پیام فارس

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

عطاری‌هایی که وارد طبابت می‌شوند/ مردم به تبلیغات توجه نکنند علمي

عطاری‌هایی که وارد طبابت می‌شوند/ مردم به تبلیغات توجه نکنند
  بزرگنمايي:

پیام فارس - جهرم- برخی از عطاری‌ها با فروش داروهای ترکیبی، به حوزه طبابت وارد می‌شوند که در تخصص علمی آن‌ها نیست از این رو باید مردم به تبلیغات توجهی نکرده و داروها را از داروخانه تهیه کنند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: عطاری‌ها از دیرباز به عنوان مراکز عرضه و فروش گیاهان دارویی در میان مردم مطرح بوده اند و معمولاً افرادی که به استفاده از گیاهان دارویی رغبت بیشتری دارند، برای تهیه گیاهان دارویی مورد نیاز خود غالباً به عطاری‌ها مراجعه می‌کنند.
در این میان این نکته را نباید از ذهن دور کرد که آیا عطاری‌ها مجاز به تجویز و یا فروش داروهای گیاهی که از ترکیب چندین گیاه دارویی فرمولاسیون می‌شوند و به وجود می‌آید، هستند؟
عرضه قاچاق محصولاتی همچون مکمل‌ها حاوی ترکیبات آمفتامین و شیشه هستند که سبب اعتیاد مصرف کنندگان و ایجاد عوارض جانبی شدید می‌شود.
فروش دارو اعم از گیاهی و شیمیایی در عطاری تخلف محسوب می‌شود و تنها مکان مجاز و قانونی برای خرید داروها و مکمل‌ها داروخانه‌ها هستند.
عطاری‌ها تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی سالم و بهداشتی و بدون تغییر شکل هستند و داروهای گیاهی، شیمیایی و مکمل‌های دارویی باید در داروخانه‌های مجاز و زیر نظر پزشک داروساز عرضه شوند.
تخلف عطاری‌ها در تولید و فروش کرم‌ها و داروهای ترکیبی
معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: طبق قوانین وزارت بهداشت عطاری‌ها تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی به صورت فرآوری نشده، روغن‌های گیاهی دارای مجوز از وزارت بهداشت، ادویه جات، و عرقیات هستند.
ابوالفضل نیکوسیر با اشاره به بازدید از 75 واحد صنفی عطاری در سه ماه اول سال جاری در شهرستان جهرم گفت: در بازدیدهای صورت گرفته 5 عطاری به دلیل تخلف، اخطار کتبی دریافت کرده اند که بیشترین علت آن، عرضه محصولات غیر مجاز نظیر شامپوها، کرم‌ها و داروهای دست ساز ترکیبی بوده است.

پیام فارس


وی افزود: کرم‌های دست ساز جمع آوری شده بیشتر به عنوان برطرف کننده تیرگی و لک پوست و کک و مک معرفی می شده که همگی غیر مجاز و استعمال آن مضر بوده است.
نیکوسیر بیان کرد: همین طور فروش شامپوهای غیر مجاز جهت تقویت موی سر از دیگر محصولاتی بود که جمع آوری و پرونده‌های تخلف این چند عطاری به مراجع قضائی ارجاع داده شده است.
فروش دارو در عطاری‌ها جرم است
مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز به خبرنگار مهر گفت: ساخت و ترکیب هر گونه داروی گیاهی به صورت پودر، شربت، قرص، پماد، کپسول و.... در عطاری‌ها ممنوع است.
افروز جعفرنیا بیان کرد: عرضه و تبلیغ داروهای شیمیایی و گیاهی با عنوان داروهای ترک اعتیاد، خواب آور، اعصاب و روان، داروهای چاقی و لاغری در عطاری‌ها ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: بسیاری از داروهای لاغری که از طریق برخی از آرایشگاه‌های زنانه، عطاری‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مکمل فروشی‌ها معرفی می‌شوند، قاچاق، تقلبی و دست ساز بوده و حاوی مواد مخدر (ترکیبات آمفتامین و شیشه) هستند و سبب اعتیاد مصرف کنندگان وایجاد عوارض جانبی شدید می‌شوند. همچنین داروهای غیر مجاز چاقی دارای کورتون و بسیار مضر هستند و چاقی کاذب برای فرد ایجاد می‌کند.
مردم به تبلیغات ماهواره‌ای توجه نکنند
به گفته جعفرنیا مردم هرگز به تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی مکمل‌های لاغری و چاقی توجه نکنند؛ داروهایی که از طریق ماهواره تبلیغ می‌شوند، کیفیت و استانداردهای لازم را ندارند، چون اگر داشتند در داخل کشور می‌توانستند ثبت شوند.
مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به اینکه تنها مکان مجاز به عرضه این گونه اقلام داروخانه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: معمولاً ترکیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مکمل‌های غذایی غیر مجاز، با ترکیبات داخل قوطی تطابق ندارد و حاوی مواد شیمیایی و یا هورمون‌هایی هستند که عوارض جانبی به دنبال خواهد داشت.

پیام فارس


وی با اشاره به اینکه دقت و توجه به مشخصات برچسب در هنگام خرید اقلام دارویی و بهداشتی، گامی مؤثر در جلوگیری از قاچاق کالا و اطمینان خاطر از سلامت فرآورده است، تصریح کرد: افراد می‌توانند پس از خرید محصول، با مخدوش کردن لایه رویی قسمت مربوط به کد 16 رقمی را با توجه به اطلاعات روی برچسب کنترل اصالت، از طریق سامانه پیامکی 20008822، تلفن گویا 6185_021 یا مراجعه به آدرس سایت www.ttac.ir نسبت به تائید اصالت محصول خریداری شده اقدام کنند.
جعفرنیا بیان کرد: در حال حاضر 75 واحد فعال عطاری در شهرستان جهرم وجود دارد و هر عطاری جهت فعالیت ملزم به اخذ پروانه کسب و کارت بهداشت است. سالانه دوره‌های آموزشی توسط اداره نظارت بر فرآورده برای عطاران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، عطاری‌ها قبل از آغاز فعالیت یا تمدید پروانه کسب کلیه عطاران موظف هستند که تعهد نامه‌ای مبنی بر عدم انجام امور غیر مجاز و دخالت در امر درمان را در معاونت غذا و دارو امضا کنند.
شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف از واحد عطاری‌ها و جهت پیگیری می‌توانند با واحد فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی به شماره 54345045_071 تماس بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/268967/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

تاثیر اختلال در دستگاه گوارش روی ریزش مو

درمان قارچ ناخن و میخچه پا در طب سنتی

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس

قدمت 150 ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

آغاز رقابت بیش از 36 هزار نفر در فارس در رشته تجربی

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

جاده سیاخ دارنگون نیازمند رسیدگی فوری است

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

کشف محموله تنباکو به ارزش حدود سه میلیارد تومان در لامرد

تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

اگر بعد از خوردن بستنی سرفه می‌کنید ممکن است به این بیماری دچار باشید

چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

عفونت‌های مختلفی که ممکن است در بدن ایجاد شود

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

فارس: حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها در اطراف زاهدان / 2 تروریست به هلاکت رسید

فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

بازدید سرپرست مدیریت و برنامه‌ریزی فارس از طرح‌های عمرانی خرامه

افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

اجرای بیش از 100 برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در کازرون

یکی از رسالت‌های «مهر» روایت الگوهای موفق حلقه‌های میانی است

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

مهم ترین خبرهای ورزشی فارس

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید