پیام فارس - آخرین خبر /رئیس گروه تحقیقات شرکت مدیریت منابع آب ایران از طرح چالشهای کلیدی صنعت آب کشور با محور ناترازی، حکمرانی داده و تحول دیجیتال در هفتمین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی خبر داد و گفت: این چالشها در قالب رویدادهای فناورانه و ایدهشو به شرکتهای دانشبنیان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه شده است.
به گزارش دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس گروه تحقیقات شرکت مدیریت منابع آب ایران ، فریده کرمزاده، در حاشیه نمایشگاه تستا در جمع خبرنگاران از حضور شرکتهای تابعه وزارت نیرو در هفتمین نمایشگاه «تقاضای ساخت و تولید ایرانی» خبر داد و گفت: در این نمایشگاه با حضور ۱۱ شرکت زیرمجموعه، بخشی از تجهیزات و دستاوردهایی که به مرحله ساخت رسیدهاند، به نمایش گذاشته شده است.
وی با اشاره به برنامههای جانبی این حضور افزود: علاوه بر عرضه تجهیزات، مجموعهای از رویدادها و برنامههای تخصصی در حاشیه این نمایشگاه تدارک دیده شده که از جمله مهمترین آنها، «رویداد فناورانه صنعت آب» است. این رویداد با محوریت «تحول دیجیتال» و «حکمرانی داده» برگزار شد و در آن، پروژههایی که به عنوان چالشهای اساسی صنعت آب شناسایی شدهاند، برای ارائه به شرکتهای دانشبنیان آماده شد. این چالشها در قالب یک رویداد تخصصی مطرح و پس از آن، جلسات B2B با حضور شرکتهای دانشبنیان برگزار شد.
بازار ![]()
رئیس گروه تحقیقات شرکت مدیریت منابع آب ایران، «رویداد ایدهشوی صنعت آب» را یکی دیگر از برنامههای پیشبینیشده در کنار این نمایشگاه دانست و گفت: در این رویداد، شش چالش تخصصی فراخوان شده و پوسترهای مربوطه در نمایشگاه توزیع شده است. مخاطبان اصلی این بخش، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند که ایدههای خود را برای حل این چالشها ارائه میکنند.
به گفته وی، ایدههای ارائهشده پس از داوری، مشمول جوایز نقدی خواهند شد و برخی از ایدههای برتر نیز در قالب حمایت از پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری مورد پشتیبانی قرار میگیرند.
کرمزاده برگزاری کارگاههای تخصصی را از دیگر برنامههای جانبی این نمایشگاه برشمرد و اظهار کرد: کارگاههایی با موضوع «تولید ایده و تبدیل آن به نوآوری»، «آشنایی با اکوسیستم استارتاپی» و «طراحی کسبوکار» در کنار نمایشگاه برگزار شده است.
وی در ادامه با اشاره به محدودیت در انتقال برخی تجهیزات به نمایشگاه گفت: بخشی از فناوریها و تجهیزات به دلیل ملاحظات فنی بهصورت فیزیکی امکان ارائه نداشتند که اطلاعات آنها در قالب بروشور و با حضور کارشناسان در غرفهها در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفت.
رئیس گروه تحقیقات شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه این شرکت بهعنوان یک شرکت مادر تخصصی، وظیفه راهبری شرکتهای آب منطقهای کشور را برعهده دارد، افزود: چالشهای مطرحشده در این نمایشگاه از سوی شرکتهای آب منطقهای استانها ارائه شده است که از جمله آنها میتوان به چالشهای استان اصفهان و شرکت آب و برق خوزستان اشاره کرد.
وی ناترازی در بخش آب، فرهنگسازی مصرف و ارتقای سواد آبی را از مهمترین محورهای این چالشها عنوان کرد و گفت: از تمامی افراد، تیمها و شرکتهایی که ایدهای برای رفع این چالشها دارند دعوت میکنیم در این فراخوانها مشارکت کنند تا ایدههای برتر انتخاب و در مسیر اجرا بهکار گرفته شوند.