 1979 با صدور فرمان اجرایی شماره 12170 در قبال ایران وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

پیام فارس

در ادامه این بیانیه آمده است: «روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و روند اجرای توافقات مورخ 19 ژانویه 1981 با این کشور ادامه دارند. به این دلیل، وضعیت اضطرار ملی اعلام‌شده در تاریخ 14 نوامبر 1979 و تدابیر اتخاذشده در آن روز برای رسیدگی به آن وضعیت اضطراری باید تا بعد از 14 نوامبر 2022 ادامه پیدا کند.»
کاخ سفید در این بیانیه تأکید کرده وضعیت اضطراری فعلی که به موجب فرمان اجرایی شماره 12170 علیه ایران اعمال شده با وضعیت اضطراری دیگری که ذیل فرمان شماره 12957 و از تاریخ 15 مارس 1995 اعمال شده تفاوت دارد. بنابراین، اقدام جدید کاخ سفید با تمدید وضعیت اضطراری که 3 مارس 2022 (12 اسفند 1400) اعلام شد متفاوت است.
«جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا فرمان اجرایی شماره 12170 را روز 14 نوامبر 1979، ده روز بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران صادر کرد. این فرمان خواستار توقیف دارایی‌های حکومت ایران در خاک آمریکا است.
دیگر فرمان اجرایی (شماره 12957) از 15 مارس 1995 توسط دولت «بیل کلینتون» برای منع برخی معاملات مربوط به توسعه نفتی ایران صادر شد.
سفر دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه به تهران
دبیر شورای امنیت ملی روسیه با دعوت رسمی دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد تهران شد.
«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه با دعوت رسمی دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه شب وارد تهران شد.

پیام فارس

دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه در این سفر علاوه بر ملاقات با همتای ایرانی خود با مقامات بلندپایه سیاسی و اقتصادی کشورمان درباره توسعه و گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دیدار و گفتگو خواهد کرد.
مسئولان بخش‌هایی از دستگاه‌های اقتصادی روسیه، نیکولای پاتروشف را در این سفر همراهی می‌کنند.
نشست وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
وزرای دفاع شورای همکاری خلیج فارس روز سه‌شنبه در نوزدهمین دور نشست شورای دفاع مشترک در ریاض شرکت کرده و تقویت روند همکاری نظامی و پاره‌ای از موضوعات اقدام نظامی مشترک را بررسی کردند.
«خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی و وزرای دفاع دیگر کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس، «نایف بن فلاح الحجرف» دبیر کل این شورا و «عید بن عواض الشلوی» رئیس فرماندهی نظامی یکپارچه شورا در این نشست شرکت داشتند.

پیام فارس

بن سلمان در سخنانی بر تلاش شورای همکاری خلیج فارس برای ارتقای سطح نیروهای مسلح به منظور مقابله با خطرات و تهدیدات، تحقق امنیت و ثبات در منطقه و حمایت از منافع ملی و منابع اقتصادی تأکید کرد.
بنابر گزارش وبگاه «الخلیج اونلاین»، «عبدالله علی العبد الله» وزیر دفاع کویت تأکید کرد که شرایط استثنائی و حوادث منطقه‌ای و جهانی، نهایت آمادگی نیروهای مسلح کشورهای عضو شورای همکاری را ایجاب می‌کند.
وی بر ضرورت تداوم همکاری و هماهنگی بین نیروهای مسلح کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای تضمین وحدت و سلامت ارضی این کشورها و حمایت از آن در برابر هر گونه تهدید و تجاوزات خارجی تأکید کرد.
گفت وگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و قطر
منابع خبری سه‌شنبه شب از گفت وگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و قطر درباره همکاری‌های دوجانبه و تحولات منطقه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا تلفنی با «خالد بن محمد العطیه» همتای قطری خود گفت‌ وگو کرد.

پیام فارس

بر اساس این گزارش دو طرف درباره همکاری نظامی دو جانبه و راهکارهای گسترش و تقویت این روابط و نیز آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفت وگو کردند.
جزئیات بیشتری از گفت وگوی تلفنی وزیران دفاع آمریکا و قطر منتشر نشده است.
حدود دو هفته پیش نیز «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر با «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام در دوحه دیدار و گفت وگو کرده بود.
همچنین اوایل ماه اکتبر نیز «سالم بن حمد النابت» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قطر با ژنرال «برادلی کوپر» فرمانده نیروهایی دریایی در فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا دیدار کرده بود.
حدود 13 هزار نظامی آمریکایی که بیشتر آن‌ها از نیروی هوایی هستند، در پایگاه العدید در فاصله 30 کیلومتری جنوب غربی دوحه استقرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/281568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون!

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

واژگونی پژو در فارس 3 کشته در پی داشت

3 کشته در اثر واژگونی پژو در فارس

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس

باران و سیل در شهر خور

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

رزمایش واکسیناسیون 250 هزار راس دام در استان فارس برگزار شد

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دمنوش‌های شفابخشی که بی‌حالی و رخوت بهار را از بدن دور می‌کند

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

آسمانی شدن مادر شهید عباسی در کازرون

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

سرماخوردگی و آنفولانزا را با روغن پونه کوهی درمان کنید

5 باور غلط درباره ضدآفتاب که فکرش را نمی‌کردید!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

ماجرای تجمع اعتراضی در مقابل فرمانداری بندرعباس/ روایت خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

اوقات شرعی فردا پنجم اردیبهشت در شیراز

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

رفع تصرف 70 هکتار از زمین‌های ملی در استهبان

چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می شود؟

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده