پیام فارس

آخرين مطالب

پشت‌پرده تراکنش‌های صوری برخی نانوایی‌ها در فارس گفتگو

پشت‌پرده تراکنش‌های صوری برخی نانوایی‌ها در فارس
  بزرگنمايي:

پیام فارس -  انجام تراکنش های غیرواقعی در برخی نانوایی‌های سطح استان فارس و کلانشهر شیراز به امری طبیعی تبدیل شده به نحوی که بسیاری از شهروندان این استان و شیراز نیز با این قضیه در ماه‌های اخیر روبه‌رو شده‌اند.
برخی نانوایی‌ها در استان فارس برای بهره‌مندی از 15 درصد یارانه دولتی،اقدام به ایجاد تراکنش‌های صوری در کارتخوان‌های خود می کنند.
 
بررسی ها و بازدید های سرزده بازرسی کل استان فارس نیز حاکی از تخلفات مالی در برخی نانوایی‌های فارس است و آن گونه که بررسی بازرسان نشان می دهد برخی نانوایان با تراکنش‌های ساختگی در کارتخوان‌های هوشمند خود، میزان فروش نان را بسیار بیش از واقعیت نشان می دهند تا بدین طریق از پاداش 15درصدی یارانه دولتی به ازای فروش نان بهره‌مند شوند.
برآوردها حاکی است از مجموع کل تراکنش‌های دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های یاد شده، در مواردی بیش از 70 درصد آن، غیرواقعی و صوری بوده و دهها میلیارد ریال سود مازاد را عاید نانوایی‌های متخلف کرده است.
طبق بررسی‌های صورت گرفته در طرح هوشمندسازی عرضه نان در ماه‌های خرداد و تیر امسال مجموع تراکنش‌های کارتخوان‌های هوشمند نصب شده در 42 نانوایی متخلف 342 میلیارد ریال بوده این در حالی است که احتمالا بیش از 255 میلیارد ریال آن یعنی بالغ بر 70درصد تراکنش ها، ساختگی و صوری بوده و در ازای این میزان تراکنش، نانی عرضه نشده است.
با احتساب پرداخت 15درصد یارانه دولتی در قالب پاداش، نانوایی‌های متخلف از محل این تراکنش‌های ساختگی حدود 37 میلیارد ریال سود نامتعارف را نصیب خود کرده و هزینه‌های دولت را بالا برده‌اند.

پیام فارس

نخورده نان، کشیده کارت
یکی از شهروندان شیرازی در این باره به خبرنگار گفت: بارها در مراجعه به نانوایی‌های سطح شهر شیراز مشاهده کرده‌ام که مسئول دریافت کننده پول بین فرایند فروش نان به مشتری‌های واقعی چندین مرتبه نیز کارتی از جیب یا دخل بیرون آورده و با آن اقدام به خرید نان و کشیدن کارت می‌کند در حالی که در واقع نانی نفروخته و تنها تراکنش آن را بصورت صوری انجام داده است.
قربان رضاپور افزود: کشیدن کارت صوری در ماه‌های اخیر در بین بعضی نانوایی‌های شیراز به امری مرسوم تبدیل شده به نحوی که آنها از این کار پیش چشم مشتری‌ها هم ابایی ندارند و این کار را انجام می دهند به نحوی که من بارها شاهد این ماجرا بوده‌ام.
کنجدی برای نانوا نون شد
فرماندار شهرستان شیراز در گفت و گو با خبرنگار  بیان کرد: سیاست‌گذاری در حوزه آرد و نان کشور بصورت متمرکز در سطح کشور انجام می‌شود.
لطف الله شیبانی افزود: تمام نانوایی های استان فارس به کارتخوان های جدید مجهز شده است.
وی در ادامه به وجود ایرادی در دستگاه‌های کارتخوان جدید نانوایی‌ها اشاره کرد و گفت: در این دستگاه‌ها پلاستیک و نان دیده شده اما نان کنجدی که قیمت آن با نان ساده تفاوت دارد دیده نشده است.
فرماندار شیراز اظهار داشت: نان سنگک ساده در شیراز 2 هزار تومان و نان کنجدی حدود سه هزار و 500 تومان است،نانوایی ها نان کنجدی باید عرضه کنند ولی نرخ آن در دستگاه‌های کارتخوان جدید مشخص نشده است.
وی عنوان کرد: نانوایی ها مجبور به این هستند که در مواقع عرضه نان کنجدی بهای آن را با افزایش تعداد نان دریافت کنند.
شیبانی عنوان کرد: به دلیل ناهمخوانی نرخ نان کنجدی با ساده و عدم پیش بینی آن در دستگاه‌های کارتخوان جدید، در این شرایط اغلب مشتری متضرر می‌شود که باید بهای بیشتری پرداخت کند و در مقابل نیز بعنوان مثال نانوایی که 10 نان فروخته اما یارانه 18 نان را دریافت می کند.
تداوم بهره‌مندی اتباع بیگانه از یارانه نان
وی در ادامه به وجود اتباع بیگانه در صف نانوایی ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اتباع مجاز و غیرمجاز خارجی در سطح این استان و شیراز وجود دارد که از سهمیه نان بهره می برند و به دلیل اینکه کارت بانکی ندارند نمی توان مشخص کرد که چه سهمیه ای برای این قشر مصرف می شود.
فرماندار شیراز بیان کرد: جمعیت قابل توجهی از اتباع بیگانه در استان فارس و کلانشهر شیراز زندگی می کنند و از سهمیه نان نیز بهرمند هستند.
پاداش 15 پرصدی وسوسه انگیز است
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: در پی اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری 15 درصد پاداش فروش نان برای نانوایی‌ها در نظر گرفته شده است.
مهدی جمالی افزود: بررسی فرآیند پاداش دهی به نانوایی‌ها از فروش نان از طریق دستگاه‌های کارت خوانی که در ماه های اخیر در نانوایی ها نصب شده انجام می شود.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایی مکلف شده برابر مصوبات کارگروه ملی گندم، آرد و نان کشور در رابطه با مردمی سازی یارانه ها،سامانه ای را برای عرضه نان طراحی کند که این اقدام انجام شده و از ششم خرداد 1401 کار نصب دستگاه‌های کارتخوان جدید در نانوایی‌ها آغاز شد و فارس استان سوم بود که نسبت به این کار اقدام کرد.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس اضافه کرد: دولت برای تشویق نانوایی ها برای استفاده از کارتخوان‌های جدید و برای جبران بخشی از هزینه‌های واحدهای نانوایی اقدام به تعیین 15 درصد پاداش و یارانه کرده است.
وی اعلام کرد: در پی این اقدام و اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها مشخص شد که بعضی از تراکنش‌های نانوایی‌ها انحراف دارد و واقعی نیست که این انحراف به دلیل کسب سود بیشتر و استفاده از مزایای پاداش پیش بینی شده رخ داده است.
جدایی سامانه‌ها،زمینه ساز فساد
جمالی با بیان اینکه در پی بروز برخی تخلفات کارگروه رصد و پایش در سطح استان ها متشکل از تمام دستگاه های متولی تشکیل شده،گفت: اشکال سیستم این اقدام این است که سامانه وزارت اقتصاد به سیستم سهمیه آرد نانوایی ها متصل نیست.
وی توضیح داد: با انجام بررسی و با درنظر گرفتن سهمیه آرد نانوایی ها می توان میزان فروش نان هر واحد نانوایی را روزانه رصد کرد و سقفی برای پاداش روزانه هر واحد در نظر گرفت.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس افزود: سامانه وزارت اقتصاد و دارایی به سامانه یکپارچه مدیریت آرد متصل نیست و همین ایراد باعث بروز انحراف در تراکنش های نانوایی ها است.
کارگروه رصد و پایش دست به کار شده
وی عنوان کرد: از 18 مردادماه 1401 کارگروه رصد و پایش ایجاد شد تا با احصاء تراکنش‌های مشکوک تخلفات شناسایی شود و در پی این رخداد میزان تراکنش‌های جعلی کاهش پیدا کرد.
جمالی اظهار داشت: در حال حاضر نیز سقف پرداخت پاداش به نانوایی ها بصورت روزانه 600 هزار تومان تعیین شده است و بیش از این میزان در روز پرداخت نمی شود.
اتصال 2 سامانه، راه‌حل جلوگیری از انحراف تراکنش‌ها
وی در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه در حال حاضر نرخ نان کنجدی در کارتخوان ها دیده نشده و نانوایی ها برای دریافت مابه تفاوت اقدام به افزایش تعداد نان در دستگاه های کارتخوان می‌کنند،گفت: این اشکال نیز وجود دارد و تا زمانی که سامانه وزارت اقتصاد به سامانه یکپارچه سهمیه آرد متصل نشود امکان به صفر رساندن تخلفات وجود ندارد هرچند که در حال حاضر کارگروه رصد و پایش این انحرافات را بررسی می کند و به متخلفین با ارسال پیامک و تماس اخطارهای لازم داده می‌شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس توضیح داد: در حال حاضر تخلفات به صورت دستی و با تلاش کارگروه رصد و پایش کنترل می‌شود که احتمال خطا در این فرآیند وجود دارد اما اگر سامانه وزارت اقتصاد و دارایی به سامانه توزیع آرد در کشور متصل شود کار نظارت بر توزیع نان بصورت سیستمی انجام خواهد شد و با این روش می‌توان میزان تخلفات را به صفر کاهش داد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر برخی افراد بصورت نقدی اقدام به پرداخت هزینه نان می‌کنند و در این شرایط نانوا برای بهرمندی از پاداش و همچنین عدم کاهش سهمیه آرد اقدام به تراکنش با کارت‌های دیگر می‌کند.
جمالی با تاکید بر اینکه سهمیه آرد هیچ نانوایی در سال جاری کاهش پیدا نکرده است،گفت: تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر تعیین سهمیه آرد بر مبنای فروش نان نیز به این اداره کل ارجاع نشده است.
عملکرد 502 نانوایی فارس بصورت دقیق بررسی شد/مابقی نانوایی‌ها ظرف سه ماه آینده
رییس منطقه سه سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در پی بررسی‌ و بازرسی‌ از نانوایی‌های این استان تاکنون تراکنش‌های 502 واحد بصورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته است.
کاظم اکرمی افزود: در پی این بررسی‌ها مشخص شده که بیش از 100 نانوایی مرتکب جرم شده اند که 42 مورد آن به دادسرای شیراز ارجاع داده شده است که پرونده این واحدها در شعبه 15 در حال بررسی است و مابقی نیز به ترتیب به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.
وی بررسی دقیق به نحوی رسیدگی عادلانه را مدنظر سازمان بازرسی دانست و گفت: اسامی مالکین این نانوایی‌ها به دستگاه قضایی اعلام شده اما ممکن است که واحد به فردی دیگر اجاره داده شده و جرم توسط مستاجر انجام گرفته باشد که باید دستگاه قضایی و سازمان بررسی دقیق به این موضوع رسیدگی کنند.
تراکنش صوری نانواها، تحصیل مال از طریق نامشروع است
رییس منطقه سه سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس مجازات‌های پیش بینی شده در قانون را برای این نوع اقدامات سنگین و بازدارنده دانست و افزود: نانوایی هایی که در تراکنش ها تخلف کرده باشند تحصیل مال از طریق نامشروع کرده و مجازات آن در قانون سنگین است.
وی ادامه داد: مردم می توانند گزارش تخلف نانوایی ها را یا به سازمان بازرسی استان واقع در خیابان شهید آقایی شیراز، یا دادسرای محل زندگی یا اداره غله استان اعلام کنند تا برخورد با خاطیان سریعا انجام شود.
فرار هرگز...
وی با بیان اینکه کسانی که مرتکب جرم در این زمینه شوند مطمعن باشند که امکان فرار نیست و قطعا موضوع در آینده نزدیک پیگیری خواهد شد،گفت: در حال حاضر از طریق بانک عامل و دستگاه های اجرایی رصد و پایش فعالیت نانوایی های استان در حال انجام است اما اتصال سیستم وزارت اقتصاد با سامانه تخصیص آرد کار کنترل را تسهیل خواهد کرد.
هشدار نهایی به نانواهای متخلف فارس
رییس منطقه سه سازمان بازرسی و بازرس کل استان فارس اعلام کرد: از طرف این سازمان و دادگستری استان فارس می‌گویم که کسانیکه مرتکب جرم شوند امکان فرار نیست و قطعا تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: تا 17 آبان ماه 1401 عملکرد 502 واحد نانوایی در سطح استان فارس بررسی شده است و قطعا ظرف 2 الی 3 ماه آینده عملکرد تمام نانوایی های استان در زمینه تخلف احتمالی حاصل از تراکنش جعلی بررسی خواهد شد.
وی اضافه کرد: بعضی متخلفین حتی تصور رصد دقیق این مساله را نمی کردند در حالی که میزان آرد تخصیصی هر واحد به تفکیک مشخص شده و کارشناسی دقیق در این زمینه در حال انجام است.
اکرمی اعلام کرد: بعضی از نانوایی های متخلف نیز بصورت خودجوش هزینه پاداش اضافه‌ای که دریافت کرده بودند را برگردانده‌اند که در مجازات آنها تاثیر داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/281560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

بهترین زمان برای تولد نوزاد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران

آبگرفتگی خیابان‌های شیراز در پی بارش شدید باران (فیلم)

بارش باران و آب گرفتگی معابر در شیراز

سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد

حق امضا از خطیر گرفته شد؟!

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

در حاشیه خبرهای فارس ؛ دریافت تعرفه های سنگین برخی پزشکان

وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس

ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق

«فاطمه» اسم رمز صبوری در غزه؛ وقتی مقاومت شیعه و سنی را همدل کرد

فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است

شبکه‌ای واحد برای کمک‌های خیرین ایجاد شود

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

بررسی راه‌های توسعه همکاری علوم پزشکی شیراز با دانشگاه پزشکی تاجیکستان

سیلاب در خیابان‌های شیراز و غافلگیری مردم + فیلم

رشد 107 درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس

یادداشت تفاهم امنیتی بین ایران و روسیه امضا شد

رزمایش طرح سپاس با همکاری تیپ 55 هوابرد برگزار شد

‌ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای بیش از 800 نفر از نیرو‌های پیمانکاری شرکت برق فارس

رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

مدت زمان عمل لازک چشم

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

راه اندازی خط جدید صدرا تا فلکه اطلسی شیراز

گزارش خبرگزاری مهر رتبه دوم جشنواره آب و رسانه را کسب کرد

رئیس دیوان عالی کشور: حکم پرونده قضایی هشت مهر زاهدان صادر شده است

پیش‌کنگره  15000 شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود

تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری فارس

اعطای گواهینامه بین المللی فرودگاهی به فرودگاه شیراز

پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو +فیلم

پیام اسیر اسرائیلی به نتانیاهو ؛ خجالت بکش!

پیش کنگره یادواره 15 هزار شهید استان فارس در کازرون برگزار می‌شود

معارفه رئیس جدید دادگستری شهرستان کازرون

سرعت رسیدگی به پرونده 8 مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، 4 اردیبهشت

ببینید | پیام اسیر صهیونیست به نتانیاهو